Bukefalos 28 år!

Brödrecept

Sv: Att baka bröd ...

Jag satte min surdeg genom att blanda lite råg, graham och vetemjöl + litelite honung och röra ut i vatten till en lös smet. Smeten var så lös att det blev en vätskefas på toppen. Senare läste jag att detta kan vara bra då det blir svårare för mögel att få fäste. Jag satte ganska lite då jag inte ville behöva mata den så mycket.
Denna blanding fick stå 2 dygn där jag bara rörde runt någon enstaka gång. Efter 2 dygn rörde jag i lite mer mjöl så att konsistensen blev fastare och därefter matade jag den med några matskedar mjöl/dag. Degen var i slutändan ca 3 dl stor.
När jag bakar så sätter jag kvällen innan bak en fördeg på surdegen + några dl vatten och samma mjölsorter som jag har i surdegen. På morgonen så tar jag undan ungefär 1 dl av fördegen och ställer in i kylen till nästa bak Man kan spara en surdeg länge i kyl bara man matar den ca 1 gång/vecka.
Min cykel på bakningen är
dag 1 kväll -fördeg på suredegen som stått i kylen samt förväller hel råg
dag 2 morgon - sätter degen
dag 2 em - bakar ut
dag 2 kväll - gräddar
Numera styr jag baket och inte tvärtom. Förut var det hopplöst att få till jästider osv då de inte passade in i min dag. Numera kan jag tom baka under veckorna utan större problem :laugh:
Edit: Tänk på att om du matar surdegen för lite så dör den. Börjar den bli trött (inga bubblor syns/uppstår) kan man "dopa" den lite med honung så den får snabb energi. Jag tror dessutom att det är viktigt att röra i den så det finns luft annars får man mindre jäst och mer mjölksyrabakterier. Givetvis ska det finnas bägge delarna men jag minns med fasa något surdegsbröd vi åt någongång då vi var små som var surt även som utbakat och väldigt hårt. Troligen hade jästen strukit med och mjölksyrabakterierna härjade fritt.
 
Senast ändrad:
Sv: Att baka bröd ...

Det är INTE gott när det blivit för surt, min gamle surdeg strök med på det viset. Hade vårdat den väl i flera månader, men sommaren överlevde den inte:cool:
 
Sv: Att baka bröd ...

Jag har en kompis som gjorde exjobb om detta, och det visade sig då att 8 min är den optimala tiden, då får man flest och bäst trådar. Men det är klart, kraften måste också påverka.

Men det är INTE ju längre desto bättre, utan man kan köra sin assistent för länge och förlora trådarna. Jag vågar aldrig köra mer än 8 min (har en Elektrolux assistent).

Och hur länge anser du att man ska arbeta med degen med händerna när ma inte använder sig av maskin då? :D

Jag skrotade min maskin när jag insåg att det var mer jobb att ta fram maskinen, och ta hand om den efter baken, än det var att blanda med en träslev och med bara händerna, dessutom känner jag exakt med händerna när degen kommer till liv.

Sen är min erfarenhet att det gå inte att sätta någon exakt tid på hur länge en deg ska arbetas, det bero ju naturligtvis vad degen innehåller.

Här bakar ovan nämnda Boudet saffransbullar, se hur han blandar degen! :D
http://www.youtube.com/watch?v=PxRGoV_YlvQ&feature=plcp
 
Senast ändrad:
Sv: Att baka bröd ...

Och hur länge anser du att man ska arbeta med degen med händerna när ma inte använder sig av maskin då? :D

Jag skrotade min maskin när jag insåg att det var mer jobb att ta fram maskinen, och ta hand om den efter baken, än det var att blanda med en träslev och med bara händerna, dessutom känner jag exakt med händerna när degen kommer till liv.

Sen är min erfarenhet att det gå inte att sätta någon exakt tid på hur länge en deg ska arbetas, det bero ju naturligtvis vad degen innehåller.

Här bakar ovan nämnda Boudet saffransbullar, se hur han blandar degen! :D
http://www.youtube.com/watch?v=PxRGoV_YlvQ&feature=plcp

Kul film (men det var inte i realtid... ;) )

Givetvis kan man inte sätta någon exakt tid, men med hushållsassisten så bör man nog inte bearbeta mycket mer än 8 min. Mitt budskap var nog egentligen; Man KAN bearbeta degen för mycket, se upp!

Handkraft är ju svårare att dra parallell till...

Jag tycker tvärtom att det är sjukt jobbigt att knåda med händerna, så jag bakade inte alls föränn jag skaffade min assistent, som jag älskar! :love:
 
Sv: Att baka bröd ...

Men jag menar, liksom att säga att EXAKT 8 minuter!! är lite övernitiskt. Beroende på typ av assistent och som jag sa - typ av deg, så kan det ju variera väldigt.

Jag älskar att baka bröd och jag älskar att arbeta med degen med händerna. Jag har varit på ett antal kurser hos ovan nämnda bagare och om jag bara kunde uppbåda en gnutta av den passion han har för bagerikonsten, ändå är jag liksom frälst - då skulle jag nog säga upp mig från jobbet och inte göra annat än handknåda degar hela dagarna...:D
 
Sv: Att baka bröd ...

Okay, jag kör på med mina 10minuter ändå. Med den hastighet och deg jag använder blir den klar på 10 minuter (nån gång kör jag längre till och med, beror ju lite på ingredienser), kör jag kortare tycker jag inte att den trådar sej lika fint.

/LL

Tack, tack ... jag kopte nyss en fin bla kitchenaid som kan sta framme :p jag far kolla battre fran 7-8 minuter. Jag lar mig nog ocksa sa smaningom.

Jag startade en ny surdeg idag:)

Mitt recept:
<snip>L

Underbart! Star det framme eller i kylskap under tiden?

Tack alla for hjalpen ... jag har den har traden "bookmarked" sa jag kan komma tillbaka till den nar jag bakar och folja raden medan jag provar mig fram. :laugh:
 
Sv: Att baka bröd ...

Men jag menar, liksom att säga att EXAKT 8 minuter!! är lite övernitiskt. Beroende på typ av assistent och som jag sa - typ av deg, så kan det ju variera väldigt.

Precis, och som jag sa:
Mitt budskap var nog egentligen; Man KAN bearbeta degen för mycket, se upp!

8 min vad var min kompis kom framtill för den assistenten och den sorts deg, men för mig har det gett en bra fingervisning.
 
Sv: Att baka bröd ...

kn: Mina blir också lite platta till jätteplatta, surdeg.

Men ni menar alltså att jag har lite för lite mjöl i och rör lite för lite.

Jag har 800g mjöl o 5 dl vatten (typ alltid eftersom det stod så i ett recept jag använde en gång), rör med träslev tills jag får trådar. Degen kan vara rejält smetig och falla ihop redan när jag lägger den i ugnen från korgen. Gott bröd men inte så fluffigt direkt.

Men som jag förstår det här rätt så ska jag istället, knåda degen på mitt "bakbord" när jag fått ihop den någorlunda med slev. Knåda tills jag har 10 cm långa trådar (istället för 5 cm). Degen ska vara lika rund och fin och bullig o degig som när jag bakar på jäst (se ut ungefär som i saffransfilmen helt enkelt). Därefter ska den jäsa sitt övernattenienkorg och bakas i ugnen.

Jag ska sluta med Manitoba cream eller vetemjöl special. Vad ska jag då ta om jag inte orkar åka till lokala mjölstinna ekohandeln? Ekologiskt vanligt vetemjöl från Kungsörnen?

(Bakade en gång med ett fantastiskt mjöl från Labans kvarn på Gotland, men om det ens fanns där jag bor skulle det väl vara lastgammalt när jag köpte det)

(Trodde surdegsdegar blev smetigare än vanliga automatiskt, mina är hopplöst smetiga man måste ta till kniv för att få loss dem från tassarna).

Jag testar detta om ingen hindrar mig :p

(Förresten, kan man ha mjölk i surdegsbröd eller blir den hemsk efter 10 timmars jäsning, kan man ha smör i? olja har jag lite, men hur blir det med mycket? ojoj mycket frågor.)
 
Sv: Att baka bröd ...

Degvätskan med torrjäst bör hålla 40 grader medans färskjäst ska hålla 37 grader.
Det där med rätt mängd mjöl kan vara svårt, degen ska vara lite kladdig, men inte direkt kletig heller.

Jag får en överarbetad deg efter 5 min i min assistent
 
Sv: Att baka bröd ...

Jag bakar ganska ofta på torrjäst och det går bra. Men jag skrämmer upp den separat istället för att blanda den med mjölet, då kan man se om den lever innan man häller den i brödet.

En liten skål med 40 gradigt vatten* (typ) och pytte socker och torrjäst (sockret är kanske onödigt men kommer ju ätas upp), rör om och vänta tills den löst sig och ser levande ut (kanske lite skum på ytan). Sedan använd den som om den vore vaken jäst (vilket den vid det laget är)

*Då menar jag liten på riktigt, använder inte en hel dl, knappt en halv heller, vill inte behöva justera i mängden degvätska för det.
 
Sv: Att baka bröd ...

Jag ska sluta med Manitoba cream eller vetemjöl special. Vad ska jag då ta om jag inte orkar åka till lokala mjölstinna ekohandeln? Ekologiskt vanligt vetemjöl från Kungsörnen?


orga_2.jpg


Kan beställas och då får man det levererat med DHL. (5kg vetemjöl kostar två selmor typ) Ring!
Det finns många andra kvarnar med likvärdigt som orgas.

Och jodå, du kan ha såväl mjölk som smör i surdeg.
 
Senast ändrad:
Sv: Att baka bröd ...

Aha! Men det låter lite dyrt och DHL då måste man vara hemma och ta emot?

De kronor leveransen kostar är väl värda. Och det kan levereras till utlämningsställe. (själv bor jag på hämtavstånd från kvarnen, så jag har inte hundra koll på kostnad för leverans, men av döma av bakbloggare är det överkomligt)
 
Sv: Att baka bröd ...

Jag bakar ganska ofta på torrjäst och det går bra. Men jag skrämmer upp den separat istället för att blanda den med mjölet, då kan man se om den lever innan man häller den i brödet.
<snip>

Det ar vad de sager har att man ska gora ... det finns ju bara torrjast.:crazy:

Jag bestallde sten malet organiskt vete och rag mjol ... inte fran Orga kvarn forstass, men i alla fall.

Vad ar fordelen med sten malet mjol? Annat an att det ar organiskt? Hur skiljer det sig fran vanligt "all purpose" mjol?
 
Sv: Att baka bröd ...

Det är ett mycket tacksammare mjöl att baka med. Man får en aha-upplevelse och ett otroooligt mycket mer lättarbetat mjöl och lyckligare degar. :)
Mitt exempel på kvarnmjöl har inga tillsatser alls i mjölet, och innehåller bland annat då mindre gluten.
 

Liknande trådar

Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
6 805
Mat Jag är hyffsad på matlagning men helt grön på att baka. Har nu fått för mig att baka egna frallor (eller bullar som man säger här i...
Svar
8
· Visningar
2 037
Senast: Manji
·
Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
27 272
Senast: Thaliaste
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 165
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp