Bukefalos 28 år!

Brödrecept

Sv: Att baka bröd ...

Cattan - en variant är att be en affär ta hem mjölet. Jag har sett att många ica-affärer i kvantum-modell ha just orgas.
 
Sv: Att baka bröd ...

Det är ett mycket tacksammare mjöl att baka med. Man får en aha-upplevelse och ett otroooligt mycket mer lättarbetat mjöl och lyckligare degar. :)
Mitt exempel på kvarnmjöl har inga tillsatser alls i mjölet, och innehåller bland annat då mindre gluten.

Jag kör bara med dinkelmjöl, kravmärkt sådant. Har för mig att det har ett ganska så högt proteininnehåll. Ger schyssta trådar alltså.
 
Sv: Att baka bröd ...

Jag kör bara med dinkelmjöl, kravmärkt sådant. Har för mig att det har ett ganska så högt proteininnehåll. Ger schyssta trådar alltså.

Kravmärkt säger inget om tillsatt vare sig askorbinsyra eller gluten! Jag är inte så förtjust i dinkel utan kör i huvudsak med råg och vete.
 
Sv: Att baka bröd ...

Kravmärkt säger inget om tillsatt vare sig askorbinsyra eller gluten! Jag är inte så förtjust i dinkel utan kör i huvudsak med råg och vete.

OK, ska läsa på förpackingen när jag kommer hem.

Råg tycker jag är svårt, men det är kanske för att jag inte provat så mycket.
Det ger ofta lite tyngre bröd, som barnen inte äter. Jag gör nästan vitt (dinkel)bröd med vetekli i för fibrernas skull. Det äter barnen. Blir det för grovt ratar de det direkt...

Jag ska nog införkaffa lite roliga receptböcker jag med!
 
Sv: Att baka bröd ...

Mina barn var förr av typen som bara åt vitt bröd och helst inga livsfarliga :eek: kanter på bröden...nu är barnen större och de har insett hur GOTT det är med grövre bröd och ju mer saker jag har i bröden desto lyckligare blir de. En riktigt seg skorpa på surdegsbröden är lycka! Den yngsta (15 år) bakar friskt och experimenterande och hon kan (som bara en tonåring kan uttrycka det) inte förstååå alltsååå hur folk kan betala för och äta luft! :D
Det är jättekul att se hur de har vänt, jag upplevde det som jädrigt jobbigt med deras tidigare fåtor med kantfritt vitt bröd.
 
Sv: Att baka bröd ...

Jag hoppas på en sådan vändning jag med!

Mina barn (7 och 10) äter helst vitt "franska"bröd, om de fick bestämma. Därför smyger jag in fibrer i degen. Nötter, russin, frön och annat otyg petas bort, och kanterna ratas, i alla fall av 7-åringen.

Åh, vad jag blev sugen på att baka nått riktigt mustigt med massor av nötter och frön i. :D
 
Sv: Att baka bröd ...

Prova det här superenkla och vansinnigt goda knäckebrödet! Jag lovar att dina barn gillar det också!

1½ dl dinkelmjöl
1½ dl majsmjöl (ej maizena)
1 dl solroskärnor
½ dl hela linfrön
1 dl skalade sesamfrön
½ dl pumpafrökärnor
En nypa salt, ev flingsalt
½ dl olivolja
2 dl kokande vatten


Över smeten efter kavling: flingsalt,( och om man vill, annan krydda tex rosmarin om man gillar det. Men det är gottgott även utan krydda)

Blanda allt det torra med oljan och sen häll på det kokande vattnet och rör om till en smet. Låt stå några minuter så det svalnar och sväller lite. Bred ut smeten på en bakplåtspappersklädd plåt, lägg ett till bakplåtspapper över och kavla ut smeten åt alla hörn och kanter. (jag använder inte ens kavel, jag plattar ut det med strykande rörelser med händerna) Pöser det över kanterna så skär bort och gör en plåt till. Ta sen bort det övre pappret, sprid ut flingsalt - och grädda i en timme i 150 grader. Låt svalna med ugnsluckan på glänt. Bryt i bitar. Njut!
 
Sv: Att baka bröd ...

jag gräddar mina limpor i avlånga, fyrkantiga formar. Haha, de blir jättehöga!
 
Sv: Att baka bröd ...

Det blir alltsa en trip till sta'n i dag igen. Jag maste ju inforskaffa lite mer "froer" sa jag kan baka hart brod ocksa.:D

Det ar verkligen kul att baka ... och Calzonen i gar kvall var super god ... jag maste bara fa till degen. Det har ar ur kul.:p
 
Sv: Att baka bröd ...

Bakning är underbart!! Framförallt bröd:love: Man kan ju variera i oändlighet!!
Att man sedan kan motivera sin passion för fina köksmaskiner gör ju inte saken sämre:bow:
Just nu bearbetas mannen i huset inför köksrenovering! Vårt kök är ett otroligt opraktiskt 50tals kök med låga bänkar..

*drömmer om dubbelugnar och stooora spishällar*

/LL
 
Sv: Att baka bröd ...

Aha! igen. Kunde kanske vara ngt. Men det enklaste är nog att kika på vår lokala (inte för långt borta) ekohandel med mycket märkliga ting i. De kan ju mycket väl ha det mjölet och i så fall lär det kanske vara ett parti med viss åtgång och färskt.

Eller DHL då, om de faktiskt levererar till utlämningsställen.

Jisses, det är verkligen en massa skräp i mitt Manitoba cream. Jag trodde det skulle stå mjöl i innehållsförteckningen, inte vetegluten och askorbinsyra och vad som.
 
Senast ändrad:
Sv: Att baka bröd ...

Fast askorbinsyra är ju bara Cvit.

Cvit är alltså detsamma som C-vitamin?

Ja alltså, det här med rent mjöl i påsen. Vet du varför man tillsätter askorbinsyra i mjölet? Och varför säger man inte att det är c-vitamin tillsatt?

Askorbinsyra är en syntetiskt framställd c-vitamin. Anledningen till att det tillsätts är för att det ska göra mjölet vackrare, och mer lättarbetat - ett maskerat mjöl. Utan askorbinsyran - mjölets egen 'anabola steroid' som döljer ett dåligt mjöl, och får oss att tro att det är finfint skulle vanligt sketet vetemjöl i röda påsar vara - ett skitmjöl. Det effektiva jordbruket har minimerat de naturliga jästsvampar som borde finnas i kornet och gjort det sterilt.Askorbinsyran får oss att tro att mjölet är potent. Ett ekologiskt odlat korn och stenmalet mjöl tar istället fram de bästa kvalitéerna som vi vill ha av ett mjöl.
Det är stor skillnad på att baka med ett askorbintillsatt mjöl och ett ekologiskt stenmalet mjöl. Jättestor skillnad. Det är nästan larvigt uppenbart när man jämför identiska deger, bakade på skillnaden.

Jag är inte rädd för askorbinsyra på något vis, men när det gäller mjöl så är askorbinsyra bara tillsatt för att få oss tro att det är rent mjöl i påsen medan det i själva verket är lurendrejeri.
 
Sv: Att baka bröd ...

Okay ... I dag gjorde jag tva brod som sonen tar med sig hem till Florida i morgon. De ser JATTE BRA ut.:D Tack for alla tips. Jag kunde nog ha haft lite mer mjol i, men arbetade lite kortare 8+ minuter i maskin, och jaste lite kortare, samt 'rullade' dem med 'sommen' nerat. Super bra!

I morgon hoppas jag att jag far ihop mina froer sa jag kan baka Honung's harda brod.:cool:

Jag startade ocksa en surdegsstart ala Lazy Lady i dag. Det ska bli interessant att folja den tills den ar "bak fardig".

I morgon blir det nog Calzone igen ... Jag maste ju fa till degen.:grin:
 
Sv: Att baka bröd ...

Ja jag läste ditt inlägg och det här var inte det viktigaste i det vad gäller vad du ville säga. Jag ser det dock som väldigt viktigt att man slutar sprida direkta felaktigheter om kemi då ämnet i sig skrämmer folk något frutkansvärt.
Jag skulle med andra ord fortfarande vilja ha svar på frågan jag ställde.
 

Liknande trådar

Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
7 552
Mat Jag är hyffsad på matlagning men helt grön på att baka. Har nu fått för mig att baka egna frallor (eller bullar som man säger här i...
Svar
8
· Visningar
2 107
Senast: Manji
·
Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
27 678
Senast: Thaliaste
·
  • Artikel
Dagbok Det var skitnervöst att åka dit. Det var inte så jättelångt bort, men åt ett håll dit jag inte brukar åka. Tog en alimemazin. Hur som...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • När den sista dagen kommer ...
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp