Bukefalos 28 år!

Brödrecept

Sv: Att baka bröd ...

Ja jag läste ditt inlägg och det här var inte det viktigaste i det vad gäller vad du ville säga. Jag ser det dock som väldigt viktigt att man slutar sprida direkta felaktigheter om kemi då ämnet i sig skrämmer folk något frutkansvärt.
Jag skulle med andra ord fortfarande vilja ha svar på frågan jag ställde.

Shaggy ska kanske tagga ner lite och tänka efter, det här är ingen bråktråd, chilla lite...

För det första är blott ordet KEMI i sammanhanget nog mer skrämmande än vilket namn man än har på sin c-vitamin. :D För det andra, säger jag inte någonstans att askorbinsyran på något sätt är farlig. För det tredje så är kunskapen om att c-vitamin ett vattenlösligt ämne som avgår vid upphettning, med andra ord 'försvinner' tillsatsen askorbinsyra vid avbakning av degen. Det är därför mjöltillverkaren inte kan säga att produkten innehåller c-vitamin, för poduktens syfte är att upphettas tillsammans med vätska och då finns ingen c-vitamin kvar. Men askorbinsyra är tillsatt likväl. Eller hur?

Om vi nu backar bandet till vad jag sa, så får jag återigen säga då, att den tillsatta askorbinsyran får oss att tro att det är rent mjöl i påsen. Ett effektivt jordbruk som minimear antalet naturliga jästsvampar i kornen och mjölets potens sjunker. Tillsätter man askorbinsyra skyndar man på glutents nätbildning och ökar jäsningstoleransen och därigenom brödvolymen. Och inte nog med det - degmognadstiden förkortas ochså vilket vi antagligen tolkar olika - jag vill ha en längre tid för jäsning och du kanske vill ha snabba resultat, snabb-bröd! För en lekman är mjölet med den svällande degen på kort tid, plötsligt väldigt potent! Även om det egentligen är ett nästintill sterilt mjöl! Luuurendrejeri - askorbinsyran får oss att tro att mjölet är en bra produkt, medan det i realiteten är ett riktigt kvalificerat skitmjöl.

Däremot ett ekologiskt odlat korn och stenmalet mjöl utan tillsatser är ärligt, det växer utan tillsats av askorbinsyra - du får ett naturligare bröd utan tillsatser.
 
Sv: Att baka bröd ...

Tack for forklaringen hur mjol fungerar.

Jag har blivit lite av en "organiskt odlat" fanatiker sedan maken fick cancer i lymphan. Hans lakare ar en av de "stora" researchers av den sjukdommen har i USA och han forklarade hur de mer och mer finner att majoriteten av de som drabbats har varit i kontakt med pesticide (vad heter det? kemiska bekampnings medel?) eller depleated uranium (militarer). De har inte annu kommit till punkten i researchen dar de kan 'publish' det, men han sa att de ser klara tendenser till pesticide som en huvud orsak att vanliga manniskor far Hodgkin's lymphoma.
 
Sv: Att baka bröd ...

Tack for forklaringen hur mjol fungerar.

Jag har blivit lite av en "organiskt odlat" fanatiker sedan maken fick cancer i lymphan. Hans lakare ar en av de "stora" researchers av den sjukdommen har i USA och han forklarade hur de mer och mer finner att majoriteten av de som drabbats har varit i kontakt med pesticide (vad heter det? kemiska bekampnings medel?) eller depleated uranium (militarer). De har inte annu kommit till punkten i researchen dar de kan 'publish' det, men han sa att de ser klara tendenser till pesticide som en huvud orsak att vanliga manniskor far Hodgkin's lymphoma.

Eller hur att det är en utveckling av jordbruket som är lite skrämmande egentligen. Jag är ganska övertygad om att mångfalden i faunan på åkrarna är mer av godo för både betesdjur som oss som äter av de produkter faunan ger oss. Boskap som betar på flerårigt behandlade åkrar/jordar/vallar ger oss förändringar i avkastningesprodukten som kanske inte alls är bra för oss. Ett effektivt jordbruk är kanske inte så himla bra i längden, det utarmar både jord och oss som brukar den och dess avkastning. Det finns grund och mer än en dimension i talesättet 'hellre lite skit i hörnorna än ett rent helvete' - även när det gäller våra råvaror.
 
Sv: Att baka bröd ...

*kl*

Någon som har erfarenhet av mjölet från Warbro kvarn? Jag har hittat en webbshop som säljer och funderar på att göra en beställning när vårt vanliga mjöl är uppbakat. Tips om var man kan köpa bra mjöl i Stockholm mottages också tacksamt.
 
Sv: Att baka bröd ...

Jag haller med ... jag tror att vi behover ta flera steg tillbaka och fundera pa varfor allergier och annat "skrap" ar pa sadan markant uppgang.

Ytterligare en mjol-fraga. Jag har hittat ett litet bageri is sta'n som mal sitt eget mjol och aven saljer "vi mal medan ni vantar":cool: och dar jag kan hitta alla ecologist odlade "froer" och notter jag kan kan tanka mig ... och nagra till.:p
Anyway, jag stannade i dag och plockade upp ett par kilo spelt, eller dinkel mjol ... for det har jag ju hort hur bra det ar.:grin: SA ... hur bra ar det och varfor?:crazy:
 
Sv: Att baka bröd ...

*Knapplånar mej själv*

Måste bara ge ett recept på extremt lättbakat och gott mjukt tunnbröd!

50g smör
5dl mjölk
1/4 pkt jäst (ca 12g)
1 tsk salt
1 tsk hjorthornsalt
3 msk sirap
0,5 dl socker
2,5dl rågsikt
1,5dl grahamsmjöl
7 dl vetemjöl
+ mjöl till utbak

Smält smör och häll i mjölk, värm upp til 37grader. Smula i jästen i degbunken och häll på degvätskan. Tillsätt salt, hjorthornsalt, sirap, socker, rågsikt, graham och rör till en slät smet. Häll i vetemjölet och kör i köksmaskin i ca 10 minuter.

Låt jäsa i 45min-1 timme (borde kunna kalljäsa över natt? Ska testa!)
Stälp upp på mjölat bakbord och dela degen i 14 lika delar, rulla till bullar och kavla ut med kruskavel.

Stek i TORR stekpannan ca 3minuter på varje sida (medelvärme)

Klart!!


Jag har testat att byta ut till andra mjölsorter och lagt till lite olika fröer och det funkar! Man tager vad man haver, men det är ett bra grundrecept! Ska testa att göra det på surdeg också.


(OBS!! det är satans gott med philadephia ost på:p

/LL
 
Sv: Att baka bröd ...

Dinkel/spelt har ett kraftigare skal vilket gör att den klarar sig bättre "naturligt" än tunnskaligt vete. Det är tåligare ute på fältet liksom. Det innehåller även mer jär,. koppar, magnesium och zink än vanlig vete, och den har en mer stärkelserik kärna som ger ett vitt mjöl. Proteinhalten är också betydligt högre i dinkel vilket gör den till ett bra matbrödsmjöl. Dinkel innehåller också högre andel vattenlösliga proteiner vilket gör den mer lättsmält - personer som får besvär av bröd av vete tål dinkelbröd bättre.

Degar med mycket dinkel är 'tyngre' och behöver längre jästid, och i bröd med endast dinkel är det svårt att få till bra jäsning, en inblandning av vete gör den lättare att baka med och ett lättare bröd. Man kan även behöva lite mer vätska till deg med mycket dinkel/spelt för att det inte ska bli ett torrt bröd
Man ska också ha lite lägre temperatur och en längre tid än man har med degar av vete. Nu låter det jätteavancerat och besvärligt, men det är det ju inte! Prova dig fram, har man väl upptäckt och förstått att mjölet 'talar' så blir man mer lyhörd för skillnader och blandningar av mjöl. :)

Man kan absolut göra surdegsbröd av dinkel, men då ska grunden vara riktigt bra & potent! :)
 
Sv: Att baka bröd ...

*kl*

Någon som har erfarenhet av mjölet från Warbro kvarn? Jag har hittat en webbshop som säljer och funderar på att göra en beställning när vårt vanliga mjöl är uppbakat. Tips om var man kan köpa bra mjöl i Stockholm mottages också tacksamt.

Jag har provat någon påse eller tre från warbro och jag var mycket nöjd med det.

Kan tipsa om wästgötarnas också, har hört att de säljer och skickar en 'bagarbox' med bra mjöl till bra priser. Det jag hörde var att de fanns på facebook också - jag har inte hunnit kolla upp vare sig den eller hemsida. Men mjölet har jag bakat med många gånger och jag har varit nöjd. :)
 
Sv: Att baka bröd ...

Jag haller med ... jag tror att vi behover ta flera steg tillbaka och fundera pa varfor allergier och annat "skrap" ar pa sadan markant uppgang.

Ytterligare en mjol-fraga. Jag har hittat ett litet bageri is sta'n som mal sitt eget mjol och aven saljer "vi mal medan ni vantar":cool: och dar jag kan hitta alla ecologist odlade "froer" och notter jag kan kan tanka mig ... och nagra till.:p
Anyway, jag stannade i dag och plockade upp ett par kilo spelt, eller dinkel mjol ... for det har jag ju hort hur bra det ar.:grin: SA ... hur bra ar det och varfor?:crazy:

Ja, jag undrar också...

Jag har bakat mitt eget matbröd under större delen av mitt liv. Köper "vanligt" mjöl på affären. Vete, graham, rågmjöl. Med kryddor, krossat vete, linfrö, pumpafrö, solrosfrö, russin, aprikoser, valnötter eller vad jag känner för att ha i just för stunden blir brödet oerhört gott.

Jag ser inte att dinkel tex skulle göra brödet bättre eller godare.
Jag tycker att det är kombinationen av ingredienser som gör det. Inte fabrikat på mjölet.
 
Sv: Att baka bröd ...

Jatte spannande! Det ska provas. Sedan satt jag och tittade pa recept pa pita brod ocksa ... ett annat maste prova:p
 
Sv: Att baka bröd ...

Det va så lite!
Brödet är verkligen superenkelt att göra och väldigt smarrigt! Verkar funka att variera en hel del:)

/LL
 
Sv: Att baka bröd ...

<snip>
Jag ser inte att dinkel tex skulle göra brödet bättre eller godare.
Jag tycker att det är kombinationen av ingredienser som gör det. Inte fabrikat på mjölet.

fast nar en i familjen blivit diagnosticerad med en cancer som kommer fran att han blivit utsatt for "pesticides" kanns det definitivt battre att kopa organiskt ... och atminstone jag tycker att det blir godare ocksa ...

*Knapplånar mej själv*

Måste bara ge ett recept på extremt lättbakat och gott mjukt tunnbröd!

50g smör
5dl mjölk
1/4 pkt jäst (ca 12g)
1 tsk salt
1 tsk hjorthornsalt
3 msk sirap
0,5 dl socker
2,5dl rågsikt
1,5dl grahamsmjöl
7 dl vetemjöl
+ mjöl till utbak

Smält smör och häll i mjölk, värm upp til 37grader. Smula i jästen i degbunken och häll på degvätskan. Tillsätt salt, hjorthornsalt, sirap, socker, rågsikt, graham och rör till en slät smet. Häll i vetemjölet och kör i köksmaskin i ca 10 minuter.

Låt jäsa i 45min-1 timme (borde kunna kalljäsa över natt? Ska testa!)
Stälp upp på mjölat bakbord och dela degen i 14 lika delar, rulla till bullar och kavla ut med kruskavel.

Stek i TORR stekpannan ca 3minuter på varje sida (medelvärme)

Klart!!


Jag har testat att byta ut till andra mjölsorter och lagt till lite olika fröer och det funkar! Man tager vad man haver, men det är ett bra grundrecept! Ska testa att göra det på surdeg också.


(OBS!! det är satans gott med philadephia ost på:p

/LL

Detta maste provas! En liten fraga bara ... vad kan "hjorthornsalt vara pa Engelska? och kan man byta ut sirap mot lonnsirap eller honung tro?
 
Sv: Att baka bröd ...

LOL Google is my friend:p

Har ar det "baker's ammonia" eller "ammonium carbonate" ... nu ska min van Google fa ta mig vidare till var jag kan bestalla det.;)
 
Sv: Att baka bröd ...

OMG ... jag kan inte sluta ata mitt nya harda brod. Sa vansinnigt gott! Jag hade pa svart "lava salt" ... super gott och himla snyggt.:p
 
Sv: Att baka bröd ...

Mums! :D Jag använder ibland rökt salt på, det är också väldigt gott.
Kul att lyckades bra med brödet!
 

Liknande trådar

Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
7 565
Mat Jag är hyffsad på matlagning men helt grön på att baka. Har nu fått för mig att baka egna frallor (eller bullar som man säger här i...
Svar
8
· Visningar
2 107
Senast: Manji
·
Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
27 679
Senast: Thaliaste
·
  • Artikel
Dagbok Det var skitnervöst att åka dit. Det var inte så jättelångt bort, men åt ett håll dit jag inte brukar åka. Tog en alimemazin. Hur som...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Återkommande uvi
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Hingststationer
  • Dressyrsnack 17
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp