Bukefalos 28 år!

Brödrecept

Sv: Att baka bröd ...

Vårvetet ger högt protein och därmed högt gluten och det blir deg som behöver lite längre knådning. Ju högre protetinhalt mjölet har, desto längre tid behöver man knåda det för att det ska få möjlighet att bilda gluten och brödet ska bli luftigt. Det blir då ett 'bubbligt' högt bröd med många 'blåsor' - rustikt. Det är den typen av mjöl som man brukar 'fylla i' ett kvalitétsmässigt sämre mjöl med för att pigga upp. Det blir då mer potent.

Valnötsbrödet låter gott! För mig som nötallergiker går nötterna bort men som du gjorde brukar jag ersätta med solrosfrö och/eller pumpa. Ska prova din modell nån dag! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Att baka bröd ...

Ja, man skulle kunna tro att det hade funnits mer udda ingredienser här än i Sverige men det är tyvärr inte så. Ska testa att göra brödet med det jag har, det låter ju oerhört gott och jag får hoppas att det blir ätligt med de mjölsorter jag har. Återkommer med rapport. :D

P.S. Någon som vet vad vetemjölet här saknar i jämförelse med det svenska då om man t ex gör en mjölredning till sås blir tunnare ju längre såsen kokar?
 
Sv: Att baka bröd ...

<snip> om man t ex gör en mjölredning till sås blir tunnare ju längre såsen kokar?

:eek:

Har mjolet nagon 'varudeclaration' pa pasen?

Har var Honung's forklaring aldeles fantastisk da just protein mangd, vitaminer och annat alltid maste sta pa forpackningen. Nu kan jag lasa och faktiskt forsta lite battre hur mjolet fungerar.
 
Sv: Att baka bröd ...

P.S. Någon som vet vad vetemjölet här saknar i jämförelse med det svenska då om man t ex gör en mjölredning till sås blir tunnare ju längre såsen kokar?

Det saknar stärkelse. Man räknar väl med 1-1½msk vetemjöl (ca 65-70% stärkelse) per 3 dl vätska om man använder vanligt vetemjöl, använder du potatismjöl -(typ 100% stärkelse) är motsvarande mängd en halv matsked. Arrow kanske är ett alternativ, eller maizena då - men eftersom du har problem med att hitta majsmjöl så är det väl ännu svårare att hitta maizena kan jag tänka mig?
 
Sv: Att baka bröd ...

Det låter kul!

Själv har jag hittat något på Gotland som kallas Borstvete, fullkorn, vad nu det är. Jag har totalt misslyckats med det ett flertal gånger, men jag tror det till sist gick bra nu. Minskade mängden väldigt, nu är påsen nästan slut så nya experiment får vänta till nästa sommar.

Ditt låter godare, jag önskar jag hade hittat det :D
 
Sv: Att baka bröd ...

Fast mamma hävdar att det bara är vetemjöl av dessa som blir tjockare ju längre man kokar. Arrowrot och potatismjöl har en gräns varefter det blir läskigt.
 
Sv: Att baka bröd ...

Det har med baka ar sa mycket roligare nu nar jag borjar lara mig lite om mjol:D Nasta steg ar att ersatta lite "whole wheat" eller "Rye" med Dinkel ... 'just because'.:crazy: Jag har fatt problem med magen och behover ata mer brod, det var det som startade hela min bakning. Jag ar ocksa i en alder dar jag lart mig att aldrig, aldrig kasta bort nagot:eek: sa det har experimentandet dar jag faktiskt kastat flera degar och borja om ar jatte nyttigt for mig. Roligast av allt ar att mina experiment blir battre an orginalet ... om man bortser fran de kastade degarna forstass.:grin:

Jag anvander jatte ofta 'arrowroot' som redning och som Badger sager, det blir tunnare igen om man kokar for lange. Arrowroot blandas latt med en vatska och det ar latt att reda sasen pa slutet av processen i stallet for i borjan sa att man inte overkokar det.
 
Sv: Att baka bröd ...

Det saknar stärkelse. Man räknar väl med 1-1½msk vetemjöl (ca 65-70% stärkelse) per 3 dl vätska om man använder vanligt vetemjöl, använder du potatismjöl -(typ 100% stärkelse) är motsvarande mängd en halv matsked. Arrow kanske är ett alternativ, eller maizena då - men eftersom du har problem med att hitta majsmjöl så är det väl ännu svårare att hitta maizena kan jag tänka mig?

Tack för svar, man funderar mycket över allt möjligt konstigt när man är utlandssvensk. ;) :bow:

Konstigt nog finns det maizena överallt och jag har efter mycket letande hittat potatismjöl i en affär.

Igår satt jag och funderade så det knakade över det här med majsmjöl och kom att tänka på alla glutenintoleranta i detta land (det kryllar av dem) så jag gick in i en specialaffär för glutenintoleranta och minsann om det inte fanns majsmjöl där! :bump::bump::bump: Dyrt var det tyckte jag, men vad är väl inte hembakat knäckebröd värt när man suktar så, så det fick bli två påsar med hem. Sen bakade jag ditt recept (fast med vanligt vetemjöl i stället för dinkel) och gode tid så gott det blev!!! T o m ungarna tryckte i sig så nu måste jag baka mer idag. :d

Skickar en riktigt stor cyberkram till dig, du anar inte vilka cravings vi fick tillgodosedda med ditt bröd. :love:
 
Sv: Att baka bröd ...

Haha, härligt! :D
14-05.gif


Det går ju inte åt så mycket av ingredienserna så det blir många satser av 'en omgång'. Som tur är! Jag bakar väl detta kanske 2-3 gånger i veckan och är inte trött på det än! :d
 
Sv: Att baka bröd ...

Har heter dinkel oftast spelt ... men ibland dinkel ocksa ... bara sa du kan soka vidare menar jag.;) Visst ar det harda brodet gott? Jag har redan bakat flera omgangar ... och fler blir det.:D

I dag bakade jag pita brod. FANTASTISKT gott. Och varenda en bubblade upp och blev som en boll fast receptet sa att det inte alltid hande. Jag var sa otroligt stolt over min bedrift att producera super goda pita brod.:p
 
Sv: Att baka bröd ...

Har heter dinkel oftast spelt ... men ibland dinkel ocksa ... bara sa du kan soka vidare menar jag.;) Visst ar det harda brodet gott? Jag har redan bakat flera omgangar ... och fler blir det.:D

:bow: Jag har hittat en kvarn som saljer dinkel ("spelt") nu!!! Spannande! :D

Kan nu nagon beratta for mig om jag ska ha "wholegrain" eller "white"???

Honung: Idag bakade jag knackebrodet med rosmarin pa och det ar ju bara sa gott att man kan svimma. :love::love::love:
 
Senast ändrad:
Sv: Att baka bröd ...

Jag använder siktad spelt/dinkel till knäcket, och jag antar att det är detsamma som 'white'. Spelt finns ju i varierande grader av fullkorn, ända upp till hela korn som äts likt couscous, så satsa på 'white' för säkerhets skull.

Var i världen är du?
 
Sv: Att baka bröd ...

Ahaaa! Vet du - jag har funderat ibland på varför inte de delarna av världen syns i påverkande matkultur likt andra kök märkta av sitt ursprung. Liksom, man hävdar ju att delar av vårt ursprung stammar från urinvånarna på just nya zeeland. Är inte det märkligt, egentligen? Jag har ingen aning om hur det nya zeeländska köket ser ut, mer än att det väl finns mycket inslag av får? Det kanske är en annan slags tråd än denna förvisso...:o
 
Sv: Att baka bröd ...

Ahaaa! Vet du - jag har funderat ibland på varför inte de delarna av världen syns i påverkande matkultur likt andra kök märkta av sitt ursprung. Liksom, man hävdar ju att delar av vårt ursprung stammar från urinvånarna på just nya zeeland. Är inte det märkligt, egentligen? Jag har ingen aning om hur det nya zeeländska köket ser ut, mer än att det väl finns mycket inslag av får? Det kanske är en annan slags tråd än denna förvisso...:o

Detta land är så otroligt uppdelat mellan maorier och pakeha (vita) att jag som då bor på södra ön där maorierna tryckts undan mest inte har några kunskaper om det finns någon mat typisk maorier (förutom att jag vet att fisk och skaldjur står högt på matsedeln till skillnad mot vad pakeha stoppar i sig. Om man nu kan räkna bort fish & chips ska jag väl tillägga då.) :crazy:

Annars är det moderna Nya Zeeländska köket i stort sett en kopia på det engelska och inte mycket att hurra för om man frågar mig. Och baka kan de då rakt inte. Jag brukar bjuda på fika med jämna mellanrum på jobb och lovorden vill liksom inte ta slut oavsett vad jag har med mig, och då har jag ändå haft allt från hembakt bröd till havreflarn. :D

Kiwisarna äter knappt något lammkött alls om de inte håller sig med egna djur för otroligt nog är fårkött dyrt här. Det är billigare att köpa Nya Zeeländskt lammkött i Sverige än att köpa det i affären här. :crazy:

Som sagt, annars är det mest fish & chips, pajer till förbannelse, korvar i engelsk modell och nötkött. Är man vegetarian eller uteslutare är risken enorm att bli stämplad som knäppgök: kött ska man äta, basta! ;) Och bröd finns i två varianter: rostebröd på vetemjöl utan kärnor och rostebröd med kärnor. Jisses så tråkigt...

Förresten har jag dragit ihop ett gäng tjejer som lär sig laga svensk mat efter att jag blivit tillfrågad om recept varje gång jag bjudit på något. Jättekul är det, och man kan ju bara hoppas på att jag lyckas inspirera till en något sundare matkultur även om det bara når fram till ett fåtal. :laugh:
 
Sv: Att baka bröd ...

Intressant! Man kan ju tycka att ett så pass 'isolerat' land med så stor möjlighet till råvaruutbud skulle ha ett lite mer förfinat kök.

Det låter kul med era matlagningsträffar! Kanske finns det möjlighet för dig att profilera dig lite i kanske en lokal matlagnings-spalt eller blogg?
 
Sv: Att baka bröd ...

Intressant! Man kan ju tycka att ett så pass 'isolerat' land med så stor möjlighet till råvaruutbud skulle ha ett lite mer förfinat kök.

Ja, det hade ju jag hoppats på också! Och med ett så otroligt utbud av fisk och skaldjur hade jag verkligen sett fram emot "seafood" av bästa klass. Tyvärr kan man nog inte bli mer besviken än jag.

Det låter kul med era matlagningsträffar! Kanske finns det möjlighet för dig att profilera dig lite i kanske en lokal matlagnings-spalt eller blogg?

:eek::eek::eek: Nä, Göta Petter säger jag bara!!! Jag är glad om jag lyckas fylla mina matlagningselever med tillräckligt mycket vin för att kunna släta över både språksvårigheter och det där med att översätta metriskt till brittiska mått. :angel: :D
 
Sv: Att baka bröd ...

Later kul med "matlagnings traffar" ... ibland skulle man tro att det vore nagot har "in the south" dar allt ska vara friterat ocksa.:p Har gar det att fa tag pa restauranter med riktigt bra mat dock ... och tack vare Amazon far jag allt jag kan tankas behova (och lite till:o) hemskickat.:grin:

I gar bakade jag hemgjorda pita brod ... och du milde TID sa gott det var.:laugh: Jag gjorde dem pa mitt oblekta var vete och whole wheat. Lat som jag ar foljde jag inte receptets alla foreskrifter om att blanda for hand ... jag korde det i maskin och det gick jatte bra ocksa.:D
Jag till och med gjorde degen flera dagar innan. Maken gjick igenom en tamligen invecklad ryggoperation i Fredags och nar jag kom hem pa eftermiddagen var jag aldeles for trott och taggad for att gjora nagot ... sa jag bakade och passade pa att gjora en pita deg. Receptet sager att den kan ligga flera dagar i kylskap ... och det gjick ju hur bra som helst. Om nagon ar intereserad kan jag forsoka oversatta det.:)
 
Sv: Att baka bröd ...

Me too!!! Kör på bara, jag ska ha pitabröd på fredag (och ligger nog typ ett halvt dygn före er) så skynda på. ;):D
 

Liknande trådar

Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
7 367
Mat Jag är hyffsad på matlagning men helt grön på att baka. Har nu fått för mig att baka egna frallor (eller bullar som man säger här i...
Svar
8
· Visningar
2 077
Senast: Manji
·
Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
27 565
Senast: Thaliaste
·
  • Artikel
Dagbok Det var skitnervöst att åka dit. Det var inte så jättelångt bort, men åt ett håll dit jag inte brukar åka. Tog en alimemazin. Hur som...
Svar
4
· Visningar
844
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp