Bukefalos 28 år!

Brödrecept

Sv: Att baka bröd ...

<snip> och det där med att översätta metriskt till brittiska mått. :angel: :D

Undrar om det ar samma som har? Cups, oz, etc.? Det ar ett elande att oversatta ibland ... fast jag har fa Svenska matt ... det blir att antingen anvanda vagen eller kora med att en halv 'cup' ar en dl. Oftast ar det nara nog.:p

Okay ... Pita Brod.


1 tesked torr jast (hur mycket det blir i vanlig jast vet jag inte)
5 1/2 dl varmt vatten (ungefar 40*C)
4 dl "whole" vete mjol
Ungefar 8 dl "vanligt" oblekt mjol. (har anvande jag mitt oblekta latt siktade var vete)
1 matsked salt
1 - 2 matskedar oliv olja

Stro jasten over det varma vattnet i en stor bunke och ror tills det har blandats.
Blanda i "whole vete" en dl i taget och 2 dl vitt mjol. Ror 100 ganger (en minut) at samma hall for att aktivera gluten i mjolet. Lat den har 'svampen' vila i 10 minuter till 2 timmar. (Jag anvande maskinen att rora)

Stro salt over 'svampen' och ror in oliv oljan. Blanda val. (Jag anvande maskin har ocksa) Blanda i 'vitt mjol' en dl i taget. Nar degen ar for hard for att blanda knada pa bakbord 8-10 minuter tills degen ar smidig och elastisk. (Nar den formade sig till en boll och slappte bunken lat jag maskinen ga i 8 minuter)
Lagg tillbaka degen till den latt oljade bunken och lagg over glad-pack plast. Lat den jasa till dubbel storlek i ungefar 1 - 1 1/2 timma. Tryck ner degen. Degen kan gjoras hit och sparas i kylskapet upp till 5 dagar.

Om man vill spara degen for att baka senare, lagg den i en bunke med lock eller plast pase, tre ganger sa stor som degen sa den kan expandera i kylskapet. Fran dag till dag skar bara av sa mycket som behovs och baka ut. Degen kan hallas i kylskap upp till en vecka. Degen kan lukta lite surt efter nagra dagar, men det forhojer bara smaken pa brodet. Degen bor vara rumstempererad nar man bakar. (Jag sag inte det och bakade ut kylskaps kall deg och det gick bra ocksa)

Det har ger ungefar 16 pitas om de kavlas ut till ungefar 2 dm i diameter och ungefar 1/2 cm tjocka.

Satt en mindre plat eller en 'pizza sten' (oglaserad modell storre keramik golv kakel) i den undre tredjedelen av ugnen, se att lamna gap vid sidorna sa att luften kan circulera. Varm ugnen till 230*C
Dela degen i tva delar och arbeta med en i taget. (jag stoppade tillbaka halften i kylen) Dela halva degen i 8 delar och kavla ut till 20-22 cm stora pitor (jag kavlade mellan tva "ugns" 'parchment' papper) lagg en duk over dem nar det ar utkavlade. Det ar nog lattast att kavla alla innan du borjar baka.

Baka 2 - 4 brod at gangen beroende pa hur stor ugnen ar (jag la in 2 at gangen for att halla ugnen vid ungefar samma temperatur) direkt pa stenplattorna eller en "non stick" plat. Baka varje brod 3 - 4 minuter, tills brodet har blivit en fullstandig balong eller tills det ar gyllen brunt, vilket som hander forst.
Om det finns 'sommar' eller bitar av torr deg, eller en uppsjo av andra orsaker, kanske det inte blir fulla balonger, men smaken ar i alla fall fantastisk. (Mina brod 'ballongade' efter ungefar 3 minuter. Jag hoppade over att kolla tiden och gick pa balongen redan efter de forsta tva i ugnen)

Lat dem svalna pa ett galler nagra minuter, lagg sedan over en stor duk for att halla brodet mjukt. Baka ut halva degen i taget, eller spara i kylskap.

Vi var 4 personer som at halva degen med "pulled kyckling" (langkok) och holl pa att ata ihjal oss.:d Det behovdes inte laggas over nagon duk da vi kastade oss over brodet direct alla var klara i ugnen. Da vi bott manga ar i Mellan Ostern anser vi oss ocksa exprerter pa pita brod ... och det har var perfect. :cool:
 
Sv: Att baka bröd ...

till hastflick.. om platt brod.
manga ganger forsokte jag gora mormors supergoda sockerkaka och lyckades aldrig.. anvande mig av precis det jag skulle och den blev platt som en pannkaka.. tills en dag jag kom pa, jag maste anvanda "cakeflour", inte vanligt white flour. Du vet vad jag pratar om tror jag.. sa provade det och vips var kakan hog och fin och blev inte platt heller.. kanske det ar problemet med brodet??

sen nar det galler jast, dry yeast finns i sverige ocksa nu anvander bara det sedan man kan ha det langre.. har dock ingen aning om hur mkt dry ar i forhallande till fresh.. fresh yeast har de annars pa Food Market, den dar "grona"butiken.. inte samma storlek men det kan man ju figurera ut..

Man kan ocksa kora breadmachine varianten lol.. har en super book med "bread from all over the world" inlcuding knaakebrot... vilken sort vet jag inte men sa star det.. haha.. ha skoj i bakningen.. har gor vi endast Jiffy cornbread, one egg 1/3 cup milk och pasens innehall... enkelt och bra..
 
Sv: Att baka bröd ...

Äsh! Nu har jag försökt vrida mig åttkantig för att få tag i mjöl som var stenmalet utan askorbinsyra. Lyckades med askorbinsyrebiten genom att åka till en grön dams skafferi (när jag vabbade min surmulne tvååring idag, han plockade i lite extra kakor och plockade fel mjölsort hela tiden :p), men stenmalet vetemjöl hade de definitivt inte. Bara stenmalet fullkornsdinkel. Jag ville ha stenmalet vetemjöl eller stenmalet dinkel utan fullkorn, snyft. De skulle se om deras favoritkvarn hade stenmalet, men jag antar att antingen har man sten eller metall i kvarnen, det verkar lite tungt att variera.

Min vanliga mataffär hade inte ett enda mjöl utan askorbinsyra, inte ens de ekologiska. "Bäst" var kungsörnens ekologiska vetemjöl som bara hade askorbinsyra och inte mängder av annat också.

Måste nog köpa Saltå kvarns mjöl trots att jag faktiskt inte vill. Ska kika på dem på konsum nästa gång.

(Vi bakade korintkaka sedan, lyckades precis undvika en matsked salt i, han häller alltid i allt han kan få tag i, verkar tyvärr som att jag ätit flera bitar till råga på allt. Får jumpa i morgon eller ngt.http://www.hemmetsjournal.se/mat/Fasters-korintkaka/recept-1739)
 
Senast ändrad:
Sv: Att baka bröd ...

Jag tror att jag inte knadade lange nog. Sedan jag har tagit tid pa knadandet har jag inga problem med platt langre.:laugh:
Det finns inga Food Markets har i SC ... i alla fall inga med fresh yeast. :crazy: Jag kan inte ens bestalla fresh yeast via internet, jag kan bestalla surdegs start ... men inte jast. suck.

TILLAGG TILL PITA BROD

Jag anvande alltsa maskinen hela tiden och kandade absolut ingenting for hand:grin: OCH jag ar medveten att det forst star att man kan spara degen i kylskap upp till 5 dagar, och langre ner i receptet i en vecka. Det ar vad orginal receptet sager. Jag hade det i kylskapet i 5 dagar men hade inte haft nagra problem att ha det ett par dagar till.
 
Sv: Att baka bröd ...

Jag håller på med degen nu, tänker ställa den i kylskåpet tills i morgon för snart ska jag till jobb. Spännande! :D Hoppas verkligen att det blir bra - jag ska stoppa falafel i bröden i morgon. :d
 
Sv: Att baka bröd ...

01-08.gif
tiotiotio
 
Sv: Att baka bröd ...

Apropå allt & ingenting, men ändå; Jag hittade just en formel för att omvandla amerikansk jäst till vår svenska färskjäst. Tänkte att du kanske har nytta av den, baklänges, från svenskt till amerikanskt, så gör jag tvärtom!
(jag drunknar i us-pinterest-recept!)


Vikten av Instant yeast multipliceras med 2,5, då får man färskjäst vikten.
Exempel: 5g Instant yeast (5*2,5 = 12,5) det blir 12,5g färsk jäst.

Från Instant yeast till Active dry yeast, multiplicera Instant yeast vikt med 1,25.
Exempel. 5g Instant yeast (5*1,25 = 6,25) det blir 6,25g Active dry yeast.


(och så här dags har mitt huvudkontor stängt butiken, så matematik är inget jag överhuvudtaget tar något ansvar för...jag ska bara räkna kuddar nu - god natt!)
 
Sv: Att baka bröd ...

Awesome!:D Jag kom just hem fran middag pa sta'n ... Efter en mycket valgjord anka ar jag sprickfardig och absolut inte kapabel att utfora nagra matematiska underverk. I morgon hoppas jag fungera ut det ... da ska det bakas igen.:p
 
Sv: Att baka bröd ...

Jag har nu en liten lapp i ett skap med matten angivna.:p

I dag har jag gjort tre olika degar :D Sonen med fru aker tillbaka hem till Florida i morgon och har utbett sig om lite gott brod att ta med hem.:p

Hur gjick det med brodet Krocket?
 
Sv: Att baka bröd ...

Finns det inget lokal producent av mjöl där du bor?? Förut bodde jag granne med Orga kvarn men nu är det Skåne jag bor i och jag köper mjöl från Övraby (ölandsvetemjöl, råg m fl) och dinkel från Åsgård, krisar det blir det Saltå - det enda som inte har askorbinsyra i sej. Finns två till som tillverkar mjöl här men måste åka några mil för det (det är jobbigt åka långt i Skåne av ngn anledning). Emmenthalermjöl finns men det importeras från Holland tror jag.... Finns mycket stenungsbagare i trakten o en del av dem säljer fint mjöl.

Blev besviken när jag såg att ICA´s ekologiska innehåller askorbinsyra? Har inte kollat in Coops Änglamark. Risenta finns ju annars ang majsmjöl.
 
Sv: Att baka bröd ...

*kl*

Någon som har erfarenhet av mjölet från Warbro kvarn? Jag har hittat en webbshop som säljer och funderar på att göra en beställning när vårt vanliga mjöl är uppbakat. Tips om var man kan köpa bra mjöl i Stockholm mottages också tacksamt.

Fick en fråga per pm om stockholm med påminnelse om att frågan fanns i tråden men inte blev besvarad.

Stockholm är inte mina marker så jag har ingen egentlig koll. Men förutom kvarnar runt om stan som kan tänkas ha egna och/eller andras produkter så har jag har hört min mentor prata om Kajsa Warg på söder och s:t eriksplan. Jag var förra veckan inne i hötorgshallen och även i östermalmshallen och såg på båda ställen påsar med ekologiskt stenmalet kvarnmjöl, sen om de säljer det eller om det bara var skyltning vet jag ju inte.
 
Sv: Att baka bröd ...

Nu har vi tryckt i oss pitabröden, och de blev verkligen jättegoda! :d Mycket mer smak än de jag gjort tidigare och väldigt trevlig konsistens. :love:

Tack för receptet Hastflicka, det har redan sparats i receptsamlingen. :bow:
 
Sv: Att baka bröd ...

hastflicka! Jag såg att 'Kryddburken' på Facebook lagt ut ett recept på pizzadeg med dinkel (+dinkelflingor) - något för dig?


2 runda pizzor
Pizzadeg
:
½ pkt jäst (25 gram)
3 dl kallt vatten
2 dl dinkelflingor
200 gram siktat dinkelmjöl
knappt ½ dl rapsolja
½ tsk salt

Dinkelmjöl till utbakning

GÖR SÅHÄR :
Häll upp flingorna i en rymlig skål. Använd en stor, rymlig skål, rör ut jästen med vattnet i skålen. Tillsätt dinkelflingorna och oljan. Rör så allt blandas ordentligt. Täck med plastfolie. Låt stå i rumstemperatur ca 6-8 timmar. Ta sedan upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig, här får du använda extra mjöl vid sidan om tills du får en klibbfri deg. Dela degen i två delar. Tryck varje deg på lätt oljad ugnsplåt. Lägg på valfri fyllning, grädda i 250 grader ca 10 min.


(sen skulle jag kanske inte använda så mycket jäst som anges (låter mycket till så lite mjöl som dessutom har egen jäskraft), och kanske låta jäsa i kall ugn kanske ytterligare några timmar istället)
 
Sv: Att baka bröd ...

Kul att du gillade det Krocket:laugh: Bara det att man kan ha degen i kylen en hel vecka och dela upp hur manga man gjor at gangen ar toppen tycker jag.

Tack snalla Honung ... det maste provas. Vad ar "dinkel flingor"?

Och vad hander om man har for mycket jast? Jaser inte bara degen battre da?


Jag bakade flera degar i gar for att son och sonhustru skulle ta med sig hem till Florida i dag. En deg med ganska mycket honung (:p) och receptet kraver en dl olja. Allt jag hade hemma var en oliv/citrus olja sa jag hallde i den. Du milde tid sa gott det blev:laugh: Det kommer att utvecklas vidare.:grin:
 
Sv: Att baka bröd ...

Kollade på slow food kartan och det närmsta var många mil och åt helt fel håll. Suck.

Men jag tror absolut det finns, det ligger ju mitt i, måste bara hitta.

Det är för att ni har så minismå vägar i Skåne med 50 överallt,:p man kommer ingenstans! Även om man bara ska någon mil. Slingriga är de också. Säkert underbart att rida där.

(Jag brukar hålla till i Höganästrakten någon vecka om året, som för övrigt apropå en annan tråd har några fantastiska kläd/inredningsbutiker, en tre stycken på rad. Brukar alltid köpa ngt där, ngt dyrt, brr).
 
Sv: Att baka bröd ...

Kul att du gillade det Krocket:laugh: Bara det att man kan ha degen i kylen en hel vecka och dela upp hur manga man gjor at gangen ar toppen tycker jag.
'
Ja, det är ju jättesmart! Jag håller på att sätta en deg till nu. Alla här fullkomligt tryckte i sig pitabröd igår kväll och en så mycket att det fick bli till att lägga sig på soffan och knäppa upp byxorna. Får nog hålla lite lektion i det där med att lagom är bäst. ;)

Jag bakade flera degar i gar for att son och sonhustru skulle ta med sig hem till Florida i dag. En deg med ganska mycket honung (:p) och receptet kraver en dl olja. Allt jag hade hemma var en oliv/citrus olja sa jag hallde i den. Du milde tid sa gott det blev:laugh: Det kommer att utvecklas vidare.:grin:

Wow, det ska jag testa också! Jag har världens godaste oljor tror jag faktiskt, kommer från en vingård här som heter Seresin och smakar helt ljuvligt. Tackar för tipset!:bow:

Det blir mycket bakande nu (har i och för sig alltid bakat nästan allt bröd vi äter men den här tråden har verkligen gett mig en nykick och så himmelskt goda recpet), Honungs knäckebröd kommer definitivt att tillverkas flera gånger i veckan. Supergott och mättande, man kan inte önska sig bättre. :love:
 
Sv: Att baka bröd ...

Skulle ha bakat Honung's knackebrod i dag men var upptagen med hund traning och ridning ... och sedermera att handla for kvallen's "Svensk kvall" hela dagen. Knackebrod far bli i morgon ... eller sa.:p

Middagen i kvall var Svensk inspirerad. Det var meningen att det skulle vara 'tunnbrods rulle', men det blev mer som 'tunnbrods taco':grin:. Broden var super goda ... lite for tjocka och bubbliga for att kallas tunnbrod, mer som en korsning mellan tunnbrod och tea-kakor med stora luft bubblor men fantastiskt goda. Jag maste dock helt klart utveckla tunnbrods baket lite ... ska det verkligen vara jast i tunnbrod? "Men smaken Mamma, smaken" uttryckte sonen medan han med stor svarighet tryckte i sig "taco" nummer tva.:D
 

Liknande trådar

Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
7 366
Mat Jag är hyffsad på matlagning men helt grön på att baka. Har nu fått för mig att baka egna frallor (eller bullar som man säger här i...
Svar
8
· Visningar
2 077
Senast: Manji
·
Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
27 564
Senast: Thaliaste
·
  • Artikel
Dagbok Det var skitnervöst att åka dit. Det var inte så jättelångt bort, men åt ett håll dit jag inte brukar åka. Tog en alimemazin. Hur som...
Svar
4
· Visningar
844
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp