Bukefalos 28 år!

Brödrecept

Sv: Att baka bröd ...

Kokosbrödet blev jättegott! Lite sötma, lite speciell smak, men absolut jättegott! Kanske inte direkt mitt val som frukostbröd men som brytbröd till mat där det passar med en mild ton av kokos så passar det utmärkt!


Marockanska bröd med dinkel & majs

4,5 dl majsmjöl
7 dl stenmalet vetemjöl, 7dl dinkelmjöl
1 msk salt
2 tsk anis
½-1 paket jäst (ca 40g) (eller 1 paket torrjäst - obs då behövs lite varmare vatten!)
1 dl olivolja
8 dl ljummet vatten


Blanda ljumt vatten med jästen och tillsätt oljan.
Blanda mjöl, salt, anis (och ev torrjäst) Knåda till en smidig deg. Låt jäsa 30 minuter. Dela degen i 25 lika stora bitar med degskrapan och forma till runda bullar. Platta ut bullarna direkt på oljade plåtar till ca 10 cm stora kakor. Nagga med en gaffel och låt jäsa ca 30 minuter. Pensla med lite olja och strö ev över sesamfrön.
Grädda bröden i 225' 10-12 minuter eller tills de fått fin färg.

Cornbread! Har du provat det?
Här är en variant jag hade kopierad och inklistrad på datorn. Det är ett tag sedan jag gjorde amerikanskt cornbread men det kan ju varieras i oändlighet! Så detta är bara ett förslag:
2 cups stone-ground yellow cornmeal (ca 5 dl majsmjöl)
1 tsk bakpulver
1 tsk salt
1 1/2 cups low-fat buttermilk (3.5 dl)
2 ägg
2 msk smält smör/margarin
1/4 tsk svartpeppar
2 finhackade chilifrukter
½ dl finhackad soltorkade tomater

(fetad text är utbytbart)

Blanda bara ägg och fil i en bunke. Häll i övriga ingredienser. Smörj och bröa en form (jag strör alltid lite flingsalt i formen). Sätt ugnen på 220 grader och häll ner degen i formen. Baka brödet ca 25 minuter i mitten av ugnen. Låt brödet svalna något innan det serveras.

Ett annat recept med variationsmöjlighet är focaccia:
0,5 paket jäst
1 tsk salt
1 msk honung
4 dl vatten
4 msk olivolja
8 dl stenmalet vetemjöl (eller dinkel/vetemjöl 50/50)
4 msk olivolja
30 st kalamata oliver
1,5 tsk flingsalt
0,5 dl rosmarinblad


Blanda degen, låt jäsa någon timme, pensla bakplåt med kanter med olja, lägg i degen och platta ut så den täcker bakplåten. Låt jäsa en halvtimme. Pensla med olja och tryck ner oliverna i mönster, hysta över flingsalt och rosmarin.
Även här är fetade ingredienser utbytbara. Jag varierar med oliver, soltorkade tomater, fetaost, riven ost.

Dinkelbullar med örter
½ dl olivolja
0,25 g jäst
2,5 dl mjölk
1 krm salt
7,5 dl dinkel

Fyllning:
Feta (kuber i burk) 200,0 gram
Rucolasallat 50,0 gram


Kavla ut den blandade och jästa degen och rulla som när man bakar kanelbullar. Strö över valfri fyllning av örter och rulla ihop degen till rulle. Skär bullar och lägg på oljad plåt - jäs 30 min, strö över flingsalt och ev passande krydda och grädda i ugn 10-15 min eller bullarna fått fin färg.
 
Sv: Att baka bröd ...

Kokosbrödet blev jättegott! Lite sötma, lite speciell smak, men absolut jättegott! Kanske inte direkt mitt val som frukostbröd men som brytbröd till mat där det passar med en mild ton av kokos så passar det utmärkt!

Vad tror du om att byta ut kokosmjölet mot mandelmjöl eller kastanjemjöl? Jag har ingen aning om de respektive mjölens bakegenskaper men jag är inte så förtjust i kokos så går det att byta ut vore det bra :)

Mitt rökta mjöl har ett väldigt tjusigt namn :D jag ska köpa vanligt mjöl från samma producent för jag var så nöjd med det här. Tyvärr är det ingen idé att försöka få tag på stenmalet i de lokala butikerna.
 
Sv: Att baka bröd ...

Vad tror du om att byta ut kokosmjölet mot mandelmjöl eller kastanjemjöl? Jag har ingen aning om de respektive mjölens bakegenskaper men jag är inte så förtjust i kokos så går det att byta ut vore det bra :)

Prova! Jag har själv aldrig bakat eller använt mandelmjöl eller kastanjemjöl så jag har ingen aning om dess egenskaper. Dock kan jag påpeka att kokosmjöl ger långt ifrån samma smak som typ riven kokos eller kokosmjölk gör.

Det är det som är charmen med att baka tycker jag, att man kan experimentera så vansinnigt mycket. Jag följer slaviskt en man på facebook och hans blogg, som bakar bröd på precis ALLT, rabarberpaj, potatissallad och - tja - allt. Gå till hembakt.se och läs hans recept och experimentella bröd och bli inspirerad! :D
 
Sv: Att baka bröd ...

Mums ... nu far jag fler recept att prova.:laugh:

Sjalv bakade jag ett 'dinkel brod' som blev helt fantastiskt gott i gar. Jag hade aterigen i lite for lite mjol :angel: sa det blev inte fullt sa hogt och fint som jag onskade, men betydligt battre an sist. Och gott. Jag kan inte sluta ata det.:d

Det ar ett morotsbrod ... fast jag anvande apple i stallet.

2 rivna morotter (applen blev oh sa mycket godare)

12 g torrjast

5 dl vatten

1 dl honung (jag anvande honung fran citrus odlinarna i Florida sa den har en svag citrus smak)

1 dl olja (jag anvande en valnots olja)

ca 10-12 dl valfritt mjol (forsta gangen blandade jag ihop graham, dinkel och ragmjol samt ground flax, den har gangen anvande jag bara dinkel och det var nog battre men jag skulle ha haft i atminstone en dl mer mjol)

Jag blandade varmt vatten, jast, honung och olja och rev applena direkt ner i blandningen for att de inte skulle bli bruna (det ser sa trakigt ut). Sedan satte jag bunken i maskinen och halde i mjol lite i taget.
Jag gjorde tva 'limpor' som fick jasa 45 minuter under duk och graddades i mitten av ugnen pa 220*C
 
Sv: Att baka bröd ...

Marockanska bröd med dinkel & majs

4,5 dl majsmjöl
7 dl stenmalet vetemjöl, 7dl dinkelmjöl
1 msk salt
2 tsk anis
½-1 paket jäst (ca 40g) (eller 1 paket torrjäst - obs då behövs lite varmare vatten!)
1 dl olivolja
8 dl ljummet vatten


Blanda ljumt vatten med jästen och tillsätt oljan.
Blanda mjöl, salt, anis (och ev torrjäst) Knåda till en smidig deg. Låt jäsa 30 minuter. Dela degen i 25 lika stora bitar med degskrapan och forma till runda bullar. Platta ut bullarna direkt på oljade plåtar till ca 10 cm stora kakor. Nagga med en gaffel och låt jäsa ca 30 minuter. Pensla med lite olja och strö ev över sesamfrön.
Grädda bröden i 225' 10-12 minuter eller tills de fått fin färg.

Fick full pott av familjen! :bow::bow::bow:

En fråga bara: vad gör jag för fel när sesamfröna lossnar från bullarna? Jag penslade med lite olivolja först alltså.
 
Sv: Att baka bröd ...

:)
Ja, jag vet, det är lätt att det lossnar. Ibland blöter jag degytan med vatten, häller på frön och sen duschar över med olja i en sprayflaska. Man kan använda en vanlig blomsputa med olja. Man kan pensla lite med äggvita också innan man fröar istället för olivolja, då fastnar de bättre.
 
Sv: Att baka bröd ...

:)
Ja, jag vet, det är lätt att det lossnar. Ibland blöter jag degytan med vatten, häller på frön och sen duschar över med olja i en sprayflaska. Man kan använda en vanlig blomsputa med olja. Man kan pensla lite med äggvita också innan man fröar istället för olivolja, då fastnar de bättre.

Toppen, tack för tipsen! :D Ska testa idag igen. :d
 
Sv: Att baka bröd ...

Jäser du inte degen innan du bakar ut bröden?

/Mjölig Krocket ;)


Nej det har receptet sager att man ska jasa broden och nar jag inte foljde den instructionen sa foll de ihop.:p Jag skarar dem nar jag lagger dem pa platen for jasning och hade lite mjol uppepa.

I morgon provar jag Honungs cornbread med chili:p
 
Sv: Att baka bröd ...

*kl*

Nu har jag provat knäckebrödet igen och gjorde det ganska mkt tunnare än förra ggn och nu blev det knäckigt :) Gott!

Jag har en masa havrekli och dinkelmjöl som jag tänkte jag skulle bli av med och hittade detta receptet:

Långpannebröd med dinkel och havrekli
24 bitar

1 pkt jäst
8 dl fingervarmt vatten
300 g havrekli
2 tsk salt
5 dl fullkornsdinkelmjöl
2 dl grovt rågmjöl
5 dl ljust dinkelmjöl

Ev ägg och pumpafrön till dekoration


Blev dock lite misstänksam eftersom det inte innehåller ngt fett. Brukar det inte alltid vara med? Vad har egentligen fettet för uppgift?
 
Sv: Att baka bröd ...

Blev dock lite misstänksam eftersom det inte innehåller ngt fett. Brukar det inte alltid vara med? Vad har egentligen fettet för uppgift?

Fettet påverkar jästen, brödet blir luftigare och degen mer elastisk. För mycket fett dämpar dock jäsningsförmågan.
 
Sv: Att baka bröd ...

KL

Kan jag få tips på goda recept med rågmjöl tack? :bow: Jag tycker att just rågmjöl är lite knepigt att använda, men det är troligtvis för att jag inte har bra recept. ;)
 
Sv: Att baka bröd ...

Jag har en fjärdedel rågmjöl i mitt standardbröd. En fjärdedel graham och resten vetemjöl.

Plus linfrö, solroskärnor och pumpafrön.
 
Sv: Att baka bröd ...

Låter jättegott! Ska testa det men grahamsmjölet finns inte att få tag i så det får bli havremjöl, bode bli bra det också.

Tack! :D
 
Sv: Att baka bröd ...

Ett knäckerecept kanske, med rågmjöl?

Mjölk 1 dl
Honung 1 tsk
Senap (fransk osötad) 1 tsk
Salt 1 krm
Torrjäst 0,3 tsk
Vetemjöl 0,4 dl
Rågmjöl (fint) 2 dl
Röd chilifrukt 1 st (ca5-6cm)
Olivolja 1 msk
Sesamfrön
Flingsalt

Sätt ugnen på 200'.
Finhacka chilin.
Värm mjölk ljumt i kastrull och klicka i senap. Tillsätt jäst och honung.
Blanda mjöl med chili och salt och rör ner i mjölkblandningen och rör om så det blir en jämn smet.
Kavla ut degen tunt och pensla med olivolja. Strö över sesamfrön och flingsalt och grädda i ugn ca 10 minuter eller tills det är fin färg på brödet (tiden beror på hur tunnt/tjockt man kavlat brödet). Låt svalna med ugnsluckan öppen.

Här ett recept på ett bröd jag bakade på rågmjöl i somras. Det var riktigt gott, ett saftigt bröd som mognade på någon dag.
 
Sv: Att baka bröd ...

Ett knäckerecept kanske, med rågmjöl?

Mjölk 1 dl
Honung 1 tsk
Senap (fransk osötad) 1 tsk
Salt 1 krm
Torrjäst 0,3 tsk
Vetemjöl 0,4 dl
Rågmjöl (fint) 2 dl
Röd chilifrukt 1 st (ca5-6cm)
Olivolja 1 msk
Sesamfrön
Flingsalt

Sätt ugnen på 200'.
Finhacka chilin.
Värm mjölk ljumt i kastrull och klicka i senap. Tillsätt jäst och honung.
Blanda mjöl med chili och salt och rör ner i mjölkblandningen och rör om så det blir en jämn smet.
Kavla ut degen tunt och pensla med olivolja. Strö över sesamfrön och flingsalt och grädda i ugn ca 10 minuter eller tills det är fin färg på brödet (tiden beror på hur tunnt/tjockt man kavlat brödet). Låt svalna med ugnsluckan öppen.

Här ett recept på ett bröd jag bakade på rågmjöl i somras. Det var riktigt gott, ett saftigt bröd som mognade på någon dag.

Låter verkligen smarrigt och omgång ett står i ugnen nu. :bow:

MEN det var ett mek att kavla ut smeten/degen - hur ska konsistensen vara? Återkommer strax med smakrapport. :d
 
Sv: Att baka bröd ...

Supergott!!! :d:d:d Vilket tryck i smaken! :love:

Omgång två står inne nu, tog lite mer rågmjöl och lite mer vetemjöl när jag kavlade. Ser jättefint ut.

Honung, du är varje knäckebrödslängtande utlandssvensk räddning. :bow:

Ska baka limpan senare i helgen, spännande!
 
Sv: Att baka bröd ...

Supergott!!! :d:d:d Vilket tryck i smaken! :love:

Omgång två står inne nu, tog lite mer rågmjöl och lite mer vetemjöl när jag kavlade. Ser jättefint ut.

Honung, du är varje knäckebrödslängtande utlandssvensk räddning. :bow:

Ska baka limpan senare i helgen, spännande!

Kul att hora :D och jag startar ett jatte knacke bak i morgon.
 

Liknande trådar

Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
6 930
Mat Jag är hyffsad på matlagning men helt grön på att baka. Har nu fått för mig att baka egna frallor (eller bullar som man säger här i...
Svar
8
· Visningar
2 041
Senast: Manji
·
Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
27 292
Senast: Thaliaste
·
  • Artikel
Dagbok Det var skitnervöst att åka dit. Det var inte så jättelångt bort, men åt ett håll dit jag inte brukar åka. Tog en alimemazin. Hur som...
Svar
4
· Visningar
823
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp