Bruksprovet flyttar

Med tanke på att antalet hästar i Västra Götaland är mariginellt mindre än antalet hästar i Skåne (https://www.scb.se/publikation/31442) ser jag det inte som något konstigt att evenemanget flyttar. Att endel hästmänniskor flyttar till Skåne innebär inte att det finns färre hästar i Västra Götaland och kan en flytt innebära att fler människor i vårt avlånga land får ett mer rimligt avstånd så ser jag det som något positivt. Att det blir billigare att göra själva provet är såklart också positivt. Jag tror inte att det blir mindre publik för att vissa skåningar ser det som för långt att åka (att skåningar skulle tycka att det är jobbigare att förflytta sig än människor i övriga delar av landet är inte min erfarenhet) eftersom det vägs upp av att det finns enormt många hästmänniskor bara runt lilla Skövde. Skaraborg har många pärlor väl värda ett besök men tyvärr är kommunerna dåliga på att marknadsföra sig mot turister om man jämför med Skåne så det gäller att leta lite själv.
 
Med tanke på att antalet hästar i Västra Götaland är mariginellt mindre än antalet hästar i Skåne (https://www.scb.se/publikation/31442) ser jag det inte som något konstigt att evenemanget flyttar. Att endel hästmänniskor flyttar till Skåne innebär inte att det finns färre hästar i Västra Götaland och kan en flytt innebära att fler människor i vårt avlånga land får ett mer rimligt avstånd så ser jag det som något positivt. Att det blir billigare att göra själva provet är såklart också positivt. Jag tror inte att det blir mindre publik för att vissa skåningar ser det som för långt att åka (att skåningar skulle tycka att det är jobbigare att förflytta sig än människor i övriga delar av landet är inte min erfarenhet) eftersom det vägs upp av att det finns enormt många hästmänniskor bara runt lilla Skövde. Skaraborg har många pärlor väl värda ett besök men tyvärr är kommunerna dåliga på att marknadsföra sig mot turister om man jämför med Skåne så det gäller att leta lite själv.

SWBs mål med bruksprovet år nog inte att tillfredställa publiken i första hand. Inte minst i ljuset av hur publikovänligt det har varit de senaste året med bottennappet 2018
 
Med tanke på att antalet hästar i Västra Götaland är mariginellt mindre än antalet hästar i Skåne (https://www.scb.se/publikation/31442) ser jag det inte som något konstigt att evenemanget flyttar. Att endel hästmänniskor flyttar till Skåne innebär inte att det finns färre hästar i Västra Götaland och kan en flytt innebära att fler människor i vårt avlånga land får ett mer rimligt avstånd så ser jag det som något positivt. Att det blir billigare att göra själva provet är såklart också positivt. Jag tror inte att det blir mindre publik för att vissa skåningar ser det som för långt att åka (att skåningar skulle tycka att det är jobbigare att förflytta sig än människor i övriga delar av landet är inte min erfarenhet) eftersom det vägs upp av att det finns enormt många hästmänniskor bara runt lilla Skövde. Skaraborg har många pärlor väl värda ett besök men tyvärr är kommunerna dåliga på att marknadsföra sig mot turister om man jämför med Skåne så det gäller att leta lite själv.

Ska man gå efter hästtäthet i landet borde provet hållas i Vallentuna ;)
 
SWBs mål med bruksprovet år nog inte att tillfredställa publiken i första hand. Inte minst i ljuset av hur publikovänligt det har varit de senaste året med bottennappet 2018
Jag var kanske otydlig. Jag syftade inte på publiken. Det jag har läst på andra håll är att det är hingstägare som har önskat att evenemanget ska flyttas längre upp i landet.
 
Alltså att man flyttar till Skåne för att det finns fler tävlingar närmre och är närmare till kontinenten har väl inte så jättemkt med bruksprovet att göra? En gång om året kan väl skåningarna förflytta sig? Det går ju under Elmia?
 
Sluta kasta paj på varandra och ha en seriös diskussion istället!

Jag har raderat en del olämpliga inlägg och andra inlägg som i sig inte var olämpliga men som citerar borttagna inlägg.

/modrator
 
Bruksprovet 2020 var inbokat på Flyinge den 25 feb till 3 mars, både Flyinge och SWB har annonserat om detta. Att så kort tid innan flytta ett så stort arrangemang, särskilt när det sedan länge har hållits på Flyinge, skall det vara något väldigt speciellt och akut skäl till, det gör man normalt inte bara sådär. Jag har inte hört något alls om planer på en flytt förrän det här beskedet kom.

Allmänt tycker jag själv att bruksprovet bör hållas på någon av de stora statliga eller stiftelseägda anläggningarna som Flyinge eller Strömsholm, dels för den fina miljön på dessa platser och dels för att jag anser att offentligt ägda anläggningar om de är lämpade i första hand bör användas för den här typen hästpremieringar.
 
Intressant, utveckla!
Jag spekulerar bara. Ingen fakta alls!
Men kanske de har lite ”problem” med att SWB inte betyder något i Europa? Intresset är lågt. Det kanske blir färre människor för varje år som vill visa sina hingstar på SWB? Publiken kommer inte. Mycket kritik osv.
 
För min del passar det geografiskt sett alldeles ypperligt att flytta bruksprovet. Med tanke på att många medverkande är från spridda skurar runt om i landet så kan detta vara positivt. Jag har alltid velat vara åskådare men det har varit alldeles för långt enligt mitt tycke, nu kommer jag åtminstone överväga det :)
 
Bruksprovet 2020 var inbokat på Flyinge den 25 feb till 3 mars, både Flyinge och SWB har annonserat om detta. Att så kort tid innan flytta ett så stort arrangemang, särskilt när det sedan länge har hållits på Flyinge, skall det vara något väldigt speciellt och akut skäl till, det gör man normalt inte bara sådär. Jag har inte hört något alls om planer på en flytt förrän det här beskedet kom.

Allmänt tycker jag själv att bruksprovet bör hållas på någon av de stora statliga eller stiftelseägda anläggningarna som Flyinge eller Strömsholm, dels för den fina miljön på dessa platser och dels för att jag anser att offentligt ägda anläggningar om de är lämpade i första hand bör användas för den här typen hästpremieringar.

Swb är dock inte statligt så varför ska de tvingas till en hög hyra för att stötta statens anläggning? Klantigt av Flyinge snarare att inte ha mer fingertoppskänsla.
 
Som tidigare elev på Flyinge ser jag fördelar med flytten. På grevagården finns befintliga gäststallar. På Flyinge sattes tillfälliga stallar upp, där skolhästar fick bo och hingstarna fick de permanenta boxarna. Ett vansinnigt flyttande, skurande och slöseri av bäddmaterial! Också det faktum att de utbildningar som finns på Flyinge, både universitets och gymnasial, måste pausas under dessa evenemang. Och nej, man hann inte titta på allt för att lära sig eftersom skolhästarna måste skötas och motioneras ändå. Men man var bortstängd från alla ridhus... så, utbildningsmässigt är en flytt mycket bra!
 
@Lovisaleonora m.fl. Flera har skrivit att Flyinge som anläggning inte är lämpad för att hålla bruksprov. Jag ställer frågan igen, vilka är de brister ni tänker på?

Jag tycker det är illa planerat för åskådarna, jag tycker det är för mycket lera och mörker, dålig parkering - för att nämna några nackdelar. En otidsenlig anläggning som känns utdaterad och omodern, även om det gjorts insatser för att förbättra under senare år.

Tycker inte det räcker ändra fram med tanke på de betydligt bättre anläggningar som finns.

Allmänt tycker jag själv att bruksprovet bör hållas på någon av de stora statliga eller stiftelseägda anläggningarna som Flyinge eller Strömsholm, dels för den fina miljön på dessa platser och dels för att jag anser att offentligt ägda anläggningar om de är lämpade i första hand bör användas för den här typen hästpremieringar.

Jag tycker precis tvärtom. Fri marknad, inte stöttande av vissa anläggningar. Hästföretagare behöver få tjäna pengar på sina anläggningar, särskilt om man tänker till innan bygget och verkligen gör en funktionsenlig anläggning.

Att det sedan nämnts andra nackdelar med t ex stall tycker jag ytterligare talar mot Flyinge.
 
@kökshäxan Det finns ett antal problem med Flyinge. (notera personliga refletioner här) Bruksprovet vi har idag är utdaterat till den nivå att svenska hingstägare låter sina hingstar gå tester utomlands istället där både förutsättningar och underlaget är bättre. För att kunna bli aktuella måste vi göra om vårat bruksprov eller lägga ned. Att göra om skulle kräva att vi bygger ett nytt prov som håller samma standard som 14- och 30-dagarsproven så att flera stamböcker kan godkänna utan att hingsten skall behöva gå fullt prov utomlands också. För att kunna göra något sånt behöver vi en anläggning där man kan stalla upp hingstarna mer permanent, och där personal och ryttare/testryttare under provet kan stanna på plats. Detta fanns det ytterst begränsad möjlighet för på Flyinge. Att använda tillfälliga stallar under så lång tid är inte praktiskt. Lägg därtill att det inte finns nog med boenden så har man ett till problem. På plats råder dessutom en stor brist på övriga faciliteter för ryttare och personal, duschar och toaletter osv.
För att läsa om en anläggning där man bedriver de tyska testerna (Neustadt-Dosse) och kanske göra en jämförelse, skicka in "Hengstprüfungsanstalt im Brandenburgischen Haupt- und Landgestüt" i Google och klicka på PDF-resultatet som kommer överst.
Nu säger jag inte att vi kan göra någonting ens i närheten på samma skala, men Flyinge skulle behöva en hel del renoveringar och tillägg för att fungera för ett modernt, internationellt prov. Ett tillägg till @kökshäxan är att Flyinge delägs ju av en av de största spelarna inom häst- och avelsvärlden - hur är det statligt?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2
Svar
28
· Visningar
1 737
Senast: fio
·
Avel Ridsport har nyligen publicerat detta: Resultat från årets rådgivande bedömningar Lövsta har köpt in Racoon (Hero - De Niro), en...
17 18 19
Svar
365
· Visningar
45 009
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Däggdjur Jag tog över en hankanin, tog den till veterinären för kastrering, veterinären sa att han redan var kastrerad, köpte två honor…NU är han...
Svar
3
· Visningar
1 013
Senast: fejt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp