Bukefalos bokbingo 1 april till 31 augusti 2025

Bukefalos 30 år!

Äntligen ska jag ta mig tid till några kryss.

Den första boken blir "Mina drömmars stad" av Pär Anders Fogelström. Jag kryssar rutan en resa eller semester har betydesls i boken. Detta är som säkert många redan känner till den första delen i författarens Stockholmsserie som är en fantastisk historieskildring av staden. Boken utspelar sig under 1860-1880. Henning kommer vandrande en kväll till staden han drömt om (därav krysset). På denna tiden är Stockholm en fattig och liten stad och den är i stor omvandling. Henning får slita hårt i denna staden för att skapa sig en någorlunda ljust framtid, han sliter hårt som hamnarbetare och han gifter sig så småningom med Lotten. Rekommenderar starkt boken.

Den andra krysset blir andra delen i samma serie av denna författaren "Barn av sin stad" och utspelar sig 1880-1900. I denna boken är Lotten och hennes barn i fokus, hon är numera änka efter Henning. Lotten sliter hårt för att hålla sina barn och hemmet rent och snyggt trots de usla förutsättningarna som finns för arbetare på den här tiden. Sonen August får vistas ute på sommarstället hos en rik grosshandlarfamilj och de adopterar så småningom August. Men för yngsta dottern gäller helt andra villkor och hon får slita på fabrik för att bidra till familjens försörjning. Rutan jag kryssar blir del i en serie.

Jag gillar verkligen serien och jag har snart läst ut bok nummer tre i den. Det är fantastiska skildringar av Stockholm på den här tiden och författaren skildrar verkligen speglar världar mellan fattiga och rika på ett briljant sätt. Tycker det är ett snyggt berättargrepp av Fogelström att August blir adopterad, då får han en ingång till att skildra båda sidors liv i resten av serien. Älskar verkligen serien och ångrar egentligen bara att jag inte påbörjat läsningen av den tidigare. Så fler kryss i den här serien hinns nog med i detta bokbingot.

Ett tredje kryss blir det för "Femte kollusionen" av Denise Rudberg. Femte delen av hennes serie Kontrahenterna där man får följa signalspanarna Iris, Signe och Elisabeth under andra världskriget. Jag kryssar rutan någon vandrar i naturen för att Elisabeth och hennes bror skickas till de värmländska skogarna för ett uppdrag där de ger sig ut på spaningsuppdrag och där får man följa deras vandring i skogen som håller på att ta ett slut med förskräckelse. Kriget är hotande nära, boken utspelar sig 1942 och boken ger mig verkligen både nerv och rysningar. Läs serien om du gillar historiska romaner för den är verkligen bra även om jag tyckte att tredje delen var lite svag.

Inväntar nu ivrigt den sjätte delen i serien (trodde inte det skulle bli fler delar utan att den femte delen av var den sista). Visste du det @Mineur du har väl också läst denna serien att det skulle komma ytterligare en del under 2025, "Vår sjätte attaché" ?

Äntligen ska jag ta mig tid till några kryss.

Den första boken blir "Mina drömmars stad" av Pär Anders Fogelström. Jag kryssar rutan en resa eller semester har betydesls i boken. Detta är som säkert många redan känner till den första delen i författarens Stockholmsserie som är en fantastisk historieskildring av staden. Boken utspelar sig under 1860-1880. Henning kommer vandrande en kväll till staden han drömt om (därav krysset). På denna tiden är Stockholm en fattig och liten stad och den är i stor omvandling. Henning får slita hårt i denna staden för att skapa sig en någorlunda ljust framtid, han sliter hårt som hamnarbetare och han gifter sig så småningom med Lotten. Rekommenderar starkt boken.

Den andra krysset blir andra delen i samma serie av denna författaren "Barn av sin stad" och utspelar sig 1880-1900. I denna boken är Lotten och hennes barn i fokus, hon är numera änka efter Henning. Lotten sliter hårt för att hålla sina barn och hemmet rent och snyggt trots de usla förutsättningarna som finns för arbetare på den här tiden. Sonen August får vistas ute på sommarstället hos en rik grosshandlarfamilj och de adopterar så småningom August. Men för yngsta dottern gäller helt andra villkor och hon får slita på fabrik för att bidra till familjens försörjning. Rutan jag kryssar blir del i en serie.

Jag gillar verkligen serien och jag har snart läst ut bok nummer tre i den. Det är fantastiska skildringar av Stockholm på den här tiden och författaren skildrar verkligen speglar världar mellan fattiga och rika på ett briljant sätt. Tycker det är ett snyggt berättargrepp av Fogelström att August blir adopterad, då får han en ingång till att skildra båda sidors liv i resten av serien. Älskar verkligen serien och ångrar egentligen bara att jag inte påbörjat läsningen av den tidigare. Så fler kryss i den här serien hinns nog med i detta bokbingot.

Ett tredje kryss blir det för "Femte kollusionen" av Denise Rudberg. Femte delen av hennes serie Kontrahenterna där man får följa signalspanarna Iris, Signe och Elisabeth under andra världskriget. Jag kryssar rutan någon vandrar i naturen för att Elisabeth och hennes bror skickas till de värmländska skogarna för ett uppdrag där de ger sig ut på spaningsuppdrag och där får man följa deras vandring i skogen som håller på att ta ett slut med förskräckelse. Kriget är hotande nära, boken utspelar sig 1942 och boken ger mig verkligen både nerv och rysningar. Läs serien om du gillar historiska romaner för den är verkligen bra även om jag tyckte att tredje delen var lite svag.

Inväntar nu ivrigt den sjätte delen i serien (trodde inte det skulle bli fler delar utan att den femte delen av var den sista). Visste du det @Mineur du har väl också läst denna serien att det skulle komma ytterligare en del under 2025, "Vår sjätte attaché" ?
Jag läste staden-serien för några år sedan, den är verkligen bra. Missa inte de böckerna som utspelar sig innan (men tror de är skriva sist); Vävarnas barn, Krigen barn och Vita bergens barn.

Kontrahenterna tror jag är tänkt att bli tio delar. Jag har läst de första tre och gillade dem, men då jag glömmer så många detaljer så kommer jag nu vänta med att läsa hela serien tills alla kommit ut. Annars skulle jag behöva läsa om dem vartannat år eller så för att hänga med.

Jag har också läst Den stora utställningen av Marie Hermansson. Detta var en fascinerande bok med både naturvetenskap, lite krim, massa med historia och kärlek. Det handlar om jubileumssutställningen som sattes upp i Göteborg 1923 och som förvandlade Göteborg till en stad att räkna med. Efter att ha blivit motarbetad under många år tilldelas till slut Einstein nobelpriset och ryktet går att han ska komma till Göteborg för att hålla sin nobelföreläsning. Antisemitismen flödar, samtidigt som Ellen får sitt första journalistiska uppdrag. Och en ung pojke från landet får chansen att se staden tillsammans med sin åsna.

Historiskt och en massa lösryckta människoöden som flätas samman brukar inte vara ett recept på något jag gillar. Men den här berättelsen engagerade mig och var faktiskt väldigt trevlig. Även om den är skönlitterär så lärde jag mig mycket om Göteborgs historia och lite om den akademiska världen på den tiden också. Jag kommer säkert läsa vidare ganska snart i den här serien.

IMG_6106.webp

Jag kryssar rutan för Med spårbunden trafik då Einstein ska försöka ta sig till Sverige med tåg, men det går sådär.

Jag har också läst Den stora utställningen av Marie Hermansson. Detta var en fascinerande bok med både naturvetenskap, lite krim, massa med historia och kärlek. Det handlar om jubileumssutställningen som sattes upp i Göteborg 1923 och som förvandlade Göteborg till en stad att räkna med. Efter att ha blivit motarbetad under många år tilldelas till slut Einstein nobelpriset och ryktet går att han ska komma till Göteborg för att hålla sin nobelföreläsning. Antisemitismen flödar, samtidigt som Ellen får sitt första journalistiska uppdrag. Och en ung pojke från landet får chansen att se staden tillsammans med sin åsna.

Historiskt och en massa lösryckta människoöden som flätas samman brukar inte vara ett recept på något jag gillar. Men den här berättelsen engagerade mig och var faktiskt väldigt trevlig. Även om den är skönlitterär så lärde jag mig mycket om Göteborgs historia och lite om den akademiska världen på den tiden också. Jag kommer säkert läsa vidare ganska snart i den här serien.

Visa bifogad fil 169624

Jag kryssar rutan för Med spårbunden trafik då Einstein ska försöka ta sig till Sverige med tåg, men det går sådär.

Åh den boken är jättebra tycker jag och så är det alltid kul med Göteborgs historia! Jag tyckte denna var bättre än "Pestön" som är den andra boken i serien.. Jag funderar ändå på att läsa del tre såsmåningom.

Slutligen så har jag på sistone läst Allt det blå på himlen av Mélissa da Costa. Den handlar om Émile, en ung fransk man som drabbas av en tidig demenssjukdom. Förutom det mentala så innebär diagnosen att hans grundläggande kroppsliga förmågor kommer upphöra och han kommer dö inom en snar framtid. Hans föräldrar vill att han vårdas på sjukhus, men han vill inte tillbringa sin sista tid på det sättet. Han köper en husbil, får via en annons kontakt med Joanne och tillsammans rymmer de iväg ut på upptäcksfärd, främst i Pyrenéerna.

Jag tyckte det här var en ganska trevlig läsning, men det är en tjock bok och den bjöd inte på några överraskningar för min del. Den är ganska exakt det man tänker sig att den är, fina naturbeskrivningar, karaktärsutveckling och mot ett obönhörligt sorgligt slut. Jag tycker ändå det var en fin inblick i camper van-livet som jag inte läst om tidigare.

IMG_6068.webp

Jag kryssar den för rutan Passar in på minst 8 rutor då den bland annat passar in på…
  • Semester eller resa har betydelse - hela boken är en resa
  • En trädgård i boken - Joannes föräldrahem har en trädgård som är central, men fler trädgårdar förekommer
  • Något gult på omslaget - texten är gul
  • En uteservering är med i boken - de besöker flera uteserveringar på sin resa
  • Katt spelar viktig roll - längs med vägen så får de med sig en kattunge som följer dem på resan
  • Någon frukt eller bär nämns - flera gånger, de äter bland annat apelsiner till jul
  • Glass finns med i boken - Joanne jobbar en period i en glasskiosk
  • Någon badar - ja, flera gånger
  • Någon cyklar - ja, Émile lagar en cykel och använder sedan den
  • En högtid firas i ett annat land - boken utspelar sig i Frankrike och de firar till exempel nationaldag och jul
  • Någon har picknick - ja, också flera gånger
  • Någon går ute i naturen - de parkerar sin husbil och vandrar en del
  • En fågel nämns - flera gånger, de spanar bland annat på olika sorters gamar

Jag kryssar En herrgård eller slott i annat land än där du befinner dig med Döden på slottet av Sofia Rutbäck Eriksson, inläst av Fredde Granberg. Boken är den tredje delen i serien Morden runt med Herkules Persson, och i den hamnar han på ett slott på engelska landsbygden. Där det förstås sker ett mord.

Jag uppskattar den här serien. Den är lättsam, och smårolig, och inläsaren är fantastisk.

Jag kryssar "något gult på omslaget" med The Shadow Rising av Robert Jordan. Del fyra i The Wheel of Time.
1000012782.webp

Jag kryssar också "en resa har betydelse" med När dolda sorger bleknat av Marianne Cedervall. Senaste delen om gotlänningarna Anki och Tryggve. De gör en tågresa till Österrike och träffar där en familj hemifrån. Ett tragiskt dödsfall inträffar och historien fortsätter hemma på Gotland

Jag kryssar Semester eller resa har betydelse med De som försvann av Sheena Kamal, inläst av Gunilla Leining. Huvudpersonen reser genom stora delar av Kanada i jakt på sin försvunna, bortadopterade dotter.

Historien börjar bra, men blir snart för osannolik för min smak. Bra språk, nyanserade personskildringar och en intressant inblick i kanadensisk kultur.

Jag kryssar Från en serie med minst tre delar med En författares död av Lars Kjædegaard, inläst av Kerstin Andersson. Boken är den andra i serien om mordutredaren Agnes Hillstrøm, och den serien innehåller åtminstone sju böcker på svenska.

En ung författardebutant hittas död i sin lägenhet. Naturligtvis är det mord, även om det maskerats som självmord. Agnes och kollegorna utreder. Välskriven, bra personskildringar och riktigt njutbar deckare.

Någon har picknick - När ödet får bestämma av Linn Janerot. Historisk romantik som utspelar sig i England och Italien under andra halvan av 1800-talet. Svensk författare, debutboken. Adele är sedan barnsben förlovad med en blivande hertig, som hon känt sedan barnsben men som hon inte har några starkare känslor för. Strax innan bröllopet träffar hon dock hennes förlovades bästa vän, Matteo, och de båda får snabbt känslor för varandra. Men, hon ska som sagt redan gifta sig med någon annan - Matteos bästa vän. Helt okej, kommer det en till bok i "serien" kommer jag troligtvis att läsa den också (det är ju än så länge bara en bok, därför skrev jag "serien").

Glass finns i boken - Bara över sommaren av Abby Jimenez. Nutida amerikansk romantik, tredje boken i en serie. Justin har en "förbannelse", att alla kvinnor han dejtar hittar sin själsfrände så snart de separerar. Han skriver om det på sociala medier, och blir kontaktad av en kvinna med samma problem. De bestämmer sig för att testa dejta varandra, för att se om de båda kan hitta sin själsfrände efter att de gör slut.

Slutet överraskade - Where the Library Hides av Isabel Ibanez. Fortsättningen på What the River Knows, som jag kryssade här tidigare. Dvs historisk bok med äventyr, lite romantik och lite fantasy (det finns lite magiska föremål), som utspelar sig i slutet av 1800-talet i Egypten. Eftersom det är sista boken i duologin så var kanske inte slutslutet överraskande - den slutar ju lyckligt - men det var definitivt någon vändning i slutet av boken som jag inte kundde gissat mig till innan (pappan!). Allmänt en hel del överraskningar under seriens gång.

Fågel nämns - Midvinterblot av E.-L. Neander. Andra boken i en urban fantasy serie. Boken handlar om lodjursskiftaren Eira, som bor i ett Sverige där övernaturliga väsen (särlingar) "kommit ut" så att hela världen vet om dem, vilket skapar en del konflikter med människor - och osämjan dem emellan växer.

IMG_20250623_103929766 (1).webp

Här kommer några fler kryss.

Jag kryssar Läs om en favoritbok med Stiftelsen av Isaac Asimov. Den första boken i den klassiska stiftelsetrilogin, och en ren njutning om man uppskattar Science Fiction.

Jag kryssar Nej, den här vill jag inte läsa klart med Rysk dagbok av Anna Politkovskaja. Jag har försökt läsa den flera gånger, men lyckades inte den här gången heller. Den borde vara intressant, men det är den inte. Tyvärr.

Jag kryssar Något gult på omslaget med Hon ångrar sig inte av Mary Kubica, inläst av Eva Röse. Bildbevis: https://www.adlibris.com/se/bok/hon-angrar-sig-inte-9789189829534

Välskriven psykologisk thriller. En sjuksköterska tar hand om en svårt sjuk patient, som påståtts ha hoppat från en bro, men har hon verkligen hoppat? Eller blivit knuffad? Av vem i så fall, och varför? Boken är full med smygande obehag, och många oväntade vändningar.

Jag kryssar "omläsning av en favorit" med Wild Swans av Jung Chang. Berättar om tre kvinnors liv i Kina på 1900-talet. Författarens mormor var konkubin till en krigsherre och hade bundna fötter. Hennes mor var som tonåring med och kämpade för kommunistpartiet innan de tog makten. Författaren själv beskriver sina upplevelser av ett totalitärt samhälle med bl a kulturrevolutionen.
En mycket bra bok som jag starkt kan rekommendera.

1000012085.webp

Jag har läst Hästkrematoriet av Ulrika Fåhraeus. Är det något jag suktar efter så är det välskrivna vuxenböcker i hästmiljö, så jag kastade mig faktiskt över denna när den släpptes. Positiv till tidigare texter av författaren, spänning i hästmiljö, vad kan gå fel?

Den handlar om Klara som efter ett omtumlande år flyttat hemifrån och får sitt första riktiga jobb på godset Stora Dimåkra i Skåne. Tjänsten är delad där hon dels ska hjälpa till med skötsel och utbildning av gårdens hästar, dels ska arbeta som veterinärassistent till Magnus som har sin verksamhet som hästveterinär i lokaler på gården. Ganska snart förstår Klara att allt inte går rätt till och hon börjar nysta för att förstå konflikterna som bubblar under den välpolerade ytan.

Tyvärr så blev jag väldigt besviken. Till att börja med hade boken behövt korrekturläsas ett par gånger till. Karaktärerna är platta och stereotypa, drivkrafterna är höljda i ett dunkel. Klara gör sig osams med precis alla i sitt snokande och det enda jag tänker är att om jag vore så ensam som hon är så skulle jag vara betydligt mer rädd om mina relationer. Men det är som en Kitty-bok där Mysteriet går före alla rationella beteenden. Kanske att den tog sig lite mot slutet när det blev mer action och handlingarna i sin kontext blev mer begripliga. Men jag kan tyvärr inte rekommendera någon att läsa den ändå.

IMG_6140.webp

Jag kryssar rutan Någon frukt eller bär nämns i boken då de odlar vindrivor på Stora Dimåkra och det bland annat skildras när de skördar.

Jag har också läst Karlstad zoologiska av Hanna Hellquist. Det är en självbiografisk bok med korta nedslag under Hannas uppväxt. Nästan varje kapitel handlar om djur som hennes pappa skaffat sig på de mest märkliga vis. Det är fåglar, reptiler och däggdjur om vartannat. Men mest är det nog en berättelse om att växa upp med en förälder som inte är som andra föräldrar.

Boken kan verka simpel i sitt avskalade och naiva berättande i korta kapitel. Men när man lägger samman pusselbitarna rymmer berättelsen mycket och jag hade nog gärna läst den i en bokcirkel.

IMG_6139.webp

Jag kryssar rutan Höna, tupp eller kyckling förekommer i boken för såklart har pappa vid något tillfälle höns.

IMG_0274.webp

Kryssar börjar inte i början för Their Eyes Were Watching God av Zora Neale Hurston. Den börjar i slutet av hela historien. Handlar om en svart kvinnas liv i den amerikanska södern under den första delen av 1900-talet.
Bra och gripande historia men lite svårläst eftersom all dialog är skriven på den lokala dia-/sociolekten. Tar ett tag att vänja sig vid meningar typ ”Yeah, but he was uh man dat wuz more’n man. ’Tain’t no mo’ lak him.”😬

Bingo. Jag kryssar En valfri bok med Lust och längtan av Carin Hjulström, inläst av Gunilla Leining.

Fjärde boken om journalisten Frida Fors. I den här närmar hon sig 50, och bestämmer sig för att hyra ut ett rum i sitt radhus, mest för att göra en insats för bostadsbristen. Samtidigt fortsätter intrigerna på radiostationen där hon jobbar.

Bonusinformation: Boken innehåller ordet oomkullrunkelig.
Skärmbild 2025-03-29 211605.webp

Jag kryssar "frukt eller bär finns i boken" med Mord överbord av Sofia Rutbäck Eriksson.
Herkules Persson, nybliven änkling och pensionär, får en jorden-runt-kryssning av sin bonusdotter. När det sker ett mord litar han inte på att personalen på fartyget ska sköta det på rätt sätt och börjar nysta i fallet. Vid ett tillfälle äter han en banan.

Jag planerar hålla mig till lättsam läsning närmaste veckorna då det kommer vara tufft på jobbet och jag började med denna efter tips i denna tråd. Tyckte den var lagom småtrevlig men egentligen inget speciellt. Men samtidigt vill jag veta hur det går för Herkules på resten av resan så jag kommer nog läsa fortsättningen framöver.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?