Bukefalos bokbingo 1 februari till 31 juli 2026

Bukefalos 30 år!

Jag kryssar "bok med spårbunden trafik" med Den stora utställningen av Marie Hermansson.
Utspelar sig under jubileumsutställningen i Göteborg 1923. Einstein ska komma dit och hålla sitt nobeltal. Ellen som fått jobb på utställningens tidning får höra ett hot mot Einstein och polisen Nils försöker utreda om det är allvar. Det åks både tåg och spårvagn i boken.
Inte en klassisk deckare men jag gillade den och ska nu läsa fortsättningen.
På vilket sätt är det inte en klassisk deckare? (undrar jag, som inte är något superstort fan av deckare ;) )

På vilket sätt är det inte en klassisk deckare? (undrar jag, som inte är något superstort fan av deckare ;) )
Den börjar inte med ett mord och handlar inte enbart om att lösa ett mysterium. Och den är skriven ur fyra olika personers perspektiv; Ellen, Nils, Einstein och en ung pojke som jobbar på utställningen.
Gillar du historiska böcker (eller behöver ett visst kryss) så ge den en chans.

Jag kryssar Frukt eller bär i boken med Skuggälven av Sara Hagström, inläst av Sofia Berntson. Jordgubbar förekommer.

Boken är den andra i serien Junselemorden. En ung man hittas död, hängd i ett träd mitt ute i skogen. Tanken var att det skulle se ut som självmord, men det blir väldigt snart uppenbart att så inte var fallet. Polisen Malin blir återigen utlånad från Umeåpolisen för att hjälpa till med utredningen i Junsele. Fantastiskt språk och en snyggt uppbyggd historia. Jag ser fram emot nästa del i den här serien.

Jag kryssar "bokens namn börjar på P" med Pestön av Marie Hermanson. Andra delen om polisen Nils och hans väninna Ellen. Skriven lite mer som traditionell deckare än första delen men ändå inte helt. Börjar med att en man hittas mördad och spåren leder till den s k Pestön där det finns ett gammalt karantänsjukhus. En del mycket oväntade vändningar. Sista tredjedelen var så spännande att jag var tvungen att omprioritera lite och läsa ut den idag.
Screenshot_20260314_180149_Gallery.webp

Jag har inte riktigt orkat medverka i detta bingot hittills men tänkte att jag ger det en chans nu när jag nyligen läst ut ett par böcker som passar in på roliga rutor :)

Som bok som utspelar sig i ett land jag inte besökt kryssar jag Dream Count av Chimamanda Ngozi Adichie, som till stor de utspelar sig i Nigeria samt Guinea. Det tog mig nästan två månader att läsa den här boken, dels eftersom jag börjat nytt jobb och haft begränsat med tid/energi och dels för att den tyvärr inte engagerade mig på samma sätt som hennes tidigare böcker gjort. Språket är fortfarande fenomenalt, och budskapet likaså, men storyn kändes liksom lite trevande och svår att greppa. Lite synd eftersom det är en favoritförfattare och det var länge sedan hon publicerade något, men det kan också bero mycket på mig och hur jag tog mig an boken - möjligen hade den fungerat bättre om jag läst den mer sammanhängande istället för 20 sidor här och 10 sidor där.

På rutan "Nej, den här vill jag inte fortsätta läsa" kryssar jag Lucky Lada och jag av Maria Maunsbach. Det här var min kompis val i den lilla minibokklubben vi startat med en annan vän, och jag fick skamset erkänna att jag inte klarade av att läsa klart den. Jag är vagt bekant med Maunsbach som journalist sedan tidigare och uppskattar henne inte helt i den rollen, och det var tyvärr samma som gällde här. Det faller mig helt enkelt inte i smaken och i just den här boken var det alldeles för mycket vardagsrealism på ett sätt jag inte riktigt klarar av, samtidigt som det nästan låg lite buskis över det hela emellanåt. Som jag sa till mina vänner: Min skämskudde är alldeles för stor för att klara av sådant här!

Bokbingo vårsommar 2026.webp

Jag kryssar bok du fått rekomnenderad. Jag har läst Maisie Dobbs av Jacqueline Winspear. Boken utspelar sig i England. Boken inleds 1929, Maisie har ptecis startat sin egen deyektivbyrå.hon började en gång som tjänsteflicka i ett arokratiskt hem. Hennes arbetsgivare upptäckte att hon var begåvad och lät henne studera i Cambridge. Boken går bakåt i tiden från startpunkten och man får följa Maisies liv som tjänsteflicka, sjuksköterska i första världskriget och i studierna. Det sista kapitlena återknyter till början.

Detta var en skickligt uppbyggd bok som kändes trovärdig hela vägen. Jag kommer absolut att läsa fler böcker av författaren. Med andra ord en stark rekommendation från mig.

Fick boken rekommenderad av en arbetskamrat och fick även låna den av henne.

Boken börjar på P - Powerless av Lauren Roberts. Fantasy med romantik. Ett samhälle där, efter en sjukdom, i princip alla har en extra kraft. Men det finns också kraftlösa, som dödas om de upptäcks eftersom de sägs bära på en sjukdom. Paedyn är en sådan kraftlös, en tjuv som bor på gatan - men som råkar stöta på kungens "väktare", som är den som avrättar de kraftlösa som hittas.

Campar delar av boken (hela boken består i princip av olika tillfälliga sovplatser av olika slag) - Reckless av Lauren Roberts. Del två i trilogin, som började med Powerless (jag läser nu tredje boken).

Första delen i en serie - Björnstad av Fredrik Backman. Den här behöver nog ingen presentation, eftersom den väl blivit väldigt populär och många redan läst den. Jag gillade den också, och lyssnar nu på tvåan som ljudbok.

IMG_20260323_140504168.webp

Februari till juli 2026.webp

Jag har tagit mig an två riktiga surdegar på läslistan!

Jag kryssar Plats eller ortsnamn i titeln eller i seriens titel med En fördämning mot Stilla havet av Marguerite Duras. Även om boken var i ambitiösaste laget för mig, jag mäktade inte riktigt med att analysera och känna så mycket som det behövdes för att jag skulle förstå alla lager hela tiden, så är det coolt att en bok håller i över 75 år. Denna översättningen var väll iof från 00-talet, men ändå.

Parallellt har jag lyssnat på Ett år av magiskt tänkande av Joan Didion och kryssar därmed Författare med samma initial som dig, för- eller efternamn. Boken följer Didions sorg och upplevelsen av den samma efter hennes makes plötsliga bortgång som sker samtidigt som deras dotter svävar mellan liv och död.

Jag kryssar Bokens namn börjar på P med Pappaklausulen av Jonas Hassen Khemiri, inläst av Hamadi Khemiri. Instämmer i att det var svårt att hitta boktitlar på P.

En pappa återvänder till Sverige på ett kort besök. Sonen, som är pappaledig, vill att pappan ska sluta förlita sig på att han fixar allting. Pappan anser att det är hans plikt som äldste son, och favoriserar dottern istället.

Bra språk och en fascinerande bokidé, men något långsam till att börja med. Den tar sig efter ett tag.

Jag kryssar frukt eller bär i boken. Smultron plockas av Signes systerson Erik i Vår sjätte attache av Denise Rudberg. Detta är den sjätte delen i serien Kontrahenterna. Tycker den var bra och i vissa delar väldigt berörande när konsekvenserna av tyskarnas grymheter i Polen under andra världskriget skildras. Rekommendetar boken och ser fram emot nästa del i serien som kommer i juni 2026.

Jag kryssar bok du fått rekomnenderad. Jag har läst Maisie Dobbs av Jacqueline Winspear. Boken utspelar sig i England. Boken inleds 1929, Maisie har ptecis startat sin egen deyektivbyrå.hon började en gång som tjänsteflicka i ett arokratiskt hem. Hennes arbetsgivare upptäckte att hon var begåvad och lät henne studera i Cambridge. Boken går bakåt i tiden från startpunkten och man får följa Maisies liv som tjänsteflicka, sjuksköterska i första världskriget och i studierna. Det sista kapitlena återknyter till början.

Detta var en skickligt uppbyggd bok som kändes trovärdig hela vägen. Jag kommer absolut att läsa fler böcker av författaren. Med andra ord en stark rekommendation från mig.

Fick boken rekommenderad av en arbetskamrat och fick även låna den av henne.
Jag ÄLSKAR Maisie Dobbs!!
Måste kolla om det kommit nån ny, jag har läst alla hittills.

Edit: Den 18:e och sista :( har kommit!

Jag kryssar Nordisk författare, ej svensk med Om uträkning av omfång av Solvej Balle.

Första delen i en septologi. Fick nordiska rådets litteraturpris 2022. Handlar om en kvinna som fastnat i tiden, varje gång hon vaknar är det den 18 november. Jag älskar det existentiella filosofiska, rekommenderas!

Solvej Balle är dansk :).

Jag kryssar "någon badar" med De fyra vindarna av Kristin Hannah.
Handlar om Elsa och hennes familj i Texas under 1930-talet. Förutom den stora depressionen drabbas området av extrem torka under många år. Ska de stanna eller göra som många andra och söka sig därifrån?
Lite deprimerande men mycket bra och intressant bok. Det badas i badkar/baljor vid några tillfällen.

Jag kryssar en fackbok. Jag har läst Emelies gåva: en bok om Löfsta slott av Maria Gärdeman, Birgitta Meurling, Maria Nordeman, Tova Sylvan, Peter Ullgren. Denna boken handlar om Löfsta slott, dess historia och hur det drevs på den tiden den sista ägaren Emelie Piper levde där. Emelie gick bort 1926 och då testamenterade hon slottet och all inredning till Östergötlands museum.

Intressant del i boken är att de kunnat dokumentera tjänstefolkets tillvaro väldigt detaljerat. En köksa som hette Stina Strid började på slottet 1908 och avancerade såmåningom till husa. Hon har vid flera tillfällen berättat om sin tid på Löfsta slott och därför finns det en god bild av hur det var att arbeta och bo på slottet.

Fint besöksmål, jag köpte boken på plats i slottsboden när jag var där på besök. Något som vi fick berättat på visningen var om spelet Skrapnos som de roade sig med. Det är ungefär samma regler som plockepinn. Det finns dock ett tillägg att det tillhörde en sågtandad kniv till spelet. Den som var sämst fick sig helt enkelt en skrapa på näsan med kniven och fick gå med ett litet sår efteråt. Det hade man ju inte velat vara med och spela kanske, iallafall inte om man varit sämst. ;) Men det kanske hade gett en hög motivation att vinna!

En väldigt intressant bok och även besöksmål, jag kan rekommendera båda. Slottet ligger en bit utanför Norrköping!:)

Bingo.
Jag kryssar Read on location med Brottstycke av Maria Richardsson, inläst av Sofia Berntson. Boken utspelar sig i Sjuhärad.

Boken är den första i serien Brottstycke Mark. Hannah träffar psykologen Jack och den pensionerade polisen Leif på en skrivarkurs i Kinna. Jack är väldigt intresserad av ett ouppklarat mord som skedde i Skene ett par år tidigare, och när ett nytt mord i närheten visar sig ha stora likheter med det ouppklarade, blir de tre engagerade i att försöka lösa fallet.

Bra språk och snyggt uppbyggd historia. Jag kommer fortsätta följa den här serien.
Februari till juli 2026.webp

Jag kryssar Författare med samma initial som dig, för eller efternamn med Tjänarinnans berättelse av Margaret Atwood. Vi delar faktiskt både initial för för och efternamn :)

Tror dom flesta känner till berättelsen och även om jag gillade storyn och berättelsen i sig så kände jag mest lite meh om boken. Inte dålig, jag ville veta men tempot var lågt, det hände väldigt lite (även om storyn i sig ger en del till händelserna) och ja jag vet inte. Jag ville inte sluta läsa men jag ville heller inte nödvändigtvis varje ledig stund läsa vidare. Kanske att jag hade lite höga förhoppningar. Stort plus för överraskande och tilltalande slut.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka