Bukefalos bokbingo 1 februari till 31 juli 2026

Bukefalos 30 år!

Kryssar "läs om en favoritbok!" Sommar på den lilla ön i havet av Jenny Colgan.

En himla mysig feel goodserie! Hoppade först rakt in i serien och fattade ingenting och heller inte hur den kan vara så populär meeen när jag började från början med att läsa denna första så fastnade jag direkt och läste hela serien :).

Bifogade filer

• 20260407_084549.webp
    20260407_084549.webp
    94,8 KB · Visningar: 10
Kryssar rutan för spårbunden trafik för My Name is Stramer av Mikolaj Lozinski. Handlar om en judisk familj i Polen, mellan krigen. Följer de sex syskonens liv, fram till det att tyskarna invaderat Polen och börjat samla ihop judarna i ghetton. En av dom kör spårvagn i Lvov (forna Sovjetunionen) efter att ha flytt tyskarna.

Tagit ett bra tag att ta sig igenom den. Inte för att var dålig, men heller inte jättebra. Hade lite svårt att komma in i boken och att följa de olika personernas utveckling och öden. Boken växlar friskt mellan berättare och fokus. Ett kapitel kan bestå av tre eller fyra olika personers berättelser. Kan vara det som skavde lite. Man hann liksom aldrig utveckla nåt engagemang för en av karaktärerna förrns det var dags för nästa.

IMG_0330.webp

Jag kryssar en fackbok. Jag har läst Emelies gåva: en bok om Löfsta slott av Maria Gärdeman, Birgitta Meurling, Maria Nordeman, Tova Sylvan, Peter Ullgren. Denna boken handlar om Löfsta slott, dess historia och hur det drevs på den tiden den sista ägaren Emelie Piper levde där. Emelie gick bort 1926 och då testamenterade hon slottet och all inredning till Östergötlands museum.

Intressant del i boken är att de kunnat dokumentera tjänstefolkets tillvaro väldigt detaljerat. En köksa som hette Stina Strid började på slottet 1908 och avancerade såmåningom till husa. Hon har vid flera tillfällen berättat om sin tid på Löfsta slott och därför finns det en god bild av hur det var att arbeta och bo på slottet.

Fint besöksmål, jag köpte boken på plats i slottsboden när jag var där på besök. Något som vi fick berättat på visningen var om spelet Skrapnos som de roade sig med. Det är ungefär samma regler som plockepinn. Det finns dock ett tillägg att det tillhörde en sågtandad kniv till spelet. Den som var sämst fick sig helt enkelt en skrapa på näsan med kniven och fick gå med ett litet sår efteråt. Det hade man ju inte velat vara med och spela kanske, iallafall inte om man varit sämst. ;) Men det kanske hade gett en hög motivation att vinna!

En väldigt intressant bok och även besöksmål, jag kan rekommendera båda. Slottet ligger en bit utanför Norrköping!:)

Intressant bok! Slottet ligger ju som sagt i närheten av mig så den gjorde mig nyfiken :)

Jag kryssar Utspelar sig år 1900 eller bakåt med Gesällen av Ida Andersen, inläst av Cecilia Nilsson.

Boken är den tredje och sista i Glasbruksserien, och utspelar sig under andra halvan av 1700-talet. Vi får fortsätta följa Johan, som blivit glasblåsargesäll, Hedvig som vill gifta sig med Johan och glasblåsardottern Elizabeth som inte vill gifta sig alls.

Fantastiskt språk, och en riktigt bra historia.

Jag kryssar Minst en karaktär är inte mänsklig med Dire Bound av Sable Sorensen.

En bok jag verkligen gillade. Egentligen tycker jag att de flesta böcker i den här genren numer är väldigt lika i upplägg. Det är en stark kvinnlig karaktär, det finns ett uppdrag/skola/träning/tävling eller liknande, det finns minst en mörk/hård/ond man där det i vanlig ordning blir enemies to lovers och sedan behövs någon form av ändring av maktordning/krig/jordens undergång. Den här är inget undantag, den är inte direkt innovativ. Med i den här har vi lite enorma vargar, bindning till tidigare nämnda varg och något vampyrliknande med i mixen. Med det sagt var det ändå något som gjorde att jag verkligen gillade den. Trots att det var hög igenkänning, bitvis blev väldigt förutsägbart, lite copy paste-känsla etc. Något gjorde att jag verkligen drogs in i historien och helst hade velat lyssna i ett sträck :)

Ja boken ger verkligen en inblick i både slottet och hur livet var där för både herrskap och tjänstefolk. Dessutom jättegod fika på Handelsträdgårdens cafe om du skulle ha vägarna förbi.

Bor så nära och passerar nästan dagligen men är sällan där men en spökvandring har jag varit på och fladdermus"jakt" på gymnasiet 😊, tack för tips om handelsträdgården och dess café :).

Jag kryssar:
En bok som någon annan kryssat med Jonas Jonasson - Det rådiga kommunalrådet. Se beskrivning av __sofia__. Första boken jag läser av författaren sedan "Hundraåringen". Planen var att kryssa denna boken som "Read on location" eftersom jag tyckte den fiktiva staden Halstaholm var väldigt lik den lilla orten där jag bor (och det finns inga böcker som utspelar sig där jag bor och jag verkar ju inte heller lämna kommunen den här våren). Men sen kunde jag inte riktigt med det eftersom närheten till Stockholm var en viktig del i berättelsen. Gillar att den är fartfylld, det händer saker precis hela tiden. Rolig, på gränsen till fjantig, men det är något hjärtligt med den som ändå gör att jag tycker väldigt mycket om den.

Börjar inte i början av berättelsen av Christoffer Friman - Dagens rätt: 10 lax. Boken handlar om bambatanten Gerd som efter en höftoperation blir bitter och isolerar sig, samt Ibbe som efter en sväng i fängelse arbetar i hemtjänsten för att ta sig på fötter. I mötet dem emellan finner de glädje och tillsammans utmanar de ortens fördomar och normer. Jag fick denna av en vän, som i sin tur är barndomsvän med författaren. Hade det inte varit så, så hade jag nog kryssat "Nej, den här vill jag inte fortsätta läsa". Det är något krystat med storyn och språket är stolpigt och opersonligt.

Jag kryssar:
En bok som någon annan kryssat med Jonas Jonasson - Det rådiga kommunalrådet. Se beskrivning av __sofia__. Första boken jag läser av författaren sedan "Hundraåringen". Planen var att kryssa denna boken som "Read on location" eftersom jag tyckte den fiktiva staden Halstaholm var väldigt lik den lilla orten där jag bor (och det finns inga böcker som utspelar sig där jag bor och jag verkar ju inte heller lämna kommunen den här våren).
går bra att utvidga geografin för read on location om man bor på liten ort eller liten kommun. Tänk till exempel hela länet om det underlättar. Det är inte tanken att det ska vara omöjligt att kryssa om man bor lite avigt till.

går bra att utvidga geografin för read on location om man bor på liten ort eller liten kommun. Tänk till exempel hela länet om det underlättar. Det är inte tanken att det ska vara omöjligt att kryssa om man bor lite avigt till.
tack för förtydligandet, men det är precis så jag tänkt! Men just när ”10 mil från Stockholm” var väldigt bärande för storyn kunde jag inte med. Och jag kunde ju kryssa annan ruta istället så inget läst i onödan 😉. Jag lånade en annan som jag är ganska säker på kommer funka idag!

tack för förtydligandet, men det är precis så jag tänkt! Men just när ”10 mil från Stockholm” var väldigt bärande för storyn kunde jag inte med. Och jag kunde ju kryssa annan ruta istället så inget läst i onödan 😉. Jag lånade en annan som jag är ganska säker på kommer funka idag!

Vad bra! Jag tror jag hade den här informationen med i inledningen tidigare men nu är det nog inte de. Ville bara informera så att man inte känner att det är en ruta man omöjligen kan hitta en bok till. Jag som bor i en storstad får strikt hålla mig till den staden när jag kryssar rutan däremot. Eller om jag är på någon semesterort kan jag ju läsa något som utspelar sig där.

Jag kryssar Utomeuropeiskt originalspråk, ej engelska med Vegetarianen av Han Kang. Ännu en bok som legat på läslistan lääääänge. Boken handlar om Yeong-hye, en tystlåten kvinna i ett traditionellt äktenskap i Sydkorea. En dag bestämmer hon sig för att bli vegetarian. Hennes pappa och make vägrar att acceptera beslutet, och det sätter igång en spiral av tvång och våld. Även om Yeong-hye är huvudpersonen så skrivs den inte ur hennes perspektiv utan boken är uppdelad i tre delar, en skriven ur makens perspektiv, en ur hennes svågerns och en ur hennes systers.

Bokens originalspråk är koreanska och Han Kang fick nobelpriset 2024.

Jag behöver nog smälta boken ett tag. Av helt personliga skäl var det lite dålig tajming att läsa den just nu, som gör det tungt. Oavsett är det en tung och hemsk bok och den kräver en del av sin läsare så alla uppskattar den nog inte. Sorteras nog in i kategorin böcker som "inte var så rolig att läsa, men jag är glad att jag har läst den".

Februari till juli 2026.webp

Jag kryssar Omslag värt att sätta på väggen med Antikjägarens mordguide av C. L. Miller, inläst av Maria Lyckow.
https://www.bokfabriken.se/produkt/antikjagarens-mordguide/

Boken är den första delen i serien Antikmorden. Freyas mentor, antikhandlaren Arthur, hittas död under mystiska omständigheter. Detta får henne att återvända till den by hon växte upp i, och tillsammans med faster Carole börjar hon gräva i dödsfallet.

Det är inget större fel på varken bokidén eller inläsningen, men boken lyckas inte engagera mig i alla fall. Jag upplever den både som väldigt rörig och som orimlig, och personerna saknar djup. Kort sagt, en ganska dålig bok.

Jag kryssar Baserad på en verklig historia med Inte din statsminister av Nicolas Lunabba. Boken är skriven månaderna efter massakern på Campus Risbergska. Lunabba skildrar våldet som riktats mot sådana som hans familj och vänner, från 1990-talets nazistattacker via seriemördaren Peter Mangs till den värsta masskjutningen i modern tid.

En plågsam bok som beskriver en lika fruktansvärd verklighet.
Jag lånar 99 % av alla böcker jag läser på biblioteket, så även denna. Men denna överväger jag att köpa för att kunna läsa igen.

Jag kryssar Plats eller ortsnamn i titel eller seriens namn med Juno Browne och teatermordet av Stephanie Austin, inläst av Sofia Berntson. Boken är den femte i serien Döden i Devon. Jag trodde förra boken var den sista, men så var det inte alls. Det finns åtminstone tre till som ska komma ut under 2026.

Bokbindaren Frank flyttar in i den tomma lokalen ovanpå Junos antikhandel, och visar sig snabbt ha en massa hemligheter. Samtidigt kommer en regissör från London till Ashburton för att sätta upp en amatörteaterföreställning, och även han har hemligheter. Juno kan förstås inte låta bli att lägga sig i.

Bra språk, lättsam och lagom spännande.

Jag kryssar "något gult på omslaget" med Growing Up Below Sea Level av Rachel Biale. En bok med flera korta historier från hennes uppväxt på en kibbutz i Israel under 1950- och 60-talet.
Bra bok men inget omvälvande att läsa i sig själv, men som kontrast till föregående bok var det intressant. Kibbutzen Kfar Ruppin ligger bara några mil från flyktinglägret Jenin.
1000020266.webp

Jag kryssar Nordisk författare, ej svensk med Tinna av Satu Rämö. Femte boken i serien. Finsk författare med en historia som utspelar sig på Island. Uppskattade boken lika mycket som föregångarna. Inte den bästa i serien men mycket bra. Jag gillar upplägget med ett-flera fall pågående tillsammans med händelser kopplade till en/flera personer som har koppling till huvudkaraktären Hildur.

Jag tyckte om fallet, lösningen och i vanlig ordning de miljöer som beskrivs. Tycker samtliga böcker har varit spännande men ändå lite lågintensivt, lagom på något vis. Gillar också de flesta karaktärer som dessutom känns rimliga och verklighetstrogna.

Utspelar sig i ett grannland - Bomullsfabrikens rival av Ann-Christin Antell. Tredje delen i Bomullsfabriken-serien, med fokus på barnbarnet till första bokens huvudperson. Den här utspelar sig på 1920-talet, några år efter att Finland blivit självständigt och inbördeskriget. Okej, men jag fastnade inte riktigt för den här huvudpersonen.

Frukt eller bär - Profeten och idioten av Jonas Jonasson. Som vanligt från honom, med en del humor och inte så verklighetstrogna händelser. Handlar om Johan, som kanske inte är den smartaste personen som finns men en väldigt bra kock, och Petra, som tror att domedagen kommer inträffa om några dagar. Och sen, i Jonas Jonasson-anda, händer en massa saker. Jag gillade den, men tyckte nog att de andra två jag läst nu den senaste tiden varit snäppet bättre.

Någon annan kryssat - Silver Elite av Dani Francis. Romantasy men dystopi istället för fantasy. Jag gillade den. Grunden är lite tvärtom Powerless som jag läste nu nyligen - den handlar om en person med övernaturliga förmågor i ett samhälle där det är i princip dödsstraff på det, och där hon döljer sina förmågor. Och sen träffar en högt uppsatt person (love interest), och tvingas "tävla" mot andra (här för att få en plats i ett militärt förband). Men, trots att grunden är liknande är de annars olika, och framförallt väldigt olika setting.

IMG_20260413_093553720.webp

Jag kryssar Bok om en kvinna som gjort avtryck i historien med Alla dessa djäfla kvinnor av Anna Laestadius Larsson, inläst av Charlotta Jonsson.

Intressant bok om de första feministerna, däribland Hedvig Charlotta Nordenflycht, Olympe de Gouges och Mary Wollstonecraft . Lite tyngre och mer faktaspäckad än jag hade önskat mig, men välskriven och, som sagt, definitivt intressant.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka