Jag kryssar
en fackbok. Jag har läst
Emelies gåva: en bok om Löfsta slott av Maria Gärdeman, Birgitta Meurling, Maria Nordeman, Tova Sylvan, Peter Ullgren. Denna boken handlar om Löfsta slott, dess historia och hur det drevs på den tiden den sista ägaren Emelie Piper levde där. Emelie gick bort 1926 och då testamenterade hon slottet och all inredning till Östergötlands museum.
Intressant del i boken är att de kunnat dokumentera tjänstefolkets tillvaro väldigt detaljerat. En köksa som hette Stina Strid började på slottet 1908 och avancerade såmåningom till husa. Hon har vid flera tillfällen berättat om sin tid på Löfsta slott och därför finns det en god bild av hur det var att arbeta och bo på slottet.
Fint besöksmål, jag köpte boken på plats i slottsboden när jag var där på besök. Något som vi fick berättat på visningen var om spelet Skrapnos som de roade sig med. Det är ungefär samma regler som plockepinn. Det finns dock ett tillägg att det tillhörde en sågtandad kniv till spelet. Den som var sämst fick sig helt enkelt en skrapa på näsan med kniven och fick gå med ett litet sår efteråt. Det hade man ju inte velat vara med och spela kanske, iallafall inte om man varit sämst.

Men det kanske hade gett en hög motivation att vinna!
En väldigt intressant bok och även besöksmål, jag kan rekommendera båda. Slottet ligger en bit utanför Norrköping!