Bukefalos bokbingo 1 februari till 31 juli 2026

Bukefalos 30 år!

IMG_0330.webp

Kryss i rutan för ”börjar inte i början”.
Läst Hamnet av Maggie O’ Farrell. Den rör sig mellan två tidsperioder i familjen Shakespears liv. Dels när Agnes och William är unga och träffas. Dels när barnen är i tolvårsåldern och katastrofen inträffar. Boken börjar med den senare perioden.

Jag gillade verkligen den här boken. Både sättet den var skriven och själva historien. Rekommenderar den varmt.

Jag kryssar "Frukt eller bär i boken" med Tula hem av Malin Norrback.

Ett stillsam och finstämd spänningsroman med sorg som huvudtema.
Uppriven av sorg lämnar Elin staden och sambon för att isolera sig i parets avlägsna lilla torp. Elin varvar långa, planlösa skogsvandringar med vedhuggning och andra sysslor, medan mobilen ligger avstängd i en skrivbordslåda.
Långsamt börjar Elin ana att något fruktansvärt en gång måste ha utspelat sig på hennes torp, men vad?

Jag tyckte mycket om den. Jag varvade som vanligt att läsa och lyssna och den passar sig absolut bäst med att läsa. Kapitlen är väldigt korta och det ger en hattig känsla när man lyssnar, men håller upp tempot när man läser.

Frukten som förekommer är äpplen.

Februari till juli 2026.webp

Läst Vitön av Bea Uusma. Lyckades pricka fyra rutor plus rutan för fyra rutor:

• något gult på omslaget
• någon bor i tillfällig bostad - Andree och hans kumpaner bor i ishydda på isflak samt i tält på Vitön
• någon befinner sig på vatten - Bea Uusma åker med ett fartyg till Vitön för att göra utgrävningar i lägret och Andree-gänget vandrar runt på isen i Barents hav
• utspelar sig 1900 och bakåt - Andree-expeditionen genomfördes 1897
IMG_0330.webp

Jag har fastnat i Israel/Palestina-temat och kryssar "läs om en favoritbok" med Exodus av Leon Uris. Och jag får med den min första bingorad.
Screenshot_20260314_180149_Gallery.webp

Boken handlar om åren efter första världskriget och om staten Israels tillkomst. Det är många tillbakablickar på huvudpersonernas tidigare liv. Man får t ex följa två bröder som invandrare i slutet av 1800-talet och deras familjer, en överlevare från Warszawas getto och sedan koncentrationsläger samt en kristen amerikansk sjuksköterska som fattar tycker för en föräldralös judisk flicka.

Jag läste denna boken första gången i sena tonåren och tyckte då den var jättebra. Nu tycker jag fortfarande det är en mycket bra skriven bok, jag förstår att den var en bestseller när den först gavs ut 1958. Lättläst trots över 600 sidor, förutom en bit mot slutet när frihetskrigets olika strider beskrivs i lite för stor omfattning. Den har personbeskrivningar och historier som fångar.
Men idag ser jag också hur den är ensidigt skrivet ur judiskt-israeliskt perspektiv. Men det är kanske inte så konstigt med tanke på när den skrevs och att ingen då visste hur långdragen och komplicerad situationen skulle bli.
Den kan absolut rekommenderas.

Boken handlar om åren efter första världskriget och om staten Israels tillkomst. Det är många tillbakablickar på huvudpersonernas tidigare liv. Man får t ex följa två bröder som invandrare i slutet av 1800-talet och deras familjer, en överlevare från Warszawas getto och sedan koncentrationsläger samt en kristen amerikansk sjuksköterska som fattar tycker för en föräldralös judisk flicka.
Det ska vara åren efter andra världskriget, utspelar sig ungefär 1946-1952.

Bingo.

Jag avslutar den här omgången bokbingo med att kryssa Valfri bok med Mord på värdshuset av Katie Gayle, inläst av Anna Maria Käll. I vanlig ordning tänker jag försöka fylla brickan en gång till.

Boken är den fjärde i serien om Julia Bird, och hennes liv i den lilla byn Berrywick. Efter ett quiz på den lokala puben hittas en av deltagarna mördad, och eftersom lokala polisen Hayley har brutit benet kallas en inkompetent utredare från grannstaden in för att hålla i utredningen. Julia kan, i vanlig ordning, inte låta bli att lägga sig i.

Lättsam, välskriven och smårolig.

Börjar inte i början - Den hemliga våningen av Kelly Bowen. Boken handlar dels om en kvinna som ärver en lyxig lägenhet i Paris i nutid, som hon inte visste existerade. Och dels om två kvinnor under andra världskriget, varav den ena var mormor (eller farmor?) till nutida kvinnan och den som bodde i lägenheten. Jag gillade den mycket, tillräckligt mycket så att jag inte kunde läsa den under nattamningar eftersom jag hade svårt att lägga ifrån mig den :p

Utomeuropeiskt originalspråk - Skändad av Khady Koita. Utifrån förtydligandet i början av tråden så hoppas jag att den här fungerar - den är ursprungligen skriven på franska, men författaren växte upp i Senegal där franska är det officiella språket. Författaren hade visserligen franska som andraspråk, och flyttade sedan till Frankrike, men lärde sig franska i skolan i Senegal utan att det fanns någon plan om att hon sen skulle till Frankrike. Boken är en biografi och handlar om hennes liv. Hon växte upp i Senegal på 60 och 70-talet och omskars som 7-åring, och giftes sedan bort till en mycket äldre man när hon var i början av tonåren. Mannen tog sedan med henne till Frankrike. I slutändan, efter många år, lyckades hon bli fri från sitt äktenskap och är idag en människorättsaktivist kopplat till kvinnlig omskärelse. Jag lyssnade på den som ljudbok, och tyckte den var mycket intressant.

IMG_20260417_134908614.webp

IMG_0330.webp

Kryssar rutan för översatt bok. Läst En Hyllning till Livet av Gisele Pelicot.
Dvs den franska kvinna som under nästan tio års tid drogades och våldtogs sv sin man och 50+ andra män som han bjöd in. En stark men fruktansvärd historia men oxå hoppfull då hon lyckas vända skammen mot dom som utnyttjade och våldtog henne. Jag läste den svenska översättningen.

Kryssar av "Passar in på minst fyra rutor";

Silent Reading av Priest

Utomeuropeiskt orginalspråk, ej engelska: Orginalspråket är mandarin.
Utspelar sig i ett land jag ej besökt: Huvudsakligen i staden Yancheng, Kina
Första delen i en serie: Silent Reading är uppdelad i fem böcker, de första två delarna är utgivna på engelska men hela serien finns att läsa online tack vare hängivna hobbyöversättare.
Översatt bok: Från Mandarin till Engelska.

Silent Reading är en mörk deckare/thriller och som vanligt i Priests böcker är varje liten pusselbit noga genomtänkt och karaktärerna minnesvärda.

Blurb:
"A young man’s body is found outside a glitzy high-rise on the West Side of Yancheng—dressed for celebration, strangled, and left with a sheet of paper covering his face. One word is scrawled across it: money.
To Sergeant Luo Wenzhou, head of the Criminal Investigation Team at the Yancheng Municipal Public Safety Bureau, it’s just another case in a city rife with power plays and buried secrets. But as he digs deeper with his team, what begins as a straightforward homicide unravels into something far murkier—reaching into the city’s darkest corners of wealth, privilege, and police corruption."

Bifogade filer

• Februari till juli 2026.webp
    129,4 KB · Visningar: 10
"Minst en karaktär är inte mänsklig":

Little Mushroom, av Yi Shi Si Zhou

In fact, humans are not different from the monsters of the outside world. It's just that because of the brain's flexibility, they give their various actions self-deluding meanings. Humans are just one kind of ordinary animal. They are born like all other lives, and they are also on the cusp of extinction just like all other lives.”

Blurb:
"In a future Earth ravaged by radiation, the Northern Base is one of humanity’s last bastions of survival—and that survival depends on keeping nonhuman life forms out at all costs.

An Zhe, a mushroom disguised as a human, knows that stepping foot in the Northern Base is risking instant extermination. But he has no choice: The humans have taken his spore, and he is instinctually driven by the need to reclaim it."

Jag kryssar En fackbok med Utopia för realister : hur medborgarlön, öppna gränser och 15 timmars arbetsvecka kan bli verklighet av Rutger Bregman.

Jag upptäckte Bregman när han gästade Skavlans program i vintras. Jag tyckte om hans uppfriskande sätt och klokskap. Han var då aktuell med en en helt annan bok som tyvärr inte finns på mitt bibliotek. Däremot fanns denna, nästan tio gamla boken på Ekonomihyllan. Jag gillade den! Men man bör nog vara lite öppen för kritik mot nyliberalism om man inte ska slänga den i väggen ;).

Bäst av allt var epilogen, den skulle han börjat med istället :laugh:.

Jag kryssar Passar in på minst åtta rutor med Hembiträdet av Frieda McFadden, inläst av Gunilla Leining.
  1. Passar in på minst fyra rutor
  2. Fika eller picknick i boken (med hem och skola-föreningen)
  3. Något gult på omslaget (https://www.modernista.se/bocker/hembitradet)
  4. Frukt eller bär i boken (banan)
  5. Någon campar, bor i husvagn eller annan tillfällig bostad (hembiträdet bor tillfälligt i sin bil innan hon börjar jobba, och sedan i ett vindsrum i huset)
  6. Första delen i en serie
  7. En översatt bok
  8. Börjar inte i början av berättelsen
  9. En för dig ny författare
Boken är den första i hembiträdet-serien. Millie har suttit i fängelse, och bor i sin bil när hon får jobb som hembiträde hos en rik familj, där saker definitivt inte är som de ska. Prologen gör att man redan från början vet att det inte kommer sluta bra, men man vet inte hur.

Välskriven och spännande psykologisk thriller, med ett antal oväntade vändningar.

Jag kryssar "en fackbok" med Den perfekta konflikten av Johan Berggren.

Handlar om bakgrunden till Israel-Palestina-konflikten. Författaren har jobbat i Jerusalem i en internationell grupp som försökte hitta en lösning under 2010-talet och är väl insatt. Boken är till stora delar bra avseende den historiska biten och flera anekdoter med hur lokala personer ser på frågan. Men blir lite seg när författaren försöker ge förslag på lösningar på de olika grundproblemen. Är skriven 2021 så de senaste årens händelser är inte med.
Är man intresserad av frågan är den läsvärd men nog inte annars.

Lite nya kryss från mig!

Nordisk, ej svensk författare: Sameproblemet av Kathrine Nedrejord (som är norsk-samisk). Det här var en väldigt fin skildring av en kvinna som åker hem till Sápmi på besök efter att ha bott i Frankrike i många år. Väl där påminns hon om den tuffa uppväxten som same i ett land där ingen ville veta av dem, alla sätt hon och de som kom före henne tvingats göra avkall på sin kultur och sin identitet, och hur detta har format flera generationer. Många kängor till den norska politiken och landets bemötande gentemot samer och jag lärde mig en hel del nytt.

En för dig ny författare: Jävla karlar av Andrev Walldén. Det här var min kompis val till vår inofficiella bokklubb och även om jag inte var helt övertygad från början så hörde jag mig själv säga "den här var jättebra" när jag hade läst klart den och gav vidare den till min pappa som också var nyfiken. Andra halvan var definitivt bättre än första halvan, dels för att jag vid det laget hade vant mig och kunde uppskatta språket på ett annat sätt, och dels för att själva handlingen blev lite mer intressant. Den tillhör definitivt en av de konstigare böcker jag läst, men konstig på ett bra sätt!

Läs om en favoritbok: Klara Andersson, hästägare av Pia Hagmar. Oj oj oj vilken nostalgi det blev att läsa den här boken! Jag har hjälpt mina föräldrar att rensa lite inför flytt och passade samtidigt på att plocka med mig de böcker från barndomen jag ville ha kvar - däribland nästan alla Klaraböcker. Jag tror att just den här boken var den första jag fick när jag var typ 10 och jag kunde den nästan utantill ett tag, men såhär 25 år senare hade jag glömt bort tillräckligt mycket för att det skulle vara en underhållande läsupplevelse ;)

Bifogade filer

• Bokbingo 210426.webp
    Bokbingo 210426.webp
    132,1 KB · Visningar: 10
Kryss för "Författarens efternamn börjar på S" med 17 juni av Alex Schulman.

Boken handlar om Vidar som är avstängd från sin tjänst som lärare efter anklagelser för att ha misshandlat en elev när han skulle avbryta ett bråk på skolan. En dag hittar han, av en slump, sin pappas gamla telefonbok och i den telefonnummret till hans barndoms sommarhus. Han får ett infall och ringer telefonnumret varpå hans pappa, som varit avliden sedan många år, svarar. Det visar sig att han ringt till 17 juni 1986. Vidar ringer samtal efter samtal till den 17 juni och börjar kartlägga familjens varje rörelse.

En fin och gripande roman om att vara barn, vad barndomen gör med en och hur det är att vara en relativt normal men sårbar vuxen, utan att på något sätt vara bombastisk eller slå på den stora trumman. Rekommenderas varmt! Jag växlade som vanligt med att läsa och lyssna på boken och tycker den var lika bra oavsett!

Jag börjar bli orolig för att inte hitta en bok som jag inte vill fortsätta läsa. Jag verkar vara inne i en period när jag gillar allt. Hur gör ni andra? Bara hoppas ni att ni ska få tag i något som ni inte gillar eller har ni en strategi? ;)

Jag börjar bli orolig för att inte hitta en bok som jag inte vill fortsätta läsa. Jag verkar vara inne i en period när jag gillar allt. Hur gör ni andra? Bara hoppas ni att ni ska få tag i något som ni inte gillar eller har ni en strategi? ;)
Senaste bingona har jag haft turen att snubbla på oväntat oläsbara böcker, men om jag skulle leta efter en så skulle jag välja en genre som jag verkligen inte gillar :)

Ingen strategi. Det brukar i vanliga fall vara någon bok i månaden jag inte läser ut.
Den behöver inte vara jättedålig, men om jag inte är nyfiken på slutet och märker att jag prioriterar annat när jag skulle kunnat läsa under ett par dagar så brukar jag fundera på att byta bok. För då är den inte tillräckligt bra för mig och min att-läsa-lista är lång så det är inte svårt att hitta något nytt att påbörja.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka