Bukefalos bokbingo 1 september 2025 till 31 januari 2026

Bukefalos 30 år!

Jag kryssar "bok där en hund spelar en viktig roll" med Ingen vanlig hund av Will Chesney.

Författaren är f d SEAL i USA:s flotta. Han berättar om sin tid där och hur han jobbade som hundförare till stridshunden Cairo. Ett annorlunda hundliv, till vissa delar mycket tufft och inte alltid rolig läsning. Men en hund som verkligen får göra vad den är avlad för och som därmed ofta räddar soldaters liv. Och som var med i räden mot Bin Laden 2011, även om det är en mycket liten del av boken.

Inte den typ av bok jag brukar läsa och hade jag inte sett tv-serien Seal Team hade jag haft svårt att föreställa mig många miljöer och scenarier från boken, även om författaren försöker beskriva lättfattligt.

Jag kryssar Nordisk författare, ej svensk med Krigsbarn av Gretelise Holm, inläst av Anna Godenius. Författaren är dansk.

Boken är den tredje i serien om journalisten Karin Sommer. Mycket mer politisk än andra boken i serien, då den behandlar både Danmarks inblandning i Irakkriget, samt de allierades krigsbrott mot flyktingarna från Ostpreussen vid slutet av andra världskriget.

Välskriven, snyggt uppbyggd historia, som det tog ett tag att räkna ut hur det hängde ihop.

Här kommer två kryss till.

Jag kryssar Nej, den här vill jag inte fortsätta läsa med Söta, röda sommardrömmar av Christoffer Holst, inläst av Anja Lundqvist.

Boken klassificeras som mysdeckare, men den levde inte alls upp till det, tycker jag. Historien är långsökt och hela berättelsen känns mest fånig.Efter ett uppbrott skaffar Cilla en kolonilott i Stockholms skärgård. En ung kvinna hittas död, och Cilla blir vansinnigt förtjust i den utredande polisen.

Jag kryssar Bok som är publicerad postumt med Dockskåpet och andra berättelser av Katherine Mansfield, inläst av Isabelle Hüttner Häggstrand.

Boken är en novellsamling, som gavs ut 1924, strax efter författarens död. Novellerna är välformulerade, och ger en historisk inblick i livet för 100 år sedan, och inläsningen är riktigt bra.

Jag bockar i utspelar sig i en fantasivärld med Assassins Apprentice av Robin Hobb. Riktigt bra klassisk fantasy, utspelar sig i en medeltida värld med vissa magiska inslag. Väldigt bra språk, flytet i texten är väldigt trevlig. Författarstilen är riktigt trevlig att läsa på engelska. Har lyckas helt att missa den här författaren innan, kommer fortsätta läsa den här serien.

Det har varit relativt lugnt med läsandet för min del den senaste tiden, men nu är jag klar med fyra nya kryss.

Inte 2000-tal - Miss Knight and the Ghosts of Tsavo av Vered Ehsani. Viktoriansk tid men med fantasyinslag. Den ganska unga änkan Mrs Knight bor hos släktingar i England, men hon ser spöken och hennes tidigare man hemsöker henne fortfarande som ett spöke. I och med hennes förmågor så jobbar hon hemligt lite åt en organisation som kontrollerar och ser till så att det inte sprids information om övernaturliga väsen. Men, släktingarna (och hon) tvingas pga ekonomiska anledningar flytta från England då fadern i familjen fått ett jobb i Nairobi, där det skulle byggas en tågbana. Så hela familjen tvingas flytta dit - en plats som just då sägs hemsökas av två spöklejon. Mrs Knight får i uppgift att lösa mysteriet.

Utomeuropeiskt språk - Solo Leveling (Vol. 1-5) av Chugong. Mangaserie, jag har läst de fem första delarna som jag använder till krysset här, och har nästa fem hemma som väntar på att bli lästa. (jag vet inte riktigt hur man smidigt använder manga och liknande i ett sådant här kryss - en volym är ju ganska snabbläst - så jag körde på de fem första :p ). Man följer Jinwoo, som var känd som den sämste och svagaste demonjägaren av de alla. Men så händer något mystiskt med honom.

Biografi - Carl von Linné av Tomas Blom. En kort biografi (lite drygt 4 timmar som ljudbok) som berättar om Carl von Linnés liv. Jag hade relativt dålig koll på honom innan, så det var ganska intressant, och i och med att den var kort gick det ganska snabbt och enkelt att lyssna på.

Bok vald för omslaget - Kafé Baby Dragon av A.T. Qureshi. Ursprungligen tror jag att den här fladdrade förbi i någon sökning eller flödet på Storygraph (som jag har bytt till efter att ha lämnat Goodreads), men jag kollade nog inte närmare på den särskilt mycket. Men sen när jag var på biblioteket nu senast och såg den uppställd på en bänk som jag skulle hämta en bok från, så tog jag med den. Jag hade inte läst på baksidan, eller egentligen ingen koll på vad den handlade om - men framsidan gjorde att det kändes som någon trevlig och lätt bok med drakar (jag hade inte ens koll på att det var en svensk version jag lånade, innan jag började läsa i den hemma :p). Och omslaget stämde - mysig och lätt bok med lite romantik och med gulliga drakungar.

1759689044889.webp

Mitt nästa kryss blir snö finns i boken med Pusselmakaren av Henrik Fexeus. Boken är del 2 i serien. Eftersom den utspelar sig under december och jul så förekommer en del snö till och från i boken. Jag gillade första boken och gillade även denna. Vissa delar faller för mig ibland lite platt, upplever att beskrivningar är väldigt bra eller fattas något. Men även om storyn känns lite osannolik så gillar jag hur allt vävs samman och att det är ett par smarta vändningar och ibland lite vilseledande.

Jag har läst Bröllopsgästerna av Alison Espach. Den handlar om Phoebe som checkar in på ett lyxhotell i Newport, Rhode Island, för att avsluta sitt liv. Det visar sig snabbt att samtliga övriga gäster på hotellet hör till ett sällskap som ska gå på bröllop. Bruden blir inte alls nöjd med att Phoebe lyckats få ett rum, då hon abonnerat hotellet i sin helhet. Ännu mindre nöjd blir hon när hon förstår vad Phoebes plan med vistelsen är. Ganska snart dras Phoebe med i firandet och upptäcker att det kanske trots allt finns saker att leva för.

Jag lurades rejält av omslaget, för den här boken är mycket mörkare än den ger sken av. Inte bara när det gäller Phoebes depression, utan också att jag flera gånger luras in i att se på en karaktär på ett visst sätt som sedan visar sig vara helt annorlunda sett ur den personens synvinkel. Man får följa Phoebes historia en hel del, men det funkar eftersom hon är universitetslärare inom litteratur och jag gillar det akademiska. Jag tror jag kan komma att gilla den här författaren mycket, gillar överlag hennes sätt att skriva, dialogen är rapp som i ett avsnitt av Gilmore Girls. Men sen har hon några knepigheter för sig, bland annat kan hon påbörja en dialog mellan två karaktärer (rappt! roligt!) och sen övergå i att sammanfatta vad de pratat om (vare sig rappt eller roligt).

IMG_7120.webp

Jag kryssar rutan för Romantik i luften eftersom ja, det är bröllop på gång.

Jag kryssar "bokens namn börjar på J" med Jägarinnan av Kate Quinn. Man får följa tre historier. Nina som under andra världskriget flyger bombplan för Sovjetunionen. Ian som efter kriget jagar krigsförbrytare som undkommit. Och Jordan som är en ung kvinna i Boston vars far gifter om sig med en österrikisk kvinna som Jordan får konstiga misstankar om.

Det här är en riktigt bra bok. Spännande, bra skriven och med ett driv i vad som händer. Rekommenderas verkligen!
Screenshot_20250825_220322_Chrome.webp

IMG_0294.webp

Har läst The woman on the Bridge av Sheila Ó Flanagan.
En bok om kriget mellan irländska nationalister och den brittiska ockupationsmakten. När britterna lämnar bryter i princip ett inbördeskrig ut mellan olika fraktioner av de irländska natinalisterna.
Själva storyn handlar om Winifred Ó Leary och hennes familj, samt hur hon träffar Joseph Burke och blir mer eller mindre ofrivlligt involverad i revolutionära aktiviteter.
Intressant och lärorik. Har inte superkoll på Irländsk historia.

Kryssar
• passar minst fyra rutor
• beskriver ett par julfirande i Dublin, Irland - där är jag inte är
• flera riktiga personer nämns - bl.a. Countess Markievicz, som var en av revolutionärerna
• romantik i luften - huvudkaraktären Winifred får sin Joseph
• utspelar sig på plats jag besökt - Dublin

Jag kryssar Read on location med Brottsplats 416 av Stefan Arbratt och Jonas Kragnert Bartholf, inläst av Ludvig Josephson.

En vanlig deckare. En marginaliserad polis lierar sig med en kvinna i hemtjänsten för att helt privat försöka lösa några gamla mord i Göteborg, bl.a mordet på Östra Kyrkogården.

Jag kryssar En genre du inte brukar läsa med Suicide Club av Rachel Heng.

Jag tycker genren är lite svårbestämd men jag hittade den i bibliotekets fantasyavdelning och jag läser aldrig fantasy (förutom Harry Potter serien som jag läst två gånger) så jag tänker sortera in den där. Det visade sig också vara en ungdomsbok men det upptäckte jag inte fören jag typ hade läst klart den.

På framsidan av boken stod det att den förde tankarna till Kazuo Ishiguros Never Let me go och det är väll de senaste tio årens största överdrift. Hade jag inte redan kryssat Nej, den här vill jag inte fortsätta läsa så hade det varit ett lätt val :rofl: .

Handlingen utspelar sig i en relativt nära framtid, där odödlighet blivit verklighet. De som lever "rätt" får bli "långlevare", resten är sub-100. I centrum finns en 100 år gammal kvinna som lever ideallivet, fram till den dagen hon går rakt ut i en trafikerad gata och därmed blir satt under observation. Där efter får hon också, på omvägar, kontakt med Suicide Club, som består av långlevare som ägnar sig åt förbjudna aktiviteter som livemusik och onyttig mat och begår självmord. Men helt ärligt fattar jag fortfarande inte riktigt storylinen och känner att den mest är efterhandskonstruerad.
Bokbingo.webp

Jag kryssar "den här vill jag inte fortsätta läsa" med Den stumma sorgen av Kask & Ling.
Den fångar mig inte alls. Och det är något med stilen, språket eller huvudpersonen som irriterar mig, men jag kan inte sätta fingret på det. Kanske är det mest kontrasten med de riktigt bra böckerna jag nyligen läst. Oavsett byter jag bok nu.

Senast ändrad:
Jag kryssar 2100-talet och framåt med Binti, Binti Home och Binti & the night masquerade av Nnedi Okorafor.
Fin och dramatisk sci-fi där alla huvudpersoner och världen utgår från ett onämnt land i Afrika. En underbar frisk fläkt med sci-fi som inte bara utgår från en vit europeisk mans perspektiv.
Böckerna är ganska korta (160-200 sidor) men trollbinder en ändå. Historien går inte att förutse och alla välskrivna karaktärer är en fröjd. Rekommenderas!

Jag kryssar "en bok du valde baserat på omslaget" med Så länge citronträden växer av Zoulfa Katouh.

Utspelar sig i Syrien i början av kriget. Salama är 18 år och har förlorat nästan hela sin familj. Hon jobbar på ett sjukhus där hon syr sår och opererar trots att hon saknar formell utbildning, det finns helt enkelt inte tillräckligt med läkare. Hon funderar på att fly till Europa men så möter hon någon som hon får känslor för. Och han vill stanna och försvara sitt land.

Detta är en hemsk men samtidigt riktigt bra bok. Rekommenderas varmt. Klassas som ungdomsbok, men det är nog bara för huvudpersonens ålder, det finns inget i boken eller hur den är skriven som tyder på att den främst är tänkt för yngre läsare.

Jag tycker omslaget är mycket vackert och det var därför jag plockade upp boken.
1000016298.webp

Jag kryssar En bok jag fått rekommenderad med En lustig historia av Emily Henry. Rekommenderad av en influenser jag följer som en av de bättre från författaren och en mysig feel-good. Vilket är precis vad det är och just under hösten verkar jag gilla att läsa halv-smöriga, mysiga kärlekshistorier.

I ungefär samma klass som övriga böcker av författaren. Egentligen helt förutsägbar men också med ett par oväntade vändningar mellan varven. Gillade karaktärerna och i vanlig ordning miljöerna. Även om det inte är något banbrytande, häpnadsväckande så är det mysig läsning om man gillar den typen av böcker :)

Jag kryssar En karaktär befinner sig i luften med Aviatrisen av Kristin Fägerskjöld, inläst av Charlotta Åkerblom.

Välskriven historisk berättelse med en hel del flyg. Det är 1937 och aviatrisen Harriet är på väg att skilja sig för andra gången när hennes make hastigt dör. Samtidigt försvinner Amelia Earhart på sin jordenruntflygning, och Harriet får ett inte helt riskfritt erbjudande som ger henne möjligheten att flyga igen. Definitivt läsvärd.

Jag kryssar En höststorm i boken med Storm av Karl Eder, inläst av Martin Wallström.

Hösten 2001 ger sig Daniel ut på en segling över Atlanten tillsammans med folk han inte känner. Seglingen startar från Teneriffa, och två dagar innan de kastar loss är det storm. Den är inte riktigt över när de ger sig iväg, och det blir värre... På flera plan.

Jag kryssar Julfirande i annat land än där du befinner dig med Snöjungfrun av Leena Lehtolainen, inläst av Rachel Molin. Boken utspelar sig i Finland.

Boken är den fjärde i serien om polisen Maria Kallio (de första tre finns tyvärr inte översatta till svenska). På annandag jul hittas en kontroversiell kvinna död i skogen i närheten av sitt hus. Tillbakablickar illustrerar själva julfirandet, som föregick mordet.

Välskriven, spännande och en smula långsökt, men på det stora hela en bra bok.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka