Romantik i luften -
A Modest Independence av Mimi Matthews. Historisk romantik som utspelar sig under viktoriansk tid, delvis i England, Indien och Egypten. Del två i en serie. Dock lite mer verklighetsförankrad historisk romantik än t.ex. Julia Quinn och liknande - det här är typen där det kommer en "author's note" i slutet som tar upp vad som är baserat på verkliga saker etc. Okej, men inte min favorit av hennes böcker.
Bok med noveller -
Twelve Lords for Christmas (tolv olika författare). Tolv historiska romantiska noveller. Jag brukar inte vara superglad i noveller och novellsamlingar, så inför det här krysset funderade jag lite kring vilka noveller av de jag läst som jag hittills tyckt bäst om. Och kom fram till att de jag hittills gillat bäst nog varit just historisk romantik - det behövs inte så mycket setting, den själva romantiska handlingen kan gå ganska snabbt framåt etc., så det fungerar helt okej enligt mig i novellformat. Och efter att ha läst denna håller jag fortfarande med - den var trevlig att läsa och de lyckades få till en story i "mini historisk romantik" format trots att det bara var noveller. Jultema, så passande årstid också.
Skönlitterär bok där en hund spelar en viktig roll (först tänkte jag fängelse/inlåst, innan jag kom på att det nog var i bok 2 det hände

) -
Shadows & Surrender av Deborah Wilde. Paranormal med lite mystery och romantik. Utspelar sig i Kanada i en värld som liknar den vi har idag, men där vissa personer har magiska krafter. Det här är bok tre i serien, och jag håller just nu på och läser bok fyra. Serien följer Ashira Cohen, en privatdetektiv som växt upp som vanlig utan magiska krafter, men där hon som vuxen upptäcker udda krafter. I början av den här tredje boken (om jag minns rätt

) så räddar de några valpar från magiska försök, och där den ena valpen (en mops) sedan följer med henne hem (även om hon ursprungligen säger att hon ska lämna in den till ett adoptionscenter). Och det är inte så att hunden sen bara "försvinner" från händelserna, utan det nämns regelbundet att den följer med henne när hon träffar olika personer, att t.ex. X är hundvakt när hon behöver resa bort ett kort tag, etc. Så även om hunden sen mest är i bakgrunden, så är den ändå hela tiden med på ett sätt som jag inte tycker att hundar brukar vara i böcker.