Bukefalos bokbingo 1 september 2025 till 31 januari 2026

Bukefalos 30 år!

Jag kryssar Debuterande författare 2025 med Det stannar mellan oss av Katarina Muhr, inläst av Tindra Monsen.

Två kompisgäng som inte känner varandra speciellt bra. En efterfest med alldeles för mycket alkohol. En våldtäkt? Eller en påstådd våldtäkt? Vad händer när man inte är lojal med sina vänner? Och spelar egentligen sanningen någon roll?

Välskriven och ett intressant dilemma, men en verklighet som är mycket långt ifrån min egen.

Jag har läst Frusen gryning av Filip Landell. Den handlar om ett gäng på 6 personer som tillsammans ger sig ut till en ö i Stockholms skärgård. De ska ha fotokurs under en helg, läraren har hyrt ett hus där de ska utgå från. Även om deltagarna är till synes okända för varandra, framkommer snabbt kopplingar dem emellan som gör vistelsen allt annat än trevlig. När det börjar bli riktigt obehagligt lägger sig isen och de är fast på ön.

Främsta anledningen till att jag plockade upp boken är att författaren är relativt lokal. Men det var en riktigt habil spänningsupplevelse med växlande berättarperspektiv som funkade bra för att hålla tempot uppe. Även om miljön blir ganska skrämmande i sig, kommer jag på mig själv att längta ut i Roslagen där jag tidigare haft stuga. Gillar man spänning och lite låsta rummet-mysterier rekommenderas den.

IMG_7224.webp

Jag kryssar rutan utspelar sig sjön, då de tar sig ut till ön med båt.

Bokbingo.webp

Jag kryssar "Med ett fängelse eller någon är inlåst" med Folk med ångest av Fredrik Backman.

Jag har inte läst Fredrik Backman sen En man som heter Ove, för jag tyckte han var överskattad. Men nu, wow :up:. Roligt, rappt, fint, sorgligt och smart. Lättläst men inte hjärndöd. Kan rekommenderas! Och kul att jag nu har massa Backman böcker att läsa ikapp :) .

Det här var faktiskt grymt störande. Boken avslutas med en julklappsutdelning fast utan att julklapparna hinner överlämnas, så krysset får istället hamna på Utspelar sig på plats du besökt. Jag har lyssnat på Julsånger och smällkarameller av Anna Alemo, inläst av Sanna Jönsson. Boken utspelar sig i Skåne.

En julberättelse, med alldeles för mycket romantik för min smak. Lyckligtvis var den ganska kort.

Romantik i luften - A Modest Independence av Mimi Matthews. Historisk romantik som utspelar sig under viktoriansk tid, delvis i England, Indien och Egypten. Del två i en serie. Dock lite mer verklighetsförankrad historisk romantik än t.ex. Julia Quinn och liknande - det här är typen där det kommer en "author's note" i slutet som tar upp vad som är baserat på verkliga saker etc. Okej, men inte min favorit av hennes böcker.

Bok med noveller - Twelve Lords for Christmas (tolv olika författare). Tolv historiska romantiska noveller. Jag brukar inte vara superglad i noveller och novellsamlingar, så inför det här krysset funderade jag lite kring vilka noveller av de jag läst som jag hittills tyckt bäst om. Och kom fram till att de jag hittills gillat bäst nog varit just historisk romantik - det behövs inte så mycket setting, den själva romantiska handlingen kan gå ganska snabbt framåt etc., så det fungerar helt okej enligt mig i novellformat. Och efter att ha läst denna håller jag fortfarande med - den var trevlig att läsa och de lyckades få till en story i "mini historisk romantik" format trots att det bara var noveller. Jultema, så passande årstid också.

Skönlitterär bok där en hund spelar en viktig roll (först tänkte jag fängelse/inlåst, innan jag kom på att det nog var i bok 2 det hände :p ) - Shadows & Surrender av Deborah Wilde. Paranormal med lite mystery och romantik. Utspelar sig i Kanada i en värld som liknar den vi har idag, men där vissa personer har magiska krafter. Det här är bok tre i serien, och jag håller just nu på och läser bok fyra. Serien följer Ashira Cohen, en privatdetektiv som växt upp som vanlig utan magiska krafter, men där hon som vuxen upptäcker udda krafter. I början av den här tredje boken (om jag minns rätt :p) så räddar de några valpar från magiska försök, och där den ena valpen (en mops) sedan följer med henne hem (även om hon ursprungligen säger att hon ska lämna in den till ett adoptionscenter). Och det är inte så att hunden sen bara "försvinner" från händelserna, utan det nämns regelbundet att den följer med henne när hon träffar olika personer, att t.ex. X är hundvakt när hon behöver resa bort ett kort tag, etc. Så även om hunden sen mest är i bakgrunden, så är den ändå hela tiden med på ett sätt som jag inte tycker att hundar brukar vara i böcker.

IMG_20251021_185841608.webp

Jag kryssar Utspelar sig 1900-talet och bakåt med Ebba & Mary av Camilla Dahlson, inläst av Gunilla Leining.

Boken är den andra delen i trilogin om Ebba som emigrerat till Amerika. Det är 1930-tal och depressionen är fortfarande märkbar i samhället. Ebba jobbar som sällskapsdam åt den rika Mary, men blir allt mer missnöjd med bristen på friheten att forma sitt eget liv. En ganska typisk uppföljare, inte lika nyanserad som första boken.

Jag har läst Yellowface av R F Kuang. Jag känner mest till henne som fantasyförfattare, men detta är alltså en vanlig nutida roman. Den handlar om June som är författare, men en ganska medioker sådan som får hanka sig fram på lite andra jobb för att få ekonomin att gå ihop. Hon drömmer om att slå igenom stort och faktumet att en av hennes vänner, Athena, gjort just det gör inte saken bättre. June är vansinnigt avundsjuk och när Athena plötsligt och oväntat dör, råkar June lägga vantarna på hennes alldeles nyfärdigställda manus.

Det här är en berättelse som innehåller så mycket, förlags- och författarvärlden, vad det innebär att vara framgångsrik, vänskap, ensamhet och psykisk ohälsa. Det handlar också om upphovsrätt, vem som har rätt att berätta en historia, rasism och att hur man tänker om något inte är statiskt över tid. June är inte en särskilt pålitlig berättare, men det gör också berättelsen komplex. Jag klickar väldigt bra med Kuangs sätt att skriva och här tyckte jag att hon visade extra mycket prov på humor och självdistans.

IMG_7211.webp

Jag väljer att kryssa rutan en riktig människa nämns i boken då flera författare nämns, som till exempel Tolkien och Lewis.

Jag kryssar Ett ord i titeln med Sarek av Ulf Kvensler, inläst av Mirja Turestedt.

Tre vänner som brukar fjällvandra tillsammans tar med sig en fjärde person, som ingen av dem känner speciellt väl. Han visar sig vara någon helt annan än den han utger sig för att vara... Eller?

Välskriven, snyggt uppbyggd historia. Obehaglig men riktigt bra!

Samma här, har också kommit av mig. Läser en bok jag gillar just nu, och då brukar det gå snabbt att läsa ut, men jag har inte haft tid och ork.
Det är precis samma här! Hade räknat med att läsa ut nuvarande bok på bara några dagar, men blir liksom aldrig riktigt tillfälle att sätta mig och läsa någon längre stund (eller snarare blir det att jag gör annat istället). Tänkte att jag ska försöka vara lite bättre på att göra tid för det i helgen för jag vet ju att läsning föder läsglädje, jag behöver "bara" komma igång lite igen.

Jag passar på att kryssa En riktig människa nämns i boken med Nätter utan gryning av Ninni Schulman. Carola nämns ganska frekvent.

I övrigt en trevlig deckare. Tror jag gillade den förra mer men den var ändå bra. Men i mitt tycke inte hennes bästa. Lättläst med ett trevlig flyt och ett par tvistar men ändå ganska förutsägbar i vissa avseenden.

Kryssar också debuterande författare år 2025 med Rovdrift av Elsa och Cornelia Swärd.
En av de bästa deckarna för året. Lite magstark ibland kanske men lite väl målande och slaskiga detaljer. Så jag skulle kanske inte rekommendera att äta samtidigt 😅 men jag gillade storyn, tiden för historien, de flesta karaktärerna, tempot, twistarna etc. I det stora hela en bra bok!

Tuffar vidare med Strange Pictures av Uketsu. Det här är en bok som blivit en bästsäljare i Japan, författaren är en youtuber som alltid bär mask framför kameran och identiteten är således inte officiell. Boken börjar med en psykoanalytiker som berättar vad man kan tolka in i ett barns målande. Därefter följer en berättelse om ett par studenter som upptäcker en mystisk blogg och börjar nysta i vad bilderna i bloggen kan betyda. Sådär fortsätter det, något ska lösas utifrån vad man kan tolka in i bilder som hör ihop med mysteriet.

Jag tror det här är kategoriserat som skräck, men jag tycker inte det är så skräckigt även om berättelserna är obehagliga. Språket är enkelt, texten luftig med mycket bilder så jag kan tänka mig att det tillsammans med drivet i berättelsen passar unga läsare. Jag gillade formatet och förstår att det blivit ett sånt fenomen.

IMG_7241.webp

Jag kryssar Utomeuropeiskt originalspråk, ej engelska då den ursprungligen är skriven på japanska.

Bingo.
Jag kryssar En julklapp överlämnas med Mordnatt råder, tyst det är i husen, av Mattias Boström och Sofia Rutbäck Eriksson, inläst av Fredde Granberg.

Boken är den första i serien om Arvidsträsk, en liten by i norra Sverige. Den pensionerade polisen Rolf och den nyinflyttade deckarförfattare Riita hjälps åt med att försöka lösa ett mordmysterie. Lättsam pusseldeckare med ett fascinerande persongalleri, som utspelar sig under december och avslutas med julafton.
September till februari 2025-2026.webp

Samma här, har också kommit av mig. Läser en bok jag gillar just nu, och då brukar det gå snabbt att läsa ut, men jag har inte haft tid och ork.

Det är precis samma här! Hade räknat med att läsa ut nuvarande bok på bara några dagar, men blir liksom aldrig riktigt tillfälle att sätta mig och läsa någon längre stund (eller snarare blir det att jag gör annat istället). Tänkte att jag ska försöka vara lite bättre på att göra tid för det i helgen för jag vet ju att läsning föder läsglädje, jag behöver "bara" komma igång lite igen.

Samma här det är så vansinnigt mycket just nu och jobbar dessutom en del övertid vilket inte hjälper till i ekvationen. Men ska kryssa två böcker som jag läst ut i närtid.

Läst Jakaranda av Tamara Mckinley och kryssar "passar in på minst åtta rutor" och *ja det är ju den rutan
*läs om en favoritbok!- gillar den skarpt
*bokens namn börjar på J
*ett ord i titeln
*utspelar sig på sjön delvis; karaktär förflyttar sig till Australien med skepp
*romantik i luften
*en karaktär befinner sig i luften- bla en läkare som ska se till bokens äldsta karaktär som är i slutet av sitt liv
*en bok du fått rekommenderad- det fick jag för lääääängesen på gymnasiet av en klasskompis

Detta är en bok som jag tycker är spännande och samtidigt trevlig att läsa, en av mina favoriter av Tamara Mckinley

Bifogade filer

• 20251026_093744.webp
    20251026_093744.webp
    165,1 KB · Visningar: 464
Har läst Djävulen bär Prada av Lauren Weisberger och jag kryssar "passar in på minst fyra rutor" och det är ju *fyra rutor
*romantik i luften
*filmatiserad roman
*en karaktär befinner sig i luften- det är flera som flyger kors och tvärs

Väldans sen på bollen att läsa denna bok meeen inget jag fastnade alls för, blev stundtals stressad och frustrerad av den 😆.

Bifogade filer

• 20251022_113413.webp
    20251022_113413.webp
    89,3 KB · Visningar: 560
Det är så härligt att se alla böcker ni läser, jag har lagt upp många av dem på "läsa senare"-listan. :)
Jag har läst del 2 av 3 på min fantasyserie, Royal Assassin av Robin Hobb, och jag bockar i Med ett fängelse och någon inlåst.
Väldigt, väldigt bra skriven. En bok som verkligen drar in en i berättelsen, jag har svårt att lägga ifrån mig den.
Ser fram emot att lästa sista delen.

Jag kryssar Ett ord i titeln med Stacken av Annika Norlin. Blev ganska tagen av den. Den handlar om väldigt många saker, om en grupp människor som lever utanför samhället, om hur de hamnat där, hur de lever, förhållandet mellan människor och naturen, hur det är att vara människa m.m. Mycket, mycket läsvärd.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka