Bukefalos bokbingo 1 september 2025 till 31 januari 2026

Bukefalos 30 år!

IMG_0294.webp

Äntligen tagit mig genom Systrarna av Jonas Hassen Khemiri. Kryssar ett ord i titeln.

Är lite kluven om jag gillar den eller inte. Den gör nedslag i fyra olika personers liv. Dom tre systrarna och Jonas själv. Det finns en röd tråd men ingen tydlig, sammanhållen, berättelse. Samtidigt är den lättläst och lite av en bladvändare. Man vill veta vad som händer dom olika personerna. Samtidigt har den varit lite jobbig att ta sig igenom framförallt pga av längden.

En till fråga till @Islandshästryttare som jag funderat på lite, nu när det kom en annan fråga. "Utspelar sig på sjön helt eller delvis" - måste det vara en sjö? Kan det vara en skärgård? Större hav, med en större båt?
Havet kallas ju också för "sjön" bl.a. i uttryck som på sjön/till sjöss, i namn som Saltsjön och Östersjön och när man pratar om vattnet man är i närheten av (typ: gå ner till sjön).

Fråga @Islandshästryttare !

Hur ställer vi oss till faktaböcker? Kan jag ex. läsa Fuskbygget av Andreas Cervenka och kryssa "Baserad på en riktig historia" eller är det allt för kreativt? Eller "valfri bok", hur verkar det? :)

Blev plötsligt väldigt sugen på att läsa den men vill också kryssa rutor 🤣.

Självklart går fackböcker bra, en bok är en bok!:)

Jag kryssar Utspelar sig i en fantasivärld med Den segrande stiftelsen av Isaac Asimov. Boken är den sista delen i Stiftelsetrilogin, och behandlar kampen mellan mutanten Mulan och själva stiftelsen. Den utspelar sig visserligen i ett framtida Vintergatan, men den värld som målas upp är tillräckligt mycket fantasi för att passa in på det här krysset, tycker jag.

Jättebingo.
Jag kryssar Läs om en favoritbok med Påtaglig risk att skada av Tove Klackenberg, inläst av Maria Lyckow. Jag läste den när den kom ut ny för över 20 år sedan, och uppskattade den då.

Två barn hittas döda i en garderob hos en problemfylld familj. Det som verkar vara ett enkelt fall visar sig vara inte fullt så enkelt. Huvudpersonen är för ovanlighetens skull inte polis, utan åklagare. Bra språk och en riktigt skicklig inläsning. Njutbar även 20 år senare, även om jag faktiskt efter ett tag kom ihåg hur den slutade.
September till februari 2025-2026.webp

Eftersom jag tycker att det här är roligt, tänkte jag göra ett försök att fylla brickan en gång till. Jag kryssar Passar in på minst åtta rutor med Hungerelden av Erik Axl Sund, inläst av Lo Kauppi.
  1. Passar in på minst fyra rutor
  2. En riktig människa nämns i boken (folk som gått på Sigtuna humanistiska läroverk, däribland Olof Palme och Povel Ramel)
  3. Snö finns i boken
  4. Utspelar sig på plats du besökt (Stockholm)
  5. Ett ord i titeln
  6. Från en serie med minst tre delar (Det är en trilogi)
  7. Filmatiserad roman (Tv-serie, The Crow Girl)
  8. Med ett fängelse eller någon är inlåst (en ung pojke från Wuhan är inlåst i ett dolt rum bakom en bokhylla)
  9. Romantik i luften (mellan Jeanette och Sofia)
Boken är den andra i trilogin Kråkflickan, som legat till grund för den Brittiska tv-serien The Crow Girl. Polisen Jeanette fortsätter utreda fallet med de döda flyktingpojkarna, trots att hon egentligen inte ska. Det kompliceras av att intressanta nyckelpersoner också dör, och av att psykologen Sofia verkligen inte är den hon utger sig för att vara. Spännande, välskriven och otroligt kuslig, snudd på obehaglig.

Kryssar Utspelar sig 1900-talet och bakåt eller 2100-talet och framåt med Hon som blev kvar av Riley Sager.

Familjen Hope mördas 1929 och alla tror att den enda överlevaren, äldsta dottern Lenora var skyldig men hon dömdes aldrig för morden. Spola fram till 1983 och vårdbiträdet Kit kommer till gården Hope's End för tt vårda Lenora som fortfarande bor kvar i familjens herrgård där morden ägde rum. Den 70 år gamla Lenora är nu mycket sjuk, sitter i rullstol, kan inte prata eller röra kroppen mer än sin vänstra hand. För att komunicera använder hon en skrivmaskin och en kväll så skriver hon till Kit att "Jag vill berätta allt för dig". Så rullar historien upp sig.

Helt ok läsning även om jag har tre större invändningar:
1. Den är inte läskig, stämningen smittar lixom inte av sig. 2. Den är onödigt lång. 3. Slutet, själva upplösningen känns klumpig och krystad. Det känns som om jag blivit lurad på ett lite oshysst sätt istället för ett smart och fascinerande sätt :).

Bokbingo.webp

Jag kryssar Utspelar sig på sjön med Döden i olivlunden av Sofia Rutbäck Eriksson, inläst av Fredde Granberg.

Boken är den åttonde i serien Morden runt med Herkules Persson. Kryssningsfartyget har kommit fram till den grekiska övärlden då det utsätts för ett bombhot och alla passagerarna tvingas gå i land. Herkules blir inkvarterad i ett kollektiv på landsbygden, där det förstås sker ett mord. Lättsam och smårolig, precis vad jag behövde efter den förra, kusliga boken.

Kryssar Valfri bok med Sunrise on the reaping av Suzanne Collins.

Som en riktig nörd av Hungerspelen när det begav sig visste jag att jag var tvungen att läsa den. Kanske hade jag inte så stora förhoppningar men ville ändå ta del av den. Jag blev dock väldigt positivt överraskad. Jag gillade den verkligen. Jag gillade hur säcken knöts ihop lite mer. Jag gillade att den är en egen berättelse men att man ändå får en hel del information som sätter lite nytt ljus på tidigare händelser i tidigare böcker. Jag gillade att man fick information om karaktärer och relationer och vikten av dessa som sedan kommer att vara viktiga längre fram. Att faktiskt förstå varför de längre fram var så viktiga relationer. Jag uppskattade helt enkelt boken väldigt mycket! Gav lite nytt och svar på gammalt. Får se, kanske ska passa på att läsa om resten av serien, var ju ändå ett gäng år sedan!

Jag kryssar Passar in på minst fyra rutor med Vykortstavlan av Per-Martin Hedström, inläst av Victor Trädgårdh.
  1. Författarens förnamn börjar på P
  2. Ett ord i titeln
  3. Från en serie med minst tre delar (Det finns åtminstone fyra)
  4. Utspelar sig på en plats du besökt (Göteborg och London)
  5. Romantik i luften (Bror blir förtjust i den kvinnliga kriminalinspektören)
  6. En karaktär befinner sig i luften (Bror flyger till London)
En säljchef på ett framgångsrikt företag försvinner efter en resa till Olso, och den enda ledtråden verkar vara en tavla med vykort som finns i hans hem. Konsulten Bror, som egentligen har arbete att utföra blir alldeles för inblandad i polisutredningen.

Det är en intressant idé att förlägga historien till ett större företag, med dess intriger, men språket är taffligt, vilket drar ner helhetsbetyget rejält. Framför allt är det överanvändningen av ordet "man" som jag reagerar på, och jag kommer inte fortsätta lyssna på den här serien. Språket stör mig.

Jag kryssar "en genre du inte brukar läsa" med en spionroman; The Defector av Evelyn Anthony.
Utspelar sig, och är skriven, i början av 1980-talet och handlar om Davina som jobbar för brittiska underrättelsetjänsten. Boken innehåller klassiska ingredienser som en rysk avhoppare, mordförsök, avlyssning och en mullvad (heter det så på svenska?) Helt ok bok. Är första i en serie så ev läser jag någon mer framöver.
Screenshot_20251009_132928_Gallery.webp

Snö - Röda spår i snön av Caroline Hurtig. Fantasy med romantik, första delen i en serie där varje bok är en version av en klassisk saga (i det här fallet rödluvan). I det här fallet är Rödluvan en häxa som kan göra magi med hjälp av blod, och vargen en varulv som har som uppgift att utrota sådana blodshäxor.

Vill inte fortsätta läsa - The Bone Witch av Rin Chupeco. Fantasy. Egentligen inte särskilt dålig, men jag fastnade inte i den. Jag kom halvvägs, men fortfarande halva boken in var jag inte mer intresserad av att läsa till slutet, och det var fortfarande så att jag mest läste ett kapitel varje kväll för att komma framåt i boken snarare än att jag gillade den.

Read on Location - Som en vind genom Ådala av Åsa Liabäck. Sista delen i serien om ett gäng personer som är kopplade till ett koloniområde i Linköping.

IMG_20251116_181306948.webp

Jag kryssar "en nyårsfest hålls" med Citronerna i Costa Rica av Anna Ihrén.
Theres mamma dör, pojkvännen gör slut och hon får inte sitt vikariat förlängt. Så när hon ser en bild på sin mamma som ung i Costa Rica bestämmer hon sig för att åka dit. En parallell historia om ett mord i Sverige finns också med. Boken visade sig börja i mellandagarna så oväntat dök det upp en nyårsfest.

Boken var bara ok. Mordhistorien blev en konstigt bihang och gjorde att boken inte passar in i någon kategori. Inte riktigt deckare, inte riktigt feelgood, men inte heller mysdeckare då det saknas humor. Gillar författarens tidigare böcker mera.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka