Plats jag har besökt -
Sockerdrottningens jul av Veronica Almer. Historisk roman med romantik, som utspelar sig främst i Kävlinge 1905. Boken fokuserar på Harriet, som är en rik arvtagerska efter sin far som ägde en drös sockerbruk. Efter hans död har hon själv dock hållit sig undan arvet, och istället tagit ett vanligt arbete i Lund och låtsats inte vara rik. Tills en dag då hennes ena syster berättar att hon ska gifta sig, och vill att bröllopet ska ske i disponentvillan vid sockerbruket i Kävlinge där de växte upp.
Allmänt hade jag inte några direkta förväntningar på boken, utan valde bara ut den hyfsat random bland alla böcker på min lista. Men jag blev positivt överaskad. Jag tyckte bra om boken, och fastnade i den och sträckläste den på kvällarna till läggdags (och en stund efter

). Det här är nog en av de svenska böckerna som jag fastnat mest för när jag läst den under de senaste åren (jag tycker annars många svenska böcker är okej, men brukar inte hitta böcker som jag älskar). Fantastisk? Nja, kanske inte. Men jag gillade den och hade gärna läst fler liknande.
Jag är uppväxt i mellanskåne, så jag har allmänt varit i området mycket (och pluggade bland annat i Lund), men just i Kävlinge vet jag inte om jag gjort mycket mer än kört igenom på väg till Löddeköpinge

(som hade det stora köpcentrat som var närmast när jag växte upp, om familjen skulle handla kläder eller annat sådant).
Författarens förnamn börjar på P -
Whatever You Do, Don't Run av Peter Allison. En memoir om en australiensare som under några år arbetade som safariguide i Botswana. Det är inte en sammanhängande historisk tidslinje, utan mer en drös olika berättelser om händelser som han var med om under sina år där. Jag lyssnade på den som ljudbok under tiden jag tapetserade/målade, och den var trevlig att lyssna på och det blev en del skratt.