Bukefalos bokbingo 1 september 2025 till 31 januari 2026

Bukefalos 30 år!

Jag kryssar Baserad på en sann historia med Handelsvara: Kvinna av Johanna Bäckström Lerneby, inläst av Philomène Grandin.

Boken är en granskning av ett av Sveriges största fall gällande människohandel. Fallet handlar om en kvinna, som lurats från Rumänien till Göteborg, och sedan tvingats till prostitution. Ett hemskt och angeläget ämne, men tyvärr är historien ganska taffligt berättad, speciellt i början. På slutet, när den tar upp polisens/åklagarens bedrövliga hantering är den bättre.

Jag kryssar Skönlitterär bok där en hund spelar en viktig roll . Jag har läst "Den frusne polisen" av Christina Olsèni och Micke Hansen. Kände att jag behövde något lättsmält och mysigt efter min förra bok i krysset så jag tog denna som jag köpte på bokmässan. Detta är den första delen i Ystadmorden och i centrum står polisen Frank Moberg. Han har en hund som heter Betty och som är ganska central i boken därav krysset.

Frank har nyligen förlorat sin hustru Kerstin och är deprimerad över detta. I en andelsfrys i Glemmingebro gör Franks far Gösta en makaber upptäckt. Det blir startskottet på en jakt på mördare som rör sig hemtamt på Ystads gator. Frank som är nära pensionen lämnar in polisbrickan för att privat kunna starta en utredning vid sidan av polisen och med hjälp av sina gamla kontakter inom polisen bedriva den. Franks dotter som är trettionio år lämnar brådstörtat sin man i Stockholm och flyttar helt sonika in hos Frank med piano och allt. Dessutom lämnar Franks far det äldreboende han bor på hastigt och flyttar också in hos Frank vilket leder till en del slitningar.

En rätt mysig feelgood men är man ute efter att det ska vara helt realistiskt är det nog inte en bok för dig. Bra driv och jag ville iallafall hela tiden läsa vidare i boken. Olseni och Hansens humor finns närvarande och jag skrattade högt flera gånger. Ingen bok som sätter några jättedjupa avtryck men skön avkoppling och jag kan tänka mig att läsa fler böcker i serien.

Jag kryssar "nordisk författare, ej svensk" med Valkyria - vikingatidens kvinnor av Johanna Katrin Fridriksdottir.

En faktabok om hur kvinnor kan ha levt under vikingatiden. Trots titeln var det inte troligt att så många kvinnor var i strid utan det vanliga var att bli bortgift, få många barn och leva på en gård.
Boken var ok och innehållet intressant. Men den blev ibland lite rörig då den refererar till gamla texter där många personer i olika texter hade samma namn. Ibland var det samma person som menades och ibland inte.
Screenshot_20251201_141649_Gallery.webp

Kryssar nordisk icke-svensk författare. Läst Intill vanvett, intill döden av Kirsten Thorup. Bra, men tungläst. Dels pga ämnet förstås (andra världskriget), men oxå pga av sättet den är skriven. Lite ”stream of consciousness” över den. Allt pågår liksom i huvudkaraktärens inre. Men som sagt, bra och intressant, och skrämmamde.
Andra världskriget från en lite ny vinkel, inifrån Tyskland hemma hos en familj där mannen är högt rankad militär. Men ändå sett utifrån, genom ögonen på en besökande dansk kvinna, Harriet.
IMG_0294.webp

Tre nya kryss från mig:

En karaktär befinner sig i luften: Atmosphere av Taylor Jenkins-Reid. Den handlar om två kvinnor som blir bland de första att antas till NASAs astronaut-utbildning så det förekommer flyg med såväl plan som rymdskepp och just luften spelar en mycket stor roll. Jag älskade verkligen den här boken och rekommenderar den varmt! Ger den betyg 10/10.

Snö förekommer: Maybe Next Christmas av Emma Heatherington. En typisk mysig julbok utan att för den delen vara överdrivet "cheesy". Välskriven och med härliga karaktärer. Dock var den ganska förutsägbar men den passade bra när man som jag ville ha något lättläst att försjunka i veckan före jul. Betyg: 7/10.

Romantik i luften: In the Company of Strangers av Awais Khan. Den handlar om ett Lahore som plågas av terroristattacker, där överklassen styr allt och en kvinna som gift in sig i nämnda överklass plötsligt börjar ifrågasätta sitt liv och sukta efter något helt annat trots att hon utifrån sett "har allt". Jag har läst flera böcker av författaren tidigare och det här var inte min favorit, även om den helt klart var bra och engagerande. Jag kände dock inte att jag riktigt tyckte om någon av karaktärerna vilket alltid känns lite trist tycker jag. Betyg: 6/10.

Bokbingo höstvinter 050126.webp

Jag kryssar Utspelar sig i stad du vill besöka med Vändpunkten av Leena Lehtolainen, inläst av Rachel Molin. Boken utspelar sig i Helsingfors.

Boken är den sjätte i serien om polisen Maria Kallio. Baksidestexten hävdar felaktigt att det är den tredje boken (bara för att de tre första inte är översatta till svenska), vilket jag finner en smula störande.

En företagare hittas död ute på en ö i yttersta havsbandet utanför Esbo. Ett år tidigare har en annan man hittas död på precis samma ställe, och även om de båda dödsfallen initialt ansetts vara olyckor är det inte alls säkert att så är fallet. Maria och kollegorna utreder. Samtidigt håller miljörörelsen på med diverse olika aktioner, och det verkar som om det kan finnas ett samband. Välskriven, med bra personskildringar.

Jag kryssar "utspelar sig på en plats du besökt" med Drömmen som blev en mardröm av Meg Nordin Grimmestam. En självutgiven bok av en bekant till mig. Handlar om hennes liv med hästar. Jag har varit på ridkurser för henne på två av ställena som beskrivs i boken och min f d häst (som inte finns längre) är också med.
En ok bok men tveksamt om den är intressant om man inte har någon koppling till henne eller någon av hästarna i boken.

Plats jag har besökt - Sockerdrottningens jul av Veronica Almer. Historisk roman med romantik, som utspelar sig främst i Kävlinge 1905. Boken fokuserar på Harriet, som är en rik arvtagerska efter sin far som ägde en drös sockerbruk. Efter hans död har hon själv dock hållit sig undan arvet, och istället tagit ett vanligt arbete i Lund och låtsats inte vara rik. Tills en dag då hennes ena syster berättar att hon ska gifta sig, och vill att bröllopet ska ske i disponentvillan vid sockerbruket i Kävlinge där de växte upp.
Allmänt hade jag inte några direkta förväntningar på boken, utan valde bara ut den hyfsat random bland alla böcker på min lista. Men jag blev positivt överaskad. Jag tyckte bra om boken, och fastnade i den och sträckläste den på kvällarna till läggdags (och en stund efter ;)). Det här är nog en av de svenska böckerna som jag fastnat mest för när jag läst den under de senaste åren (jag tycker annars många svenska böcker är okej, men brukar inte hitta böcker som jag älskar). Fantastisk? Nja, kanske inte. Men jag gillade den och hade gärna läst fler liknande.
Jag är uppväxt i mellanskåne, så jag har allmänt varit i området mycket (och pluggade bland annat i Lund), men just i Kävlinge vet jag inte om jag gjort mycket mer än kört igenom på väg till Löddeköpinge :p (som hade det stora köpcentrat som var närmast när jag växte upp, om familjen skulle handla kläder eller annat sådant).

Författarens förnamn börjar på P - Whatever You Do, Don't Run av Peter Allison. En memoir om en australiensare som under några år arbetade som safariguide i Botswana. Det är inte en sammanhängande historisk tidslinje, utan mer en drös olika berättelser om händelser som han var med om under sina år där. Jag lyssnade på den som ljudbok under tiden jag tapetserade/målade, och den var trevlig att lyssna på och det blev en del skratt.

IMG_20260106_202329762.webp

Tre nya kryss från mig med böcker som antagits under helgerna. 😊

Bokens namn börjar på J med Jul med bokcirkeln av Sarah Morgan
Jag önskade läsa något enkelt, mysigt och med julkänsla de sista dagarna innan jul. Den uppfyllde dom önskningarna. Men det var ungefär det 🙈 det var mysigt men lite väl förutsägbart, lite mycket livet är lite tufft för alla karaktärer på olika vis samtidigt och det löses under en veckas semester tillsammans. Kanske på lite oväntade sätt men nja det föll lite platt för mig. Men jag gillade platsen, det mysiga, miljöbeskrivningarna och känslan av jul-mys!

Utspelar sig på en plats du besökt med Den sjunde pojken av Johanna Bäckström Lerneby
Utspelar sig med grund i Göteborg även om historien tar oss mot Kinna, Borås och andra mindre orter på landsbygden. Första delen i en deckar-serie där man får följa Hanna Back, tidigare journalist men nu civil utredare på polisen. Bitvis kände jag lite irritation kring huvudkaraktären men hon växte något på mig längre fram i boken. I sin helhet uppskattade jag boken och handlingen. Handlingen kändes spännande, lite ny och fräsch utan att bli "överdriven" eller för mycket.

En bok du valde pga omslaget med Bekännelser av Colleen Hoover
Snappade åt mig boken av bara farten på Ge-kås vid ett besök tidigare i höstas enbar pga att jag gillade färgkombinationerna på omslaget. Omslaget i sig är ganska intetsägande men det var det som fångade mig.
Boken i sig var för mig ganska meh! Jag uppskattade första delen men kanske sista tredjedelen kändes konstlad. Relationerna kändes inte äkta. Det kändes förhastat och ja jag vet inte. Det kändes inte som boken var genomarbetad. Kändes konstigt då jag brukar uppskatta hennes böcker.

9789189591363_383x_bekannelser_pocket.webp

Jag som trodde jag skulle läsa massa under helgerna har bara kommit igenom två böcker.

Jag kryssar En biografi med Jens Stoltenbergs Min tid i Nato. Mycket intressant och förvånansvärt lättläst trots att utrikespolitik inte är något av mina intressen och att jag är något av en Nato-skeptiker. Boken är lärorik, spännande och Stoltenberg lyckas hålla en imponerande balans mellan avslöjanden, detaljer om andra makthavare och respektfullhet. Rekommenderas!

Vågar mig på en kreativ tolkning och kryssar Utspelar sig på sjön helt eller delvis med Blå av Maja Lunde. Halva boken utspelar sig på havet så jag hoppas det gills. Annars får jag göra om och göra rätt ;). Boken har två historier, dels om en 70-årig miljökämpe som 2017 ger sig ut på en resa för att konfrontera en gammal älskare, där det bärande egentligen var deras gemensamma miljökamp i ungdomen. Den andra delen handlar om en pappa och dotter som är på flykt på grund av vattenbrist i sydeuropa på 2040-talet. Gripande och sorgligt som vanligt av Maja Lunde. Det är något av ett självskadebeteende att läsa hennes böcker, men jag kan inte låta bli för det är sällan som min verklighetsuppfattning blir så bekräftad.

Jag kryssar En bok du valde baserat på omslaget med Man tager vad någon haver av Maria Steen, inläst av Maria Lyckow.

Boken är den femte I feelgood-serien I vått och torrt, och jag har lyssnat på tidigare böcker för bra många år sedan. Nu när jag letade efter en bok med trevligt omslag hittade jag den här. Utseendet är väldigt typiskt för den här serien, vilket var det som fångade mitt intresse. https://www.adlibris.com/sv/bok/man-tager-vad-nagon-haver-9789180004756

Boken handlar om väninnorna Agneta och Carina, och deras inte helt lyckade kärlekshistorier. Lättsam feelgood, mycket skickligt inläst.

Jag kryssar "en karaktär befinner sig i luften" med En sista utväg av Julie Clark.

Claire planerar fly från sin misshandlande make. På flygplatsen i New York möter hon Eva som också är på flykt. De byter boardingkort och Claire tar Evas flyg till Kalifornien. När hon landar möts hon av nyheten att det flyg hon egentligen skulle tagit har störtat och hon tros vara död. Är hon nu verkligen fri? Eller kommer hennes eller Evas tidigare liv att ställa till det?

Något osannolik historia men spännande och med bra driv. Rekommenderas.

1000017807.webp

Rekommenderad - Quicksilver av Callie Hart. Det har inte rekommenderats specifikt till mig av någon bekant, men jag tycker att den tagits upp mycket i SoMe från personer som allmänt rekommenderar den. "Romantasy". Saeris växer upp i den fattigaste delen av en stad som styrs med järnhand av drottningen och hennes soldater, och för att försörja sig och sin bror behöver hon bland annat stjäla ibland. En dag går det inte riktigt som planerat, när hon stjäl en soldats stridshandske. Själva handlingen som sådan gillade jag, och tyckte boken var bra, men är inte överdrivet glad i sexfokuset som det känns som om det kommit mer av i fantasy nu de senaste åren (vilket också är en av anledningarna till att jag nog läser mindre fantasy nu än tidigare). Jag har inga problem med lite romantik, eller några sexscener om det finns en poäng för storyn och för storyn framåt - men är det mycket sådant så blir det ganska stora delar av boken som blir mer "bläddra igenom"/snabbläsa än läsa ordentligt. Den här var inte extrem, men det var en del sidor som endast skumlästes.

IMG_20260110_170327782 (1).webp

Jag kryssar Bok som är publicerad postumt med Miss Marples sista fall av Agatha Christie, inläst av Märta Lundin.

Gwenda åker i förväg från Nya Zeeland till England, med uppgiften att köpa ett hus åt sig och sin man. Hon hittar ett, som känns märkligt bekant, och köper det. Snart därefter börjar hon få obehagliga minnen, och miss Marple föreslår att hon kanske bott där som barn. En välskriven pusseldeckare, som känns förvånansvärt modern.

Jag kryssar Baserad på en sann historia med Fuskbygget av Andreas Cervenka. Jag blev lite knockad av Girig-sverige så har sett fram emot denna uppföljaren. Trots att den inte ens är hälften så bra är den väl värd att läsa. Handlar alltså om Sveriges och världens bostadspolitik och den otroligt lösa grunden som den står på. Mycket mer intressant än vad det låter :).

Bokbingo.webp

Det är verkligen en fantastisk bok!

Den svenska inläsningen av Johan Rabeus är också jättebra.
Jag tänkte köpa den till min systerson på hans 14-årsdag men den finns inte på svenska på varken Adlibris eller Bokus. Vi har en mycket bra bokhandel i stan så jag ska se om de får tag på den, annars får jag leta på Bokbörsen. Konstig om den är helt ur tryck.

Jag tänkte köpa den till min systerson på hans 14-årsdag men den finns inte på svenska på varken Adlibris eller Bokus. Vi har en mycket bra bokhandel i stan så jag ska se om de får tag på den, annars får jag leta på Bokbörsen. Konstig om den är helt ur tryck.
Så himla tråkigt. Det var kanske längesen senaste utgåvan trycktes?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka