Bukefalos 28 år!

Bukehästar i Västernorrland!

Carte dor hästen är inte min utan den har jag på tillridning( han står hos ägaren) :) Har inte ridit han på 2 veckor nu då det är stenhårt underlag :p men sist var vi på hoppträning och vi fick mycket beröm så det var riktigt roligt! :)
Roxi är e. Bravour. Och min egna uppfödning :)
 
Vad kul att så många har skrivit i tråden, och vad fina hästar alla har!
Jag får väl också ta mig i kragen och lägga in foton på mina :)

Måste säga att jag är lite trött på det här stenhårda och hala underlaget. Känns så omotiverat att göra i ordning hästen, sela på och dra fram vagnen, bara för att skritta en liten runda letandes efter det minst hala partiet på vägen... Nu vill jag ha snö!
Förresten, är det någon annan här som håller på med körning?
Googlade lite men den enda körföreningen verkar vara i Ö-vik?

@Habina
Vad kul att du rider distans med fjording, känns inte så vanligt, eller det är det? Jag har alltid velat testa på distans men det har liksom aldrig blivit av antagligen pga av att ingen annan i min närhet sysslat med det.
 
Vad kul att så många har skrivit i tråden, och vad fina hästar alla har!
Jag får väl också ta mig i kragen och lägga in foton på mina :)

Måste säga att jag är lite trött på det här stenhårda och hala underlaget. Känns så omotiverat att göra i ordning hästen, sela på och dra fram vagnen, bara för att skritta en liten runda letandes efter det minst hala partiet på vägen... Nu vill jag ha snö!
Förresten, är det någon annan här som håller på med körning?
Googlade lite men den enda körföreningen verkar vara i Ö-vik?

@Habina
Vad kul att du rider distans med fjording, känns inte så vanligt, eller det är det? Jag har alltid velat testa på distans men det har liksom aldrig blivit av antagligen pga av att ingen annan i min närhet sysslat med det.

Jag är också less på underlaget, även om jag hellre har is än lera. Men helst hade jag haft massor med snö. :(

Det är mest kör-aktivitet i Övik, men några som kör runt om i länet också. Jag kör min valack som imväxling och håller på så sakteliga att köra in de andra hästarna. Men tävla är överkurs. ;)

De flesta hästraser återfinns upp till 8 mil, sedan blir det mer vanligt med araber och arabkorsningar. Men det finns en fjordhäst som tävlade 16 mil för något år sedan som jag vet om. Tyvärr har jag tappat kollen på grenen efter att jag slutade satsa själv. Här uppe är det rätt få ekipage. ;)
 
Måste säga att jag är lite trött på det här stenhårda och hala underlaget. Känns så omotiverat att göra i ordning hästen, sela på och dra fram vagnen, bara för att skritta en liten runda letandes efter det minst hala partiet på vägen... Nu vill jag ha snö!
Förresten, är det någon annan här som håller på med körning?
Googlade lite men den enda körföreningen verkar vara i Ö-vik?
Vet att det var snack om att dom skulle försöka ha lite körträningar i Timrå också, men jag vet inte hur det blev med det. Sen är ju inte det så nära heller från Bollsta. ;)
 
Här är en till som är less på underlaget! Känns som om jag inte gjort annat än att skritta under de 6 senaste veckorna. Plus att det har varit så halt på vägarna att jag inte velat köra till ridhus.
Jag har fö en 16-årig halvblodsvalack jag tävlar dressyr på, kvalad och startad msvb, och en 3-årig kallblodstravare som vi köpte i sept med planen att starta i trav.
 
Här kommer bilder på odjuren.

10425867_10153213930764126_1249004143308276410_n_zps8b6f2ede.jpg


IMG_0633_zps44615128.jpg
 
@lytesout95
Vilka snyggingar! :love: Vart i v-norrland håller du till någonstans?

Jag har bestämt mig för att lägga ner körningen ett tag tills underlaget blir bättre. Jag tränar ju inte för något särskilt så det känns så menlöst att skritta runt i den här halkan.
Idag hade jag faktiskt en spekulant ute och tittade på nordisen. Kan inte erbjuda någon provridning så där var inte mycket att visa mer än själva hästen, men det visste hon om redan innan (hade tänkt ta bort annonsen bla pga av det). Hon fick se hur han funkade i stallet med borstning och sadling osv istället.
Hoppas han gjorde ett bra intryck på henne :)
 
Länge sen jag skrev nu men vi harvar på så sakteliga. Bor ju rätt bra till utmed Mjällån (Nära Västanåfallet) och det går att hålla igång rätt bra. Stigarna är visserligen hårda och isiga men vi kan hålla alla gångarter så jag ska inte klaga ;)
 
Jag tror jag måste hänga lite i den här tråden jag med! Egentligen bor jag i Jämtland men det är nära gränsen till Västernorrland, Bispgården, så det är nästan rätt län! Jag har en hel drös med hästar, just nu fem egna. Ett äldre sto som jag tävlar i hoppning, en stor och stökig valack som jag ska tävla lite dressyr nästa år, ett nytt projekt som förhoppningsvis ska tävlas i hoppning framöver, ett dräktigt fullblodssto och ett föl som är avkomma efter fullblodet. Sen har jag i perioder även andras hästar för inridning, försäljning och sånt. Så vi kan säga att det finns lite att rida! Just nu önskar jag en massa snö så jag kan snöpulsa lite med hästarna och så det inte gör så ont att ramla av! ;)
 
Äntligen snööö!!:bump:
Tog en sväng med shettisen igår och det var så mysigt! Bra underlag, lagom kallt och en väldigt pigg liten häst :D
Men oj vad svettig han blev! Tyckte inte vi gjorde nåt knappt, travade pyttesmå bitar några gånger. Men visst, skulle jag så bara gå en liten runda med overallen på skulle jag nog varit lika blöt av svett.
Tänkte ju att jag skulle slippa klippa honom eftersom vi bara skulle ta det lugnt i vinter, men vi måste ju kunna trava lite... Å andra sidan var han ju torr allra längst in och det gick bra att släppa ut honom direkt (lovar att jag hade stenkoll på att han inte började frysa, tittade till honom med jämna mellanrum), han bara rullade sig och sen var han lika fluffig, torr och varm och glad som vanligt.
Har aldrig haft shettis innan så jag är inte van vid sån här björnpäls. Har ju haft fullblod i flera år innan jag konverterade till kallblod och ponny, och hans vinterpäls var som shettisens sommarpäls...:angel:

@Robina
Innan jag och sambon köpte gården vi bor på nu så var vi och tittade på en i Bispgården (Österåsen) :) Väldigt fint där och vi hade nästan bestämt oss för det stället när vi hittade detta.
 
@mizzmaria Jag släpper nästan alltid ut svettiga hästar utan täcke. Har lärt mig från "de som kan" att det viktiga är att de hunnit bli torra längst inne. Speciellt shettisar har ju tät päls på vintern, men förstås även mina fjordingar. Jag har klippt de jag rider i en modifierad spårklippning, där jag tar halva halsen, bogarna, bringan samt ljumsken och insida lår. Då kan de gå ute dygnet runt och jag kan träna som jag vill.

Men i år klippte jag lite väl tidigt, så jag fick klippa valacken en gång till efter en månad. :p Stoet har tunnare päls av naturen, så hon klarade sig med bara en klippning. Men blir hon bara friskförklarad av veterinären snart så tror jag det blir en klippomgång till både för henne och valacken. Bäst att passa på innan sommarpälsen skall växa ut. ;)
 
Snön har verkligen gjort underverk med mitt humör. Idag är det dessutom den kortaste dagen på året, så snart vänder det. :D Jag önskar mig ett ridhus i julklapp, men det verkar inte vara någon som tänker ge mig det. ;)
 
@Robina
Innan jag och sambon köpte gården vi bor på nu så var vi och tittade på en i Bispgården (Österåsen) :) Väldigt fint där och vi hade nästan bestämt oss för det stället när vi hittade detta.[/QUOTE]

Precis där jag bor! På Österåsen! Det är en riktig hästby!
 
@Habina
Men vad skönt att höra att fler gör så (ja, en till åtminstone ;) )! Vågade knappt skriva det först... var rädd att bli hängd av nån arg bukefalist! :nailbiting:
Men jag har ju också läst någonstans att man kan göra så, har bara aldrig prövat själv tidigare. Och det gick ju utmärkt, i alla fall med den utetemperaturen som var den dagen.
Din klippning lät ju smart, har själv funderat på nåt liknande!

@Robina
Tänk om vi har kört förbi dig när vi tittade på gården! :) Jag kommer ihåg att det var mycket hästar i området, det är det enda jag kan sakna här faktiskt. Här är ganska öde...
Försöker bearbeta dom ena grannarna att skaffa häst igen och dom börjar faktiskt bli sugna (mamman och dottern iaf...). Ska köra förbi deras gård i vinter, fram och tillbaks med shettisen så dom riktigt får se hur myyysigt det är med häst :D
*Näe, det är inte kallt, bara myyysigt* :angel: :p


Har haft lilla fölis uppbunden i boxen tre morgnar på rad nu och borstat och kratsat hovarna, och hon står som ett ljus :love: Det enda hon vill är att bli matad med morot, hon är helt tokig i morötter! :eek: :D
Kör på såhär lite till, sen blir nästa steg att stå i gången. Får se om det blir en större utmaning än boxen.
 
Oj vad glad jag blev när jag hittade denna tråden! Inte så mycket till liv i den men ändå :D

Jag och min lilla familj (sambo och dotter) flyttade från Skåne upp till Västernorrland för ca ett år sedan, bor ca 1,5 mil utanför Bollstabruk. Har inte läst så mycket i tråden men visst fanns det det några här ute i närheten? :)

Vi har en shettis på tre år som är nyinkörd och som jag försöka komma ut med några gånger i veckan.
Sen har vi en nordsvensk bruks på 4 år som är inriden men inte gör nåt för tillfället, tyvärr. Har honom till salu men det går sådär. Får väl se vad jag gör med honom, han behöver ju ridas. Någon som är sugen?;)
Och sen väntar vi på ett stoföl på sex månader som ska komma nästa vecka. En tinker eller tinkerkorsning, ingen vet :angel::p Mamman är importerad från Irland (ingen visste att hon var dräktig) men med okänd härstamning, ser dock ut som en tinker och fölis med.

Jahapp, det var mina pållar det. Hur går det för er andra och era hästar? :)

Vi är "grannar" =) Jag bor nere i Västansjö, vi kör ofta och vänder i korsningen mot Sjöbotten innan eran gård =)

Själv har vi hästar på väg in... ett stoföl född 2014 e.Qvadrigo som vi ska ha till trav och en e.Månprinsen A.M. på tillverkning samt att jag får en inneboende i mitten av till januari fram tills att det går att göra hage ute ;)
 
@Zuzzi
Varje gång jag ser hovspår på vägen här (som inte är mina hästars) så blir jag helt överlycklig! :D Men är det bara på vintern ni kör här förbi? Har inte sett till er på hela sommaren.
Hur är vägarna borta vid er, är där fint att köra/rida?

En fråga till alla: Om man ska hålla igång hästen på vintern (körning), är det då skor med brodd på alla fyra som gäller? Shettisen är skodd fram, men jag märker ju att så fort vägen sluttar lite uppåt/nedåt så får han inte riktigt lika bra fäste med bakhovarna.
Det gick ju bättre när det var ny snö på vägen, men så fort det blir lite nerkört så blir det ju halt för honom.
Vill egentligen inte sko en unghäst alls, det är väl därför jag frågar. Nu när jag skriver det så känns ju annars svaret givet...:angel:
Och hur gör ni när vägarna förvandlas till isbana som nu tex, kör/rider ni ändå? Går det bra om man har brodd runtom?
Snälla, hjälp en okunnig fd skåning :o:D
 
@mizzmaria Vi har isgata överallt. Småttingarna som är oskodda får snällt hålla sig i hagen, medan valacken och stoet har fyra broddar i varje hov. Jag experimenterade lite med endast tåbrodd på framhovarna tidigare (för att inte förstöra glidmomentet) när jag red många mil/vecka på stoet, men nu vill jag ha grepp framför glidmoment och då blir det fyrbroddat.

Skulle jag ha en häst oskodd bak av någon anledning, så skulle den hästen få sin viloperiod när det är sämst underlag. Dvs som jag gör med småttingarna. De har fyra månaders vila och då lägger jag den vilan när det är som sämst underlag (november-februari). Dumt att låta hästarna vara lediga på sommaren när det är ljust länge och man har mer tid för dem. :)
 
Bor i närheten av fiorano och bluefish, äger en connemara valack på 11 år som jag mest tävlar hoppning med men ska försöka ta oss ut på dressyrbanorna också!:up:

Får inte upp nån bild....
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 682
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 074
Senast: MiaMia
·
Träning Måste erkänna att jag varit en riktig torrboll efter depritionen jag hade för ett par år sedan. Jag gör ingenting spännande längre...
2
Svar
29
· Visningar
2 304
Senast: Yrja
·
K
Hästvård Hej! Jag vet inte om frågan varit uppe tidigare, har sökt lite men hittar så otroligt mycket, så om det blir tjatigt ber jag om ursäkt...
Svar
11
· Visningar
1 009
Senast: EmblaAsk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp