Bukefalos 28 år!

Bukehästar i Västernorrland!

Känner mig lite villrådig just nu hur jag ska göra med shettisen.
Har ju själv funderat på att strunta i körningen över vintern och komma igång sen när underlag, väder, och ljus är bättre, det känns ju mest logiskt.
Men samtidigt hade jag ju en tanke på att komma igång så smått nu och stärka benen och bygga upp konditionen långsamt för att sen öka på allt eftersom så han blir ordentligt motionerad. Han är tjock och skulle må bra av att gå ner i vikt, åtminstone omvandla en del av fettet till muskler istället som just var tanken med körningen.

@Habina
Men du menar alltså att det går bra att gå ut med hästarna även på isgata om dom har fyra brodd? Bara så jag inte missförstod :angel:
I så fall lutar det nog åt att han får ett par skor bak också, så vi kan komma igång med körningen.
 
@Zuzzi
Varje gång jag ser hovspår på vägen här (som inte är mina hästars) så blir jag helt överlycklig! :D Men är det bara på vintern ni kör här förbi? Har inte sett till er på hela sommaren.
Hur är vägarna borta vid er, är där fint att köra/rida?

En fråga till alla: Om man ska hålla igång hästen på vintern (körning), är det då skor med brodd på alla fyra som gäller? Shettisen är skodd fram, men jag märker ju att så fort vägen sluttar lite uppåt/nedåt så får han inte riktigt lika bra fäste med bakhovarna.
Det gick ju bättre när det var ny snö på vägen, men så fort det blir lite nerkört så blir det ju halt för honom.
Vill egentligen inte sko en unghäst alls, det är väl därför jag frågar. Nu när jag skriver det så känns ju annars svaret givet...:angel:
Och hur gör ni när vägarna förvandlas till isbana som nu tex, kör/rider ni ändå? Går det bra om man har brodd runtom?
Snälla, hjälp en okunnig fd skåning :o:D

Har kört en del med tryckvagnen till korsningen och in på den gamla träningsslingan men det blir inte lika mycket turer upp dit på sommaren nej, eftersom vägarna blir hårda så går han mer eller mindre bara i skogen i skritt bakom oss med tryckvagn och galopparbete på en skogsväg, distanskörningen jobbar vi med på vintern och hamnar då förbi er en bit mellan varven :-) Travjobben flyttar vi till Dannero 1 gång i veckan på deras rakbana/sanden sommartid.

Helt OK vägar här. Tyvärr hårt på sommaren som sagt.

Vi skor runtom på alla hästar. På sommaren går gamlingarna utan bakskor och även att jag hade kallblodet utan bakskor hela sensommaren/hösten. Hovkvalitén blir verkligen toppen och till sommaren kommer gamlingarna gå helt utan skor på sitt bete nere i Kramfors då vi har möjlighet att rida direkt ut i skogen där.

Men på vintern är det skor och minst 4 broddar i varje och ja det går alldeles utmärkt att ge sig ut på blankisen ;) Vi har även skott med snösulor ungefär från slutet av december till emot våren. Nu idag ska vi prova snowpads som går att fästa när man ska ut under brodden. Har förhoppningar att slippa sko kallblodet med snösulor tack vare dom där eftersom han kan det imponerande tricket att dra av sig sulorna utan att ta av sig skorna........

Våra har brodd på sig från oktober redan men har olika storlekar att byta mellan. De minsta är knappt högre än sömmhuvudena men är perfekt när första kylan/frosthalkan kommer.
 
@Habina
Men du menar alltså att det går bra att gå ut med hästarna även på isgata om dom har fyra brodd? Bara så jag inte missförstod :angel:
I så fall lutar det nog åt att han får ett par skor bak också, så vi kan komma igång med körningen.

Jag red dressyrträning på valacken igår, på isgata. :D Inga större bekymmer, men det blev förstås inga längre stunder i galopp, utan mer skritt- och travövningar.

Stoet som varit "sjuk" har sprungit lös på ridbanan några gånger och den ser ut som en skridskorink. Men där var det full fräs, förutom att hon var klok nog att dämpa galoppen lite i kurvorna. ;)
 
Men tack ska ni ha båda två för svar! Varför hittade jag inte denna tråden tidigare!? Mycket bättre att fråga här än att prova och gissa hela tiden!:up:
Förmodligen kommer jag sitta så här första gången jag kör på is :nailbiting: Satt så när jag läste dina beskrivningar Habina :o Men det ska väl bli norrlänning av mig också till slut :D

@Zuzzi
Ja jag märkte i somras att vägarna var dåliga! Min två har aldrig varit ömfotade innan, men på dessa vägarna ville dom inte gå! Stenhårt med ganska stora och vassa stenar, ännu sämre blev det efter att dom skrapat vägen!

Vilken är den gamla träningsslingan?
Förresten, känner du till han som bodde på vår gård innan oss? Han höll ju också på med trav :)

Dom där snowpadsen får du recensera sen, har också varit nyfiken på dom och om dom är så bra som dom verkar.
 
Nu har vi haft blankis i en vecka, mina har 4 broddar per sko plus snösulor. De har inga bekymmer med halkan, det är jag som kanar runt som Bambi..
I morgon ska travhästen få prova lite löshoppning, det blir spännande. Ett nytt hästsläp är för övrigt beställt idag och ska levereras om 6 v. Längtar!
 
Jag har skor med fyra brodd på mina körhästar. Det är ett måste om man ska ta sig ut på hala vägar... Speciellt vid körning har de stor nytta av tåbrodden när de ska skjuta ifrån med bakbenen. Det som ställer till mest är om det är kramsnö så det fastnar "styltor" under hovarna, då blir det halt... Och det är lite svårt med snösulor på shettis när de har så himla små hovar. Är det bara is så funkar det bra med brodd.

Det stämmer att Ö-vik är enda klubben med nån direkt köraktivitet just nu. Men det finns tävlande/tränande kuskar i åtminstone Härnösand, Timrå/Sundsvall och Sollefteå också så det borde inte vara helt omöjligt att dra igång verksamhet på fler ställen om nån bara orkar engagera sig och driva det!
 
Snön har verkligen gjort underverk med mitt humör. Idag är det dessutom den kortaste dagen på året, så snart vänder det. :D Jag önskar mig ett ridhus i julklapp, men det verkar inte vara någon som tänker ge mig det. ;)
Åh för mig är det tvärtom, jag hatar verkligen snö! Men ett ridhus köpte jag på rea (inkl gård) för ett tag sen och det är jag väldigt nöjd med så här års :D
 
@Anna_
Ja fy för kramsnö! Det hjälpte inte ett dugg med snösula och fyra brodd idag kan jag säga, jösses! :nailbiting: Säkert som du säger att snösulan inte hjälper på grund av hans små små hovar. Skulle bara gå en liten runda med shettisen och lilltjejen, men det var inget kul underlag idag.

@lytesout95
Åh vad kul med ny transport! Vad är det för nåt du köpt?:)
Kul med löshoppning, dom flesta brukar gilla det även om vissa hoppar hellre än bra :p

Nu längtar jag till nästa onsdag när hovis kommer och skor shettisen runt om. Sen ska vi ut och testa iskörning :D Känns skönt att läsa era inlägg om allt som går att göra på isen, fast det nog fortfarande känns lite småläskigt :nailbiting: Går nog över när jag testat och sett att det funkar :)
 
@mizzmaria Jag har beställt ett Böckmann Champion R. Var länge inne på ett Ume men priset var mycket mer behagligt på detta.

Jag hade en intressant upplevelse igår kväll, var ute och körde 4-åringen på byvägen och tyckte att jag hade tänkt till när jag valt att köra åt vänster för att undgå timmerbilarna som håller på att köra ut virke från granngården.
Jag hann 600 m innan jag tyckte att det började mullra på ett konstigt sätt, jodå plogbilen var bakom oss och det fanns ingenstans att ta vägen.

Hästen kommer från en liten uppfödare och har inte sett eller gjort så mycket i sitt liv, tex duschat med slang mm, jag fick lätt panik när jag insåg att det var 700 m kvar till nästa avfart och bad honom trava.
Det måste ha suttit ett snille i plogbilen för jag skojar inte om han lade sig 15 m bakom hästen. Han kam omöjligen ha missat att se oss då jag har en 4000 lumens lampa framåt och en röd blinkande bakåt, reflexväst, pannlampa och benreflexer på hästen.
Nåväl, min panik lättade inte så jag vände mig om flera gånger och lyste på honom med pannlampan eftersom jag inte vågade släppa någon töm. Hästen är van vid personbilar och i hans värld är en plogbil tydligen inget att hetsa upp sig över så han joggade glatt vidare med sin panikslagna kusk till nästa infart.

När jag kom hem ringer jag min sambo och föreslog att vi ska adla hästen i fråga :D
 
Senast ändrad:
Åh för mig är det tvärtom, jag hatar verkligen snö! Men ett ridhus köpte jag på rea (inkl gård) för ett tag sen och det är jag väldigt nöjd med så här års :D

Oj, det hade inte varit dumt! Jag letar själv gård lite halvt om halvt, men det finns ju ingenting ute till salu. :(
 
Jag är så lycklig, för igår kom sista blodprovssvaret på Ariel. Hon är helt frisk (trots mitt nojjande), så nu kan vi sätta igång igen. Firade med att klippa både henne och Hampus för sista gången denna säsong. Nu är det full fart framåt som gäller! :D Tränar på onsdag och sedan är det bara tre månader till första tävlingen. :banana:
 
Det är väl inte riktigt säsong för gårdsköp så här års, det kommer nog ut mer framåt våren! Vilka trakter letar du i?
 
Snön verkar ju inte vilja stanna några längre perioder, men nu har vi åtminstone en lägda intill stallet som är ridbar i skritt och trav, om man undviker isfläckar. Men hur ska man lägga upp ridningen för att få någon struktur på det hela? Hur gör ni andra som inte har ridbana/ridhus att tillgå alla dagar i veckan?
 
Men tack ska ni ha båda två för svar! Varför hittade jag inte denna tråden tidigare!? Mycket bättre att fråga här än att prova och gissa hela tiden!:up:
Förmodligen kommer jag sitta så här första gången jag kör på is :nailbiting: Satt så när jag läste dina beskrivningar Habina :o Men det ska väl bli norrlänning av mig också till slut :D

@Zuzzi
Ja jag märkte i somras att vägarna var dåliga! Min två har aldrig varit ömfotade innan, men på dessa vägarna ville dom inte gå! Stenhårt med ganska stora och vassa stenar, ännu sämre blev det efter att dom skrapat vägen!

Vilken är den gamla träningsslingan?
Förresten, känner du till han som bodde på vår gård innan oss? Han höll ju också på med trav :)

Dom där snowpadsen får du recensera sen, har också varit nyfiken på dom och om dom är så bra som dom verkar.

Den lilla sandvägen som går förbi den stora byggnaden nedanför eran gård. Tyvärr hade jag stora förhoppningar om den när jag frågade dottern till han som ägde gården om vi fick rensa den från träd efter stormen Ivar men den gick ju bara en liten, liten bit upp i skogen tyvärr :-(

Vet vem han är, hade ett par riktigt duktiga kallblod förr i tiden. Mest känd var väl Hambest https://www.travsport.se/hast/visa/65104/resultat

Dom får klart godkänd snowpadsen! Lite krångliga att få rätt storlek på dom men de verkar extremt hållbara och fungerade alldeles utmärkt på våran provtur :-) Rekommenderas!
 
@lytesout95
Haha, det är väl märkligt med dom här djuren, när det väl kommer nåt som man skulle ha förståelse för att dom blev rädda, nä då bara fortsätter dom som ingenting. Sen kan dom hoppa ur skinnet för skitsaker! :D

@Zuzzi
Jaha, den gamla rakbanan. Åh vad besviken jag blev, trodde det fanns någon jättemysig slinga ute i skogen någonstans! :p Nä den är inte alls lång, har för mig att dom sa att den var 750 meter ända nere från vägen. Red där fram och tillbaks i somras pga att nordisen var öm i hovarna, jätteskoj... :meh:

Kul att det funkade med snowpadsen!
 
Det är väl inte riktigt säsong för gårdsköp så här års, det kommer nog ut mer framåt våren! Vilka trakter letar du i?

Runt Sollefteå, för där har jag hus, jobb och familj. :) Skulle helst vilja hitta en lösdrift där jag kan bygga upp stall själv (har massor med planer), men däremot behöver det inte finnas något bostadshus. Men just nu finns det ingenting. :(
 
Snön verkar ju inte vilja stanna några längre perioder, men nu har vi åtminstone en lägda intill stallet som är ridbar i skritt och trav, om man undviker isfläckar. Men hur ska man lägga upp ridningen för att få någon struktur på det hela? Hur gör ni andra som inte har ridbana/ridhus att tillgå alla dagar i veckan?

Jag varierar mellan att rida på stigar i skogen, grusvägar och lägdor. Jag har en lägda som jag har som "ridbana" men det är likadant underlag där som resten av området. Man får helt enkelt sänka ambitionsnivån lite. Jag rider mycket skrittdressyr, det blir min valack glad av. :)
 
Schizofrent väder..
Igår förmiddags hade vi -23 och såg ut såhär när vi kom tillbaka efter vår tur.

imagejpg1_zps116cf2f5.jpg


Igår kväll var det nollgradigt..
 
Ja, schizofrent väder kan man lugnt säga! Det gäller att ha koll så man vet hur mycket, eller lite kläder man ska bylsa på sig!

Här händer inte så mycket. Hovis fick skjuta på tiden så jag har inte kommit igång att köra med shettisen än. Väntar ju på att få på bakskor på honom. Däremot har vi börjat ta små promenader med shettisen och lilltjejen så hon ska få vänja sig lite vid bilar, skolbuss och timmerbilar. Här är ju inte överdrivet trafikerat så man får planera in promenaderna i samband med att man vet tex när skolbussen kommer :D
Häromdagen var jag överlycklig för då mötte vi TVÅ bilar PLUS skolbussen under en och samma tur! Inte dåligt för att vara här ute! :p
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 420
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 058
Senast: MiaMia
·
Träning Måste erkänna att jag varit en riktig torrboll efter depritionen jag hade för ett par år sedan. Jag gör ingenting spännande längre...
2
Svar
29
· Visningar
2 301
Senast: Yrja
·
K
Hästvård Hej! Jag vet inte om frågan varit uppe tidigare, har sökt lite men hittar så otroligt mycket, så om det blir tjatigt ber jag om ursäkt...
Svar
11
· Visningar
1 008
Senast: EmblaAsk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp