Bukehundarna

Har inga bilder men
Skroffan (Leia); Cairnterrier född mars 2008
Har gjort lite allt möjligt med henne; agility, rallylydnad, viltspår och brukssök. Dessutom har hon fuskat som retriever på apporteringsträning :D. Tyvärr har hon inte fått tävla på grund av sjukdom/doping.
Numera är hon sjukskriven på heltid och skuttar mest omkring i skogen, faktum är att hon håller på att bli rysligt bortskämd och får göra lite som hon vill :angel:.
Hon har renal dysplasi, en medfödd njursjukdom. Hon har varit stabil i flera år men nu under hösten har hon blivit markant sämre och kommer nog inte att hänga med så länge till.
Hon har annars en fantastisk personlighet och är helt klart den bästa hund jag haft mentalt. Stabil och orädd, framåt, nyfiken, arbetsglad och med samarbetsvilja, allt förpackat i en robust terrierkropp med alldeles lagom kombination mellan lite attityd och godmodighet.
Alltid glad och en otroligt rolig hund att både leva och träna med :love:.

Nikka; Jaktlabbe född december 2010
Nikka kom till mig när hon var drygt två år, hon hade då bott hos sin uppfödare nästan hela livet och var tilltänkt som avelstik men höll inte riktigt måttet, tur för mig som fick överta henne :D.
Tanken var att vi skulle köra främst brukssök och agility, kanske rallylydnad och så möjligen lite jaktapportering någon gång ibland.
Nu, snart två år senare, kan jag konstatera att det har blivit jakt/apporteringsträning för hela slanten - det är ju så kul! Vi har dock börjat lite smått med rallylydnad eftersom hon just nu är skadad och definitivt inte får ränna efter vare sig dummys eller änder...
Nikka var grundtränad i jakt när hon kom så det var bara att tuta och köra även om hon nog undrade vad jag sysslade med ibland:o.
I höstas fick hon även följa med min kompis (Poshs husse) på riktig jakt vilket hon givetvis tyckte var skitkul så nästa säsong hoppas jag att han vill låna henne igen.
Nikka är en väldigt okomplicerad hund som funkar i alla lägen även om hon kan vara lite grinig mot andra hundar ibland. Även hon är mentalt stabil och orädd även om hon är vekare än Skroffan - men de är ju två totalt olika hundtyper!
Tycker mycket om att gosa och sover självklart i sängen, helst under täcket.
Är mattes duktiga flicka som alltid uppför sig och kan gå lös i princip överallt.

Posh, Jaktlabbe född juni 2008
Posh är jakthund, punkt slut. Han har gått väldigt bra på både praktisk jakt och på WT (ett slags inofficiellt jaktprov) med sin husse men numera bor han hos mig så vi har väl någon form av delad vårdnad - husse betalar och jag pysslar :up:.
Posh fick flytta hit i höstas eftersom han var skadad och husse bodde rätt olämpligt, dessutom trivs Posh bättre med mina båda töser än med husses andra hundar så han får stanna här :).
Tanken är att han skall rehabiliteras så att han kan jaga med husse igen, annars får han bli min rallylydnads- och viltspårhund förutsatt att han blir såpass bra att han kan leva ett fullgott liv.
Posh är en ganska speciell hund som har lite egna idéer om saker och ting. Han är dock för det mesta okomplicerad han med även om jag får gråa hår nu när jag skall flytta - jag packar ner och Posh packar upp :D. Han är en mysig hund, det tar lite tid att lära känna honom men han vinner helt klart i längden.
 
DSC_0302-1024x680.jpg


DSC_0087-1024x680.jpg

Jussi - 2012
Flatcoated Retriever

Användningsområde:
Lydnad, Rally, Spår

Personlighet: En väldigt framåt kille med impulskontrollen och off-knappen begravd någonstans under den ngt yviga pälsen :D Älskar att jobba, hänger med på det mesta. Har lätt till stress men vi kämpar på med den biten. Vi hoppas komma ut och tävla det här året om matte övervinner fegheten. Jussi har en bra mentalitet , grinar nästan aldrig mot andra hundar utan är en glad skit helt enkelt ser möjligheter, inga problem :). Min drömhund efter min förra hund som var totalt motsatsen.
 
ChEj49C.jpg

jRE1l69.jpg


Lille Fjant / Monster, cane corso, hane, född 2010

Användning: Bryne!

Personlighet: Etta/nolla... 100% eller inget. Enormt rolig att jobba med, vill aldrig själv sluta - vill matte fortsätta så fortsätter vi. Det har blivit en utmaning för mig (bland många!) att sätta gränser, komma ihåg att ta många raster (även om de bara är på 20-30 sekunder) och avsluta/byta träning utan att vänta på att han ska ha fått "nog".

Monster har en hel del problem. Han är enormt reaktionssnabb och impulsiv - ofta ser man att han själv inte riktigt vet vad han gör förrän två steg in i det... Långsint, en gång bränd alltid misstänksam. Fruktansvärt nyfiken, på allt, vilket ställer till problem då han också är väldigt socialt osäker och har mycket nära till försvar.

Han har blivit min zen-läromästare. Lev i det du har, acceptera det som händer. Nu finner jag enorm glädje i när han kan klara ett möte genom att vi kliver över diket och passerar ute i gräset - förr hade jag sett det som ett misslyckande att han inte kunde göra 100% rätt, nu ser jag att han med lite hjälp kan lyckas och det är fantastiskt. Är vi på klubben och han kan hålla fokus på mig och jobba tillsammans 98% men bryter ihop 2%, då ser jag de där 98% och gläds åt dem istället för att gräma mig över de där två då han inte kunde hålla ihop...

Med Monster är det en ständig resa och varje dag är spännande! Även om den dagen bara består av några promenader i leran och regnet, och sen brottning med handduken när vi kommer hem. Han har lärt mig så otroligt mycket, både om mig själv och om hundar, och han fortsätter vara min lärare varje dag. Tyvärr har han fått betala för mina misstag, men det är också något jag fått lära mig leva med...

Han är enormt fjantig och valpig fortfarande, fyra år gammal. Och fysiskt är han något av ett benrangel även om han börjat lägga på sig lite. Hopplös att sätta muskler på, och just nu är dragselen nerplockad i sina beståndsdelar igen så det blir väldigt lite fysträning för honom. Förhoppningsvis blir det ändring på det så snart jag fått ihop en symaskin igen!
 
Jag har också två väldigt olika hundar.

Uno - född juli 2007
Korthårig Chihuahua
Användningsområde: Sällskaphund, utmärkt knävärmare
Personlighet: Otroligt snäll och glad hund. Väldig lekfull, älskar att kampa med raggsockar samt bli jagad. Gillar inte väta och kyla. Vi var väldigt aktiva både fysiskt och med träning när han var yngre men efter han drog om knät i en olycka så har det trappats ner betydligt. Kan dock fortfarande alla moment i Lk1 och lite till.

10593042_10152400717061156_5634483654103203046_n.jpg


Hiiri - född maj 2014
Mindre draghundsmix av huvudsakligen vorsteh-pointer.
Användningsområde: Blivande draghund, fågelhund, friluftskompis
Personlighet: Typisk ung stående fågelhund, hyperaktiv, glad med en kropp och hjärna som inte riktigt hinner med i svängarna. Det bästa som finns är att springa som en idiot men hon gillar samtidigt att ligga näära och mysa i soffan när väl energin blivit utsläppt. Tog hem henne då hon var 7 månader och allting har verkligen gått som på räls.
b129137.jpg

b129138.jpg
 
Hillbacka Zeven Zins "Sigge"


Sigge är den eviga valpen och världens bästa kompis som alltid är pigg på nya upptåg. Han trivs bäst om han får vara nära, och då spelar det inte så stor roll om vi ligger i soffan, är i skogen eller någon annanstans. Han är den klumpigaste hunden jag någonsin mött, vilket resulterar i den ena skadan efter den andra och han är under ständig rehab/igångsättning känns det som, men förhoppningsvis blir 2015 ett skadefritt år, det hade varit fantastiskt.
 
Hiiri - född maj 2014
Mindre draghundsmix av huvudsakligen vorsteh-pointer.
Användningsområde: Blivande draghund, fågelhund, friluftskompis
Personlighet: Typisk ung stående fågelhund, hyperaktiv, glad med en kropp och hjärna som inte riktigt hinner med i svängarna. Det bästa som finns är att springa som en idiot men hon gillar samtidigt att ligga näära och mysa i soffan när väl energin blivit utsläppt. Tog hem henne då hon var 7 månader och allting har verkligen gått som på räls.
b129137.jpg

b129138.jpg

Så otroligt fin hon är!
Det här med drag verkar så himla kul, jag ska bosätta mig i norrland och också skaffa mig en sån hund en dag :D
 
282491_10150272106013353_7476338_n.jpg


Namn:
Oliver (Han var min första egna hund men är en riktig lantis så han är numera pappas hund)
Ras: Golden retriever
Ålder: Snart 9 år
Användning: Gårdshund, hänger med pappa i skogen och på löpturer.
Personlighet: Världens matvrak. Om han inte får en handske att bära när man kommer hem så tar han och drar den av handen. Väldigt kärleksfull. Väldigt lättlärd (speciellt om det är godis som är belöningen!). Skulle om det var möjligt bo i älven om somrarna.

10527458_10152371059458353_2380726758939348738_n.jpg

Namn: Gottigottas Orion "Max"
Ras: Golden retriever
Ålder: 3 åe
Användning: Tränar drag och agility, eventuellt kommer vi prova på att tävla i dessa grenar. Spårar lite för skojs skull. Annars hänger han med mig på fjäll- och löpturer.
Personlighet: Ett riktigt charmtroll som får de hårdaste hundmotståndarna på fall. Oerhört lugn inomhus, utomhus är det mer full rulle. Det som är kul får i världens tempo och det som inte är kul är svårt att motivera honom att göra. I stort en lättsam hund men det händer att han får hot om att en annons kommer åka upp på blocket, synd att han inte förstår det hotet :angel:
 
DSC03498_zps17a0c61a.jpg

Mina killar Hamlet och Lex!

DSC03567_zpsc4deb389.jpg

Namn: Chic Casanova ( Lex)
Ras: Labrador retriever
F: 2012
Användning: Spår, Sök , Drag och Allra bästa vän :love:
Personlighet: Påhittig, lättlärd, positivt inställd till allt och en liten bulldozer som inte backar för något. En riktigt karlmagnet, de flesta män som träffar honom blir stormförtjusta:D Inte riktigt så glad i närhet från främmande som labbar annars kan vara, men sover gärna tätt intill matte om nätterna:love: Och såklart, otroligt matglad!

DSC03512_zps9f3ca568.jpg

Namn: Amazing Goldteam Frodo (Hamlet)
Ras: Golden retriever
F: 2013
Användning: Spår, Sök , Drag , Agility och perfekt soffvärmare:D
Personlighet: Snäll och lite försiktig herre, ser ut som en gasell under promenader då han oftast skuttar fram! Pratglad, ett tramstroll som gillar träning men som har lite svårt med att hålla fokus. Kräver uppmärksamhet och gos från alla han träffar, annars lägger han upp en uppmanade tass på armen. Otroligt barnkär hund. Lätt och rolig att ha och göra med. :love:
 
DSC_9294red.jpg

DSC_6301.JPG

Namn: Kiro
Ras: Australian kelpie
F: 2012
Användning: Bruksspår, lydnad och agility.
Personlighet: Svår att beskriva, växlar mellan glad och frimodig och väldigt allvarlig och låg. Vill alltid göra rätt men har stor personlig integritet. Har presterat bra på tävling men haft otur med skador/sjukdom och blivit rädd för hantering efter smärtsamma veterinärbesök. Skulle aldrig medvetet göra bus eller dumheter. Vill alltid ha en uppgift och älskar att spåra. Lyder vem som helst.

DSC_9292red.jpg

DSC_9580red.jpg

Namn: Helix
Ras: Australian kelpie
F: 2014
Användning: Bruksspår, lydnad och agility.
Personlighet: Bara valp än så länge. Lek- och mattokig. Trygg med människor men lite misstänksam mot främmande hundar. Myror i brallan (eller kängurugener), "stanna" är ett onödigt kommando. Matte och husse har stora förhoppningar för framtiden på tävlingsbanorna.
 
20141224-26liten2_zps5cbc377b.jpg

20141226-119liten_zps4b19f756.jpg

Namn: Meder´s GoldDog Chinwendu "Grim"
Ras: Staffordshire bullterrier
Född: 2010-04-12
Användningsområde: Familjemedlem, fotvärmare, inredare (strimlar gärna kamptrasor om de ligger framme).
Personlighet: Jag brukar skoja och säga att han egentligen borde heta Alfons, för han är expert på "Jag ska bara", när man ropar på honom. Egensinnig när han väl sätter den sidan till och är mer svårmotiverad när det kommer till att lära honom nya saker. Eller det är nog en kombo av svårmotiverad och lat. :cool: Väldigt pratglad och folk som hälsar på brukar skratta gott åt alla hans läten.


20141224-19liten2_zps3aaadb56.jpg

20141226-117liten_zpscaf1b831.jpg

Namn: Meder´s GoldDog Divinium Liv "Evi"
Ras: Staffordshire bullterrier
Född: 2011-06-03
Användningsområde: Familjemedlem, nanny, knävecksvärmare. Påbörjad rallylydnad.
Personlighet: Kärvänlig och älskar allt och alla, lite för mycket ibland.. Lyssnar oftast bra, på mig i alla fall. :cool: Tycker om att lära sig nya saker, men har lätt för att bli lite väl ivrig då. Avgudar sin tvåbenta lillebror och så fort han går runt med något ätbart i handen går hon fot klockrent. :D
 
@LittleJohn ser vovvarna nåt gott de vill ha på första bilden? :p Vilket fint halsband Hamlet har! Vart kan man hitta ett sånt?
Självklart är det något gott som hägrar i mattes hand, enda sättet att få dem att sitta still ju :D
Tack! är helt förälskad i hans nya halsband. Hittade det dessvärre i en monter på MyDog och minns inte vad det var för företag:(
 
Inga bilder här.

Liten tant till jaktlabbe, fyller 9 år nu 2015... jösses va tiden går. Ganska slapp och bekväm madam skulle jag säga - på ålderns höst - men drar gärna några repor per dag, samt apporterar eller spårar.
 
Jajamen! Problemet är att han vill ha huvudet vilandes på min högerarm, lite svårt att växla då...
(Men vem är du? Har vi träffats, antar att du är en av Håkans kompisar :-)? Nu blir jag ju nyfiken!)

Det stämmer! Tror dock inte vi träffats.. Om inte "av misstag" på något prov ;)
 
hO4SwJi.jpg

Namn:
Pärla
Ras: American Akita
F: 2012
Användning: Lydnad, brukssök, bruksspår, viltspår, specialsök, rallylydnad, utställning
Personlighet: Komplex. Stabil med alla tassarna på jorden. Hetsar inte upp sig i onödan. Tycker att andra hundar ska veta hut, inte sånt där vanligt hut utan akita-hut! Vilket innebär att man håller tyst och inte flamsar omkring som skållade råttor. :mad:
Det är faktiskt ganska elakt av andra hundar att springa fort så hon inte hinner ifatt dom ju! :angel:
Skämt o sido, hon är okomplicerad att ta med överallt och en vänlig själ.

Träningsmässigt faller mer och mer på plats. Hon älskar sök, hon studsar och drar och tjuter när hon vet att det är dags att ge sig ut. Hon gillar att spåra och är duktig, men växlar spår om det har passerat vilt över det utlagda spåret, det håller vi på att jobba bort. Hon är inte speciellt förig men vi har knipit vårt första 1:a-pris i Lk1 nu i höstas och satsar på Lp1 i år. Tänkte väl satsa på att starta appellen nån gång i år med. Godkänt anlagsprov viltspår har vi och 2 utställningscert. Specialsök har vi bara gått en grundkurs i men hon var väldigt duktig och tycker att det är roligt. Rallylydnad har vi hållit på med i ca 2 veckor och började med efter en utmaning. Vi är utmanade att bli uppflyttade på 3 starter och är anmälda till vår första tävling nästa vecka. :D

Hon är rolig att träna, man måste vara lite klurig och tålmodig men hon lär sig fort när hon är motiverad nog. Jag har kommit på sätt att motivera henne så hon ger mig inte långfingret lika mkt längre :p
 
borjan_av_april_2014_073_5342bb612a6b229e64ecf877.jpg


Namn: Nala
Ras: Långhårig chihuahua
F: 2009
Användning: Sällskap, hobbyträning
Personlighet: Världens mysigaste och mest puss glada lilla vovve, även väldigt lekfull förutom med andra hundar då är hon försiktig. Hemma tror hon att det är hon som bestämmer, vid tillsägning låtsas hon ofta att hon inte förstår men hon är en väldigt klok liten dam :p Otroligt bortskämd också - En riktig liten prinsessa, min prinsessa:love:
 
Namn: Drybrucke's Amanda, "Mandy", eller "Miss Mandy"
Ras: Rottweiler
Fodd: 2007
Anvandning: Varldens basta kompis ... diverse olika traning for att det ar sa kul att jobba med henne. Just nu nosovningar for tavling.
Personlighet: Mycket skarp rottis med massor av sjalvfortroende. Av flera polishunds tranare och poliser med tjanstehund har hon bedomts som att kunna bli en fantastisk polishund. "Hon skulle inte backa ett steg, utan forsvara sin forare till sitt sista andetag" var kontentan av hur en polishund tranare uttryckte det. En forsokte kopa henne ... Hon skulle da bli hans nasta tjanste hund.
Hon har massor av "drive" och lar sig oerhort fort, och behover verkligen anvanda hjarnan. Darfor tranar vi lite allt mojligt. Mest lydnad, hon har hogsta (motsvarande elit) i USA och en LP1 i Sverige och en BH i IPO. Det ar tur att hon har latt att lara sig da hon ar min forsta hund sa jag har fatt tanka om massor med ganger.

7155236096_ba1625bba3_o.jpg


Namn: Drybrucke's Diva, "Princess Diva"
Ras: Rottweiler och systerdotter till Miss Mandy.
Fodd: 2013
Anvandning: Hon skulle ha blivit nasta "National Champion" i USA precis som sin mamma. (lol) Men har bade underbett (ett diskvalificerande fel) och ar aldeles for liten for att fungera bra pa utstallning. Vi tranar nu pa nos ovningar och hoppas att det blir bra nar hon blir aldre.
Personlighet: Oh well ... Jag brukar kalla henne min ADHD tjej som standigt oroar sig. Hon KAN focusera, men bara nar det galler IPO skydd annars ar hon splittrad som fa. Det har blivit lite battre, men fortfarande ar det svart for henne att konsentrera sig pa en sak i taget. Hon kan inte vila mer an 20-30 minuter i taget och da blir hon som en overtrott 2-aring. Hon borjar jaga sin svans (biter den blodig om hon inte stoppas) och hittar pa mer hyss an man trodde att nagon hund skulle kunna. Med patvingad vila (bur eller valphage) sa hon har lite sammanhangande vila varje dag fungerar hon mycket battre och med tillrackligt med nya leksaker for att tugga pa sa hon inte maste riva golvlisterna fran vaggen for att kanna sig road. (SUCK!)
Hon ar epimetet av den gamla tanten som vrider handerna och oroar sig for allt har i varlden. Skaller Mandy for att grannens hund skaller, nagon ringer pa dorren, ekorrarna sitter utanfor fonstret eller nagot ljud pa TV sa kommer "Lillan" rusande och gommer sig bakom mig. Hojer jag rosten (oavsett om det ar till henne, Mandy, eller for att ropa sa att sonen (kompis eller valfri person) kan hora mig kommer hon och gommer sig hos mig eller dyker in i sin bur.
Hon ar ocksa standigt glad och oerhort busig ... och da hon ater upp (och svaljer) allt har i varlden (sarskilt papper och plast ar mums) maste hon stoppas. Hon alskar att "body slam" och knuffa pa allt och alla, darav olyckan i somras nar strutbilden togs. Hon rusar och springer och blir lika overaskad varje gang nar hon inte far 'boddy slam' mig ... och angslig nar jag sager nej just innan hon kastar hela sidan in i mig.
Tyvarr har vi vissa problem med communication i inlarning, hon tar lang tid pa sig att lara sig och det sitter daligt. Da hon lar sig bus hur snabbt och enkelt som helst inser jag att jag inte hittat ratt vag att lara ut annu, men jag lever pa hoppet ... Da hon ar mycket noggrann och metodisk nar hon sparar, biter sonder leksaker, eller nosar upp gomda saker tror jag att hon skulle bli en fantastisk tranings kompis om jag bara hittar ratt.
Hon ar dock den mest underbart karleksfulla och mest kramgoa man kan tanka sig. Och en dag kanske hon vaxer upp och blir lite mindre angslig och ADHD aktig ocksa.

14618863666_5b70307b76_o.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 313
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp