Bukehundarna

BC2985E0-F307-4DFE-A707-2B8BA266F011_zpsobcjmrjf.jpg

Här är Indra ("tindra"). Min Alaskan Husky på snart 6 år.

Personlighet: En supersnäll men försiktig hund. Har hon väl fått lära känna dig säger hon inte nej till klapp och kli. Gör små yl om hon ser någon hund ute som hon fattar tycke för. Är det tvärtemot någon som vill fram till henne är det på hennes villkor.

Användning: Sällskap, rallylydnad, spår mm.

A17DF454-5E51-496B-9364-F1439C68B614_zps69yl4uoo.jpg

Här är Zacko, varit hos mig sedan i somras. Okända raser och blir 4 till sommaren.

Personlighet: En något osäker kille innan han känner sig bekväm. Mysig och busig med oss han känner. Bryr sig inte om andra hundar/djur. En väldigt enkel hund.

Användningsområde: Sällskap , men hänger med på allt vi gör ihop. Tycker han inte det är kul går han o strosar runt o springer lite räser med sig själv medans jag o tindra håller på.

Av ren nyfikenhet. Kräver Indra "Tindra" lika mycket aktivering som en Siberian Husky?
 
Av ren nyfikenhet. Kräver Indra "Tindra" lika mycket aktivering som en Siberian Husky?

Svårt o säga då jag inte känner någon irl. Utan vet bara vad man hört o läst.
Men motionsmässigt är hon inte så krävande jag trodde. Man måste inte ut o springa flera mil för att hon annars blir ett nervvrak som folk sa till mig.
Vara ute någon timme i varierad terräng på morgon, ca 1,5-2 på dagen o en liten sväng på em/kväll är standardschemat. Sen lyssnar hon på inkallning (efter mkt träning) så hon är ju även lös och busar omkring. Sen gör vi mycket hjärngympa oxå och det hjälper nog till :)
Sen så älskar hon ju såklart att springa så en cykeltur eller lite jogging säger hon ju inte nej till :)

När jag fick henne var hon väldigt stressad o understimulerad, kunde inte vara själv och så. Hade sönder saker osv. Det slutade hon med ganska omgående.
 

Namn:
Vinna
Ras: Japansk spets
Ålder: 7 år
Användning: Familjemedlem, vardagsaktivering, agility, utställning. Vinna anser sig även vara polis i flocken som håller ordning på de omogna i flocken, samt mästerjägare.
Personlighet: Klok, självständig, envis, arbetsglad och väldigt trygg i sig själv. Antingen ska det finnas en poäng i det man gör eller så hittar hon på något själv istället. Hon är inte den som lyssnar bara för att hon gillar att se människan nöjd - utan man får allt se till att vara förtjänt av det. Mycket kontaktträning och främlingsträning (gillade inte okända människor eller hundar) under första året och sedan dess har hon varit en klippa för mig hela tiden. Inte alltid snabbaste reaktionerna på kommandon ute i skogen, men pålitlig. Fenomenal att träna med, i synnerhet agilityn är det bästa vi människor har uppfunnit enligt Vinna. Älskar att jobba med konkreta uppgifter och gör det mesta för godis i allmänhet. Har ställts ut en del fram till för något år sedan (pigmentet på nosen börjar tyvärr svika numera), är svensk utställningschampion. Hon har tränat agility sporadiskt sedan hon var drygt ett år, snart är det dags att börja tävla också ;) Vinna är begåvad med en rejäl jaktinstinkt i klass med en "riktig" jakthunds, men går oftast att bryta henne om man är i tid.
Inomhus är hon en mysig klump som helst blir kliad i oändlighet, varvat med att ligga framför kakelugnen i timtal - eller ute i snön, tar timmar innan luften kommer igenom pälsen...
Har lärt mig (och familjen) väldigt mycket. Inte helt lätt alla gånger, men väldigt givande och hon tar inte åt sig av människors misstag. Sköter man sig är hon med en, klantar man sig så ignorerar hon och hittar på något annat. Jag är hennes favoritperson i världen, det är OFTA hon tittar på mig när övriga familjemedlemmar eller hundar är jobbiga med blicken att "de är så omogna men de kan inte hjälpa det för de förstår inte bättre", "det är inte lätt att vara vis och mogen när man lever med idioter" :rofl:


Namn:
Maia
Ras: Japansk spets
Ålder: 6 år
Användning: Familjemedlem, vardagsaktivering, utställning. Framför allt soffkudde.
Personlighet: Maia är väldigt energisk, glad och underlägsen. Det bästa och viktigaste i världen är människor och hon blir jätteglad när man är glad och jätteledsen om hon tror att man är missnöjd. Hon tycker att mycket är småläskigt här i världen men är alltid positiv och lätt att ha å göra med. Hon är präglad på mamma som hållt med henne i en del av hennes rädslor, så hon verkar tycka att mamma är bra för hon förstår vad som är äckligt och inte :rofl: Väldigt rolig och mysig hund, om än inte helt rastypiskt temperament. Hon får vara med när jag tränar agility med de andra hundarna och hon tycker det är jätteroligt - men är inte vidare bra på det. Så för henne är det mest som miljöträning och för hennes självförtroendes skull hon får träna. Sjukt gosig, kryper intill en och trycker sig emot en när man sitter i soffan. Tycker om alla människor och charmar de flesta. Som tur är så är hennes valpar betydligt mer framåt än hon själv är ;)


Namn:
Flicka
Ras: Japansk spets
Ålder: 2 år
Användning: Familjemedlem, vardagsaktivering, agility, utställning.
Personlighet: Stjärnan i flocken, superfin och har gått väldigt bra på utställning hittills. Helt fantastiskt temperament, signalkänslig, mycket motor, superkondition, oändligt glad och enorm "willing-to-please". Hon är fantastisk både med andra hundar och människor, artig och duktig på att läsa av. Hon tycker att jag är det bästa i världen, jämsides med godis - superrolig att träna med. Kanske inte jättesmart, men väldigt bra fokus och vilja. Flicka ser på en som om man är det enda som finns i hennes universum och jag är dökär i henne. Jättelätt att tagga upp så hon blir halvt galen men jättelätt att lugna ner - hon hamnar i trans när man kliar på rätt ställen :angel: Om hon får ytterligare cert nu i sommar då hon fyllt två så blir hon champion i tre länder. Tränar på i agility där hon bitvis är lysande och bitvis blir förvirrad, vi båda tycker det är jättekul :)
 
Namn: Moff
Ras: Tax/york
Användningsområde: Sällskapshund
Personlighet: Pigg och positiv kille med lätt dödslängtan. Mycket vakt och en hel del osäkerhet i grunden, dock mattes älskling och ständiga följeslagare (inte för att jag kan välja själv, han lämnar helt enkelt inte min sida) Fyller 10 i mars och har PRA men det märks inte mycket, han har hängt med på allt och säger sällan nej till någon aktivitet. Har haft honom i snart fem år och han är den roligaste hund jag träffat :love:

10891467_945497022135084_5767397363823155776_n.jpg

Är han en av tax/yorkarna som polisen tog i det stora beslaget i Skåne för ett antal år sedan?
Har en kompisar som har tax från det och de är väldigt lika. Vill inte vara oförskämd på något sätt men som sagt, likheten och att min sambo var med och räddade hundarna gör att jag alltid håller utkik efter dem. :)
 
@apocalypsen Nope det är han inte :) Han kommer från ett äldre par utanför Karlskrona. Har du nån bild på? jag har sett en del york/tax blandningar men ingen är lik min faktiskt. Men så är det med blandraser såklart :)
 
Namn: Joey aka Gammelgrå
Född:2008
Användningsområde: kvasipensionär som hänger med på joggingrundor, viltspår, rallylydnad och lite eftersök/fält-träning.
Personlighet: Jag citerar en eftersöksdomare efter ett prov: "Nu har jag dömt denna hunden vid flera tillfällen, det är en mycket märklig hund..." Japp det är Joey i ett nötskal! Hunden som älskar alla och aldrig någonsin skulle göra människa eller annan hund illa. Kan vara så grymt duktig och fokuserad men bara när han känner för det. De som känner mig vet hur jag har slitit med denna hund genom åren. Till slut satte jag mig ner och konstaterade att han bara är som han är... Flockens FN-trupp, medlar och avskyr bråk.
blogger-image--1121845269.jpg

Namn: Bozco aka Junioren
Född: 2013
Användningsområde: Jakt - eftersök/fält, lydnad och fuskar i rallylydnad.
Personlighet: Här har vi hunden med ett tjog rävar bakom varje öra. Alltid glad, alltid redo att möta livet med högsta växeln ilagd. Jag ville med erfarenheten av Joey, ha en hund med mycket motor, mycket arbetsvilja och jag fick det jag bad om, gånger 10. Han är Speedy Gonzales och hänger med på allt. Reserverad mot nya bekantskaper, vilket jag tycker är jätteskönt med tanke på att Joey glatt kryper upp i knäet på folk. Flockens USA/NATO, ung och kaxig, lägger sig i en massa saker som han inte är ombedd att lägga sig i och backar inte undan.
blogger-image--1130971136.jpg


Namn: FM Epso aka Stridsvargen
Född: 2009
Användning: Polishund
Personlighet: Asocial herre som morrpratar. Stor mod och dådkraft, vet inte vad backa och trött betyder och sedan spelar det inte någon roll om det är kravaller, tjuvar, sök efter försvunna barn/pensionärer. Avskyr alla hundar som är utanför flocken, tycker att de två grå han lever med är anarkister. Har fullt upp med att visa missnöje med de grås uppförande. Flockens östblock, ordning och reda, angiveri och förföljelse. När björnen väl är uppretad, släpps hela arsenalen lös.
20130615+-+Epso.jpg


Jag förstår schäfern... :meh:
blogger-image--632246454.jpg
 
10561836_660137257405573_3125303129676742310_n.jpg


10253927_615587975193835_4435212164693794489_n.jpg


10152661_606372496115383_5493732301567021752_n.jpg


Namn: Viggo
Ras: Mix mellan främst lhasa apso och yorkshire terrier
Född: mars 2007
Användningsområde: Sällskapshund som tränas i lite allt möjligt på hobbynivå. Viltspår, personspår, sök och uppletande, rallylydnad, agility, lydnad och lite olik trick. Eventuellt kommer vi att tävla i lydnad och försöka få honom godkänd till eftersök på vilt.
Personlighet: Buse, kelig, arbetsglad, fjant och polis i samma hund. En otroligt rolig hund att träna med som är lättbelönad med både lek och godis. Har en otrolig energi och är förarvek. Hög jaktlust och terriertemperamentet kommer fram i vissa sammanhang. Annars en ganska mjuk hund. ÄLSKAR gos och kel.
Han har även hög integritet kombinerat med skärpa och osäkerhet. Tack och lov en hund som har ett väldigt väl utvecklat språk (även om många människor missar mycket :meh:) och låter värre än han bits, sas. Men då bytte jag förvisso metoder ganska snabbt på honom då han bara blev värre och värre med hårda metoder. Så svårt att säga hur illa han kunde blivit om jag fortsatt på samma bana. Med mjuka och schyssta metoder fungerar han ungefär som vilken annan hund som helst, förutom att han kan behöva en del styrning i vissa situationer. Oavsett är han en otroligt rolig och hyffsat lättsam hund, sina brister till trots.


10885164_747719595314005_2980999102554001509_n.jpg


10410090_666507296768569_702663267959588100_n.jpg

10881499_747719648647333_7556682526898067708_n.jpg


Namn: Wairams Heartbreaker, aka Ninja
Ras: Löwchen
Född: 2014-04-26
Användningsområde: Planen är att vi ska tävla i bruks, lydnad och viltspår. Jag är dock ganska säker på att vi kommer pyssla med lite allt möjligt på hobbynivå.
Personlighet: En glad, söt blondin brukar jag kalla henne :angel::D En glad liten skit som tycker om allt och alla men som föredrar egna flocken. Kräsen som satan så vi har endast börjat shejpa in ligg, sitt, nostarget, loss, "stopp" vid lek och tja, det var väl det :idea: Dock går det riktigt fint. Och vi har inte bråttom :)
Älskar att leka. Leksaker, människor och andra hundar. Och för all del andra djur, som hästar...(självbevarelsedrift, vad är det?) En otroligt lättsam, rolig och charmig hund som charmar ALLA. Folk som inte gillar småhundar vill ta med henne hem och folk som inte gillar hundar överhuvudtaget vill också ta med henne hem.. En hund som är lagom på alla möjliga sätt och vis.
 
Jag har ju inte presenterat min Elvis här, fy och skäms Josefine!

Så här är han..

DSC_0030.jpg


Namn: Papa Baloo "Elvis"
Ras: American staffordshire terrier
Född: 2013-03-02
Användningsområde: Bästa vän, stallhund samt att vi tränar lydnad och drag.
Personlighet: Vart ska jag börja? Elvis är en clown, en riktigt clown. Han är en lycklig hund som inte räds för att visa sin glädje. Han älskar allt och alla (utom katter...). Han förstår inte alltid sin storlek och föredrar att på kvällarna när mammigheten smyger på sitta i knät, skeda i soffan eller varför inte dela huvudkudde. En hund med enorm vilja att jobba och göra rätt (Speciellt om man råkar ha godis att erbjuda i utbyte). Stor i sinnet liten på jorden. Har lite selektiv hörsel när livet leker och matte är mer ointressant än att spåra, leka, simma eller bara kuta omkring.

10614892_701530649902352_1246089492_o.jpg

blandat-191.jpg
 
Namn: ArbaQ's Ultima (Ultima till vardags)
Ras: Dvärgschnauzer peppar och salt
Född: 2015
Användningsområde: Sällskapshund och träningskompis, tanken är att hon ska bli min agilitystjärna ;) men vi kommer nog även träna spår, rallylydnad mm
Personlighet: Mycket glad och framåt tjej oftast med en leksak i munnen.
20150308_153355_54fee4c32a6b226bf10d9f1c.jpg

150_5504392fddf2b32cde93a480.jpg
 
dsc_0578_54f08d54ddf2b37888b3ecd0.jpg

Namn:
Price-Spot's Early Bird ''Zippo''
Ras: Dalmatiner
Född: 2012-11-04
Användningsområde: Utställning, viltspår, tävlingslydnad, bruksspår
Personlighet: En typisk dalmatiner. Full rulle ute och totaldäckad inomhus. Gillar sin egen röst och har alltid gjort. En omplacering som haft 4 hem innan mig varav 1 av dom inte var särskilt bra. Ganska stressad kille, svårt för passivitet. Har svårt för att koncentrera sig på nya platser, blir väldigt stirrig. Hade stora svårigheter med hundmöten och människomöten när han kom. Vi kämpar på! Har gjort stora framsteg ♥

dsc_0310_54413cde9606ee1714a9f13f.jpg

Namn: Paxa
Ras: Säg den som vet!
Född: 2013-12-01
Användningsområde: Tävlingslydnad, agility, viltspår
Personlighet: Älskar livet! Enklaste hunden jag har haft. Funkar med alla människor, alla hundar, alla djur. Går bra i koppel, kan gå lös vart som helst. Största problemet är att hon kan vara lite kräsen med maten, alltså inget stort problem. Min prinsessa ♥
 
Nu är min flock utökad sen fyra veckor tillbaka, med en fodertik.

For The Win Ale
Född:
2014.
Användningsområde: Vallning
Personlighet: Än så länge en väldigt vänlig, social, nyfiken, kreativ, viljestark, kavat, företagsam, envis, destruktiv, galen, stickig, vild, mysig och klok liten fröken som inte bara lindat de tvåbenta utan även alla de fyrbenta runt sitt lillfinger. Det är fem gånger mer valp än jag nånsin stött på, så vissa stunder är hon rätt billig. Desto dyrare när hon går upp själv på natten, ut genom kattluckan, ner och kissar, tillbaka upp och in genom kattluckan och upp i sängen igen. Själv.

Och så är hon ju väääääldigt söt! :love:
11046743_10152872281063666_6449914977030167106_o.jpg

11000663_10152883369978666_7294511062548730949_o.jpg



Jag har ett gäng hundar, och står just nu i tagen att utöka flocken med en eller två valpar till.
Vad är det för ras/raser? Samtliga är reggade border collies.

285677_10151407338588666_1254335767_n.jpg

943703_10151689934363666_1003333653_n.jpg

GK VALLH PR Boss
Född:
2009.
Användningsområde: Spår, drag och specialsök. Enstaka arbeten med vallning.
Personlighet: Min första valp så vi har gjort en del misstag tillsammans, men han har också fått den mest noggranna grundträningen. Träningsglad och lättmotiverad men inte helt lätt att träna. Ser snabbt mönster och försöker alltid gå en extra mil åt matte genom att lista ut i förväg vad det är jag vill. Är mycket intresserad av får men saknar en del viktiga grundbitar för att kunna fungera som vallhund. Är helt fantastisk spårhund som tar presentationsspår och ID-spårar både folk och fä och jobbar på i timtal. Glad och lättsam i vardagen men kan vara osäker på främmande människor och får öht inte umgås med barn då han inte går undan om han blir trängd utan då tar till offensiv.

999076_10151689941093666_1370503043_n.jpg

GK VALLH PR Ida
Född:
2009.
Användningsområde: Drag och specialsök. Enstaka arbeten med vallning.
Personlighet: Ida är för smart för sitt eget bästa, tuff som en malle och med ett aldrig sinande driv. Hon kom till mig som ettåring och vi har gått igenom blod, svett och tårar för att få till det där VPt ;). Ida bor sen ett par år tillbaka i ett annat hem då hon blev väldigt stressad av att bo i flock. Jag tränar henne fortfarande.

10421596_10152679716528666_84105197074546504_n.jpg

1006304_10151719444453666_1642728486_n.jpg

GK VALLH PR Kärstas Fridolf
Född:
2011.
Användningsområde: Vallning, drag, specialsök
Personlighet: Det här är en vallhund. Ut i klospetsarna. Han har hanterat får som en kung sen 12 veckors ålder, och är en dröm att arbeta tillsammans med. Tar sitt jobb på stort allvar men med massor av glädje, lyder minsta vink och ställer alltid upp. Om jag så ber honom valla in tre getter i en snårskog, ett gäng ungtjurar, 300 tackor eller fyra får på en svår tävlingsbana så ger han allt. Hemma är han kung, sover på bästa platsen i sängen och älskar att tramsa med sin bror.

10250322_10152306669148666_8973052222828096630_n.jpg

1780773_10152653743908666_2034924615423558484_n.jpg

Kärstas Frodo
Född:
2011.
Användningsområde: Vallning, drag.
Personlighet: Damp-hunden. Humor, levnadsglädje, bus, kreativitet och som en murbräcka hos fåren. Jag har aldrig sett honom backa från en utmaning, snarare växer han ju mer motstånd han får. Ett otroligt kraftpaket som trots det verkligen älskar att ligga på rygg i mattes knä och sova. Väldigt lätt att träna, lättmotiverad, lekglad och smart. Lite för mycket hund för att hålla på och finslipa vallning med, han blommar ut av riktigt arbete där han får använda hjärna och kraft i lika delar. Han kallades "oträningsbar" av en tränare som hade honom innan mig, så jag jobbar mot att genomföra vallhundsprovet 2015 med 100%. Bara för att visa dem!

Sen är det då den tilltänkta nykomlingen i flocken. Har två valpar på G, och har ännu inte bestämt mig för vem eller om det blir bägge som stannar här. Återkommer med presentation av dem när jag fattat alla beslut...
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 313
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp