Bukeromanen ....

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Miran
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 821
  • Visningar Visningar 112 046
Sv: Bukeromanen ....

Har hon något val :D

Det är rätt mycket kaos i mitt huvud för tillfället ...:crazy:

Kom ut med tre nya böcker i höst. Förutom den här romanen var det en ungdomsdeckare och första delen i en helt ny ungdomshästserie för lite äldre ungdomar. Där håller jag redan på med bok två.

Och så har jag fått i uppdrag att skriva en superlättläst hästbok för riktiga nybörjarläsare. Och så har jag en superidé på en ny ungdomsdeckare. Och så råkade jag börja på en vuxendeckare (verkligen inte meningen ...:o)

Jag kan ju inte hålla på att skriva flera böcker på en gång, det fungerar inte, jag vill ju verkligen gå in i världen jag skriver om. Så nu är jag totalförvirrad. Men glad.:)

KL
Idag var jag till bokhandeln och köpte boken! Läste smakprovet på bokus här om dan och har varit sugen sen dess, så nu ska här läsas.

Hur många tecken har en hästungdomsbok, finns det någon ungefärlig riktlinje?

Nja, det varierar lite beroende för vad det är för hästbok. I min nya serie är det 130-140 000 tecken, mina lättlästa är cirka 80 000 och jag skulle tro att en Klara är ungefär 100-110 000.

Men det finns inga direkta gränser. Jag brukar utgå från ett visst antal kapitel och sedan bestämma ungefär hur långa kapitlen ska vara. På det sättet har jag lite koll på hur jag ska lägga upp det hela dramaturgiskt.:)

Ok, tack. Jag har bara skrivit för vuxna hittills, men jag har lite planer på en illustrerad ungdomsbok. Det skulle vara kul att prova!

Ok, tack. Jag har bara skrivit för vuxna hittills, men jag har lite planer på en illustrerad ungdomsbok. Det skulle vara kul att prova!

Lycka till!:)

Har du tänkt svartvita illustrationer eller färg? Kan inte påminna mig någon bok med inlagebilder i färg om det är hyfsat mycket text. Det är dyrare att trycka i färg.

Svartvita tror jag både blir finast och passar bäst. Min första bok som är en faktabok skötte jag beställning av tryck och sånt på själv, och den är i fyrfärg, så den var givetvis dyrare än vad jag räknar med att en bok med text och svartvita teckningar ska bli.

KL

Boken är utlånad även här...sambon ska till biblioteket imorgon så jag ska med och se till att reservera den då. Får vänta till 16 november innan den är tillbaka :cool:.
Vill ju läsa nu ju, är jättenyfiken på tråden för er som redan läst den :p.

Tycker det är en miss av förlaget att de inte annonserar på buke och säljer signerade ex. via den annonsen. Hade sålt som smör i solsken och vi bukefalister hade känt oss lite VIP:D.

Kl

Läste ut boken på drygt två dagar och fastnade verkligen! Hade jag inte haft skola och annat för mig skulle jag nog ha sträckläst boken över en dag. Jag ville hela tiden vidare, ville veta vad som hände med de olika karaktärerna :) Ska rekommendera den till alla mina vänner :D

Hugger knapp

Den här måste köpas och läsas snarast! Ska bli så spännande att äntligen läsa en vuxen hästbok och av en här på buke. Åsså tycker jag att nästa bok ska heta "Bettan och unghingsten" det ger ju liksom utrymme för många tolkningar och spår i boken, apropå Bettan-serien.:D Ska boken säljas även under Göteborg horse show? Det hade ju nästan varit ett måste dessutom är det väl en dag till nästa år eftersom de har världscupfinaler i dressyr och hoppning.

*kl*

Miran - Hur lång tid tog det från första tanken på boken, till att du började skriva den, till att den var klar? Klar så sätt att den lämnade dig o gick till nästa steg i proceduren kring en bok.

*kl*

Miran - Hur lång tid tog det från första tanken på boken, till att du började skriva den, till att den var klar? Klar så sätt att den lämnade dig o gick till nästa steg i proceduren kring en bok.

Det tog nog ungefär fem-sex år från första tanke till färdigt manuskript. Först hade jag ett ämne som jag vill skriva om men inte hade någon form för (och det passade definitivt inte i en barnbok ...).

Sedan hände några saker slag i slag som fick mig att inse att man kan tro att man känner en person men att det man känner bara är den bild av sig själv som den personen väljer att visa. att bakom den bilden kan någonting helt annat finnas. Det fascinerade mig att gå omkring och fundera på.

Efter hand flyttade fyra kvinnor in i mitt huvud och jag lärde känna dem efter hand. Ibland var jag vansinnigt irriterad på dem och hade vilda diskussioner med dem....;)

När jag skulle välja gemensam nämnare för dem föll det sig naturligt att välja stallmiljön som var perfekt på många sätt. Dels för att det är en plats där fyra kvinnor med helt olika bakgrund kan träffas på ett naturligt sätt, dels är det en miljö jag har hyfsad koll på - och dessutom irriterade det mig hejdlöst att folk inom bokbranschen menade att det var helt meningslöst att skriva en hästbok för vuxna eftersom ingen skulle vara intresserad av att läsa den, typ ...

Tja och sen skrev jag den då på "lediga stunder" då jag inte skrev det jag brukar skriva.:D

Hugger knapp

Ska boken säljas även under Göteborg horse show? Det hade ju nästan varit ett måste dessutom är det väl en dag till nästa år eftersom de har världscupfinaler i dressyr och hoppning.

Då är jag där, har redan en monter inbokad alla dagarna. Det har jag haft i tre år nu. Välkomna att hälsa på mig då allihop! Största buketräffen ever?!:D

När jag väntar på att en bok ska komma i pocket så brukar det ofta ta bortåt ett år, tycker jag mig uppleva.

Men det vore väl riktigt smart om din pocket kom lagom till GHS?

Det tog nog ungefär fem-sex år från första tanke till färdigt manuskript. Först hade jag ett ämne som jag vill skriva om men inte hade någon form för (och det passade definitivt inte i en barnbok ...).

Sedan hände några saker slag i slag som fick mig att inse att man kan tro att man känner en person men att det man känner bara är den bild av sig själv som den personen väljer att visa. att bakom den bilden kan någonting helt annat finnas. Det fascinerade mig att gå omkring och fundera på.

Efter hand flyttade fyra kvinnor in i mitt huvud och jag lärde känna dem efter hand. Ibland var jag vansinnigt irriterad på dem och hade vilda diskussioner med dem....;)

När jag skulle välja gemensam nämnare för dem föll det sig naturligt att välja stallmiljön som var perfekt på många sätt. Dels för att det är en plats där fyra kvinnor med helt olika bakgrund kan träffas på ett naturligt sätt, dels är det en miljö jag har hyfsad koll på - och dessutom irriterade det mig hejdlöst att folk inom bokbranschen menade att det var helt meningslöst att skriva en hästbok för vuxna eftersom ingen skulle vara intresserad av att läsa den, typ ...

Tja och sen skrev jag den då på "lediga stunder" då jag inte skrev det jag brukar skriva.:D

Känner man att det är otacksamt på något sätt som författare? Det tar dig 5-6 år att skriva en bok..o så läser många ut den på ett fåtal timmar. Har fått uppfattningen att många klämmer den på en/två dagar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Hjälp

Hund, Katt, Andra Djur

• Förslag på passande matskål?
  • Akvarietråden V
  • Torrfoderdjungeln..

Hästrelaterat

Tillbaka