Bukes bokcirkel nr 3

Bukefalos 30 år!

Vilka två böcker vill du läsa? Nedan hittar du info om varje bok.

• Antal omröstningsdeltagare
    12
Nu har även jag läst ut boken. Tyckte jättemycket om den och kommer fortsätta med serien! Får inte ur mig så mycket analys denna gången, men är ju också lite sen 😅

Tycker ni att vi ska fortsätta läsa nummer två redan nu? Trean har inte kommit som ljudbok än men tvåan finns ju.

Jodå, tidsandan gör agerandet förståeligt, men jag tycker synd om maken. Undrar om han någonsin fattade att han blev lurad?

Ja verkligen. Med tanke på hur lik Nils ska ha varit Nila borde han ha förstått?
Ja det jag funderar på mest är just den frågan- om hon någonsin berättade eller om det kom fram. Men jag läste att det kommer handla om hemligheter i nästa bok...

Tycker ni att vi ska fortsätta läsa nummer två redan nu? Trean har inte kommit som ljudbok än men tvåan finns ju.
Jag diskuterar gärna andra boken om fler läser den! Lyssnar på den nu ☺️ Sen kanske vi kan nominera nya böcker samtidigt? Om du inte tycker det blir för mycket administration. Hojta till om du vill ha stöd med det nu eller en annan gång!

Jag diskuterar gärna andra boken om fler läser den! Lyssnar på den nu ☺️ Sen kanske vi kan nominera nya böcker samtidigt? Om du inte tycker det blir för mycket administration. Hojta till om du vill ha stöd med det nu eller en annan gång!

Jag har lånat den och började läsa idag så jag kan börja diskutera om ett par dagar.
Kul! Då kör vi på den tycker jag.
Så kan man också föreslå böcker samtidigt.
Hur lång tid vill ni ha? Hela boken eller halva?

Jag har en del kvar men kan blunda för tråden tills jag läst klart, blir nog i helgen. Tänker att vi inte behöver hålla på halva?
Partner är magsjuk så jag fick en oväntad ensam kväll. Så fort hunden är kvällsrastad kryper jag och boken ner i sängen.

Då är det öppet för diskussion antar jag?

Jag gillade första boken bättre även om denna också var bra. Jag hade velat veta mer om Nils men det får jag vänta med till nästa bok. Jag tycker det är jobbigt både för Siv och John med den situationen de är i. Och även när Sivs bror dog. Fick man reda på Evas reaktioner när hon läst breven hon fått av Märta, eller det kommer i nästa bok? Eva har ändrat inställning till skogen och sina rötter vilket känns bra, undrar hur det går med naturreservatet och återställandet av miljön.
Jobbiga situationer för ungdomarna, både för Fanny men också Vilgots relation till Christian. Väldigt många lösa trådar. Ser fram emot sista delen.

Nu var det ett par veckor (och några böcker) sen jag lyssnade på den, men jag gillade den. Situationen med Fanny och Christian kändes ju jättehemsk :( Hoppas det blir någon upplösning och gott slut på den tråden.

Kändes väldigt sorgligt med Siv och Nilas. Kändes lite orättvist att han så tvärt bad henne lämna John och pojken, så typiskt manligt beteende på ett sätt. Även om man ”visste” att hon skulle stanna så tycker jag ändå hon gör rätt val. Känns inte som att Nilas fattade att situationen som Siv hamnade i var pga honom..

Jag gillade även denna boken. Vissa skulle kanske säga att ibland händer det inre så mkt men samtidigt gillar jsg att dessa böcker iiksom rullar på i samma tempo. Vardagslunk. Sen var det ju förstås vissa stora händelser såsom dödsfall, övergrepp i framförallt slutet av boken. Måste absolut läsa sista delen av boken för nu känns det ju som man känner karaktärerna.
Det jag framförallt är nyfiken på är om det blir Siw och Nilas samt om Eva får reda på mer om sin pappa dvs hon funderar på varför han lämnade.

När jag läser böcker som handlar om kvinnor från äldre tider blir hag så tacksam att jag lever idag. Även om vi har problem idag så är hag tacksam över att synen på att tex få barn utanför äktenskapet är annorlunda.

Liknande trådar

• Hästböcker ni minns
  • Bukes bokcirkel tråd nummer två!
  • Bukes bokcirkel!
  • Skuldebrev vs. testamente

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat