Bukefalos 28 år!

Burka i Sverige

Är det verkligen själva burkan som är problematiken i debatten?
Är det kvinnoförtryck som kommer upp som första tanke?
Det är det inte för mig.

För mig är det täckandet av ansiktet som är problematiken. Det är frågan om vi i Sverige ska tillåta täckta ansikten överhuvudtaget?!

Om en man skulle gå på gatan i burka, hur tänker ni då när ni möter denne?
Personligen skulle jag bli livrädd...


Haha - livrädd? Varför då? :) ...frågar jag nu i högsta välmening.

Jag undervisar en hel drös kvinnor i burka. Det är inga problem alls. Har aldrig tänkt tanken att jag borde bli livrädd för dem när de kommer in i klassrummet. Möter också många kvinnor i burka eller hidjab på stan, varför skulle jag bli rädd för dem? :confused:

Jag blir inte rädd för folk med palestinasjalar eller halsdukar upp över näsorna under råkalla vintern heller... :laugh:
 
Är det verkligen själva burkan som är problematiken i debatten?
Är det kvinnoförtryck som kommer upp som första tanke?
Det är det inte för mig.

För mig är det täckandet av ansiktet som är problematiken. Det är frågan om vi i Sverige ska tillåta täckta ansikten överhuvudtaget?!

Om en man skulle gå på gatan i burka, hur tänker ni då när ni möter denne?
Personligen skulle jag bli livrädd...
Möter ju ganska ofta folk, män i motorcykelhjälm och jag brukar inte ens reflektera över det.
Inte över halsdukar eller palestinasjalar upp till näsan heller (som Lager skriver).
 
Jo men försök lagföra detta...
och fundera på konsekvensen för en kvinna som anmäler sådant hot...

Burkan i sig är inte problemet (förutom det som skrivits om att vara maskerad, intressant att vända på det så som @Scata gjorde).

Det stora problemet i mina ögon är att det finns många kvinnor i Sverige som lever under starkt repressiva förhållanden.
Och nej, jag har ingen aning om hur man ska kunna komma åt det!
Det mesta försiggår i den privata sfären och då hjälper det inte att man lagstiftar mot diskriminering - om man inte plötsligt skulle se det som en diskriminering att försöka påverka hur en annan person lever.

Och där har vi igen frustrationen (utifrån mitt sätt att se det) att dessa kvinnor knappast vågar opponera sig av rädsla för repressalier, eller pga att man under hela sitt liv lärt sig att det är rätt sätt, medan vi i Sverige har fel sätt.
Man hoppas ju att det avtar efter några generationer. Om bara miljön i lokalsamhället tillåter det. Dvs inte förföljer personer som inte täcker håret. (Då är det väl iofs synd med segregerad skola och avskaffandet av lumpen. Numera möts ju inte folk på samma sätt i samhället längre kanske.)

Det gäller ju att vara stenhård och hålla på att folk får skilja sig, får skydd om de behöver, inte får gifta sig före 18, håller koll på könsstympningar som kan pågå osv. För det är ju tillåtet i Sverige att bestämma sig för att vara underordnad i ett förhållande såvitt jag förstått.

Och att ge kommunbidrag till Moskéer som förtrycker kvinnor och ger dem mindre utrymme än män är ju helt förkastligt! Det borde kommunerna vara riktigt hårda på, vi kan inte ge skattemedel för att underlätta förtryck av medborgare som har rätt att inte förtryckas. (Många Moskeer är tydligen riktigt bra på jämställdhet medan andra fått order om att rätta till sig, som den i Uppsala.)
 
Senast ändrad:
Ja, jag tycker nog också att

Tanken att förbud skulle göra människor friare :confused:, det kan rimligtvis inte stämma
Förbud i ett samhälle begränsar människor, oavsett vad förbudet är

Nja så enkelt är det inte. Vi har ett förbud att misshandla människor t.ex, men det tycker jag gör samhället friare. Jag är principiellt emot
ett burkaförbud men på sikt så är det möjligt att det hade fått en normativ effekt som gör att berörda människor inte ser lika strängt på att kvinnor bör bära burka och att kvinnor som känner sig pressade att bära burka slipper att göra det.
 
Jo men försök lagföra detta...
och fundera på konsekvensen för en kvinna som anmäler sådant hot...

Burkan i sig är inte problemet (förutom det som skrivits om att vara maskerad, intressant att vända på det så som @Scata gjorde).

Det stora problemet i mina ögon är att det finns många kvinnor i Sverige som lever under starkt repressiva förhållanden.
Och nej, jag har ingen aning om hur man ska kunna komma åt det!
Det mesta försiggår i den privata sfären och då hjälper det inte att man lagstiftar mot diskriminering - om man inte plötsligt skulle se det som en diskriminering att försöka påverka hur en annan person lever.

Och där har vi igen frustrationen (utifrån mitt sätt att se det) att dessa kvinnor knappast vågar opponera sig av rädsla för repressalier, eller pga att man under hela sitt liv lärt sig att det är rätt sätt, medan vi i Sverige har fel sätt.
Problemet med "klädpoliser" i vissa invandrartäta områden har redan uppmärksammats Varför skulle det vara svårare att se till att lagen efterföljs där. Om det går att få bort trakasserier på andra ställen?
 
Nja så enkelt är det inte. Vi har ett förbud att misshandla människor t.ex, men det tycker jag gör samhället friare. Jag är principiellt emot
ett burkaförbud men på sikt så är det möjligt att det hade fått en normativ effekt som gör att berörda människor inte ser lika strängt på att kvinnor bör bära burka och att kvinnor som känner sig pressade att bära burka slipper att göra det.
Misshandel och trakasserier kan inte jämföras med klädval, partnerval, religionsval etc

Det finns säkert kvinnor som av religiös övertygelse vill använd burka.
Det är ju inte bara män som är fundamentalister
 
Är det verkligen själva burkan som är problematiken i debatten?
Är det kvinnoförtryck som kommer upp som första tanke?
Det är det inte för mig.

För mig är det täckandet av ansiktet som är problematiken. Det är frågan om vi i Sverige ska tillåta täckta ansikten överhuvudtaget?!

Om en man skulle gå på gatan i burka, hur tänker ni då när ni möter denne?
Personligen skulle jag bli livrädd...
Jag ser en ofta i mitt område. Polisen är hos dom ganska ofta , undrar vad de bråkar om.
 
Problemet med "klädpoliser" i vissa invandrartäta områden har redan uppmärksammats Varför skulle det vara svårare att se till att lagen efterföljs där. Om det går att få bort trakasserier på andra ställen?

Kanske det är extra svårt för att trakasserierna sker inom en grupp där majoriteten inte anser att det är trakasserier, och skyddar dem som hotar.
Kanske för att det är en djupt inlärd tradition och den som bryter mot den, blir väldigt ensam.
Kanske för att kvinnorna inte vågar stå för att de känner sig hotade och trakasserade.
Kanske för att myndigheter kan ses som en gemensam fiende som inte har med "interna frågor" att göra.

Eller av helt andra skäl.
 
Ja, kanske
En tanke... Om vi inte kan få bukt med förtryck och klädpoliser i Sverige. Vad had dom då för chans i andra länder? :confused:

(Du behöver inte svara på min fundering, det va bara en tanke :)
 
Jag kan inte gå fram till en annan kvinna och informera henne om att hon minsann är förtryckt. Varken för att hon har burka, hidjab, eller tanktop med minishorts.
Nej inte personligen, men visst ska man se till att hålla debatten levande -i båda fallen alltså??? Jag deltar ofta i diskussioner på arbetet och privat när det gäller exponeringen av kvinnokroppar och dess ideal. Det är jag skyldig min dotter och allas döttrar tycker jag. Att diskutera Islams människosyn verkar vara problematiskt. (suck -jo kristendomen innehåller också vrickad människosyn..alla religioner gör det men just i denna tråd handlar det om Islams)
Men jag förstår exempelvis inte varför könsuppdelad SFI-undervisning är så himla omskakande heller.
Det gör jag och det känns ju bara så tråkigt att ge vika för något så fundamentalt i det svenska samhället att kvinnor och män vistas i det offentliga rummet tillsammans. (en utbildning är väl räknad som det offentliga rummet?) Att vägra SFI bara för att man inte vill sitta i samma rum som det andra könet svaras direkt med att då blir det inga pengar heller. Då får man söka annat land vara i där detta beteende stöds och uppmuntras.
gulan
 
Var det inte den här bilden någon pratade om?

ywEVctY_zpsw1svvknd.jpg
 
"My hijab has nothing to do with oppression"

Inte burka men intressant ändå.

Slöjan som symbol och kvinnoförtryck
Publicerad: tisdag 22 april 2008, 1:00 • Uppdaterad: måndag 9 september 2013, 13:14
Slöjan är ingen tygbit som vilken som helst – den står som symbol för kvinnans sexualitet och hennes underordning gentemot mannen, skriver debattörerna. De vill införa ett förbud mot att barn i Sverige bär slöja.

http://www.fria.nu/artikel/21381
 
Nej inte personligen, men visst ska man se till att hålla debatten levande -i båda fallen alltså??? Jag deltar ofta i diskussioner på arbetet och privat när det gäller exponeringen av kvinnokroppar och dess ideal. Det är jag skyldig min dotter och allas döttrar tycker jag. Att diskutera Islams människosyn verkar vara problematiskt. (suck -jo kristendomen innehåller också vrickad människosyn..alla religioner gör det men just i denna tråd handlar det om Islams)

Det gör jag och det känns ju bara så tråkigt att ge vika för något så fundamentalt i det svenska samhället att kvinnor och män vistas i det offentliga rummet tillsammans. (en utbildning är väl räknad som det offentliga rummet?) Att vägra SFI bara för att man inte vill sitta i samma rum som det andra könet svaras direkt med att då blir det inga pengar heller. Då får man söka annat land vara i där detta beteende stöds och uppmuntras.
gulan


Att diskutera sexualisering, exploatering, och kroppsideal tycker jag är viktigt. Däremot inte att bestämma vad en annan människa ska ha på sig för kläder. Frågan här gällde ju om Sverige borde förbjuda burka i lag. På vilket sätt skulle det stärka kvinnor, eller minska den sociala kontrollen av kvinnas kropp? Är det positiv kontroll för att det förbjuder ett plagg, medan kontroll som kräver användande av samma plagg är negativ? Vore det ok att förbjuda kvinnor att använda plagg som täcker någon annan del av kroppen?

Förbud som specificerar hur en kvinna ska klä sig är verkligen inte någonting som "ska hålla debatten levande" för min del - det är alltid en inskränkning. Frankrike som förbjuder en kvinna att bära vissa kläder på allmän plats är -i den frågan- inte bättre än Saudiarabien som kräver det.

SFI är språkundervisning, som innebär det första steget in i det svenska samhället. Det är inte någon uppfostran, eller tänkt som en medveten kulturell/ideologisk styrning. Det viktiga för mig är att kvinnor (och män) får kunskaperna i svenska och kapacitet att kommunicera, söka jobb, etc. Sedan kommer nästa steg. Jag tycker att Kvinnofolkhögskolan i Göteborg gör ett fantastiskt arbete exempelvis - där kvinnor som annars inte skulle fått någon undervisning får möjlighet att utbilda sig, att skaffa ett socialt nätverk, och att komma vidare.

Är det viktigaste att sätta en ideologisk ram för din egen skull - eller är det viktiga att de (presumtivt) utsatta kvinnorna får språkundervisning och genom den också möjlighet att bryta sig loss?

Om dessa kvinnor inte fick möjlighet att läsa könssegregerat så skulle de inte läsa, krasst. De flesta skulle fortsätta leva som hemmafruar, i vissa fall till och med fortsätta leva som analfabeter. Så ser ju situationen ut. Detsamma med burkan - de som har familjens krav på sig att bära burkan blir inte hjälpta av ett förbjud. De blir bara inlåsta.
 
Jag undrar om de vet vad de menar med burka. Tycker många verkar tro att alla slöjor heter burka. Just burka är ju den där man bara visar ögonen. Jag kan förstå problematiken, men då rent praktiskt. Tänker på när man måste legitimera sig t.ex. De är ju helt maskerade. Fast då kanske all full ansiktsmaskering skulle tas med. Det är väl för övrigt diskussion om att man inte längre ska få maskera sig om man deltar i demonstrationer.

Nej jag tänker mest då på själva maskeringen och det praktiska.
 
Att diskutera sexualisering, exploatering, och kroppsideal tycker jag är viktigt. Däremot inte att bestämma vad en annan människa ska ha på sig för kläder. Frågan här gällde ju om Sverige borde förbjuda burka i lag.
Mitt inlägg till dig syftade inte på själva frågan om vi i Sverige skall förbjuda vissa klädesplagg. I den frågan är vi överrens. Jag vill inte ha någon sådan lag. Men jag vill hålla debatten levande. Debatter och dialog skapar eftertanke även om man först tror man snackar för döva öron. Tutt-fior kan gott få sig en tankeställe om varför de opar pattarna och förespråkare för slöja kan gott hänga med i svängarna dom också.
SFI är språkundervisning, som innebär det första steget in i det svenska samhället. Det är inte någon uppfostran, eller tänkt som en medveten kulturell/ideologisk styrning.
Nej men lika viktigt är det att lära sig att i Sverige strävar vi mot att i förstahand är vi MÄNNISKOR. Kör stenhårt på det jämnställda samhället och sån där_ shit_ du vet!
Om dessa kvinnor inte fick möjlighet att läsa könssegregerat så skulle de inte läsa, krasst. De flesta skulle fortsätta leva som hemmafruar, i vissa fall till och med fortsätta leva som analfabeter. Så ser ju situationen ut. Detsamma med burkan - de som har familjens krav på sig att bära burkan blir inte hjälpta av ett förbjud. De blir bara inlåsta.
Som sagt jag är inte för något förbud av kläder. Så många kan det inte vara som väljer att skippa världens bästa land att bo i för att de tvingas (ja stackars de) studera i samma rum som det motsatta könet. Är inte det obligatoriskt att gå SFI förresten? Jag tror på ekonomiska styrmedel.
Att ge efter stärker idiotiska påfund.
gulan
 

Liknande trådar

Mat Varför ska det vara så svårt o få tag i vettig kvarg i större förpackning i sverige? Jag vill ha en god, lättsötad och smaksatt kvarg i...
2
Svar
33
· Visningar
2 069
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 562
Mat Fyller 40 om drygt 2 veckor och för att fira detta har jag bjudit mina vänner på bla en picknick nästa helg. 🥳 I gruppen finns bla 2...
Svar
13
· Visningar
1 493
Senast: Tilly_85
·
Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 967
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp