Bukefalos 28 år!

Burka i Sverige

Hur många använder egentligen burka i Sverige? Är det verkligen så många så att man ska behöva diskutera förbud? De här kvinnorna får väl inte ens gå ut utan burka. Bärandet av burka innebär i princip yrkesförbud; knappast någon arbetsgivare anställer en kvinna med burka. De blir ju per automatik bestraffade på det sättet.

Jag tycker också det är farligt att börja diskutera vad folk får/inte får ha på sig. Rent estetiskt skulle jag i så fall vilja förbjuda folk att gå och handla halvt avklädda sommartid. Där kunde en burka varit på plats. OBS skämt.
 
Jag tycker att burka, precis som en del andra klädval, ska vara otillåtna i vissa verksamheter.
Precis som (andra) religiösa symboler.

Jag tycker att det är olämpligt att en person som jobbar inom skola, sjukvård och omsorg bär burka.
Jag skulle själv känna mig väldigt obekväm om busschauffören bar burka.
Om det sedan är mitt eller chaffisens problem, är en helt annan fråga.

Men nej, jag tycker ju inte att burka är en normal klädsel i Sverige (vad som sedan är normal klädsel går det att fundera på).

Jag är inte heller jätteinsatt vilket är en svaghet i mitt resonemang.
Men jag uppfattar burkan som ett religiöst/traditionellt uttryck för något som jag inte vill se i Sverige, dvs ett uttryck för att kvinnor inte får synas öppet i samhället.

Ett förbud är säkerligen inte lösningen, men att faktiskt ta i lite mer kraftfullt mot att kvinnor stängs in i Sverige, vore väldigt angeläget.
 
Jag såg just ett inlägg på FB om förbud mot burka.

Vad tycker ni?
Ska vi ha ett förbud i Sverige mot burka?
Skulle ett förbud gör kvinnor friare?


Nej - vi bör inte införa ett förbud emot burka. Nej - jag tror inte att ett förbud skulle göra kvinnor friare (av de orsaker som Niphredil skrev, en kvinna som gör ett egen val blir straffad för sitt val, en kvinna som tvingas av familjen kommer att förbjudas att gå ut överhuvudtaget. Lose lose.).

Det är tröttsamt ofta kvinnors kroppar som blir slagfält. Antingen symboliskt i moraldebatter, eller fysiskt.

Jag kan inte gå fram till en annan kvinna och informera henne om att hon minsann är förtryckt. Varken för att hon har burka, hidjab, eller tanktop med minishorts.

Jag kan däremot se ett hygienproblem med burka inom ex sjukvården, det är svårt att hålla undan den och hålla den helt sanitär. Däremot är nog hidjab alldeles utmärkt där - håret hålls undan effektivt.

Men jag förstår exempelvis inte varför könsuppdelad SFI-undervisning är så himla omskakande heller.
 
men att faktiskt ta i lite mer kraftfullt mot att kvinnor stängs in i Sverige, vore väldigt angeläget.
Jag håller med. Det är inte OK hur många kvinnor, oavsett ursprung och trostillhörighet, blir behandlade av sina familjer och partners.
 
Jag har svårt att se den kvinnobefriande potentialen i att lagstifta om kvinnors klädsel.

Det är också en smula underligt med den stora uppmärksamhet som ägnas åt just burka. Även om vi inkluderar andra former av religiöst motiverad kvinnoklädsel som täcker ansiktet, ungefär hur många kvinnor i Sverige handlar det om?
 
Jag har svårt att se den kvinnobefriande potentialen i att lagstifta om kvinnors klädsel.

Det är också en smula underligt med den stora uppmärksamhet som ägnas åt just burka. Även om vi inkluderar andra former av religiöst motiverad kvinnoklädsel som täcker ansiktet, ungefär hur många kvinnor i Sverige handlar det om?

Vet inte något om siffror/antal.
Men jag jobbar numera i ett "invandrartätt" område i Karlstad, dvs en medelstor svensk stad.
Här är det vanligt att mannen för sin hustrus talan, att kvinnan "hålls" (eller väljer själv) i hemmet, att äktenskap arrangeras med män i ursprungslandet som sedan söker uppehållstillstånd i Sverige (kvinnan får resa till hemlandet och gifta sig, sedan söker mannen uppehållstillstånd medan kvinnan reser tillbaka till Sverige).
Burka ser jag inte ofta, däremot annan heltäckande klädsel som är ett klart avståndstagande från "svenskt" samhällsliv.
Det är inte heller ovanligt att kvinnor, även relativt unga, är analfabeter.

Så visst finns det en hel del kulturella inslag som påverkar kvinnors liv, som inte är acceptabla eller åtminstone inte önskvärda.

Jag tycker att det är viktigt att uppmärksamma även om det bara gällde en enda kvinna där man anser det normalt att hon inte får visa sig öppet i samhället.
Även om det antagligen är få individer så anser jag att vi ska ha en "nollvision" (populärt uttryck) vad gäller frihetsbegränsning för kvinnor.
 
Intressant
Är det verkligen så att motståndare mot feminismsem är för att förbud
Jag får det inte att gå ihop.. extrema "feminister" brukar ju demonstrerar med att slänga av sig tröjan och visa brösten. Varför skulle en "bröstvisare" inte vara emot burka?
De demonstrerar rimligen för en rättighet att få visa brösten, inte en skyldighet att man måste göra det.

Själv är jag feminist och tänker inte alls gå med bar överkropp :) och jag tror att de flesta accepterar min rättighet att bära tröja så som jag accepterar deras rätt att inte göra det.
 
Vet inte något om siffror/antal.
Men jag jobbar numera i ett "invandrartätt" område i Karlstad, dvs en medelstor svensk stad.
Här är det vanligt att mannen för sin hustrus talan, att kvinnan "hålls" (eller väljer själv) i hemmet, att äktenskap arrangeras med män i ursprungslandet som sedan söker uppehållstillstånd i Sverige (kvinnan får resa till hemlandet och gifta sig, sedan söker mannen uppehållstillstånd medan kvinnan reser tillbaka till Sverige).
Burka ser jag inte ofta, däremot annan heltäckande klädsel som är ett klart avståndstagande från "svenskt" samhällsliv.
Det är inte heller ovanligt att kvinnor, även relativt unga, är analfabeter.

Så visst finns det en hel del kulturella inslag som påverkar kvinnors liv, som inte är acceptabla eller åtminstone inte önskvärda.

Jag tycker att det är viktigt att uppmärksamma även om det bara gällde en enda kvinna där man anser det normalt att hon inte får visa sig öppet i samhället.
Även om det antagligen är få individer så anser jag att vi ska ha en "nollvision" (populärt uttryck) vad gäller frihetsbegränsning för kvinnor.

Allt det håller jag nog med om, många kvinnor lever under gräsliga villkor även i Sverige. För en del av dem tar det sig uttryck i att män bestämmer vad de ska ha på sig. Och det är oerhört problematiskt. Att lagstifta om kvinnors kläder, är inte att verka i en sådan "nollvisions" anda. Det är ju tvärtom just att frihetsbegränsa, fast då är det staten som gör det.

Mitt problem handlar om att även vid förbud av viss kvinnoklädsel, så fattas besluten om kvinnors kläder av någon annan än kvinnan själv.
 
På sikt kanske men inte initialt. Jag tror ändå att det är helt fel väg att gå.
Ja, jag tycker nog också att

Tanken att förbud skulle göra människor friare :confused:, det kan rimligtvis inte stämma
Förbud i ett samhälle begränsar människor, oavsett vad förbudet är
 
I Frankrike försvarar man väl beslutet om förbud med att man inte får gå omkring "maskerad" av säkerhetsskäl, dvs man kan inte identifiera en ev brottsling om denne är maskerad. Om det sen är ett svepskäl kan man ju fundera över... Jag misstänker det, delvis i alla fall.

I England (även här??) får man t.ex. inte gå in på en bank med täckande mc-hjälm på. Ifall man skulle råna banken....
 
Det kanske skulle räknas som misshandel att kräva en viss klädsel eller ett visst uppförande av en närstående. Så att den familjemedlem som bestämmer hur någon annan ska göra (t ex inte få tala själv med en myndighetsperson) utför en brottslig handling. Det är säkerligen näst intill omöjligt att fälla någon för något sånt, men det sänder tydliga signaler.
 
Allt det håller jag nog med om, många kvinnor lever under gräsliga villkor även i Sverige. För en del av dem tar det sig uttryck i att män bestämmer vad de ska ha på sig. Och det är oerhört problematiskt. Att lagstifta om kvinnors kläder, är inte att verka i en sådan "nollvisions" anda. Det är ju tvärtom just att frihetsbegränsa, fast då är det staten som gör det.

Mitt problem handlar om att även vid förbud av viss kvinnoklädsel, så fattas besluten om kvinnors kläder av någon annan än kvinnan själv.
En annan tråkig sak är väl att kvinnor som inte är ett dugg förtryckta hemma men är invandrare och bor i invandrarområden kan bli förtryckta av omgivningen om de går in på caféer eller på gatan utan täckt hår. Det borde försökas göras någonting åt det också. Ett par aktuella krönikor skrivna, men vet inte hur jag ska leta upp dem. Eller som de skrev, de flyttade ju till Sverige till stor del för att slippa bli förtryckta och hotade.
 
Det är också en smula underligt med den stora uppmärksamhet som ägnas åt just burka. Även om vi inkluderar andra former av religiöst motiverad kvinnoklädsel som täcker ansiktet, ungefär hur många kvinnor i Sverige handlar det om?
Är det verkligen själva burkan som är problematiken i debatten?
Är det kvinnoförtryck som kommer upp som första tanke?
Det är det inte för mig.

För mig är det täckandet av ansiktet som är problematiken. Det är frågan om vi i Sverige ska tillåta täckta ansikten överhuvudtaget?!

Om en man skulle gå på gatan i burka, hur tänker ni då när ni möter denne?
Personligen skulle jag bli livrädd...
 
Det kanske skulle räknas som misshandel att kräva en viss klädsel eller ett visst uppförande av en närstående. Så att den familjemedlem som bestämmer hur någon annan ska göra (t ex inte få tala själv med en myndighetsperson) utför en brottslig handling. Det är säkerligen näst intill omöjligt att fälla någon för något sånt, men det sänder tydliga signaler.
Eller ett intrång i den personliga integriteten.
 
En annan tråkig sak är väl att kvinnor som inte är ett dugg förtryckta hemma men är invandrare och bor i invandrarområden kan bli förtryckta av omgivningen om de går in på caféer eller på gatan utan täckt hår. Det borde försökas göras någonting åt det också. Ett par aktuella krönikor skrivna, men vet inte hur jag ska leta upp dem. Eller som de skrev, de flyttade ju till Sverige till stor del för att slippa bli förtryckta och hotade.
Sant jag har sett det på nyheterna. Kvinnor som beskriver att dom inte längre vågar gå ut i sitt område, för att det finns dom som har åsikter om klädsel
Detta är väl olagligt i Sverige, ingen får hota någon annan på något sätt. Det som behövs i dom områdena är någon som ser til att lagen följs
 
Om en man skulle gå på gatan i burka, hur tänker ni då när ni möter denne?
Personligen skulle jag bli livrädd...

Varför? :confused:
Alltså på riktigt, jag förstår inte vad du blir rädd för? Jag har mött kvinnor i burka/chador/niqab (jag har inte så bra koll) då och då på gatan, inte upplevde jag dem som skrämmande.
 
Sant jag har sett det på nyheterna. Kvinnor som beskriver att dom inte längre vågar gå ut i sitt område, för att det finns dom som har åsikter om klädsel
Detta är väl olagligt i Sverige, ingen får hota någon annan på något sätt. Det som behövs i dom områdena är någon som ser til att lagen följs

Jo men försök lagföra detta...
och fundera på konsekvensen för en kvinna som anmäler sådant hot...

Burkan i sig är inte problemet (förutom det som skrivits om att vara maskerad, intressant att vända på det så som @Scata gjorde).

Det stora problemet i mina ögon är att det finns många kvinnor i Sverige som lever under starkt repressiva förhållanden.
Och nej, jag har ingen aning om hur man ska kunna komma åt det!
Det mesta försiggår i den privata sfären och då hjälper det inte att man lagstiftar mot diskriminering - om man inte plötsligt skulle se det som en diskriminering att försöka påverka hur en annan person lever.

Och där har vi igen frustrationen (utifrån mitt sätt att se det) att dessa kvinnor knappast vågar opponera sig av rädsla för repressalier, eller pga att man under hela sitt liv lärt sig att det är rätt sätt, medan vi i Sverige har fel sätt.
 

Liknande trådar

Mat Varför ska det vara så svårt o få tag i vettig kvarg i större förpackning i sverige? Jag vill ha en god, lättsötad och smaksatt kvarg i...
2
Svar
33
· Visningar
2 079
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 614
Mat Fyller 40 om drygt 2 veckor och för att fira detta har jag bjudit mina vänner på bla en picknick nästa helg. 🥳 I gruppen finns bla 2...
Svar
13
· Visningar
1 493
Senast: Tilly_85
·
Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 968
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp