Bukefalos 28 år!

Burka i Sverige

Att du troligen känner dig hotad av extremt mycket icke existerande saker. Och antaligen muttrade "nu har det ju gått för lååångt" när hela Alva blev utslängd från klassrummet historian började spridas.
Hotad? Nä, men jag hoppas och tror inte att det kommer gå så långt.
 
Väderkvarnarna? Vad menas? :confused:
I klassikern Don Quijote kämpade hjälten med samma namn mot vad han tror är stora jättar - men som egentligen bara är väderkvarnar. Jag kom att tänka på det när jag såg ditt inlägg. Du argumenterar emot, "kämpar emot", nåt som faktiskt inte ens finns. Som om du skulle starta en tråd om att du vill köpa nya shorts och jag ramlar in och säger "ha på dig dina shorts du, bara du inte tvingar på mig dom!". Det vore ju absurt, eftersom du faktiskt inte tvingat på nån några shorts, faktum är att du inte ens nämnt att nån annan ska ha shorts.

Är du med?
 
I klassikern Don Quijote kämpade hjälten med samma namn mot vad han tror är stora jättar - men som egentligen bara är väderkvarnar. Jag kom att tänka på det när jag såg ditt inlägg. Du argumenterar emot, "kämpar emot", nåt som faktiskt inte ens finns. Som om du skulle starta en tråd om att du vill köpa nya shorts och jag ramlar in och säger "ha på dig dina shorts du, bara du inte tvingar på mig dom!". Det vore ju absurt, eftersom du faktiskt inte tvingat på nån några shorts, faktum är att du inte ens nämnt att nån annan ska ha shorts.

Är du med?
Nej, jag argumenterar inte emot, där har det skett ett missförstånd då jag håller med att man får ha vad man vill på sig.
 
Du verkar väldigt rädd för saker som inte finns helt enkelt. Vilket du bevisar i tråd efter tråd,

Om du nu inte känner dig hotad. Varför tar du upp det i de termerna?

För övrigt hoppas jag verkligen att inte hajar kommer och äter upp mig i natt!
Rädd? För att jag har funderingar som jag funderar runt?

Jag är en sån som gärna vrider och vänder på allt ur alla möjliga synvinklar, för att bättre förstå, sen kanske det tolkas som något annat än vad det var tänkt.

Likaså som jag sitter och funderar när jag kör bil, hur man skulle bete sig om en bil plötsligt skulle komma emot mig eller om bilen plötsligt skulle explodera. Jag vet att det sistnämda inte ens är troligt att det händer, men ändå så funderar och fantiserar jag kring det.
 
I Frankrike försvarar man väl beslutet om förbud med att man inte får gå omkring "maskerad" av säkerhetsskäl, dvs man kan inte identifiera en ev brottsling om denne är maskerad. Om det sen är ett svepskäl kan man ju fundera över... Jag misstänker det, delvis i alla fall.

I England (även här??) får man t.ex. inte gå in på en bank med täckande mc-hjälm på. Ifall man skulle råna banken....

Vet inte om någon redan skrivit detta, men i Frankrike skedde det väl ett bankrån eller nåt sånt genom att män klädde sig i burka och lyckades ta sig in för att de inte kunde identifieras ute bland folk. Inte för att jag tycker att det är ett argument mot burka men det är ju inte helt taget ur luften.
 
Rädd? För att jag har funderingar som jag funderar runt?

Jag är en sån som gärna vrider och vänder på allt ur alla möjliga synvinklar, för att bättre förstå, sen kanske det tolkas som något annat än vad det var tänkt.

Likaså som jag sitter och funderar när jag kör bil, hur man skulle bete sig om en bil plötsligt skulle komma emot mig eller om bilen plötsligt skulle explodera. Jag vet att det sistnämda inte ens är troligt att det händer, men ändå så funderar och fantiserar jag kring det.
Fast det blir ju lite absurt eller hur man nu ska uttrycka sig när du skriver "bara de inte tvingar mig". Vem skulle tvinga dig att använda burka?
 
Mitt inlägg till dig syftade inte på själva frågan om vi i Sverige skall förbjuda vissa klädesplagg. I den frågan är vi överrens. Jag vill inte ha någon sådan lag. Men jag vill hålla debatten levande. Debatter och dialog skapar eftertanke även om man först tror man snackar för döva öron. Tutt-fior kan gott få sig en tankeställe om varför de opar pattarna och förespråkare för slöja kan gott hänga med i svängarna dom också.
Nej men lika viktigt är det att lära sig att i Sverige strävar vi mot att i förstahand är vi MÄNNISKOR. Kör stenhårt på det jämnställda samhället och sån där_ shit_ du vet!

Som sagt jag är inte för något förbud av kläder. Så många kan det inte vara som väljer att skippa världens bästa land att bo i för att de tvingas (ja stackars de) studera i samma rum som det motsatta könet. Är inte det obligatoriskt att gå SFI förresten? Jag tror på ekonomiska styrmedel.
Att ge efter stärker idiotiska påfund.
gulan


Är "Tutt-fiorna" desamma som Femen, och barabröst i Malmö? Vore det "positivt för debatten" att föreslå en lag som förbjuder kvinnor att visa brösten offentligt?

Eller för all del att diskutera mäns kläder - som tydligen väldigt sällan är symbol för förtryck/makt utan bara "är". Möjligen någon irriterad kommentar om nakna överkroppar i stadsmiljö, men aldrig denna upprördhet.

Nej - jag kan inte se varför jag ska behöva argumentera för min rätt att klä mig som jag vill för att jag är kvinna. Mina klädval är mina egna, och det ska vara självklart att jag blir respekterad oavsett burka, niqab, bikini, hotpants, eller kostym.


Nej men lika viktigt är det att lära sig att i Sverige strävar vi mot att i förstahand är vi MÄNNISKOR. Kör stenhårt på det jämnställda samhället och sån där_ shit_ du vet!

Är all könsseparatism lika med antifeminism? Finns det inga situationer där en könsuppdelning (nu bortser jag fräckt ifrån transpersoner och frågan om flera kön) kan vara något positivt? Någonsin?

Glokala tankesmedjan använder mans- och kvinnogrupper, Kvinnofhsk tar bara personer som identifierar sig som kvinnor till alla sina utbildningar, flera kvinnojourer är klart separatistiska. Är dessa grupper också antifeministiska och ser inte att vi i första hand är människor?

Varför är det så viktigt att just SFI-elever minsann ska läsa tillsammans för att "lära sig att i Sverige..."?

Igen - Vad är det som stärker de få kvinnor som är utanför systemet mest. Är det att inte få gå i skolan alls, eller är det att gå i skolan i en könsseparat SFI-grupp? Hur ska vi annars nå ut till dessa kvinnor? Om det är så att vi i Sverige ser människan så är det väl just det vi ska göra också, åt vad och en efter behov, och hur det var.

SFI är obligatorisk, men inte i den formen att polisen kommer och hämtar dig om du inte dyker upp i skolan. Det som händer är att du inte får ditt studiestöd. SFI är också en ansträngd studieform, det saknas utbildade lärare. Det kommer inte bli en massiv invasion av krav på könsseparerade grupper, och det av rent ekonomiska praktiska skäl - det finns inte plats och kompetens att ordna.

Däremot ser jag en mycket stor nytta och glädje för de kvinnor som går i de grupper som faktiskt finns. Det är kvinnor som i många fall annars fortfarande hade varit analfabeter, som fortfarande hade varit helt beroende av sina män, men som efter utbildningen vet att du kan få ekonomisk hjälp, juridisk hjälp, fysiskt skydd och stöd, gymnasieutbildning och universitetsutbildning, och att det finns möjlighet för dem till ett eget arbete och boende.
 
De får ha vad de vill på sig, men inte tvinga på oss andra som inte är uppväxta i deras kultur att följa deras normer.
Du kan vara lugn. Såna där bilder visas för att vänja liberala muslimer att ett liv heltäckt kan man visste ha ett arbete och leva i det västerländska samhället. Syftet skulle jag tro (gissar här måste jag klar göra) att stärka en extremvariant av Islam i de egna leden så att säga.
Niqab där man har hål för ögonen är något vanligare. Det vanligaste är hijab och det är nog få yrken där den rent praktiskt är ett hinder. Det största problemet med den är andra personers trångsynthet...
Nej få människor är trångsynta i Sverige. Vi är tvärtom väldigt mycket toleranta här, snälla och givmilda och gör vårt bästa för att alla ska kunna leva och bo här. Det är sunt att reagera mot något som upplevs som förtryck. Jag skulle tro (man kan ändra sig) jag alltid kommer att uppfatta muslimska specialkläder för kvinnor med syfte att dölja henne för andra som ett uttryck för olika former av förtryck. Likaså när jag ser familjer ute och går där mannen går först och kvinnan några steg bakom, så kommer jag nog alltid bedöma det som att han och hon upprätthåller en åsikt som säger att mannen är lite mer än kvinnan.
Men det viktigaste är väl att det är av fri vilja. Det är ju ganska många artiklar som cirkulerar nu om att kvinnor i de segregerade delarna pressas till att bära slöja, kallas horor och otrogna om de inte vill ha slöja. Att imamer får stor makt i grupper i bostadsområden. Då är det ju verkligen helt tokigt.
Det är därför debatter och diskussioner kring detta är så otroligt viktigt. Jag känner oro att i Sverige, där vi har kommit så långt med att skilja av religionen från skolan och är världens mest sekulariserade land, accepterar rakt av att andra religioner flyttar fram sina positioner och stärker extrema delar av sin religion, helt emot sagda. (nåja nästan) Nästan försvaras det rätten att förtrycka människor upplever jag i denna tråd.
Ja. Lagar och socialt tryck som reglerar kläder är dåliga saker.
Men det blir ju inte bättre av att man inför fler förbud.
Nej inte införa förbud. Men väl hålla debatten levande och upprepa vad den speciella muslimska kvinnoklädseln egentligen står för.
I klassikern Don Quijote kämpade hjälten med samma
namn mot vad han tror är stora jättar - men som egentligen bara är väderkvarnar.
Att debattera och tycka det är fel att extrema religiösa seder enkelt kan stärkas i det sekulariserade Sverige, är inte att slåss mot väderkvarnar. Det är att förminska ett allvarligt fenomen tycker jag. Vem trodde 2006, att SD skulle 10 år senare skulle segla upp som Sveriges största parti???? De som 2006 (och tidigare) gapade om nazist och fascistparti och gjorde sitt bästa för att höja ett varnandes finger och skapade debatt kring partiet. Slogs dom mot väderkvarnar? Nej verkligen inte. De gjorde sitt bästa (och gör det idag ochså men för många döva öron verkar det som) för att påvisa var partiet kom ifrån och att det spelar ingen roll hur mycket de försöker göra sig rumsrena – partiet ä r var det ä r i grund och botten. Och trots det har SD lyckats förpacka sin politik och parti så snyggt och fint att väldigt många svenskar kan tänka sig att rösta på dem och kommer att rösta på dem. Vad är det som säger att extrema varianter av Islam inte skulle lyckas på samma sätt? De jobbar såklart i de egna leden först, och låter oss sitta ifred på ursvenska forum hästforum och dribbla frågan förbud hit och dit. Det passar bara bra, då kan de jobba rätt ostört med att upprätta ”ordning” i sina små städer. När de lyckats ändra ett sådant fundamentalt synsätt som att män och kvinnor i Sverige kan och skall kunna vistas i samma offentliga rum under lektionstid, då är det på något sätt fritt fram att i små steg stärka de extrema religiösa sederna. Där har vi gett efter för ett mycket farligt synsätt och betraktelse på människor som absolut inte hör hemma i en demokrati.
gulan
 
Är "Tutt-fiorna" desamma som Femen, och barabröst i Malmö? Vore det "positivt för debatten" att föreslå en lag som förbjuder kvinnor att visa brösten offentligt?
Nej varför tror du att jag skulle tycka det? Men jag undrar om tuttfior,och de från rörelsen Femen skulle få godkänt att få sitta i klassrum och visa pattarna?
Nej - jag kan inte se varför jag ska behöva argumentera för min rätt att klä mig som jag vill för att jag är kvinna. Mina klädval är mina egna, och det ska vara självklart att jag blir respekterad oavsett burka, niqab, bikini, hotpants, eller kostym.
Det har jag inte påstått. Jag säger att diskussionen kring val av klädsel, oavsett om det är den västerländska utmanande eller strikt religiös sådan ska diskuteras och stötas och blötas för att hela tiden påminna om vad syftet med den står för.
Är all könsseparatism lika med antifeminism? Finns det inga situationer där en könsuppdelning (nu bortser jag fräckt ifrån transpersoner och frågan om flera kön) kan vara något positivt? Någonsin?
Det gör det säkert. Men så många situationer kan det inte röra sig om. Eller??? Och definitivt ICKE i någon skola alls!
Det kommer inte bli en massiv invasion av krav på könsseparerade grupper, och det av rent ekonomiska praktiska skäl -
(Harklar mig tyst) Det slutar aldrig där det började...Var så säker Lager -det kommer i framtiden komma KRAV att fler kommuner skall bekosta sådan typ av undervisning och erhålla könsseparerade grupper.....
gulan
 
Fast det blir ju lite absurt eller hur man nu ska uttrycka sig när du skriver "bara de inte tvingar mig". Vem skulle tvinga dig att använda burka?
Inte vet jag, eftersom det inte hänt än och troligen aldrig kommer hända så kommer jag nog aldrig få reda på det heller, vilket känns väldigt skönt. :)
 
Du kan vara lugn. Såna där bilder visas för att vänja liberala muslimer att ett liv heltäckt kan man visste ha ett arbete och leva i det västerländska samhället. Syftet skulle jag tro (gissar här måste jag klar göra) att stärka en extremvariant av Islam i de egna leden så att säga.
Fast å andra sidan, den där burkan jag visade bild på, borde vara rätt praktiskt att bära om man vill gå ut när det är mörkt, så man har någon form av reflexer på sig. Vet dock inte om hela bör vara sådan förstås, kanske blir lite overkill... hm...
 

Liknande trådar

Mat Varför ska det vara så svårt o få tag i vettig kvarg i större förpackning i sverige? Jag vill ha en god, lättsötad och smaksatt kvarg i...
2
Svar
33
· Visningar
2 152
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 769
Mat Fyller 40 om drygt 2 veckor och för att fira detta har jag bjudit mina vänner på bla en picknick nästa helg. 🥳 I gruppen finns bla 2...
Svar
13
· Visningar
1 503
Senast: Tilly_85
·
Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 088
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp