Bukefalos 28 år!

Burka i Sverige

Jag undrar om de vet vad de menar med burka. Tycker många verkar tro att alla slöjor heter burka. Just burka är ju den där man bara visar ögonen. Jag kan förstå problematiken, men då rent praktiskt. Tänker på när man måste legitimera sig t.ex. De är ju helt maskerade. Fast då kanske all full ansiktsmaskering skulle tas med. Det är väl för övrigt diskussion om att man inte längre ska få maskera sig om man deltar i demonstrationer.

Nej jag tänker mest då på själva maskeringen och det praktiska.
Jag undrar om de vet vad de menar med burka. Tycker många verkar tro att alla slöjor heter burka. Just burka är ju den där man bara visar ögonen. Jag kan förstå problematiken, men då rent praktiskt. Tänker på när man måste legitimera sig t.ex. De är ju helt maskerade. Fast då kanske all full ansiktsmaskering skulle tas med. Det är väl för övrigt diskussion om att man inte längre ska få maskera sig om man deltar i demonstrationer.

Nej jag tänker mest då på själva maskeringen och det praktiska.
Jag tror du tänker på Niqab där ser man bara ögonen.
Burka (där syns inte ens ögonen) är ju extremt ovanligt även i väldigt segregerade områden.
 
Jag undrar om de vet vad de menar med burka. Tycker många verkar tro att alla slöjor heter burka. Just burka är ju den där man bara visar ögonen. Jag kan förstå problematiken, men då rent praktiskt. Tänker på när man måste legitimera sig t.ex. De är ju helt maskerade. Fast då kanske all full ansiktsmaskering skulle tas med. Det är väl för övrigt diskussion om att man inte längre ska få maskera sig om man deltar i demonstrationer.

Nej jag tänker mest då på själva maskeringen och det praktiska.

Nu vet jag för all del inte hur det fungerar i länder där det varit vanligt en längre tid att kvinnor - frivilligt eller ofrivilligt - döljer ansiktet. Men i Sverige är ju inte det ett problem. Det finns situationer då polis eller någon annan tjänsteman kan kräva att man visar tillräckligt mycket av ansiktet för att kunna legitimeras. Däremot behöver man ju inte vara identifierbar hela tiden, i så fall skulle ju tex mc-hjälmar och en del vinterkläder inte vara tillåtna.

Och utgångsläget bör väl ändå vara att vi inte har rätt att kräva hur mycket av sig själva andra ska visa för oss.
 
De får ha vad de vill på sig, men inte tvinga på oss andra som inte är uppväxta i deras kultur att följa deras normer.
Kanske jag i så fall skulle se ut så här på jobbet:

tumblr_noacqzr49M1rfxqfho1_1280.jpg


Känns lite opraktiskt, så är glad så länge jag själv slipper och bryr mig inte om de vill ha det. Så tycker inte att ett förbud är en bra sak för det. Det kommer inte ändras deras syn/normer.
 
Jag tror du tänker på Niqab där ser man bara ögonen.
Burka (där syns inte ens ögonen) är ju extremt ovanligt även i väldigt segregerade områden.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Burka
Trots att jag dagligen rör mig, bor och har jobbat i mycket segregerade delar av Göteborg och där så är det ytterst ovanligt att träffa på personer i just burka.
Niqab där man har hål för ögonen är något vanligare. Det vanligaste är hijab och det är nog få yrken där den rent praktiskt är ett hinder. Det största problemet med den är andra personers trångsynthet...
 
De får ha vad de vill på sig, men inte tvinga på oss andra som inte är uppväxta i deras kultur att följa deras normer.
Kanske jag i så fall skulle se ut så här på jobbet:

tumblr_noacqzr49M1rfxqfho1_1280.jpg


Känns lite opraktiskt, så är glad så länge jag själv slipper och bryr mig inte om de vill ha det. Så tycker inte att ett förbud är en bra sak för det. Det kommer inte ändras deras syn/normer.
Har någon försökt tvinga på dig sådan klädsel? Om inte så varför ens komma med en sådan kommentar?
 
Nu vet jag för all del inte hur det fungerar i länder där det varit vanligt en längre tid att kvinnor - frivilligt eller ofrivilligt - döljer ansiktet. Men i Sverige är ju inte det ett problem. Det finns situationer då polis eller någon annan tjänsteman kan kräva att man visar tillräckligt mycket av ansiktet för att kunna legitimeras. Däremot behöver man ju inte vara identifierbar hela tiden, i så fall skulle ju tex mc-hjälmar och en del vinterkläder inte vara tillåtna.

Och utgångsläget bör väl ändå vara att vi inte har rätt att kräva hur mycket av sig själva andra ska visa för oss.
Ja absolut, men samtidigt kan jag förstå om man i vissa fall tycker det känns obehagligt. Man vet trots allt inte vem som är därunder och jobbar man på bank, eller nattöppen mack eller annat utsatt ställe så kan jag förstå om man tycker det känns olustigt. Det är väl för att vi här helt enkelt visar våra ansikten för det mesta. Hjälmar och halsdukar mm brukar tas bort från ansiktet när man kliver in i en butik eller vid de flesta interaktioner med folk. Jag hade tyckt det varit konstigt om man haft mössa, sen halsduk upp över näsan, och inte drog ner halsduken om man är i en affär tex. Det handlar väl om vad man är van vid. I vår kultur innebär oftast maskering av ansiktet att man har något dumt på gång. Då menar jag alltså inte i slalombacken eller där det är en vanlig syn.
 
När jag jobbade på Örebro universitet under en period för några år sedan, såg jag dagligen två kvinnor i niqab.

Burka har jag överhuvudtaget aldrig sett i verkligheten.
Jag har gjort det
Ja, det finns folk som tvingar andra att bära kläder de själva tycker att de ska ha. Bara uttryckte att jag hoppas slippa uppleva det, är det något konstigt med det? :confused:
Känner du ofta att du blir tvingad till att bära plagg du inte vill?

Jag blir tvingad till det ibland, visst, det föekommer ingafysiska hot men det är såpass stort socialt tryck att jag faktiskt böjer mig för den.
Att att ha kavajen på mig är nästan det läskigaste med att vara i rätten...


Visst man ska inte förneka att det finns de som tvingas ha kläder de inte vill. Men jag blir djävligt trött på folk som kommer med kommentarer som dina så fort slöjor eller liknade diskuteras. Det händer inte i några andra trådar om kläder....
 
Ja absolut, men samtidigt kan jag förstå om man i vissa fall tycker det känns obehagligt. Man vet trots allt inte vem som är därunder och jobbar man på bank, eller nattöppen mack eller annat utsatt ställe så kan jag förstå om man tycker det känns olustigt. Det är väl för att vi här helt enkelt visar våra ansikten för det mesta. Hjälmar och halsdukar mm brukar tas bort från ansiktet när man kliver in i en butik eller vid de flesta interaktioner med folk. Jag hade tyckt det varit konstigt om man haft mössa, sen halsduk upp över näsan, och inte drog ner halsduken om man är i en affär tex. Det handlar väl om vad man är van vid. I vår kultur innebär oftast maskering av ansiktet att man har något dumt på gång. Då menar jag alltså inte i slalombacken eller där det är en vanlig syn.

Lite beroende på vad man har för ärende, tror jag nog att banktjänsteman kan be att man visar sitt ansikte, iofs.

Jag tycker inte att det är obekvämt för mig att inte kunna se en persons ansikte i normalfallet. Jag menar någon jag ändå inte känner som jag möter på stan eller så. Hittills har jag faktiskt aldrig suttit ner och pratat på riktigt, så att säga, med någon kvinna som döljer sitt ansikte av religiösa skäl, utan de jag har haft så pass nära mig, har inte dolt sig till den grad när de väl är framme dit de ska. Det är mest ute och i väldigt offentliga miljöer de döljer sitt ansikte. (Av de få jag känner väl nog för att veta, alltså, kanske 3-4 kvinnor fördelat över ganska många år.)
 
[QUOTE="Petruska, post: 17159488, member: 22343"

Jag tycker inte att det är obekvämt för mig att inte kunna se en persons ansikte i normalfallet. Jag menar någon jag ändå inte känner som jag möter på stan eller så. Hittills har jag faktiskt aldrig suttit ner och pratat på riktigt, så att säga, med någon kvinna som döljer sitt ansikte av religiösa skäl, utan de jag har haft så pass nära mig, har inte dolt sig till den grad när de väl är framme dit de ska. Det är mest ute och i väldigt offentliga miljöer de döljer sitt ansikte. (Av de få jag känner väl nog för att veta, alltså, kanske 3-4 kvinnor fördelat över ganska många år.)[/QUOTE]
Nej ute på stan tänker jag nog inte på det heller... eller jo.. skulle jag se någon med neddragen mössa/keps och snusnäsduk/halsduk uppdragen så bara ögon syns skulle jag reagera om det var varmt ute. Då känns det som personen är maskerad med flit liksom.

Nej jag tänker mer på när det blir en interaktion mellan människor. Jag skulle känna mig obekväm inför en maskerad människa, men de med burka är ju inte maskerade på det sättet, är väl vanesak. Är de väldigt troende kan det ju ändå bli problem med att legitimera sig t.ex. Ofta måste man ändå det.. är det personen på busskortet, om någon vill köpa något där man har åldersgräns, hämta ut paket.
Jag har inga åsikter om att de väljer att ha det på sig, så länge det är av fri vilja, utan tänker på det praktiska ute i samhället. Att gå runt helt maskerad på annat sätt är ju inte riktigt ok (om det inte är utomhus, kallt, skyddsklädsel eller hjälm osv)
 
Ja absolut, men samtidigt kan jag förstå om man i vissa fall tycker det känns obehagligt. Man vet trots allt inte vem som är därunder och jobbar man på bank, eller nattöppen mack eller annat utsatt ställe så kan jag förstå om man tycker det känns olustigt. Det är väl för att vi här helt enkelt visar våra ansikten för det mesta. Hjälmar och halsdukar mm brukar tas bort från ansiktet när man kliver in i en butik eller vid de flesta interaktioner med folk. Jag hade tyckt det varit konstigt om man haft mössa, sen halsduk upp över näsan, och inte drog ner halsduken om man är i en affär tex. Det handlar väl om vad man är van vid. I vår kultur innebär oftast maskering av ansiktet att man har något dumt på gång. Då menar jag alltså inte i slalombacken eller där det är en vanlig syn.
Behöver man ta leg på någin i niqab så tar dom av sig. Det är i alla fall ingen som vägrat när jag behövt göra det.
Jag har så uselt ansiktsminne att det ändå sällan är på ansiktet som jag minns folk på.

Min mamma var i Iran för ett tag sedan och har en fantastisk bild av en kaxig ung tjej med håret flätat i vackra mönster och så sjalen så långt bak att den nästan bara täcker hårknuten... hur långt bak kan en sjal sitta innan den slutar räknas som sjal typ; )
 
Behöver man ta leg på någin i niqab så tar dom av sig. Det är i alla fall ingen som vägrat när jag behövt göra det.
Jag har så uselt ansiktsminne att det ändå sällan är på ansiktet som jag minns folk på.

Min mamma var i Iran för ett tag sedan och har en fantastisk bild av en kaxig ung tjej med håret flätat i vackra mönster och så sjalen så långt bak att den nästan bara täcker hårknuten... hur långt bak kan en sjal sitta innan den slutar räknas som sjal typ; )
Coolt. Jag trodde inte de fick visa håret.
Ah ja jag har ju aldrig ens sett någon.. inte som jag kan komma ihåg iaf.

Men det viktigaste är väl att det är av fri vilja. Det är ju ganska många artiklar som cirkulerar nu om att kvinnor i de segregerade delarna pressas till att bära slöja, kallas horor och otrogna om de inte vill ha slöja. Att imamer får stor makt i grupper i bostadsområden. Då är det ju verkligen helt tokigt.
 
Coolt. Jag trodde inte de fick visa håret.
Ah ja jag har ju aldrig ens sett någon.. inte som jag kan komma ihåg iaf.

Men det viktigaste är väl att det är av fri vilja. Det är ju ganska många artiklar som cirkulerar nu om att kvinnor i de segregerade delarna pressas till att bära slöja, kallas horor och otrogna om de inte vill ha slöja. Att imamer får stor makt i grupper i bostadsområden. Då är det ju verkligen helt tokigt.
Det är lag på att täcka håret, men ungdomar har ju en tendens att driva förändring... (det finns för övrigt iranska black metall band)

Ja. Lagar och socialt tryck som reglerar kläder är dåliga saker.
Men det blir ju inte bättre av att man inför fler förbud.
 
Det är lag på att täcka håret, men ungdomar har ju en tendens att driva förändring... (det finns för övrigt iranska black metall band)

Ja. Lagar och socialt tryck som reglerar kläder är dåliga saker.
Men det blir ju inte bättre av att man inför fler förbud.
Nej, jag tror inte det skulle hjälpa de som skulle behöva bli hjälpta i frågan ändå. De reglerna skulle finnas trots förbud
 

Liknande trådar

Mat Varför ska det vara så svårt o få tag i vettig kvarg i större förpackning i sverige? Jag vill ha en god, lättsötad och smaksatt kvarg i...
2
Svar
33
· Visningar
2 149
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 746
Mat Fyller 40 om drygt 2 veckor och för att fira detta har jag bjudit mina vänner på bla en picknick nästa helg. 🥳 I gruppen finns bla 2...
Svar
13
· Visningar
1 501
Senast: Tilly_85
·
Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 074
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp