Butikspersonals uppmärksamhet

Exakt. De kanske motar en tjuv, men de förlorar ockå minst en kund om man ska se tillden här tråden. Jag skulle inte ens gå tillbaka - eventuellt handla via nätet om de har webbutik och det känns mödan värt. Skulle inte rekommendera vidare heller.
En tjuv kostar betydligt mer än vad en kund ger i intäkter.
Om de motade bort fler än 10 kunder som verkligen skulle ha köpt något så kanske det går jämt upp.
 
Här är ur Svensk Handels rekommendationer för att förebygga stöld.

Fler tips:
Service och personalens agerande
Utbilda personalen i service och kundbemötande. Ett bra bemötande behåller kunder och stöter bort tjuvar.

Möt besökaren tidigt i butiken.

Om någon tittar efter dig i butiken, gå dit! Det är antingen en kund som behöver hjälp eller en tjuv som vill ha dig under uppsikt.

Var uppmärksam på personer med stora öppna väskor, jackan över axeln eller en klädsel som försvårar signalement.

https://www.svenskhandel.se/sakerhetscenter/amnesomraden/stold/minska-stold-risk-din-butik
 
Hur läser du egentligen?
Jag förstår inte hur du kan likställa förlusten av tio potentiellla kunder med vinsten/ickeförlusten av En eventuellt avskräckt tjuv. Kanske läser jag illa, i så fall får du gärna omformulera dig så att jag får en chans att förstå hur du menar. :)
 
Både Dressman och Elgiganten går riktigt bra och jag uppfattar deras personal som tämligen på.

Elgigantens personal måste man verkligen jaga för att få hjälp! När man äntligen hittar nån så får man oftast svaret att det inte är deras avdelning och att jag ska fråga kollegan på rätt avdelning. Denne har då en kund som tar en evighet på sig och ingen annan personal säger sig kunna något alls. Usch, Elgiganten undviker jag om det går!

En gång blev jag och en vän (två kvinnor) ifrågasatta på Elgiganten när jag skulle hjälpa henne köpa en ny tv. Den manlige försäljaren antog per automatik att vi hörde ihop med två män som gick långt bakom oss det första han gjorde istället för att svara på våra frågor. Som om det var helt otänkbart med två kvinnor som ville köpa en tv. Mycket HÖHÖ-ande och överlägset säljsnack och väldigt lite lyssnande till vad min vän faktiskt var ute efter.
 
Här är ur Svensk Handels rekommendationer för att förebygga stöld.

Fler tips:
Service och personalens agerande
Utbilda personalen i service och kundbemötande. Ett bra bemötande behåller kunder och stöter bort tjuvar.

Möt besökaren tidigt i butiken.

Om någon tittar efter dig i butiken, gå dit! Det är antingen en kund som behöver hjälp eller en tjuv som vill ha dig under uppsikt.

Var uppmärksam på personer med stora öppna väskor, jackan över axeln eller en klädsel som försvårar signalement.

https://www.svenskhandel.se/sakerhetscenter/amnesomraden/stold/minska-stold-risk-din-butik
Jag ser inte att någon skrivit att de haft problem med någon av punkterna.
 
Elgigantens personal måste man verkligen jaga för att få hjälp! När man äntligen hittar nån så får man oftast svaret att det inte är deras avdelning och att jag ska fråga kollegan på rätt avdelning. Denne har då en kund som tar en evighet på sig och ingen annan personal säger sig kunna något alls. Usch, Elgiganten undviker jag om det går!
Och jag uppfattar Elgigantens personal som tämligen påflugna.
T.o.m. jag tycker att de känns som iglar.
Antingen det jag lönsam ut eller så ser jag ut som en skurk.
Det kan ju också bero på butik, jag handlar i Nyköping, Märsta och Uppsala.

(Jag har blivit hindrad att gå in på Resturang vid en Buke-träff. Jag såg väl för sjavig ut.)
 
Men då så förstår jag inte problemet?
Du väljer de inköpsställen som du trivs med och så får andra välja de ställen som de trivs med.
Alla glada och nöjda eller hur?

Det är definitivt ett vinnande koncept för butiken att ta hand om kunden litet mer än vad vissa finner riktigt bekvämt.
Många köper mera så.
Och det är också ett bra sätt att skydda sig mot butiksstölder.
Personalen behöver inte stoppa många snatterier för att det skall vara mer lönsamt än att lämna kunder som bara tittar i fred.

För egen del så vill jag ha full service när jag shoppar.
Jag har en lista med vad jag behöver och enklast för mig är att jag får hjälp att hitta vad som passar.
Fort skall det helst gå också.
Köpmogna kunder är de mest lönsamma.

Jag åker alltså 120-250 km med bil för att köpa BH istället för att ta den lokala twilfit.

Tycker ingen vinner på det.
 
Jag förstår inte hur du kan likställa förlusten av tio potentiellla kunder med vinsten/ickeförlusten av En eventuellt avskräckt tjuv. Kanske läser jag illa, i så fall får du gärna omformulera dig så att jag får en chans att förstå hur du menar. :)
Min gissning är att en stöld motsvarar vinsten från 10 verkliga köpare.
Potentiella kunder blir inte lönsamma förrän de köper något.
Så de som bara vill titta har jag helt räknat bort.
 
Min gissning är att en stöld motsvarar vinsten från 10 verkliga köpare.
Potentiella kunder blir inte lönsamma förrän de köper något.
Så de som bara vill titta har jag helt räknat bort.
Fast tio Verkliga köpare bör ju innebära minst tio varor. Jag har fortfarande svårt att tro att en snattare går ut med så många produkter.
Du skrev: "Om de motade bort fler än 10 kunder som verkligen skulle ha köpt något så kanske det går jämt upp."

Ordet sprider sig ju dessutom, jag skulle direkt avråda mina vänner från en butik med påflugen personal.
 
Det är ju mest du som förlorar på det.
Du låter dina hjärnspöken styra dina inköpsresor.
Det blir en dyr BH för dig.

Faktiskt inte. Jag blir inte påtvingad skit jag inte orkar säga nej till, jag kan i godan ro välja och prova hur mycket jag vill och bara köpa det som var riktigt riktigt bra.
Exakt sista gången jag handlade på twilfit av en påflugen säljare kom jag därifrån med ett yttert tveksamt köp. Ville egentligen ha en BH av ett märke de har slutat med. Även om de skulle få tillbaka märket, så kommer jag inte tillbaka.
Tyckte rätt synd om säljaren som hade i stort sett gått genom varenda bh i hela butiken (och ingen passade sådär bra alltså) så det blev ett ömkansköp.
Jag försökte titta på deras rea senast, men blev som sagt förföljd och aldrig ska de ha mina pengar igen.
Butiken ekade i övrigt tomt. Jag är ganska säker på att de hade önskat fler kunder.
 
Och jag uppfattar Elgigantens personal som tämligen påflugna.
T.o.m. jag tycker att de känns som iglar.
Antingen det jag lönsam ut eller så ser jag ut som en skurk.
Det kan ju också bero på butik, jag handlar i Nyköping, Märsta och Uppsala.

(Jag har blivit hindrad att gå in på Resturang vid en Buke-träff. Jag såg väl för sjavig ut.)

Den upplevelsen har inte jag. Jag har alltid svårt att få tag på nån att fråga. Man måste ju fråga nästan varje gång då man oftast inte kan bara ta det man ska ha och gå till kassan utan måste prata med en försäljare som hämtar ut det från lagret. Och även om man vet vad man vill ha och därmed inte behöver annan hjälp än få det hämtat från lagret så vägrar alltid en personal från en annan avdelning att hjälpa en utan man måste alltid stå i kö (nåt nummerlappsystem har de ju naturligtvis inte, hade varit bra!) och vakta en personal som redan hjälper nån så att ingen annan tränger sig före när kunden före är klar. Nä, Elgiganten borde verkligen se över sina rutiner!
 
Elgigantens personal måste man verkligen jaga för att få hjälp! När man äntligen hittar nån så får man oftast svaret att det inte är deras avdelning och att jag ska fråga kollegan på rätt avdelning. Denne har då en kund som tar en evighet på sig och ingen annan personal säger sig kunna något alls. Usch, Elgiganten undviker jag om det går!

En gång blev jag och en vän (två kvinnor) ifrågasatta på Elgiganten när jag skulle hjälpa henne köpa en ny tv. Den manlige försäljaren antog per automatik att vi hörde ihop med två män som gick långt bakom oss det första han gjorde istället för att svara på våra frågor. Som om det var helt otänkbart med två kvinnor som ville köpa en tv. Mycket HÖHÖ-ande och överlägset säljsnack och väldigt lite lyssnande till vad min vän faktiskt var ute efter.

Generellt är manliga säljare på elektronikbutiker värdelösa om en är kvinna. Finns det kvinnliga säljare brukar jag försöka gå till dem.

Går jag och särbon in tillsammans vänder de sig till honom i 98% av fallen, trots att det ofta är jag som ska handla och jag som har mest koll på elektronik av oss två...

Edit: Vi hade en datorbutik i Falun förut, ej i en kedja, som var UNDERBAR. De manliga säljarna behandlade mig inte som en idiot och de hade även flera mycket kompetenta kvinnliga säljare. Det var en sorgens dag när de stängde. De sålde mig majoriteten av de datorer jag ägt.
 
Att närma sig och uppmärksamma kunder rekommenderas även av dem som jobbar med branschen.

5. Ta den personliga servicen till nya höjder
Det personliga mötet är ett av den fysiska butikens starkaste kort. Att säkerställa en service i världsklass leder till en uppskattat kundresa som gärna görs igen och igen.


https://www.visma.se/blogg/5-satt-for-den-fysiska-butiken-att-overleva/

Om man likställer service med att bli förföljd, ja.

Jag vill gärna ha service om jag frågar om det. Typ om butiken har bra råd om det jag tänker köpa, typ att jag kan fråga vilken pensel som är lämpligast till vilken färg, eller förtunningsmedel etc. När man vill ha personalens ämneskunninghet, inte bara säljsälssälj+förfölj.
 
Att närma sig och uppmärksamma kunder rekommenderas även av dem som jobbar med branschen.

5. Ta den personliga servicen till nya höjder
Det personliga mötet är ett av den fysiska butikens starkaste kort. Att säkerställa en service i världsklass leder till en uppskattat kundresa som gärna görs igen och igen.


https://www.visma.se/blogg/5-satt-for-den-fysiska-butiken-att-overleva/
För mig är en service i världsklass något väldigt lyhört och anpassat efter situationen. Att jaga kunder runt i butiken och rapa upp manussektioner är usel service, helt under isen, om inte kunden visar ett intresse för det. Jag blir också gärna mött när jag kommer in i butiken, i en del av besöken har man en regelrätt fråga direkt man vill ha svar på.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 076
Senast: MiaMia
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 629
Senast: Lingon
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 253
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 678
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp