Bukefalos 28 år!

Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Missade ditt inlägg förut, ursäkta.

Nej, jag har faktiskt aldrig hört talas om ngt liknande. Vilket nog betyder att de blir svåra att få tag på här tyvärr.

Vi har mkt sjösand här, bara att hämta nere vid stranden i skottkärra. Men den är BLÖT, och det funkar ju inte. I övrigt tror jag inte jag kan få tag på sand.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Jag har själv lagt an en sko och kan inte för mitt liv förstå hur man skulle kunna slå på den på ett bra sätt. Men det är ju jag det..



Jag ska ta kort idag och lägga ut här så får ni se lite bättre! :idea:

Jag menade inte i ditt fall, där kan det säkert vara så att det inte finns något att sätta sömmen i.
Jag undrade mer om det var farligt , om det fanns sömtag, om skon som du beskrev så att säga, blev liggande på sulan.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Kanske dum fråga, men kan en dålig mage i sig ge fång?
Alltså om en häst, går med diaree under lång tid, skulle det i sin tur kunna ge fång eller är det när hästen välhar fång som det är extra viktigt att vararädd om magen?
Jackpot
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Frågan är ju också, i så fall, ställa på boxvila i väntan på VAD? :crazy: Det tar ju lång tid för hovarna att växa ut så att det går att fixa till.. Ska hon då stå inne tills dess? Och jag har ingen som vill göra mer än "vänta" eller "ge smärtlindring". .

När min ena ponny had slitit ner sina fossingar under bete så var han väldigt öm när skor skulle på, det tog ca 2 veckor för honom att hoven växte ut så pass att han var ok, vi skodde då med en slags plastsko som används mest i trav tror jag.

Skon satt hyggligt, gled dock lite men funkade så länge att vi sedan kunde sko som vanligt.

Han åt butta under tiden.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Jo, jag hajar ju vad poängen är men det tar emot att göra så.. Dels för att häst 2 (storhästen) blir tossig när han inte har sin flickvän och bara står och skriker.. :crazy: Han gör inte illa sig eller så men han blir ledsen, och hon med för den delen. Har ingen möjlihet att ta hit ett sällskap heller då jag bara har två boxar. Och dels pga nackdelarna = risk för belastningsfång pga stillastående, ingen vidare cirkulation, stela muskler osv.

Vore jag dig så skulle jag faktiskt tycka att den friska hästen fick stå ut med att vara ledsen ett tag!

För det är ju inget vidare bussigt att den som är så dålig att hon knappt vill gå ska behöva plågas mer för att en annan ska få vara glad!

Har jag fattat dig helt fel? :confused:

Det viktigaste måste ju vara att kompisen blir ok så fort det går, för att båda ska bli glada!
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Kanske dum fråga, men kan en dålig mage i sig ge fång?
Alltså om en häst, går med diaree under lång tid, skulle det i sin tur kunna ge fång eller är det när hästen välhar fång som det är extra viktigt att vararädd om magen?
Jackpot

obalans i tarmfloran kan yttra sig i fång.. min ponny som tidigare aldrig haft fång (gått på bete mm), fick smaka på Hö-silage (under 1kg) vid jul och sedan var helvetet igång. stog på box fleramånader, har kraftig hovbenssänkning och får återfall med något års mellanrum..

så det lönar sig att vara försiktig!
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Jag menade inte i ditt fall, där kan det säkert vara så att det inte finns något att sätta sömmen i.
Jag undrade mer om det var farligt , om det fanns sömtag, om skon som du beskrev så att säga, blev liggande på sulan.


Okej, då förstår jag.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Kanske dum fråga, men kan en dålig mage i sig ge fång?
Alltså om en häst, går med diaree under lång tid, skulle det i sin tur kunna ge fång eller är det när hästen välhar fång som det är extra viktigt att vararädd om magen?
Jackpot


Foderrelaterad fång kommer ju från magen, genom att något rubbat balansen i magen - t.ex. ett för snabbt foderbyte eller att man ger en medicin som kan slå ut magen.

Jag vet inte hur det är med en häst som haft diaree under en längre tid men såvitt jag vet har hästar med känslig mage en större risk för att få fång (rätta mig någon om jag har fel!) så visst ska man vara rädd om magen på fånghästar även i förebyggande syfte. Det är ju t.ex. för att skydda magen som man vänjer hästarna vid gräs på våren och inte bara släpper ut dem direkt på grönbete..
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

När min ena ponny had slitit ner sina fossingar under bete så var han väldigt öm när skor skulle på, det tog ca 2 veckor för honom att hoven växte ut så pass att han var ok, vi skodde då med en slags plastsko som används mest i trav tror jag.

Skon satt hyggligt, gled dock lite men funkade så länge att vi sedan kunde sko som vanligt.

Han åt butta under tiden.


Det har gått ca 3 veckor sedan ponnyn verkades. Visst är det skillnad, men inte tillräckligt. Hovarna börjar bli på gränsen till för långa nu också.. Så visst växer de men inte så mkt som det behövs på de ställen som behöver växa ut.

Problemet som jag ser det är ju att om man skor nu, så ligger skon an mot sulan - inte där den ska ligga an.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Vore jag dig så skulle jag faktiskt tycka att den friska hästen fick stå ut med att vara ledsen ett tag!

För det är ju inget vidare bussigt att den som är så dålig att hon knappt vill gå ska behöva plågas mer för att en annan ska få vara glad!

Har jag fattat dig helt fel? :confused:

Det viktigaste måste ju vara att kompisen blir ok så fort det går, för att båda ska bli glada!


Hon är inte så dålig att "hon knappt vill gå" i nuläget, imorse gick hon "glatt" ut i hagen men det gör ONT att gå mot normalt sett. Hon vill inte stå stilla om det är så du uppfattat mig. Hon rör sig däremot väldigt illa mot vad hon brukar.


Du har nog missuppfattat lite.. Hon går alltså INTE i hage nu för att den andra hästen inte ska vara "ledsen" utan hon går ute som vanligt för att hon verkar må sämre när hon inte kan röra sig lite (vandra runt och gnaga på träd) och hålla cirkulationen igång. DÄRFÖR har jag inte velat stoppa in henne på boxvila helt ännu, eftersom hon är så mkt sämre inne än ute som det sett ut hittills.

Man skulle kunna sammanfatta det som att hon stapplar ut på morgonen men skrittar förhållandevis energiskt in. Mat väntar ute på morgonen och mat väntar inne på kvällen, så maten tror jag inte är skillnaden i hur hon rör sig.

Vad gäller andra hästen så har han klarat av att hon haft boxvila förut så det är inget jag skulle lägga större vikt vid om hon faktiskt MÅSTE in på boxvila. Då får han vackert vänta tills kompis blir frisk.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

COARI, om du kommer in på tråden....
Stämmer detta?
Att man inte kan sätta sko på en häst vars hovvägg, eller bärrand är nedverkad, om det skulle finnas möjlighet att få i söm?.

Anledningen att jag frågar är att det kan ju bli så att skon rycks bort illa om hästen fastnar i hagen.Jag har haft häst som då bara haft sulan kvar att stå på, men där har hovslagaren, om än med möda, satt på en ny sko.
Ingen hälta och jag har ridit.

Det beror helt på hur tunn sulan är och om det går verka sulan plan så att skon inte ger punkttryck. Jag har sjäv lyckas sko hästar med ner eller mindre obefintlig hovvägg och knappast någon bärrand som gått på själva sulan.

Tack och lov så har dessa hästar varit "verkade" så att själva sulan varit tjock och gått att verka plan samt skåla ut så pass att skorna inte gett ett ömmande sultryck. Det viktigaste är att skons i innerkant inte ligger och trycker över sulan, gör den det så måste man fasa ur den i skons undre innersida. Man kan även lösa problemet med hjälp av utskuren sula (sk. sulkrans) i läder som omgående formar sig avlastande mot hovens sula.

Allt hänger på om det finns ngt att fästa skon i men det brukar man kunna lösa oxå bara man e lite full i :devil:

Som jag förstår det talar vi här om en "minihäst" så skoning kan det knappast vara tal om utan snarare kirurgi.

Allt går dock, bara fantasin sätter gränserna.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Man skulle kunna sammanfatta det som att hon stapplar ut på morgonen men skrittar förhållandevis energiskt in.

Det är helt naturligt, jag stapplar oxå ur sängen på morgonen men skrittar förhållandevis energiskt ner i den på kvällen. Fast då har jag bara mat som väntar till frukosten för kvällsmat äter jag innan jag går och lägger mig och när jag går och lägger mig väntar ntg helt annat på mig.:p :love::d

Och alla som slagit sig på foten eller handet känner säkert till att det ömmar mest på morgonen innan man börjar röra på kroppsdelen.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Inte ska och inte ska...
När det gäller butta och finadyne och de flesta andra smärtstillande/antiinflammatoriska preparat så har de ju som biverkning att de kan slå ut magen/tarmfloran. Det är ju inte bra på en fånghäst då störningar i magen/tarmfloran kan leda tills just fång. Man ska vara rädd om magen på en fånghäst.

min häst klarar butta och han har haft fång.. dock får han inga höga dosar, max 2 påsar dag och han väger 600kg... hur mkt har du gett din lilla shettis??

reagerar mer på metacam och quadrisol men det kan nog även bero på högre dos. men med buttan får han inga magproblem alls.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Det har gått ca 3 veckor sedan ponnyn verkades. Visst är det skillnad, men inte tillräckligt. Hovarna börjar bli på gränsen till för långa nu också.. Så visst växer de men inte så mkt som det behövs på de ställen som behöver växa ut.

Problemet som jag ser det är ju att om man skor nu, så ligger skon an mot sulan - inte där den ska ligga an.


Fan att du inte kan få ut någon. Nu undrar jag ju ÄNNU mer det jag var inne på innan - om det inte går att verka ner sulan lite så man får den mer i nivå strax under hovväggen iaf och kan få på sko.

Min dam fick ju skorna dragna vid operationen, skulle stå kvar på kliniken över helgen (oppades en fredag) och skos på kliniken på måndag. Hastigt och (o)lustigt blev det ju sen så att hon kom hem på fredagen och det tog ett tag innan min hovslagare kunde komma. Hon fick tofflor BF, och vara barfota bak, stod ju bara i box och sjukruta iaf.

Nu bröt hon ju ner hovväggen i alla fall, och gick markant på sulan BB. Ömmade dock inte på det mjuka som hon stod på (gick på sulan fram med men mindre omfattning).

Jag nojade för hur f*n man skulle få på skor, och hovis drog efter andan och tyckte 'ojdå, det här kan bli.. besvärlugt' när han såg henne.

Men det blev ju inget problem, för sulan hade - om det var för hon gått/stått på den eller ej vet jag inte, men den kraftigt ökade cirkulation som blir kanske kan ge snabbare tillväxt? Hursom, det var inte så farligt som det såg ut att korrigera, utan gick förhållandevis lätt att ta ner den (för)tjockade sulan och få ner den strax under hovväggen och få på sko. Det var inte många mm tillgodo, och det var lite av en risk eftersom hon hade väldigt platta sulor även bak, och normalt inte världens tjockaste heller.

Och om din börjar bli lång i hovarna med, så borde det ju kunna finnas en chans att man kan ta ner sulan så att man kan få på en sko och ta bort sultrycket.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Fast då har jag bara mat som väntar till frukosten för kvällsmat äter jag innan jag går och lägger mig och när jag går och lägger mig väntar ntg helt annat på mig.:p :love::d



Tack för informationen om min fråga.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Det tycker jag det är, duglig ide alltså. Men så är ju jag en envis förkämpe för att det PSYKISKA välmåendet är lika viktigt som det fysiska. Och är medveten om risken att och beredd att ta den konsekvensen om den kommer att det kan göra att jag tar beslut (t ex släppa ut) som gör att allt kan vara över. T ex när jag släppte ut senskadade valacken i stor hage fast han skulle stå på box. Helt enkelt för att han höll på att mentalt DÖ av att stå i box månad in och månad ut. Nu gick allt bra, men jag var beredd att ta konsekvensen av om allt gick åt helvete. Vilket det kunde gjort.

Så, helt okej mellanlösning tycker jag, såvida du är medveten om att det KAN få konsekvenser (det kan ju dock stå inne med), och det vet jag att du är, så kör så du =)

Jag har dock suttit och klurat lite på hur hovväggen eg ser ut, och hur tunn sulan är etc? Mitt xx-sto trampade ju sönder (bröt sönder) hovväggarna om hon var barfota mer än nån dag, och gick då på sulan :crazy: Men där lyckades i ena fallet hovis ändå hitta såpass mycket vägg att han kunde få i några söm (hade hon dragit av den igen dock hade det varit kört), och i andra fallet fanns det såpass mycket sula att han kunde ta ner såpass att det gick att få på sko och hel sula igen. Jag ifrågasätter alltså inte att det inte går att få på sko, jag är bara nyfiken på hur det egentligen ser ut?

Jag förstår inte varför det hela tiden ska talas om psykiskt välmående när det bevisligen inte har lett till fysiskt välmående och varför hela tiden blanda in peronligt ägda individer och deras trauma när det inte är relevant för vare sig tråden eller TS:s problem och fråga. Här tolkar jag det som att man diskuterarar levande ting och hur man på bästa sätt ska få det att överleva sitt smärtsamma trauma, inte diskutera risker och handlande som leder till döda ting.

TS "sk" mellanlösning" ser jag som helt riskfri och väl genomtänk och enligt mig så kan den inte få dom konsekvenserna som drabbat mindre genomtänkta "mellanlösningar" .
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Ser det som att jag får göra en mellanstor sjukhage där det är plant + sanden nu när den är mjuk med monsterström (hon rymmer, och då är hon ändå UTE, inne skulle hon nog få tokfnatt om man inte matade henne konstant) och bootsen då och sedan ha henne på ultratjockt lager spån om nätterna. Tills vidare då.

Duglig idé? :crazy:

Iden är strålande enligt mig och bäst av allt, du slipper ge smärtlindring med alla negativa biverkningar det medför.
Tänk dock på att mkt sand lätt kan leda till sandkolik så en kur med loppfrö som 95johsv nämde är ett mkt välkommet tips och klokt tänkt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
824
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 564
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Min engelska staffe/amerikanska bulldog blev i höstas akut sjuk. Spydde flera gånger om dagen och slutade äta. Man hörde hur magen pep...
Svar
9
· Visningar
1 272
Senast: zelma123
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 299
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp