Bukefalos 28 år!

Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

-kl-


Här kommer lite bilder, dock inget vidare pga ljusförhållandena och en ponny som inte ville hålla upp hoven. Jag kommer ta fler bilder under dagen bara dagsljuset kommer (ljuset i stallet gör att blixten blir tokig) så det kommer förhoppningsvis bättre bilder.

Jag börjar bli riktigt frustrerad på det här nu, tycker att hon bara blir sämre (eller oförändrat men DÅLIGT i genomsnitt) och jag kommer åka iväg till sverige och vara borta och ja.. Jag är riktigt orolig för hur det här ska gå.


Bilderna då, vi börjar med rtg bilderna från hennes stora fånganfall i juni 2006. De kanske kan ge ngn information i övrigt? Hon röntgades för övrigt på Täby ATG.

VF RTG


VB RTG


HF RTG


HB RTG


Det är inga roliga bilder..


Och hovarna imorse då. Länkar för bättre (större) bilder).


Hovarna framifrån.

Igen.

Från sidan, HF.

Från sidan, VF.

På bilderna från sidan ovan syns tydligt de "uppfasade" kanterna. Även hur ojämn och helt åt skogen hovens form är i övrigt..


Ett försök till bild på HF rakt uppifrån. Det var dock SVÅRT att få till en bra sådan bild, ursäkta för det.

Ett till försök.

HF från sidan, här syns sulans "uppbuktning" hyfsat väl.


HF underifrån. Märk extra tydligt de svarta fläckarna fram i sulan. Där sviktar även sulan. Jag funderar lite på om det kan tyda på blödning men jag vet inte? Hon ömmar INTE när man trycker på sulan.


Ett försök på VF.


VF underifrån.


VF från sidan. Dålig bild som egentligen är tagen för mkt nerifrån = det blir inte riktigt en rättvis bild.


En sista bild på VF som är jättedålig men man ser sulans höjd och upphöjning i tån hyfsat bra så vi tar med den i alla fall. Ursäkta pälsen.


Och en bild på ponnyn från imorse, inte död men inte pigg och busig som vanligt heller. :( Här har hon precis rest sig upp. Notera benställningen fram med benen brett isär. Hon går likadant som hon står.

P1110226.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

min häst klarar butta och han har haft fång.. dock får han inga höga dosar, max 2 påsar dag och han väger 600kg... hur mkt har du gett din lilla shettis??

reagerar mer på metacam och quadrisol men det kan nog även bero på högre dos. men med buttan får han inga magproblem alls.

Hon har enligt vets ordination fått 1 påse/dag, det kan jag tycka är lite väl mkt (hon kan knappast väga mer än max 200 kg) men hon har fått mindre dagsdos förut och reagerar likadant efter ett par dagar - med utslagen mage och tecken på förgiftning.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Fan att du inte kan få ut någon. Nu undrar jag ju ÄNNU mer det jag var inne på innan - om det inte går att verka ner sulan lite så man får den mer i nivå strax under hovväggen iaf och kan få på sko.

Nu har jag bilder framme. Jag är också väldigt ledsen för att ingen "vill komma ut". Fast det handlar snarare om att "alla" här anser att "det finns inget att göra" (alt. "ge butta + boxvila"). Det köper jag INTE men vad ska man göra? Sitter pyrt till rent geografiskt. :crazy:
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Iden är strålande enligt mig och bäst av allt, du slipper ge smärtlindring med alla negativa biverkningar det medför.
Tänk dock på att mkt sand lätt kan leda till sandkolik så en kur med loppfrö som 95johsv nämde är ett mkt välkommet tips och klokt tänkt.


Hon har aldrig tidigare visat tecken på kolik övht trots att de året om har tillgång till sand och hon har stått i den där sjukhagen 2 månader i sträck. Men man kan aldrig vara nog försiktig antar jag...


halvt kl.

Kan man få tag på loppfrö i vanliga matbutiker? Kallas det ngt annat då eller bara "loppfrö"?
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Nu har jag bilder framme. Jag är också väldigt ledsen för att ingen "vill komma ut". Fast det handlar snarare om att "alla" här anser att "det finns inget att göra" (alt. "ge butta + boxvila"). Det köper jag INTE men vad ska man göra? Sitter pyrt till rent geografiskt. :crazy:

Jo det var det jag menade med fan. Inte riktat mot dig alltså, utan som jag skrev innan, att ingen vill komma ut och du bor på ön (= inga kliniker etc)
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

loppfrö finns här på både coop och ica. Heter Psylliumfrö och finns oftast bland hälsokosten.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Tack, då ska jag kolla upp det!

Hur mkt ska man ge? Finns det ngn rekommenderad "dos"/dag?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Jo det var det jag menade med fan. Inte riktat mot dig alltså, utan som jag skrev innan, att ingen vill komma ut och du bor på ön (= inga kliniker etc)


Nej, jag förstod nog det. Det finns ju inte "ens" några direkta hästvet. här heller, utan de är inrikade på nötdjur osv.

Jäkla ö. :cool:


Kan meddela att jag nu stått 1½ timme och petat upp sjukhagen, så nu står shettisen där på djup sand och tuggar på träpinnar och storhästen står och grinar på andra sidan staketet (ja, han är lite mjäkig) men på de hela taget verkar det funka helt ok. Så får vi se vad för eventull effekt det här har.


Kom gärna med kommentarer ang. bilderna, många av er har säkert sett fler hovar än mig. :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Det var inga vackra hovar

Finns det verkligen inget utbildad hovslagare på Åland eller någon som åker ut med jämna mellanrum?
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Nej, det kan man verkligen inte påstå. Jag blir ledsen bara av att titta på bilderna.

Vad jag vet finns det EN hovslagare här som är utbildad på Skara, han skor dock i mycket liten utsträckning numera och inte alls just nu tror jag pga skada i armen. Han är mkt svår att få ut till privathästar.

I övrigt finns det många "hovslagare" med utbildningar som inte är direkta hovslagarutbildningar, t.ex. proffstravtränarutbildningen i Finland där man också får lära sig att "sko". Jag vet inte exakt vad hovslageribiten i den utbildningen innefattar så det kan jag inte uttala mig om.

Och så har vi de direkta kvacksalvarna (oftast självlärda), men sådana finns ju överallt.

Sedan finns det ett antal hovslagare som åker över från Sverige med ca 6 veckors mellanrum. Vet dock inget om utbildningar etc hos de olika hovslagarna. De åker ju över just i 6 veckors mellanrum och har fasta kunder, det torde vara rätt svårt att få ut dem såhär hipp som happ.

Personligen använder jag mig normalt av en hovslagare som är utbildad just i Finland på den utbildning jag nämnde. Jag har försökt få ut någon av de svenska hovslagarna som kommer över förut men det har visat sig mer än lovligt krångligt då flera av dem inte "tar fler kunder" eller "har fullt" eller så krånglar det med att min stora häst behöver lugnande så vet. måste bokas in i förväg. De skoningar jag sett av de hovslagare som kommer hit skiljer sig inte mkt åt det positiva hållet från den hovslagare jag normalt använder heller, vad jag kan bedöma (som inte är proffs).

Jag har ju inte FULL koll men det jag vet så ligger det till så.
Man kan ju sammanfatta det så att en riktigt duktig, utbildad hovis skulle ha det rätt bra ställt med jobb om h*n flyttade hit..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Det finns ju att verka där:confused:

att sulan buktar är ju ett fångsymptom eller så är den inte renskuren.

En sko med öppen tå borde gå att få dit.
Den sömmas inte där framme i tån där blödningen sitter.

Hur fasen har han raspat:eek:
A la strasser:smirk:

Har den där bananböjningen kommit nu, med tiden eller är kvar sen fångtiden?
 
Senast ändrad:
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Ja, det tycker jag också. Att det på ngt sätt borde gå att få på en sko/avbelasta på annat sätt. Men, jag kan ju inte slå på skon/greja ngt annat själv. Och ord. hovis anser ju efter beskrivning att "nä, vänta" (ville inte komma ut), vet. sa också när han tittade att "nä, finns inget att göra". Och här står jag med avvikande åsikt och en ponny som stapplar omkring i sjukhagen.

Sulan var inte buktande innan verkningen, däremot direkt efter. Och hon var helt frisk och kry innan verkningen vad jag kunde avgöra så om hon inte fick akut superfång direkt vid verkningen så har han helt enkelt inte rört sulan vid verkningen - utan bara tagit på andra ställen. Vilket jag tycker verkar troligt, det var en av mina första tankar kvällen efter verkningen: "men.. sulan i sig verkar ju orörd".
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Kan den ha fått inflammerad läderhud:confused:

Skulle aldrig släppa ut den i skogshagen!!!!!!
Gör den där sjukhagen.

Sen kan den som rids klara av boxvila rätt bra iom att den får motion o kan promeneras med ngn gång extra.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Skrev tidigare att hon sedan imorse står i sjukhagen som består av enbart djup havssand.


Ja, det kan jag tänka mig, ang inflammerad läderhud. Hon har ju rätt känsliga hovar, speciellt med tanke på tidigare fånganfall. Frågan är väl då, skulle inte vet. ha märkte det och vad för man åt det?


Vad menar du med det sista? :confused: Vilken är det som rids som har boxvila??
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Jag var på en föreläsning som SLU´s fångexpert höll (Ove Wattle, tror jag att han hette) han sa att en av utbrytningsfaktorerna till fång kan vara just verkning/skoning.

Vad han menade var att om man åkte transport och bytte foder samma dag så kanske man skulle undvika verkning/skoning i anslutning till detta då det kunde orsaka att bägaren rann över (detta är ett exempel alltså).

Det kan inte ha varit en mängd små faktorer som tillsammans med den hårda verkningen har gjort att hon har fått en lätt sväng av fång?

Tycker inte att bilderna är så groteska som jag trodde efter din beskrivning med tanke på hur pass dålig hästen är. Kan det inte vara någon följdsjukdom till den hårda verkningen som gör att hästen fortsätter att vara så pass dålig?

Mvh

Tora
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Jag har ju använt de ord jag anser passar och jag jämför ju med hur verkningen normalt sett ser ut. Och det är verkligen en gigantisk skillnad, så det kanske blir lite överdrivet när jag beskriver det?

Ja, det låter rimligt. Men tja, vet. tyckte "det är inte fång". Det ger jag dock inte mkt för ärligt talat, upplever att symptomen + rörelsemönstret numera är i princip det samma som vid fången förut. Med undantag för mindre värme i hovarna och mindre puls. Dock verkar smärtan i sig vara lika svår som när hon hade sitt maffigaste och första fånganfall 2006.

T.ex. när hon klev upp imorse höll hon riktigt emot med magen och verkligen försökte avbelasta så mycket det gick. Exakt så betedde hon sig vid all förflyttning under den första tiden efter diagnosticerad fång.


Fast jag vet inte vad förutom verkningen och det smärtstillande som skulle kunna ha utlöst detta (om det skulle vara fång). Inget annat vad jag kan minnas, ens i form av motion på annorlunda underlag, var nytt eller främmande eller extra krävande dagarna kring verkningen. Och hon var ju lika jättedålig direkt efter verkningen som hon är nu, med skillnad mellan att stå inne och ute då. Sedan blev hon ju bättre av smärtstillande för att sedan bli vråldålig och sedan när smärtis tagits bort - på ruta ett igen.

Det kan mkt väl vara så att det här utlöst fång. Eller inflammerad läderhud som axel skrev. NÅGOT är det ju. Jag kan inte avgöra vad dock. Och således kan jag heller inte riktigt veta vad man ska göra åt det.. Fång är i princip lika med som det är nu, dvs sjukhagen med sand och så full koll på vad hon får i sig och mkt strö inne. Men om det är ngt annat? Om hovarna behöver ngn form av akut "tillfixning"? Det är ju svårt för mig att veta.

Och hon har ju varit konstant dålig på en viss nivå ända sen verkningen för snart 3 veckor sedan. Ingen förändring förutom när smärtstillande framkallade en. Så.. Något är ju jäkligt tokigt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Fång kan vara ibland vara väldigt lurigt att diagnosticera (vilket du säkert vet).

Alltså du har både den kraftiga verkningen och smärtstillande som ställde till det i magen. Det är två riskfaktorer som tillsammans utgör en ganska så stor faktor + att hästen redan har haft fång en gång.

Hade det bara varit hovömhet så borde det ha blivit mycket bättre nu (tre veckor är ganska mycket).

Tyvärr så är det enda jag kan råda dig att göra är att ta dig till en klinik som har röntgen. Förstår att resan dit inte är den allra roligaste.

Men det kan finnas andra som har bättre mer handfasta råd.

Mvh

Tora
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Hej

jag har själv en ponny som precis blivit frisk från fången.
men han började halta igen och såg allmänt dålig ut han var halt på frambenen så jag åkte ner till st*ne*tad de konstaterade ett nytt fånganfall men de hade fel för det var en grov hovledsiflamation. hans benställning såg ut som din ponnys helt klart går utåtställd med benen. ett förslag från min sida är att du måste få ner trakterna på hovarna de är alldeles för långa sådana trakter ger blåmärken inuti som gör ont vilket kan orsaka hälta. har ponnyn hovledsinflamation ska h*n absolut inte stå på så mjukt underlag efter som det gör att hovarna skan vridas ännu mer i sanden.

MvH
-westerngirl-
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Glömmde skriva att min fick djävulsklorot istället för buta och han blev helt klart bättre än på butan.
han fick även en fång blandning som heter laminix av wendals herbs och en sedan var vi med i en prov grupp från hippo k9
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Absolut.

Men. Det jag tycker är klurigast är ju just det att om hon hade en viss grad av smärta av verkningen INNAN hon fick smärtstillande och det gick åt pipan pga det så har hon ju samma (vad jag kan se) smärtgrad NU som innan fadäsen med smärtstillande. :confused:

Hon gick ju dessutom och hade mer eller mindre den graden av smärta i nästan 2 veckor innan vi faktiskt provade finadynet. Så i så fall borde hon antingen ha fått fång redan av verkningen, eller en ordentlig inflammation eller.. något. Eller en ordentlig inflammation som sedan blev fång efter smärtstillandet? Jag vet inte. Det är bara konstigt.

Och bara det att jag som i princip amatör sitter här och funderar på vad det kan vara är ju konstigt egentligt.. Jag kan ju ändå inte avgöra vad det är - eller vad man isf ska göra åt det (eller jo, om det är fång vet jag men inte annars).

Hon kan ju inte åka ngnstans nu. Då måste vi vänta tills magen lugnat ner sig så att hon kan få smärtis för att åka eller vänta tills det blir bättre. Det vore i högsta grad av djurplågeri att stoppa henne i ett släp och åka mer än 3 h stående nu. :crazy: Tyvärr.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
773
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 004
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Min engelska staffe/amerikanska bulldog blev i höstas akut sjuk. Spydde flera gånger om dagen och slutade äta. Man hörde hur magen pep...
Svar
9
· Visningar
1 236
Senast: zelma123
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 237
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp