BVC eller läkare?

Jettan

Trådstartare
Våran 2-år gammla dotter har varit sjuk en längre period nu, samma skit av och till och nu så har hon en så hemsk hosta att hon fick vara hemma från dagis idag.

Bad sambon ringa BVC, då vi varit i kontakt med vanliga vårdcentralen tidigare och jag tyckte det var bättre att höra med den BVC-sköterska hon gått till, som kan det här med barn.

Men, eftersom jag inte gjorde det själv ringde han till vanliga vårdcentralen, till mitt stora förtret, och bokade in en tid för läkarbesök på onsdag...:crazy:

Så, nu har vi ju i alla fall en läkartid, men är det inte bättre att gå till BVC när det gäller barn? När vi åkt till sjukhuset har ju barnläkare behandlat henne, så vore det inte bättre att här hemma, att åka till BVC-sköterskan, och sen kan hon, vid behov, skicka oss vidare till sjukhuset och barnläkare? Eller är det sak samma att gå till vårdcentralen?

ja,ja... huvudsaken är ju att vi fått en tid nu... skulle det inte kännas bra får vi väl gå till BVC i stället...:grin:
 
Sv: BVC eller läkare?

När jag började gå till BVC sa de att till BVC tar man friska barn, är de sjuka ska man till VC eller till barnsjukhusen ... så BVC kanske hänvisade till vc .. ? Hur som blir det säkert bra, även om jag inte heller är förtjust i VC ... I värsta fall får ni åka till barnsjukhuset :)
 
Sv: BVC eller läkare?

I och med att det verkar vara en envis förkylning så tycker jag att VC var det bästa alternativet nu. Hade det varit något mer "diffust" som skulle tyda på någon mer långvarig sjukdom eller allergi så hade jag nog prata med BVC för att få en remiss till barnläkare.

Men vårens förklning verkar hemskt segdragen och jobbig, själv hade jag ont i halsen i två veckors tid utan att det var något annat än förkylning och jag har hört flera här i närheten. Ungarna går och är snoriga länge och är något nersatta men ändå inte sjuka.

Det är skönt att mina nu har sommarlov och faktiskt kan vila upp sig!
 
Sv: BVC eller läkare?

Segdragen är bara förnamnet.

Vi, jag och min dotter, har varit sjuka i över sex veckor nu. Hon dras med en hosta som gör att hon kräks. Vi var först till bvc-sköterskan som sa att vi skulle ge vatten typ. Sen träffade vi en barnläkaren på bvc som sa att de inte gör något om hon inte har andnöd. Att hon dagligen kräks allt hon äter var inte skäl nog att göra något.

I torsdags fick vi äntligen träffa en läkare på vårdcentralen som tog oss på allvar och skrev ut slemlösande hostmedicin. Tyvärr hjälpte det inte så bra utan hon fick för mycket slem att hantera och satte i halsen och fick just andnöd. Illfart till akuten.
Där fick vi ventolin, luftrörsvidgande, och remiss till öron, näsa, hals på karolinska.

Väntar ivrigt på att tiden ska komma i brevlådan för nu har det gått så långt att vi knappt får i henne mat för hon kräks så.

Vägde på akuten och hon har bara gått upp 150 gram senaste månaden pga allt kräkande.

Jag säger gå till läkare direkt och skippa bvc!!!
 
Sv: BVC eller läkare?

Ursch det där lät verkligen inte roligt, men jag förstår att det måste bli så på en liten en, med tanke på att jag själv höll på att kräkas flera omgångar pga allt slem. För mig hjälte renexin men det tror jag inte att de skriver ut till barn, Brickanyl fick Fredrik när han var 5 månader, då hade vi en omgång med RS virus som han ändå klarade av på "egen" hand.
 
Sv: BVC eller läkare?

Segdragen är bara förnamnet.

Vi, jag och min dotter, har varit sjuka i över sex veckor nu. Hon dras med en hosta som gör att hon kräks. Vi var först till bvc-sköterskan som sa att vi skulle ge vatten typ. Sen träffade vi en barnläkaren på bvc som sa att de inte gör något om hon inte har andnöd. Att hon dagligen kräks allt hon äter var inte skäl nog att göra något.

I torsdags fick vi äntligen träffa en läkare på vårdcentralen som tog oss på allvar och skrev ut slemlösande hostmedicin. Tyvärr hjälpte det inte så bra utan hon fick för mycket slem att hantera och satte i halsen och fick just andnöd. Illfart till akuten.
Där fick vi ventolin, luftrörsvidgande, och remiss till öron, näsa, hals på karolinska.

Väntar ivrigt på att tiden ska komma i brevlådan för nu har det gått så långt att vi knappt får i henne mat för hon kräks så.

Vägde på akuten och hon har bara gått upp 150 gram senaste månaden pga allt kräkande.

Jag säger gå till läkare direkt och skippa bvc!!!

Våra dotter har liknande symptom. Hostar så hon kräkts de senaste dagarna. Ventolin har vi redan hemma.... Hon lyckades somna till sist i går natt (vid tolv) efter flera försök att ge henne alvedon (för att minska irritationen), men hon spydde ju upp den hela tiden...:( men till sist gick den ner... plus lite näs-spray... då kunde hon till slut sova...:crazy: Stackarn... det är jobbigt med sjuka barn.... ska trycka på hos läkarn så vi verkligen får hjälp!!!
 
Sv: BVC eller läkare?

Jag har alltid gått till "vanliga" vårdcentralen när min dotter varit sjuk, aldrig BVC.

Ett tips angående alvedon till barn som kräks: Det finns som stolpiller, funkar bra och snabbt!
 

Liknande trådar

Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 790
Senast: Voeux
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 782
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 176
Kropp & Själ Jag har total ulcerös kolit, går på Remsima var sjätte vecka och så Asacol. Är i ett skov just nu. Frågan är nu lite mera ni som har...
Svar
4
· Visningar
678
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp