Bygga eller köpa hästgård?

Askur

Trådstartare
Jag och min sambo har pratat om hästgård. Dock är det inte så aktuellt för tillfället men det kan ju vara bra att ha ett mål och göra sig lite mer medveten om vad som väntar en.

Satt och kollade nyss och det är faktiskt ganska höga priser på gårdar. Särskilt om man vill bo centralt. Så min fråga är till er som både köpt och byggt, vad är billigast? Är det billigare att bygga egen gård eller tjänar man på att köpa?

Min pappa har eget byggföretag. Däremot utför dom inte alla tjänster. Rör och vattenledningar tex kommer man ju få ta vid sidan om.

Kom igen, bomba mig. Drömmen är att ha en stooor gård och om det är billigare att bygga själv så gör man ju naturligtvis det. :)
 
Sv: Bygga eller köpa hästgård?

Det beror ju på vart man bor, och till vilka priser gårdarna säljs för. Marken får man ju betala oavsett och det har ju i regel en viss prisnivå. Vi gav exempelvis 2 miljoner för 20 ha, 170kvm 1,5plansvilla, 170kvm verkstad och en ladugård m 2 boxar på ca 200 kvm. Inga direkta renoveringsbehov. Den summan kommer man ju inte långt med om man ska bygga själv. Småland handlar det om då.
 
Sv: Bygga eller köpa hästgård?

Och utanför Helsingborg kostar 1 ha mark - helt utan byggnader - 1 miljon...
 
Sv: Bygga eller köpa hästgård?

I Varberg kostar en central tomt på 1000 kv/m ca 2 miljoner. Där jag vill köpa/bygga hus i framtiden (ca 1,5 mil utanför, vid havet) kostar en lika stor tomt ca 1 miljon.
En hästgård med hus och stall i bra skick och 10hk mark kostar i snitt ca 5-6 miljoner häromkring så jag kan tänka mig att det vore billigare att köpa en färdig gård än att bygga nytt med tanke på tomtpriserna.
 
Sv: Bygga eller köpa hästgård?

Vill man ha en stor gård med extra allt (mark, stallar, ridhus, ridbana) i fint skick så går det nog loss på 10-20 miljoner beroende på läge. Bygger man själv hamnar man också i de summorna, men då får man det precis som man vill ha det.

Så prismässigt tror jag det är hugget som stucket, men för att få det läget och de byggnader som man själv vill så är det roligare att bygga själv.

Vi kör lite mittemellan, köpt en gård och bygger om/bygger till det som vi vill ha det.
 
Sv: Bygga eller köpa hästgård?

Det är omöjligt att svara på om man inte vet var gården skall ligga.

Räkna med att vilket litet bostadshus som helst kostar minst 2 mille ovan grund.
Och så grund, vatten och avlopp på det.
En del markarbete för att få till parkering och vägar 1 mille till, minst.

Då så är det 3 mille redan bara för huset utan mark och stall.

Stall som är litet bättre, minst en mille till.

Då så är det 4 mille.

Vad kan du få för det + markpriset?
I Norduppland så kan man få en fin gård med allt för runt 1 mille.
 
Sv: Bygga eller köpa hästgård?

Det är omöjligt att svara på om man inte vet var gården skall ligga.

Räkna med att vilket litet bostadshus som helst kostar minst 2 mille ovan grund.
Och så grund, vatten och avlopp på det.
.

Nej så dyrt behöver det verkligen inte vara. Strax över 1 miljon + grund, vatten och avlopp skulle jag säga.
 
Sv: Bygga eller köpa hästgård?

Nej du.
Det är omöjligt i dagsläget.

Eget arbete måste också räknas som pengar.
Då tid går att omsätta i pengar.

Jag har just gjort en pyttig utbyggnad, visserligen något krånglig, men den drog iväg till ungefär en halv mille.
 
Sv: Bygga eller köpa hästgård?

Nej du.
Det är omöjligt i dagsläget.

Eget arbete måste också räknas som pengar.
Då tid går att omsätta i pengar.

Jag har just gjort en pyttig utbyggnad, visserligen något krånglig, men den drog iväg till ungefär en halv mille.

Fast jag satt i möte så sent som i förra veckan med smålandsvillan, och har en färdig offert framför mig, så nog vet jag vad det kostar. Inga av deras enplan eller 1,5 plan kostar så mycket som två miljoner. Med grund och inkoppling V/A kommer man över, men nu var det ju utan vi diskuterade.
 
Sv: Bygga eller köpa hästgård?

Absolut, smålandsvillan är prisvärt! Och tillbyggnader blir ju ofta dyra, modulhusen är ju standardmått till allt + stora inköp. Så visst! Men då är det i regel runt 90kvm va? Övervåningen är väl inte inredd om det är 1,5 plan vill säga.
 
Sv: Bygga eller köpa hästgård?

Det är omöjligt att svara på om man inte vet var gården skall ligga.

Räkna med att vilket litet bostadshus som helst kostar minst 2 mille ovan grund.
Och så grund, vatten och avlopp på det.
En del markarbete för att få till parkering och vägar 1 mille till, minst.

Då så är det 3 mille redan bara för huset utan mark och stall.

Det behöver inte vara så dyrt. Det beror lite på hur man lägger upp det.
Håller själv på med att bygga hus, på 200+kvm. Det lär landa på ca 2 milj. Dock gör vi mycket själv, ex. lägger tak, markarbete, gräver osv. :)
Gäller bara att vända och vrida på varje sedel. ;)
 
Sv: Bygga eller köpa hästgård?

Dock gör vi mycket själv, ex. lägger tak, markarbete, gräver osv. :)

Då så är vi tillbaka på att eget arbete också kostar.
Det kan bli dyrare att bygga själv än att i stället arbeta för pengar och låta proffsen sköta byggandet.
 
Sv: Bygga eller köpa hästgård?

Om jag minns rätt så är Smålandsvillan bara inredd i bottenplan samt saknar isolering i innerväggarna.
Innerväggarna var vad jag minns också bara av gips utan byggplywood bakom.

Så för att få en Smålandsvilla helt klar i en större villastorlek så hamnade det i alla fall på 2 mille.
Och då utan skivor i väggarna.
Men ytterväggarna var visst mycket väl isolerade.
 
Sv: Bygga eller köpa hästgård?

Enplanshusen är helt färdiga utan att man behöver bekymra sig för övervåningen.
 
Sv: Bygga eller köpa hästgård?

Absolut, smålandsvillan är prisvärt! Och tillbyggnader blir ju ofta dyra, modulhusen är ju standardmått till allt + stora inköp. Så visst! Men då är det i regel runt 90kvm va? Övervåningen är väl inte inredd om det är 1,5 plan vill säga.

De har även enplanshus som är större, 122 upp till 144 tror jag det största var. Fortfarande under 2 miljoner.
 
Sv: Bygga eller köpa hästgård?

Jag har tänkte lite så att bygger man/renoverar så får man ju som man själv vill ha det. Tråkigt att lägga pengar på något som är färdigt men kanske inte riktigt som man själv vill ha det. Vi köpte renoveringsobjekt för billig peng. Mycket jobb men allt blir som vi drömt om. :)
 
Sv: Bygga eller köpa hästgård?

Ju större du köper desto mer vinner du på att ha det redan byggt. Ett ridhus drar sällan upp priserna, utan det gör marken.
 
Sv: Bygga eller köpa hästgård?

Då så är vi tillbaka på att eget arbete också kostar.
Det kan bli dyrare att bygga själv än att i stället arbeta för pengar och låta proffsen sköta byggandet.

Det bros väl lite på. Gällande taket, så har både jag och min sambo arbetat som takläggare. Vi har mycket goda kunskaper inom ämnet samt kan köpa materialet för inköptspris. En takläggare tar hur mycket som helst i timlön, så bara där tjänar vi 100 000:- på att göra det själv på max 4 dagars jobb.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 082
Senast: Habina
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 508
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
13 326
Senast: _Taggis_
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 180

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp