Bukefalos 28 år!

Bygglov - för vad?

dee79

Trådstartare
Jag har en liten jordbruksfastighet och undrar vad det är för utbyggnader/tillbyggnader/nya byggnader man får sätta upp utan bygglov. Tycker att lagen är lite svårtydd.

Jag skulle självklart kunna ringa kommunen, men det är svårt att komma fram och de har ofta lite dåligt med tid. Dessutom är inget på G just nu, bara på planeringsstadiet. Dock är det lättare att sitta och spåna idéer om man har koll på vad som gäller.

Kanske skulle säga att det är utanför detaljplanerat område.

Det jag funderar på är:

Lösdrift/vindskydd
Carport
Anläggning av ridbana

Förprövning m.m har jag koll på, men inte bygglovsdelen. Vet att man får sätta upp maskinhallar och liknande ekonomibyggnader utan bygglov.

Behöver man göra en bygganmälan på de byggen man startar som inte kräver bygglov?
 
Sv: Bygglov - för vad?

Tyvärr är det så att olika kommuner behandlar bygglovsfrågan olika, så det som är ok att bygga utan bygglov i en kommun kan en annan kommun sätta sig på tvären för tyvärr.

Jag har pratat med byggnadsnämnden i min kommun, och här gäller att ekonomibyggnader på en jordbruksfastighet utanför detaljplan och utanför samlad bebyggelse får uppföras utan bygglov och inte heller bygganmälan ska behövas. Om hästarna tillhör jordbruket räknas stallet/vindskyddet som en ekonomibyggnad, men är det hobbyhästar kan bygglov krävas. Om man tänker bygga nära fastighetsgränsen kan kommunen också vilja bli inblandade så att fastighetsgrannarna har möjlighet att säga sitt, även om det är en ekonomibyggnad.

En carport till de privata bilarna kan också kräva bygglov beroende på hur stor den är (räknas som komplementsbyggnad) och om det är räknas som samlad bebyggelse där man bor, och samma gäller utbyggnader på huset. Ridbana har jag däremot ingen aning om hur de ställer sig till ännu.

Jag skulle helt klart rekommendera att prata med kommunen redan nu för att få lite enklare riktlinjer att spåna kring. Min kommun är dock lätt att få tag i och verkar ha tid och svara på frågor, även hypotetiska.
 
Sv: Bygglov - för vad?

När jag hade en likadan fråga för något år sedan så skickade jag ett mail till min kommun och fick svar nästan direkt. Fördelen med mail/brev/fax är att man har en skriftlig kommunikation. Ringer man till myndigheter så saknar man bevis om vem/när/vad man svarade på frågan.
 
Sv: Bygglov - för vad?

*KL*

Tog era råd och har nu mailat kommunen så får vi se. Det lär dröja med svar (tog 1½ månad att få reda på vad vår sophämtning skulle komma att kosta då de hävdade att vår fastighet inte fanns med i deras rutt - trots att det faktiskt blev tömt och att sopbolaget visste precis vilken fastighet det handlade om).
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 350
Senast: Freazer
·
Hemmet Igår var det besiktning av huset jag tänker köpa. Jag hade själv varit ganska orolig för ett par träbitar som sitter i duschen (Se bild)...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
9 900
Senast: ainasoja
·
Anläggning Hej Vill ta hem hästen, och ska i samband med det köpa en till. Har ledsnat helt på att stå inackorderad. Vart får man reda på vad som...
Svar
7
· Visningar
1 844
Senast: Manji
·
Anläggning Hej. Vet att det finns massor trådar om detta men jag skriver en ny för att kunna få svar på mina. Vi har nu bestämt hur vi vill bygga...
Svar
18
· Visningar
3 455
Senast: in2u
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp