Byggt eget hus själv?

T

twinstar

Någon här som gett sig på att bygga ett eget hus? Alltså inte köpt ett nyckelfärdigt kataloghus utan kanske ritat själv med arkitekt, byggt själv eller med firma?

Nyligen typ!?
 
Sv: Byggt eget hus själv?

Mina päron har gjort det. 1980. Inte så spännande direkt, typisk 80-talsvilla.

Grannarna däremot har nyligen smällt upp ett tjusigt hus själva. De verkar ha gjort väldigt mycket på egen hand. Få se om jag kommer ihåg att ta kort när jag passerar.
 
Sv: Byggt eget hus själv?

Vi håller på!

Vi sprängde valborg 2007 och kommer antagligen kunna flytta in nu i slutet av mars. Vi har gjort i princip allt själva, bara haft hjälp av snickare vid resningen för att det skulle gå hyfsat fort. Huset är ett suteränghus med ca 204kvm på varje plan (2 plan alltså) + ett stort garage på ca 80kvm, så det blir mycket att städa! Just nu håller vi på att välja tapeter och färg för fulla muggar! På fredag kommer köket... det är så skoj att se sitt drömhus växa fram!

Var det något särskilt du ville veta?

//julia
 
Sv: Byggt eget hus själv?

mamma mia 400 kvadrat + biyta, vad ska ni köra för uppvärmning(ar) på det huset?
Vad kul att få förverkliga en husdröm sådär..... min husdröm är för dyr så den får förbli en dröm... om jag nu inte vinner på Lotto :rofl:

Jag känner nog bara de som köpt byggsatser men min makes arbetskamrater där har flera använt arkitekt då dom designat sitt hus :)
 
Sv: Byggt eget hus själv?

SHit vad stort! Jag blev jättenyfiken och suterräng också! Har du inga bilder?

Jag har också byggt hus, flyttade in i oktober. Har ritat själv men byggare har byggt det mesta. Vi har hjälpt till med sånt vi kunnat.
 
Sv: Byggt eget hus själv?

Min kusin och hennes man byggde förut hus åt sig själva. De gjorde allt själva, ritningarna, byggde ihop allt osv. Jag var in i deras hus och fotograferade lite en gång när de höll på att bygga det. En jättefin tvåvåningsvilla med helt underbar bastu :love:
Tyvärr vet jag inte om huset någonsin blev helt klart då min kusin avled för ett tag sedan...
 
Sv: Byggt eget hus själv?

Min mamma och hennes sambo har byggt eget hus, va väl en 5år sen dom vart klar. Dom har gjort ritnigar och allt själv med, fått hjälp av släkt vänner med en heldel. Och huset är på ca 120kvn


Och sjäg sj'lv är sugen på bygga eget hus för att få dröm huset!
 
Sv: Byggt eget hus själv?

Tack för alla svar!

Vad känner ni blir billigare med att bygga själv gentemot att köpa nyckelfärdigt? Eller blir det alltid dyrare att bygga själv? Varför valde ni att bygga själva?
 
Sv: Byggt eget hus själv?

Nu för tiden finns det ju "katalogföretag" som gör hus helt efter hur man vill ha det, willa nordic tex.
Vi funderade också på att bygga nytt ett tag och jag läste rätt mycket om det. En fördel med att ta ett kataloghus är att allt är relativt säkert vad det gäller material, konstruktion och kostnad. Något som förvånar mig är att man inte kan lita på att arkitekten gör en "görbar" konstruktion eller kan vara säker på kostnader. Jag har läst om människor som sagt till arkitekten att de vill ha ett hus för max, säg, 2,5 milj, och i slutänden fått betala en hel del mer eftersom materialkostnaderna inte alls stämde. Man måste också vara oerhört aktiv och påläst om man ska vara involverad själv.
Boktips: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9179882358
 
Sv: Byggt eget hus själv?

Hrmm :o skrev fel! Alltså det är 204kvm totalt (+ biyta och garage), inte 204kvm på varje plan! Det är drygt 100kvm på varje plan!
Uppvärmning blir i form av vedeldning i en vattenmantlad kakelugn (har vattenburen golvvärme i hela huset), solpaneler samt luftvärmeväxlare. Huset är dessutom så välisolerat att det närmast kan räknas som ett passivhus.

Vindvissla: Jag har varit så dålig på att fota, några gamla bilder finns på min pixbox, men jag ska försöka ta lite nyare bilder nu, det har ju hänt MASSOR sen de bilderna togs!

Kul att du också byggt hus. Det är helt fantastiskt att få bygga ett hus precis som man vill ha det, men jäklar vad mycket olika beslut som ska tas! Man blir ju alldeles matt bara av att tänka på det =)

twinstar: För oss blev det billigare att bygga själva, men det är för att vi (läs min man) gör så mycket själva och inte behöver anlita snickare (som annars kostar skjortan!). Dessutom ägde vi tomten sen tidigare.

//Julia
 
Sv: Byggt eget hus själv?

Mina föräldrar byggde eget hus för kanske 20 år sedan. Vi flyttade in -90. De ritade huset själva och pappa o farfar byggde själva i den mån det gick. Innan dess hade pappa o farfar ritat o byggt huset vi bodde i innan drygt fem år innan, och innan dess byggde pappa ett hus på värmdö som han sålde ganska omgående.
För åtta år sedan dog farmor och då byggde pappa o farfar ett hus på tomten bredvid vårat till farfar. Då använde de sig för första gången av ett färdigbyggt hus (även om dom ändrade om lite i ritningarna), men byggde ihop det själva till stor del.

Huset mamma och pappa bor i nu är stora huset på ca 250 kvadrat. Byggt i trä.
Huset dom bodde i innan var på 200 kvadrat. Byggt i sten.
Farfars hus är runt 200 kvadrat. Byggt i trä.

Mammas och pappas hus är visserligen något större än dom andra, men var helt klart dyrast att bygga. Dock hade farfars hus blivit billigare än vad det var om de inte hade köpt färdigt, men samtidigt mycket bökigare.
 
Sv: Byggt eget hus själv?

Vi håller på att bygga ett hus på sambons föräldragård.
Inflyttning till våren:bump:

Ett litet hus på 140 kvm på ett plan.
Är jättespännande att följa bygget.
Det är ingen firma som bygger, men vi gör inte det själv. Utan hört oss för om hantverkare och så.. Givetvis betalar vi dem vitt, vågar inget annat i detta kontrollsamhälle vi lever i.

Vi kikade på färdighus först, men det hade blivit mycket dyrare och så hade de inte kommit upp med kranbil på kullen där vi bygger.
Och så har vi virke från egen skog, blev några 100 tusen där som vi kom undan med.
 

Liknande trådar

Hemmet Så småningom hoppas jag på att kunna flytta hem och bygga mig ett litet hus. Tyvärr har jag tummen mitt i hand …. Huset måste med andra...
Svar
16
· Visningar
1 057
Senast: ufot
·
Hemmet Det var en vattenläcka i taket för flera år sen i vårt hus (långt innan vi köpte det). Själva läckan är åtgärdad sen länge men tapeten...
2
Svar
30
· Visningar
1 268
Senast: sthu
·
Hemmet Vi har köpt ett litet hus och ”alla” vill plötsligt komma och hälsa på. Vi ser det som sådär roligt att ha hela huset fullt med folk om...
2
Svar
27
· Visningar
2 826
Senast: Breaktown
·
Hemmet Jag har en idé om det perfekta skåpet/minigarderoben. Tyvärr verkar ingen annan dela min vision, så jag hittar ingenting att köpa...
2
Svar
28
· Visningar
1 336
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp