förvirrad

Trådstartare
Så tappade jag lite till av min "kvinnlighet". Under många år har jag avsiktligt avstått från sex pga att det gör ont. Tyvärr har jag haft sex så jag sitter fast i cellprovsträsket. Tiderna skickas ju ut automatiskt och efter att ha slarvat med att ta provet bokades det nogrannt in i kalendern den här gången. Resultat, det gjorde så ont så jag började grina och hon vägrade fortsätta utan skickar remiss till gyn. Tidigare har det gjort ont men inte såhär ont. Det känns så nedslående att jag inte ens kan ta ett cellprov längre. Att avstå från sex har jag förlikat mig med för många år sedan samma sak gäller tamponger men det här...
Vad gör det egentligen för skillnad om man tar provet på gyn? Kan man kolla upp om man bär på viruset? Bär jag inte på det så lär jag ju aldrig få det heller.
 
Cellprov tar man för att få reda på om man har några cellförändringar på livmodertappen och för att upptäcka ev livmodercancer i tid, så skillnaden i värsta fall är ju att om man inte går på cellprovtagning att en cancer kan gå oupptäckt för länge..

Men förutom det, för man måste ju inte gå på cellprovtagning om man inte vill, så kanske de kan hjälpa dig med vad än som felas då du får såna smärtor av sex, tamponger och en cellprovtagning. Det känns ju som ett stort problem för dig och kanske kan det avhjälpas.
 
Sex är inget större problem eftersom jag inte har någon partner och inte har några planer på att skaffa mig någon. Tamponger använder jag bara vid bad eller som komplement till binda om jag ska rida länge under den värsta delen av mensen. Varken det ena eller det andra är därmed något stort problem.
Det där om varför man tar cellprov är ju den springande punkten. Orsaken känner jag till och även hur cancern uppkommer. Det är därför jag undrar om man kan testa om man bär på viruset som orsakar cancern.
 
Detta är väl en fråga som är lämplig att ställa till gyn?
Det finns test för HPV-virus, men huruvida det är lämpligt att ersätta cellptovtagning med sådana tester har jag ingen aning om.
 
Om man har ett aktivt sexliv så är det garanrat en dålig ide att ersätta cellprov med en virustest. I mitt fall talar vi om obefintligt sexliv så där känns det som om det kan vara värt det om det nu går att testa. Med tanke på att jag fortfarande känner obehag 2 timmar efter försöket att ta provet så är sex ännu mer uteslutet ur mitt liv än det tidigare var.
 
Om man har ett aktivt sexliv så är det garanrat en dålig ide att ersätta cellprov med en virustest. I mitt fall talar vi om obefintligt sexliv så där känns det som om det kan vara värt det om det nu går att testa. Med tanke på att jag fortfarande känner obehag 2 timmar efter försöket att ta provet så är sex ännu mer uteslutet ur mitt liv än det tidigare var.

Jag förstår dig och din tankegång, men varför inte bara fråga gyn istället för att spekulera?
 
Cellförändringar (som i värsta fall kan leda till livmoderhalscancer) kan uppkomma av andra orsaker än bara HPV-virus även om det i de flesta fall beror på just HPV. Så även om man är HPV-negativ är det bra att få gjort cellskrap.

Hoppas att du kan få ordentlig hjälp mot smärtorna!
 
Jag förstår dig och din tankegång, men varför inte bara fråga gyn istället för att spekulera?
Därför att jag vill ha frågeställningen klar när jag kommer dit. Om jag inte har den klar är risken stor att jag åker hem och inte fått svar på de intressanta frågorna.
 
Jag vet inte om det ens går att bedöva, men är det inte så att gynekologer får bedöva, men inte barnmorskor? Då kanske det går mycket lättare hos gyn för dig. Över lag är väl de kanske mer vana vid "problemfall" också.

Vet att min mamma fick åka till gyn för att sätta in en kopparspiral delvis av den anledningen i alla fall.
 
Så tappade jag lite till av min "kvinnlighet". Under många år har jag avsiktligt avstått från sex pga att det gör ont. Tyvärr har jag haft sex så jag sitter fast i cellprovsträsket. Tiderna skickas ju ut automatiskt och efter att ha slarvat med att ta provet bokades det nogrannt in i kalendern den här gången. Resultat, det gjorde så ont så jag började grina och hon vägrade fortsätta utan skickar remiss till gyn. Tidigare har det gjort ont men inte såhär ont. Det känns så nedslående att jag inte ens kan ta ett cellprov längre. Att avstå från sex har jag förlikat mig med för många år sedan samma sak gäller tamponger men det här...
Vad gör det egentligen för skillnad om man tar provet på gyn? Kan man kolla upp om man bär på viruset? Bär jag inte på det så lär jag ju aldrig få det heller.

Det låter som du lider av vaginism (slidkramp) eller vestibulit vilket väl är det stora problemet? Det går ju ofta att lösa, så du kan ha sex, tamponger med mera om du vill. Det tycker jag du ska kolla upp i första hand.
 
Jag har tänkt tanken och det kan vara det också men inte bara det. För mig gör det ont överallt inte bara i slidmynningen.
Jag lider dock inte av det hela i vanliga fall utan endast vid cellproven. Tamponger är ingen stor vara i mitt liv och sex är helt inaktuellt även av andra orsaker.
 
Jag har tänkt tanken och det kan vara det också men inte bara det. För mig gör det ont överallt inte bara i slidmynningen.
Jag lider dock inte av det hela i vanliga fall utan endast vid cellproven. Tamponger är ingen stor vara i mitt liv och sex är helt inaktuellt även av andra orsaker.

Jag tycker du ska kolla upp det ändå, det ger ju lite fler valmöjligheter om du vill och det borde inte göra ont.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har sedan flera år sett ut som jag vore gravid. Vissa har till och med frågat. Har testat mig men det har varit negativt. Har inte...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
17 823
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 929
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Den korta versionen: Jag har inte tagit gynekologiskt cellprov på 8 år och har nu drabbats av dödsångest. Den längre versionen: Jag...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 372
Senast: Voeux
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 948
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp