Centrerad ridning?!

Sv: Centrerad ridning?!

Mahogney varför är det inte så att de i sveriges elit inte använder det???!!! [/QUOTE skrev:
... och någon frågade mej för ett tag sedan vad jag har emot i princip alla elitryttare :smirk: = Dom har nada kommunikation med sin häst (ryser när jag ser Dick van Dyk).
 
Sv: Centrerad ridning?!

Jag har själv tagit lektioner för Marianne och jag är supernöjd! Tycker hon är jätteduktig.

Läs min tråd på Barock om det:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=548327

Jag tror det handlar lite om förmågan att ta in det hon säger och våga granska och rannsaka sig själv och sin ridning.
 
Sv: Centrerad ridning?!

Fast det låter extremt basic, tycker jag när jag läser din berättelse på remont. Det är ungefär vad min vanliga ridlärare, utbildad på strömsholm, lär mig på min alldeles vanliga ridskola. Skillnaden är väl att saker och ting har lite tjusigare namn, "tänk fjärilsvingar" istället för räta upp dig i halvhalten och "mjuka ögon" istället för titta vart du ska. Jag tror inte att det är en pedagogik som funkar för alla, så man behöver inte vara förstockad bara för att man inte vill rida centrerad ridning. Alla vägar är inte lika bra för alla människor. Själv föredrar jag det traditionellt tråkiga, framför ridlärare som talar om att allt jag tidigare gjort är helt fel. För min del funkar det bättre om ridläraren ser var jag är och bygger vidare därifrån.
 
Sv: Centrerad ridning?!

jag tycker att det är en konstig filosofi ochdet är skit tråkigt och mystiskt jag får väll tycka det om jag vill eller?
Jag tycker att vissa blir väldigt jobbiga när de inte ger sig när man säger att man inte vill och man tycker at t det är tråkigt. Det är ju bara att acceptera eller!!!!???
 
Sv: Centrerad ridning?!

självklart är det individuellt!
Jag rider också för M, och är den hemska morsan som gjort våld på sin avkomma genom att låta henne testa detta förhållningssätt.

För min egen del, fungerar bildspråk, likt fjärilar och mjuka ögon bra, för andra kan det verka rena rappakaljan. Återigen individuellt.

Detta är i mitt fall av underordnad betydelse. De AHA-upplevelser jag själv fått, (de få gånger jag ännu ridit) är ganska många vid det här laget.

Det gäller framförallt att jag fått en HELT annan medvetenhet om vad jag dels GÖR med min kropp, frivilligt eller ofrivilligt/medvetet

samt

Vilka konsekvenser man kan iaktta hos hästen p.g.a. detta "görande"

och det mina vänner är den stora grejen för mig.

Ett nytt fokus, FRÅN att parera det hästen gör p.g.a mina signaler TILL att bli medveten om vad och hur jag signalerar, för att därmed (i den bästa av världar) inte längre behöva korrigera och parera. Det är då ni får se mig på TV :D
 
Sv: Centrerad ridning?!

Det ÄR extremt basic. Det är ingen som påstått något annat. Det är filosofi och ett tankesätt kring hur man tänker runt sin kropp, sin häst kropp och sina hjälper.
 
Sv: Centrerad ridning?!

Alltså naturligtvis ska du inte göra som din mamma tycker bara för att hon tycker så...om inte du vill då förstås...
Men däremot skadar det ju inte att pröva...du kanske blir helfrälst....

Och sen håller jag definitivt inte med dig om att det inte är bra för unghästar att göra mycket...det är mycket utvecklande för dem att få prova på allt! Min 2åring gör så himla mycket...MEN med måtta förstås...:D

Lycka till iaf!
 
Sv: Centrerad ridning?!

2Åring?????
Rider du på din två åring?
Men jag har provat och jag tycker att det är SHITSNACK om jag ska vara ärlig!
 
Sv: Centrerad ridning?!

jag har alltid lärt mig att man ska ancända händerna genom att ta halv halter för att få dom att gå i samma tempo! [/QUOTE skrev:
Och jag tycker det är alldeles underbart att slippa använda händerna vid ridning överhuvudtaget :devil: Det är lååångt ifrån alltid det lyckas, men j-drar vilken känsla när det gör det :love:
Tänk så skönt att låta hästen tänka själv, istället för att konstant sitta och driva med säte och förhålla med tyglarna... Eller är det bara jag som har blivit lat på äldre dar? :angel:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 306
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 898
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 155
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp