Bukefalos 28 år!

chipsgratäng

ameo

Trådstartare
Moderator
I mitt facebookflöde susade det förbi ett recept på Chipsgratäng - som inte på något sätt verkar vara nyttigt :p , men av många tydligen anses vara smarrigt... :d :d
Och jag blev lite sugen på att testa nån gång..
Med Googles hjälp har jag hittat fyllningar med fläskfile, tonfisk+svamp eller kyckling. Möjligen susade någon köttfärsvariant förbi, som jag missade att läsa.

Har Du testat chipsgratäng?
Vilken fyllning är Din favorit?
Och, är det någon som hittat nåt bra recept som inte innehåller kött? (eller "köttliknande/köttsmakande köttsubstitut")

(och hur smakar tonfisk och svamp ihop? i min tankevärld skär det sig totalt, men jag kanske missar något där?)
 
En inföding och fd kollega bjöd oss på denna lokala specialité en gång. Chipslåda. Det lät så vansinnigt äckligt men var inte riktigt så illa.
Chips runt kanten. Tonfisk och svampstuvning på och sen ost har jag för mig att det var. Det var ätbart.
 
Jag blev bjuden på en jättegod "chipgratäng" en gång, det var fläskytterfilé , en gräddig sås med smak av chili och så toppat med grillchips. Serverades med ris, och var jättegott :)
 
Jag gör en variant med fläskfilé. Hur gott som helst och inte nyttigt någonstans....

Kanske skall tillägga recpetet:
Stek en fläskfile och dela i mindre bitar
Krossa en stor påse svartpeppar chips
Blanda en burk campbells svampsoppa med lika mycket grädde och någon näve riven ost
Blanda 'såsen' med de krossade chipsen och i med fläsfilén i en ungstfast form
Täck med riven ost
In i ugnen i ca 10-15 min tills osten smält och blivit lite mörk (då har också chipsen svällt lite och hela saken stelnat

Jag ser inga problem med att byta ut fläsfilén mot stekt svamp, tex. Men tror att grönsaker kan bli för 'vattniga' för att passa till just detta.
 
En variant är tacofisk. Fast det är nachochips då, inte typ estrella.

Man blandar creme fraiche, grädde, tacosås och lite tacokrydda, häller över torsk i en ugnsform, krossar sedan nachochips och gör ett täcke uppepå av det och sedan riven ost överst.

Det blir liksom som ett väldigt krispigt osttäcke. Mycket, mycket gott :)
 
Min sambo pratade om just chipsgratäng bara för någon dag sedan. Han är sugen på att ta upp sin barndomsmat och testa. Jag är skeptisk

Återkommer när det är hans matlagningsvecka med resultat på fyllning och smak :D
 
En variant är tacofisk. Fast det är nachochips då, inte typ estrella.

Man blandar creme fraiche, grädde, tacosås och lite tacokrydda, häller över torsk i en ugnsform, krossar sedan nachochips och gör ett täcke uppepå av det och sedan riven ost överst.

Det blir liksom som ett väldigt krispigt osttäcke. Mycket, mycket gott :)

Den är supersmarrig.
Jag brukar dock blanda osten med cremefraiche och en liten sked majonäs och vi har nachips vid sidan av :)
 

Liknande trådar

Mat Hej! Jag tänkte bjuda min pappa och hans fru på middag men har inga bra recept eller idéer och är praktiskt taget novis i köket. Jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 498
Senast: Mineur
·
Äldre Har blivit sugen på att göra en varm smörgåstårta, har aldrig gjort en förut och googlade därför på lite recept men i princip alla...
Svar
13
· Visningar
2 061
Senast: Fille
·
Kropp & Själ Jag måste ändra om min mat. Kopierar från beachtråden jag äter normalt. frukost runt 10 En shake/lunch vid 13 (beroende på, börjat med...
2
Svar
22
· Visningar
4 025
Senast: Sleepan
·
Fritid Vid den senaste resan köpte jag med mig torkade citroner hem från Dubai. Fick veta att de förhöjer smaken på fisk-, kyckling- och...
Svar
11
· Visningar
7 119
Senast: Blueberry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp