Cola zero/juice/loka nyttigt?

Sv: Cola zero/juice/loka nyttigt?

Det är ju inte kolsyran i läsk som fräter på emaljen, utan syran , likaså syran i juice! I vanlig läsk är det ju socker så när det gäller sockret så är lightläsker mindre farliga ur kariessynpunkt men alltså lika frätande som vanlig läsk
 
Sv: Cola zero/juice/loka nyttigt?

Då tycker jag att du ska dricka det! Själv tänker jag dricka ett par goda öl i helgen, en stor del av det är ju också vatten som åkt omkring på en lastbil.

Humle, jäst och vatten. Inget tillsatt socker. Måste ju vara nyttigt! :D :D
 
Sv: Cola zero/juice/loka nyttigt?

Och där har jag helt annan information - min ömma moder är tandsköterska och är väldigt tydlig med att man ska passa sig för för mycket kolsyra just för att det fräter på emaljen. Jag är själv jätteslarvig med det för jag älskar kolsyrat vatten och det är ju inte alltid så att man kan borsta tänderna direkt efter ;)

Men nej det stämmer inte. Kolsyra är en svag syra som lätt neutraliseras. Däremot innehåller läsk fosforsyra (cola) eller citronsyra (fruktläsk). Det är starka syror som fräter rejält på emaljen.
 
Sv: Cola zero/juice/loka nyttigt?

Tycker definitivt att du ska skaffa en sodastream, billigare för dig och bättre för naturen än att köpa vatten som fraktas omkring på lastbil. Sedan kan du eftersom försöka dra ner på "pärontillsatsen". Jag är en stor läskälskare men har nästan helt slutat dricka läsk sedan vi skaffade vår sodastreamer, jag dricker betydligt mer vatten om jag får dricka den i kolsyrad form.
 
Sv: Cola zero/juice/loka nyttigt?

KL

Som diabetiker får man förmaningar om att inte dricka juice men gärna äta frukt.

Frukten innehåller fibrer, fruktkött, som gör kolhydraterna långsammare. Juice är söta, snabbverkande kolhydrater.

Jag ser ingen anledning att dricka juice annat än för att det är gott! Så speciellt nyttigt är det inte.

Visst är juice gott! :) Men då har med andra ord personen rätt i att juice är onyttigare kanske.
 
Sv: Cola zero/juice/loka nyttigt?

Jag började min "smaksatt-bubbelvatten-karriär" med just Loka Päron, håller med dig om att den är god. Jag klarar inte av att dricka vatten från kranen, har aldrig lyckats med det i några större mängder.

Jag köpte mig en bubbelmaskin och jag smaksätter mitt bubbelvatten med BOBs eller Kiviks lättdrycker, alltså lättsockrade måltidsdrycker. En sån förpackning som normalt ska ge en liter dryck använder jag till 4-6 liter bubbelvatten. Alltså lite smak som gör vattnet drickbar, till och med gott med många av smakerna.

Sodastreams smakessenser är ju svindyra!

Jag har inget emot att dricka vatten, men Loka Päron är så god att jag gärna väljer den när jag är ute nånstans!

Men borde inte sån tillsats bli lite väl sött? Jämfört med Loka menar jag.

Såna smakessenser är jättedyra, men jag blev nyfiken och vill testa :)
 
Sv: Cola zero/juice/loka nyttigt?

Det är ju inte kolsyran i läsk som fräter på emaljen, utan syran , likaså syran i juice! I vanlig läsk är det ju socker så när det gäller sockret så är lightläsker mindre farliga ur kariessynpunkt men alltså lika frätande som vanlig läsk

Jag har inte sagt emot dig utan mer samma sak ju ;)
 
Sv: Cola zero/juice/loka nyttigt?

Tycker definitivt att du ska skaffa en sodastream, billigare för dig och bättre för naturen än att köpa vatten som fraktas omkring på lastbil. Sedan kan du eftersom försöka dra ner på "pärontillsatsen". Jag är en stor läskälskare men har nästan helt slutat dricka läsk sedan vi skaffade vår sodastreamer, jag dricker betydligt mer vatten om jag får dricka den i kolsyrad form.

Jag dricker kranvatten också, men jag vill inte alltid dricka vatten, jag är ju sugen på annat ibland, därav dricker jag både juice, läsk, Loka och te också ibland. Jag ser alltså inget behov av att gå över till kranvatten helt för jag dricker ändå så pass mycket vatten att jag klarar mig. Varför jag skulle dra ner på pärontillsatsen förstår jag inte. Att vatten är nyttigare vet vi ju, men att BARA dricka vatten ser jag ingen vits med.
 
Sv: Cola zero/juice/loka nyttigt?

Jag har inte sagt emot dig utan mer samma sak ju ;)

Nej det tycker jag inte att du har :-), men det skrevs i tråden att kolsyra inte var bra för emaljen , ville bara nämna att det var fel, såg att det var ngn mer som höll med mig där
 
Sv: Cola zero/juice/loka nyttigt?

Jag har inget emot att dricka vatten, men Loka Päron är så god att jag gärna väljer den när jag är ute nånstans!

Men borde inte sån tillsats bli lite väl sött? Jämfört med Loka menar jag.

Såna smakessenser är jättedyra, men jag blev nyfiken och vill testa :)
Det är ju lättsockrade tillsatser jag använder och jag doserar ca 15-20% av deras "normaldosering", så jag kan inte påstå att jag tycker att det blir särskilt sött. Aningen mer än Loka och det smakar givetvis inte exakt likadant, men det är värt att prova.
 
Sv: Cola zero/juice/loka nyttigt?

var tvungen att kolla upp det där med socker.
Den lättdryck jag har öppen just nu innehåller 13 gram socker/förpackning (2 dl). Detta fördelar jag på ca 5 (ibland mer) liter bubbelvatten, vilket då ger drygt 2,5 g socker/liter bubbelvatten.
Analysvärden på förpackningar brukar anges per 100 ml, så för att jämföra innehåller det alltså 0,25 g socker/100 ml... Vanlig sockrad läsk innehåller runt 10 g socker/100 ml, motsvarande 100 g/liter...
 

Liknande trådar

Mat Jag förstår inte, några saker runt de läskvarianter som kallas för energidryck. Jag började fundera på de här frågorna, när en...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
7 604
Senast: TinyWiny
·
Mat Jag har nyligen blivit ägare till en Sodastream... Jag tänker mig att dra ned på mitt (och gärna makens) cola zero drickande. Jag vill...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 874
Senast: Huggorm
·
Kropp & Själ Jag är sockerberoende deluxe. Totaltfast helt enkelt. Nu har jag fått möjligheten att få hjälp och stötning med att bryta sockrets makt...
2
Svar
34
· Visningar
2 288
Senast: lil-sis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 254
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp