Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förstår inte riktigt. USAs sjukvårdskostnader är väl uppbyggda med privata försäkringar ofta förknippat med arbetsplatsen, det är väl så eller? Har du ingen försäkring så har du mer problem och kan hamna i att betala själv. Jo USA kanske bygger sjukhus för 3000 personer på 10 dagar som kina gjorde. Kanske.
Min fråga var om du är säker på att inte USA kommer att ta hand om alla smittade så som andra länder gör?

Tror du på allvar att de (om det inte redan är masspridning) kommer att porta alla smittade utan försäkring och låta dem smitta alla i sin närhet utan åtgätd?
 
Menar du att kina är ett föredöme med stark centralstat som inte lyssnar på den läkare som varnade och senare dog? Menar du att de enda med kompetens är de anställda av svenska staten? Vilka inlägg i tråden anser du är inadekvata och tillför inte någonting inte ens en insikt i att frågorna finns enligt teorin ” finns inga dumma frågor” ?

Men hur kan du på riktigt dra sådana "slutsatser" av @sjoberga s inlägg? Det framstår för mig fullständigt absurt i att man inte kan få kritisera köksbordsexperterna utan att få tillbaka ett "så du menar att Kina är ett föredöme"? Alltså verkligen fullständig absurd argumentationsteknik.
 
Fast där har du en svaghet i USAs ekonomi. Dyr vård. Det gör väl desamma vad andra presidenter gjort när valet är i framtiden, om ett halvår, med åtskilliga politiska debatter innan. Demokraterna fokuserar mer på allmän sjukvård än republikanerna. Den som lever får se. 😜 Det är hittills bara en av otäcka sjukdomar som finns.
Poängen är att det var så senaste valet också. Och det antas väl vara troligare att Trump tappar röster pga, sämre ekonomi än att han gör det pga. sjukvården (även om det indirekt kan vara sammanlänkat, sämre ekonomi på grund av sjukvård).
 
Min fråga var om du är säker på att inte USA kommer att ta hand om alla smittade så som andra länder gör?

Tror du på allvar att de (om det inte redan är masspridning) kommer att porta alla smittade utan försäkring och låta dem smitta alla i sin närhet utan åtgätd?
Behöver man inte skilja på vad som är smittspårning, karantänrestriktioner etc. och vad som är vård för patientens egen hälsa i en sådan diskussion.
När man som vi har en allmän sjukvård och även det som är myndighetsåtgärder genomförs i relation till individen via deras läkare så ser man kanske inte skillnaden på vad som är myndighetsåtgärder och vad som är "egentlig vård".

Min spontana tanke är att smittskyddsarbete i en befolkning där alla inte har (reell) tillgång till vård blir svårare. Men det kanske bara är min hemmablindhet som gör att jag inte ser hur det byggs upp smidigt på annat sätt.
Vet du hur dessa funktioner ser ut i t.ex. USA?
 
Men sen måste vi som jobbar med det vara tydliga också. Och kanske inse att alla inte förstår vad det betyder att sannolikheten är låg för spridning men att enstaka fall kan hittas (som exempel nu).

Hade Statsministern verkligen kallat in krishanteringsrådet om sannolikheten för spridning är låg med enstaka exempel? Känns inte det lite överkurs då? Du som jobbar med information inom området?
 
Nästa vecka kommer en massa vuxna och barn tillbaka från skidsemestrar i Italien. Men istället för att avvakta och ha hemundervisning, så vill man att ungarna ska prompt till skolan? Alltså, jag fattar verkligen inte. När dessa barn visar symptom så kommer det vara för sent, och deras hela klass, om inte hela skolan kan vara i smittrisk. Men jättebra, heja, liksom.

Hur svårt kan det vara att rigga en kamera i klassrummet och streama undervisningen in en, två veckor max.
 
Behöver man inte skilja på vad som är smittspårning, karantänrestriktioner etc. och vad som är vård för patientens egen hälsa i en sådan diskussion.
När man som vi har en allmän sjukvård och även det som är myndighetsåtgärder genomförs i relation till individen via deras läkare så ser man kanske inte skillnaden på vad som är myndighetsåtgärder och vad som är "egentlig vård".

Min spontana tanke är att smittskyddsarbete i en befolkning där alla inte har (reell) tillgång till vård blir svårare. Men det kanske bara är min hemmablindhet som gör att jag inte ser hur det byggs upp smidigt på annat sätt.
Vet du hur dessa funktioner ser ut i t.ex. USA?

Det är den här meningen jag främst reagerade och har svarat utifrån.
De som inte har råd med sjukförsäkringar kommer inte att få sjukvård och kommer att ligga hemma och vara sjuka och sprida smitta.
Jag har svårt att tänka mig att USA lämnar folk som är smittade därhän (men inte att de tvångsvårdas och släpps hem med enorma räkningar och vården blir kanske inte optimal om man inte kan betala) och klara sig bäst de vill. Det är en usel strategi för att stoppa smittspridningen. Därför ifrågasatte jag det.
 
Nästa vecka kommer en massa vuxna och barn tillbaka från skidsemestrar i Italien. Men istället för att avvakta och ha hemundervisning, så vill man att ungarna ska prompt till skolan? Alltså, jag fattar verkligen inte. När dessa barn visar symptom så kommer det vara för sent, och deras hela klass, om inte hela skolan kan vara i smittrisk. Men jättebra, heja, liksom.

Hur svårt kan det vara att rigga en kamera i klassrummet och streama undervisningen in en, två veckor max.
Fast det finns ju fall som har börjar uppvisa symptom efter längre tid än 2 veckor. Såg något fall på 19 dygn och ett annat på 26 (Den var dock en mkt osäker källa!).
 
Det är den här meningen jag främst reagerade och har svarat utifrån.

Jag har svårt att tänka mig att USA lämnar folk som är smittade därhän (men inte att de tvångsvårdas och släpps hem med enorma räkningar och vården blir kanske inte optimal om man inte kan betala) och klara sig bäst de vill. Det är en usel strategi för att stoppa smittspridningen. Därför ifrågasatte jag det.
Och jag menade främst att man kanske inte kan länka ihop "få sjukvård" och "inte sprida smitta".
Bara för att man gör smittskyddsinsatser kanske de inte automatiskt betyder att folk också får vård i större omfattning. Kanske de bara provtas och isoleras/smittspåras?
Åtminstone teoretiskt sett är väl inte tillgången till "vårdande" sjukvård i sig avgörande för smittspridningen, utöver vad som behövs för att identifiera de smittade. Om man väljer begränsningsåtgärder som inte utgår ifrån att man ska ha det.
 
Fast det finns ju fall som har börjar uppvisa symptom efter längre tid än 2 veckor. Såg något fall på 19 dygn och ett annat på 26 (Den var dock en mkt osäker källa!).
Vad jag såg så verkade det troligare att det skulle tolkas som att personen smittats vid ett okänt senare tillfälle, än att det var från det tillfälle man räknade på med lång inkubationstid. Men det kommer man aldrig att kunna veta med säkerhet.
Dock säger den statistiska sannolikheten att något enstaka fall i en så stor mängd rimligen är ett datafel. Var väl i Kina där man inte haft full koll på alla möjliga smittillfällen heller?
 
Hade Statsministern verkligen kallat in krishanteringsrådet om sannolikheten för spridning är låg med enstaka exempel? Känns inte det lite överkurs då? Du som jobbar med information inom området?
Det är ju inte jag som gör bedömningen och den senaste bedömningen gjordes för 3 dagar sedan. Va utfallet blir på måndag på mötet vet jag inte. Det man måste komma ihåg är att en bedömning görs nu och den gäller för nu, inte sen. Med sådana här saker som förändras eller kan förändras väldigt snabbt sker ju bedömningar också på den information man har exakt vid det tillfället. Det är det som är det kluriga i sådana här händelser som kan gå snabbt.
Jag tycker det är bra att regeringskansliet har kallat till ett råd. Det gör även de flesta myndigheter, kommuner osv i nuläget. En avstämning om läget, rutiner osv. Vad som kommer ut av kansliets råd vet jag som sagt inte.
 
Jag är fascinerad över hur folk tänker i sådana hör situationer. Vi har haft en person i min stad som kom hem från Italien med influensasymtom. Han knatar glatt runt på stan, träffar släktingar mm under några dagar innan han kommer på att det skulle kunna vara Corona. DÅ håller han sig isolerad hemma men är förbannad på sjukvården som väntar över helgen med att odla honom.

Hade det varit Corona hade han smittat en jäkla massa. Varför ska man ut och hosta och snörvla bland folk även med ”vanlig” flunsa. Om folk tänkte lite längre hade smittspridning varit lättare
 
Jag är fascinerad över hur folk tänker i sådana hör situationer. Vi har haft en person i min stad som kom hem från Italien med influensasymtom. Han knatar glatt runt på stan, träffar släktingar mm under några dagar innan han kommer på att det skulle kunna vara Corona. DÅ håller han sig isolerad hemma men är förbannad på sjukvården som väntar över helgen med att odla honom.

Hade det varit Corona hade han smittat en jäkla massa. Varför ska man ut och hosta och snörvla bland folk även med ”vanlig” flunsa. Om folk tänkte lite längre hade smittspridning varit lättare
Ja det är ju lika "illa" att vistas så bland folk även med influensa. Riskerar att sprida runt det. Även vid magsjuka håller man ju sig hemma (eller borde iaf) för att undvika att andra ska bli sjuka.

Är ju inte sjukvårdens fel att han betett sig sådär dumt O_o
 
Ja det är ju lika "illa" att vistas så bland folk även med influensa. Riskerar att sprida runt det. Även vid magsjuka håller man ju sig hemma (eller borde iaf) för att undvika att andra ska bli sjuka.

Är ju inte sjukvårdens fel att han betett sig sådär dumt O_o
Håller med fullständigt. Är man smittsamt sjuk så håller man sig hemma! Oavsett vad det är för sjukdom!
 
Och jag menade främst att man kanske inte kan länka ihop "få sjukvård" och "inte sprida smitta".
Bara för att man gör smittskyddsinsatser kanske de inte automatiskt betyder att folk också får vård i större omfattning. Kanske de bara provtas och isoleras/smittspåras?
Åtminstone teoretiskt sett är väl inte tillgången till "vårdande" sjukvård i sig avgörande för smittspridningen, utöver vad som behövs för att identifiera de smittade. Om man väljer begränsningsåtgärder som inte utgår ifrån att man ska ha det.
Underligt svar på mitt inlägg.

Jag är tämligen säker på att folk inte bara låses in om de bli sjuka, även om de kanske inte får avancerad vård, jag har dock inte berört detta utan bara konstaterat att USA inte kommer att låta folk sprida smittan vidare hur som helst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 194
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 292
Fritid Denna regniga söndagsförmiddag drömmer vi oss bort till Costa Rica, som är det tilltänkta målet för vår bröllopsresa. Vi gifter oss i...
Svar
4
· Visningar
818
Senast: Ava22
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp