Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
ESC släppte in ett brgränsat antal i publiken (3500 pers/show) och alla var tvungna att visa nytaget negativt covid-test (vaccinationerna hade inte kommit igång tillräckligt då för att ha nån betydelse smittmässigt än) och evenemanget användes i forskarsyfte. Alla i publiken skulle även testa sig fem dagar efteråt. Smittan bland ESC-publiken visade sig vara lägre än i Nederländerna i stort och endast 48 personer (av totalt 29875 pers) hade corona fem dagar efter att de varit på arenan.

https://www.gp.se/kultur/kultur/så-många-smittades-av-corona-under-eurovision-song-contest-1.49690234

Jag vet inte hur fotbolls-EM genomfördes så jag kan inte svara på den frågan.
Jag tror också att det är viktigt att deltavarianten nog inte dominerade smittspridningen i Nederländerna då. Sedan tror jag absolut att det var mer ordning på det som event. Men på fotbollsfinalen så behövde man antingen kunna visa negativt test eller att du var fullvaccinerad för att komma in, som sagt. Jag tror att man räknar med att 2 300 i publiken var infekterade då (hur det går ihop med negativt covid-test och vaccin framgår inte, men troligast det sista då) och att runt 3 400 blev smittade på eventet, och att över 9 000 fall i England (inte Storbritannien i stort) kan kopplas till det hela.
 
Jag tänker att det är bättre att göra det med covidpass än utan, därför att det med säkerhet kommer att ske smittspridning och då är det bättre att de som direktsmittas gynnas av en extremt mycket bättre sannolikhet att undvika svår sjukdom. Problemet är att det startar nya smittkedjor och covidpasset täcker bara första ledet.

Men jag tänker nog inte att det är bra att göra det alls när kurvorna pekar spikrakt uppåt ändå runtom i Europa.
Fast det var inte det jag syftade på utan vilka beslut man ska hindra politikerna från att ta utifrån att de är felaktiga. Flertalet beslut som fattas är högst rimliga och fattade i god demokrati och vill man ha något annat så får man jobba på att ändra opinionen.

Jag vill givetvis hindra dem från att fatta helgalna beslut, men det är sällan det fattas sådana på riksnivå, men de allra flesta beslut handlar om tycke och smak snarare än rätt och fel och med covid har vi inget facit.
 
Fast det vet man ju inte riktigt, som sagt så måste man ha med i beräkningen att vaccinerade kan sprida också.

Fast hela idén med vaccination av befolkningen baseras på att ju fler som är vaccinerade desto mer skyddde är de som inte kan vaccinera sig eller som inte får ett tillräckligt bra immunförsvar trots vaccineringen. Så jo, det vet vi ju faktiskt. Det bor rättmånga människor i Sverige somär mellan 12-15 år gamla och de rör sig rätt mycket i samhället och träffar rätt mycket folk. Så mycket är vunnet om vi även vaccinerar dem.
 
Fast hela idén med vaccination av befolkningen baseras på att ju fler som är vaccinerade desto mer skyddde är de som inte kan vaccinera sig eller som inte får ett tillräckligt bra immunförsvar trots vaccineringen. Så jo, det vet vi ju faktiskt. Det bor rättmånga människor i Sverige somär mellan 12-15 år gamla och de rör sig rätt mycket i samhället och träffar rätt mycket folk. Så mycket är vunnet om vi även vaccinerar dem.
Jo, men ta Israel som vaccinerat hela sin vuxna befolkning väldigt snabbt, började också vaccinera 12-15 i slutet av juni och ändå tog smittan fart och man har nu börjat ge en tredje dos som faktiskt verkar lugna ner spridningen. Lägger till att jag tror de hade så många som 78% av de som är äldre än 12 vaccinerade när det tog fart.

Sedan tror jag att vi är ganska långt ifrån att vaccinera den åldern, även om många andra länder gör det redan så tycker inte FHM att det finns skäl nog här och man avvaktar.
 
Fast hela idén med vaccination av befolkningen baseras på att ju fler som är vaccinerade desto mer skyddde är de som inte kan vaccinera sig eller som inte får ett tillräckligt bra immunförsvar trots vaccineringen. Så jo, det vet vi ju faktiskt. Det bor rättmånga människor i Sverige somär mellan 12-15 år gamla och de rör sig rätt mycket i samhället och träffar rätt mycket folk. Så mycket är vunnet om vi även vaccinerar dem.
Nej hela iden med vaccinationen är att rädda liv och skydda de som vaccinerar sig.

Hade idén varit att skydda folk indirekt så hade vi vaccinerat alla vaccinet är godkänt för, men man gör avvägande för var grupp om det är rimligt att vaccinera utifrån risk/nytta för just de som ska vaccineras och inte utifrån flockimmunitetsperspektiv. Vi började också vaccinera innan vi hade koll på vaccinets förmåga att stoppa smittspridningen.

Sen visade det sig att vaccinet hjälpte mycket mot smittspridningen när det gäller alfa men inte lika mycket med delta. Vi fortsätter vaccineringen trots att smittspridningen inte stoppas helt utan vaccinerad fortsätter att sprida det.
 
Fast om man kan vaccinera de yngre också så borde smittspridningen gå ner och då skyddas även de äldre.
Man kan vaccinera yngre också och kommer att göra det om risk/nyttan visar sig vara i favör för att vaccinera. Det är inte rimligt att offra ungas hälsa för att rädda äldres.
 
Här i Österrike star man redo att börja vaccinera pa äldreboenden i oktober, men det krävs ett godkännande fran EMA innan man kan börja, därifran finns det ingen rekomenation än om jag fattat rätt. Här kan alla som vill över 12 ar vaccineras och det finns mer vaccin än efterfragan.

Här ser annars infektionstalen ut ungefär som i Sverige. Ökar men inte dramatiskt, ska bli intressant att se hur skolöppningarna paverkar (här öppnar skolorna igen om 2-3 veckor).

Annars är allt öppet här men det krävs test eller vaccinintyg. För nattklubbar pcr-test men annars vilket test som helst.

Det pratas om att det ska ändras till hösten om talen fortsätter att stiga sa att bara vaccinintyg gäller för platser med hög smittorisk (festivaler, evangemang med mkt folk osv) men än finns inget beslut.
Idag beslutades att det kommer krävas vaccination för alla nyanställda pa sjukhusen i var delstat/region.
 
Vad är bra och dåligt? Klart det finns en liten del beslut som är korkade ur i stort sett alla aspekter även ur beslutsfattarnas synvinkel., men för det mesta så är beslut bra eller dåliga beroende på betraktaren och dennes åsikter.

Vilken typ av dåliga saker är det du syftar på? Att de gör saker du ogillar och anser oklokt? I så fall är enda vägen att försöka bilda opinion för det du vill och mot det du inte vill. Om det är för att göra korkade beslut som i stort sett ingen gillar så är det troligen utbildning och bra stöd från tjänstemän som behövs så dåliga beslut stoppas innan de ens läggs som förslag. Risken är dock att man behöver en kristallkula också, så att man kan stoppa beslut som ser okej ut men som visar sig vara helkorkade i längre perspektiv.

När det gäller covidpass och att använda dessa för exempelvis inträde vid fotbollsmatcher så finns det förmodligen inte rätt eller fel utan det beror på ens eget perspektiv. Det är varken dåligt per automatik att införa det eller att inte göra det, inte om man inte har facit i hand åtminstone och det har vi inte.
Fängsla/döda oliktänkande med mera, så som man normalt ser i länder där man inte har demokrati, som exempel.
 
Man kan vaccinera yngre också och kommer att göra det om risk/nyttan visar sig vara i favör för att vaccinera. Det är inte rimligt att offra ungas hälsa för att rädda äldres.

Det borde snart finnas gott om statistik över vaccinerade unga eftersom andra länder har börjat.
 
Jo, men ta Israel som vaccinerat hela sin vuxna befolkning väldigt snabbt, började också vaccinera 12-15 i slutet av juni och ändå tog smittan fart och man har nu börjat ge en tredje dos som faktiskt verkar lugna ner spridningen. Lägger till att jag tror de hade så många som 78% av de som är äldre än 12 vaccinerade när det tog fart.

Sedan tror jag att vi är ganska långt ifrån att vaccinera den åldern, även om många andra länder gör det redan så tycker inte FHM att det finns skäl nog här och man avvaktar.
Israel har aldrig legat på en en högre vaccinationsgrad än drygt 60 % av befolkningen. I synnerhet den icke-judiska delen av befolkningen, samt befolkningen på ockuperade områden har haft mycket låg vaccinationsgrad.

Det är en slags propaganda grej, det där påståendet om att Israels befolkning vaccinerats.
 
Samtidigt så är det ju möjligt att äldre med nedsatt immunförsvar, trots två doser, är mer såbar än någon under 16?
Jag tar för givet att de väger olika alternativt mot varandra, om det nu skulle bli aktuellt. Båda gällande risk för allvarlig sjukdom och påverkan på smittspridning.
 
Fast vad säger du då om sifforna efter finalen i fotbolls-EM? Där användes vaccinpass och negativt PCR-test. Många blev smittade ändå.
Man kanske behöver plocka bort ”eller negativt PCR-test”. Det är väl välkänt att testerna kan visa falskt negativt i tidigt stadie så kanske de skapar en falsk trygghet bara? Undra vad som skulle hända om man körde enbart på vaccinkrav och såklart det vanliga med symptomfri, avstånd osv.
 
Jag skulle verkligen önska att man väntade med evenemang och sånt och istället öppnade upp i det lilla eller vad man ska säga.
Jag längtar tex tills mina patienter kan se mitt ansikte när vi har terapi (dvs att sjukvårdspersonal inte längre behöver ha munskydd) och tills vi kan öppna upp behandlingar fullt ut igen. Nu har vi ökade köer eller till och med pausade interventioner för att det inte går att hålla tillräckliga avstånd. Känns mycket viktigare att svårt sjuka personer får bra vård än att folk ska kunna se på fotboll..
 
Man kanske behöver plocka bort ”eller negativt PCR-test”. Det är väl välkänt att testerna kan visa falskt negativt i tidigt stadie så kanske de skapar en falsk trygghet bara? Undra vad som skulle hända om man körde enbart på vaccinkrav och såklart det vanliga med symptomfri, avstånd osv.
Jag tror att bara vaccinkrav är sämre, eftersom att man ju kan bli smittad och sprider. Hellre att man borde uppvisa vaccinpass OCH negativt PCR-test, för samma person alltså.
 
Fängsla/döda oliktänkande med mera, så som man normalt ser i länder där man inte har demokrati, som exempel.
Det finns folk som anser att det är det rätta, det är faktisk frågan om kultur och människosyn. Jag anser det är extremt fel men det är en åsikt, inte fakta. Utifrån överbefolkningen av gjorden är det bra exemepvis. Det har dock mycket lite med Sveriges coronahantering att göra.
 
Det borde snart finnas gott om statistik över vaccinerade unga eftersom andra länder har börjat.
Det finns statistik, men det är relativt kort tid som yngre vaccinerats. Och om den visar att nyttan är större än faran för individen vet jag inte, långsiktigt ens på några månades sikt finns det mycket lite.
 
Man kanske behöver plocka bort ”eller negativt PCR-test”. Det är väl välkänt att testerna kan visa falskt negativt i tidigt stadie så kanske de skapar en falsk trygghet bara? Undra vad som skulle hända om man körde enbart på vaccinkrav och såklart det vanliga med symptomfri, avstånd osv.
Hörde på P4 så sent som igår att folk inte kan sköta sig när det kommer till att hålla avstånd på olika event idag utan vaccinkrav så har svårt att se hur folk skulle hålla sig till att hålla avstånd om det även blir krav på vaccin vid event
 
Israel har aldrig legat på en en högre vaccinationsgrad än drygt 60 % av befolkningen. I synnerhet den icke-judiska delen av befolkningen, samt befolkningen på ockuperade områden har haft mycket låg vaccinationsgrad.

Det är en slags propaganda grej, det där påståendet om att Israels befolkning vaccinerats.
Gud, det måste du ju ha rätt i. Vet inte varför jag inte kopplat ihop att det måste vara så gällande vaccin också, samtidigt som man läser om hur det ser ut för den icke-judiska befolkningen. :o
 
Hörde på P4 så sent som igår att folk inte kan sköta sig när det kommer till att hålla avstånd på olika event idag utan vaccinkrav så har svårt att se hur folk skulle hålla sig till att hålla avstånd om det även blir krav på vaccin vid event
Känns som att detta är det stora problemet.. Men man ska väl inte vara förvånad, en del folk har ju inte ens klarat enkla regler i mataffären..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
73 884
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
29 729
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp