Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
https://www.dn.se/sthlm/tydliga-klasskillnader-i-sl-trafiken-under-pandemin/

Intressant och läsvärd artikel om hur socioekonomisk status påverkar spridningen och risken att få covid. Håller med om att nu i efterhand skulle det ha varit bra om man flyttat bussar från områden där trafiken gick ner 80% till de områden där trafiken gick ner 40% för att undvika trängsel.

Bra att veta inför nästa pandemi.
Eller om det fortsätter att öka i den pågående.
 
https://www.dn.se/sthlm/tydliga-klasskillnader-i-sl-trafiken-under-pandemin/

Intressant och läsvärd artikel om hur socioekonomisk status påverkar spridningen och risken att få covid. Håller med om att nu i efterhand skulle det ha varit bra om man flyttat bussar från områden där trafiken gick ner 80% till de områden där trafiken gick ner 40% för att undvika trängsel.

Bra att veta inför nästa pandemi.
Ja det har varit väldigt tydliga skillnader, jag som åker tunnelbana mellan Östermalmstorg och Mörby har ju inte haft trängsel direkt medan mina kollegor som passerar t-centralen och vidare har haft svårt att hålla avstånd.
 
https://www.dn.se/sthlm/tydliga-klasskillnader-i-sl-trafiken-under-pandemin/

Intressant och läsvärd artikel om hur socioekonomisk status påverkar spridningen och risken att få covid. Håller med om att nu i efterhand skulle det ha varit bra om man flyttat bussar från områden där trafiken gick ner 80% till de områden där trafiken gick ner 40% för att undvika trängsel.

Bra att veta inför nästa pandemi.
Inte direkt förvånande att de som A) inte har bil och B) inte kan jobba hemifrån fortsätter åka med kollektivtrafiken...
Men så klart bra att de tar fram ordentliga siffror på det som går att jobba vidare utifrån.
 
Klippt från aftonbladets coronarapportering, detta gjorde mig upprörd, vad fan? :crazy: :mad::arghh:

"Region Uppsala fick nobben av Folkhälsomyndigheten när de i helgen bad att få ut passagerarlistor från det plan där en person varit smittad av den nya coronamutationen.

– Vi blev jätteupprörda, säger Mats Martinell, provtagningschef i Region Uppsala, till P4 Uppland.

– De sa att nej, vi har beslutat att inte längre smittspåra på flighter av princip. Vi sa att det här var ett speciellt fall, fortsätter han.

Det här innebär att smittspårarna inte har kunnat identifiera alla smittkedjor som orsakats av virusvarianten, säger Martinell.

P4 Uppland har sökt Folkhälsomyndigheten, som inte återkommit.
"
 
Klippt från aftonbladets coronarapportering, detta gjorde mig upprörd, vad fan? :crazy: :mad::arghh:

"Region Uppsala fick nobben av Folkhälsomyndigheten när de i helgen bad att få ut passagerarlistor från det plan där en person varit smittad av den nya coronamutationen.

– Vi blev jätteupprörda, säger Mats Martinell, provtagningschef i Region Uppsala, till P4 Uppland.

– De sa att nej, vi har beslutat att inte längre smittspåra på flighter av princip. Vi sa att det här var ett speciellt fall, fortsätter han.

Det här innebär att smittspårarna inte har kunnat identifiera alla smittkedjor som orsakats av virusvarianten, säger Martinell.

P4 Uppland har sökt Folkhälsomyndigheten, som inte återkommit.
"
Lyssnade på pressträffen där de väl lite kort sa att det var ett "missförstörstånd" och att det viktigaste är att man testar sig när man kommit hem typ. Det hjälper ju liksom inte i efterhand?
 
Klippt från aftonbladets coronarapportering, detta gjorde mig upprörd, vad fan? :crazy: :mad::arghh:

"Region Uppsala fick nobben av Folkhälsomyndigheten när de i helgen bad att få ut passagerarlistor från det plan där en person varit smittad av den nya coronamutationen.

– Vi blev jätteupprörda, säger Mats Martinell, provtagningschef i Region Uppsala, till P4 Uppland.

– De sa att nej, vi har beslutat att inte längre smittspåra på flighter av princip. Vi sa att det här var ett speciellt fall, fortsätter han.

Det här innebär att smittspårarna inte har kunnat identifiera alla smittkedjor som orsakats av virusvarianten, säger Martinell.

P4 Uppland har sökt Folkhälsomyndigheten, som inte återkommit.
"
Klistrar inte vad Aftonbladet skrev i liveuppdateringen från frågestunden:

"Expressen frågar om undervarianten av deltavarianten. Region Uppsala har uppgett att de inte fått hjälp att smittspåra från en flight av Folkhälsomyndigheten, varför?

– Vi har valt att inte smittspåra på flygningar, eftersom vi sett att man inte hittar så många fall på det viset, men det är inte omöjligt att göra sådana smittspårningar. Dels beror det på att vi rekommenderar att man testar sig vid hemkomst från utlandsresa. Men vi kanske behöver ha bättre kommunikation, svarar Sara Byfors, enhetschef på Folkhälsomyndigheten."
 
Jag måste lägga till att det känns sjukt störigt att när frågan om antalet genombrottsinfektioner kommer, säger Byfors att de har siffror på det, men att hon inte har det i huvudet. Det känns ju som den saken man vill ha med sig på en pressträff. Och jag undrar också varför de säger att de inte ser någon minskad effekt, när mycket pekar på motsatsen utomlands. Jag förstår också att det i dagsläget kanske inte är de viktigaste siffrorna just här, just nu men jag blir irriterad över hanterandet.
 
https://www.dn.se/sthlm/tydliga-klasskillnader-i-sl-trafiken-under-pandemin/

Intressant och läsvärd artikel om hur socioekonomisk status påverkar spridningen och risken att få covid. Håller med om att nu i efterhand skulle det ha varit bra om man flyttat bussar från områden där trafiken gick ner 80% till de områden där trafiken gick ner 40% för att undvika trängsel.

Bra att veta inför nästa pandemi.
Om nu smittspridningen drivs i kollektivtrafiken. Det hjälper inte mycket om folk smittas i stort på jobbet och i hemmet. De som inte kan jobba hemifrån och behöver åka kollektivt kan sällan isolera sig på sitt jobb.
 
Läste precis på DN om region Stockholm:

Regionen har följt upp 500 patienter med covidsmitta som skrivits ut från sjukhus. Analyserna visar att 92 procent av patienterna inte var fullvaccinerade med två doser. 26 procent av patienterna hade fått en dos vaccin.

Hoppingivande :) !
 
I senaste scenarier för fortsatt smittspridning delrapport 5, så står det att det kan bli aktuellt med olika rekommendationer för vaccinerade (jag antar att det kan innefatta vaccinpass till tillställningar också). Det fiffiga är ju att de säger att det hänger på att alla vuxna ska ha erbjudits vaccin och tillräckligt många vaccinerat sig. Med andra ord låter det lite poänglöst.

"I ett läge då alla vuxna erbjudits vaccination och i hög grad även utnyttjat den möjligheten så att vaccinationstäckningsgraden är tillräckligt hög för att en överbelastning av sjukvården till följd av covid-19 kan undvikas, trots en viss smittspridning, är det rimligt att de flesta smittskyddsåtgärder, utöver testning och smittspårning, avvecklas. Det kan i det läget också bli aktuellt att ge olika rekommendationer utifrån om man har valt att vaccinera sig eller inte, både i privata och offentliga sammanhang."
https://www.folkhalsomyndigheten.se...arier-for-fortsatt-spridning-delrapport-5.pdf
 
I senaste scenarier för fortsatt smittspridning delrapport 5, så står det att det kan bli aktuellt med olika rekommendationer för vaccinerade (jag antar att det kan innefatta vaccinpass till tillställningar också). Det fiffiga är ju att de säger att det hänger på att alla vuxna ska ha erbjudits vaccin och tillräckligt många vaccinerat sig. Med andra ord låter det lite poänglöst.

"I ett läge då alla vuxna erbjudits vaccination och i hög grad även utnyttjat den möjligheten så att vaccinationstäckningsgraden är tillräckligt hög för att en överbelastning av sjukvården till följd av covid-19 kan undvikas, trots en viss smittspridning, är det rimligt att de flesta smittskyddsåtgärder, utöver testning och smittspårning, avvecklas. Det kan i det läget också bli aktuellt att ge olika rekommendationer utifrån om man har valt att vaccinera sig eller inte, både i privata och offentliga sammanhang."
https://www.folkhalsomyndigheten.se...arier-for-fortsatt-spridning-delrapport-5.pdf


Motiverar de varför de tycker det är rimligt, trots att den smittspridning som sker inte överbelastar vården?
 
Motiverar de varför de tycker det är rimligt, trots att den smittspridning som sker inte överbelastar vården?
Alltså, det sker ju en ökning med fall inom vården samtidigt, även om den inte är lika illa som tidigare. Sedan tycker jag personligen att de lägger för lite vikt på siffror från div. olika internationella studier som visar att smittan sprids ganska mycket bland vaccinerade.
 
Alltså, det sker ju en ökning med fall inom vården samtidigt, även om den inte är lika illa som tidigare. Sedan tycker jag personligen att de lägger för lite vikt på siffror från div. olika internationella studier som visar att smittan sprids ganska mycket bland vaccinerade.

Jag var otydlig, jag menade inte det som sker nu. Om jag tolkade ditt citat rätt, så ser de det som ett tänkbart scenario att NÄR vi har en hög vaccinationsgrad, och FÖRUTSATT att vården då inte är överbelastad trots den smittspridning som ändå kommer att ske i någon grad, så kan det då införas olika regler för olika grupper baserat på deras vaccinationsgrad.

Förutsatt att jag tolkade det rätt, så undrar jag hur de motiverat det, när den belastade vården inte är ett argument?
 
Jag var otydlig, jag menade inte det som sker nu. Om jag tolkade ditt citat rätt, så ser de det som ett tänkbart scenario att NÄR vi har en hög vaccinationsgrad, och FÖRUTSATT att vården då inte är överbelastad trots den smittspridning som ändå kommer att ske i någon grad, så kan det då införas olika regler för olika grupper baserat på deras vaccinationsgrad.

Förutsatt att jag tolkade det rätt, så undrar jag hur de motiverat det, när den belastade vården inte är ett argument?
Okej, såhär tror jag att det ligger till. Regeringen och FHM har ju arbetat fram punkter för hur Sverige ska öppna upp igen, regeringen har fem seg som i sin tur kan tas baserat på tre nivåer som Sverige kan befinna sig i.

FHMs bedömning rör vaccinationstäckning, antal smittade per 100 000 under 14 dagar (under 50 har man sagt är en låg nivå, förra veckan var incidensen 100) och hur belastad vården är. I den här rapporten säger man delvis att eftersom att belastningen inte är samma på vården sett till antalet smittade längre, mycket beroende på vaccination så kanske man får omvärdera detta lite. Därför blir vaccinationstäckning viktigare, och man har ju sett att deltavarianten kanske kräver en högre vaccinationstäckning än vad man räknade ut för tidigare virusvarianter.

Sen kanske det här mer var ett svar angående den belastade vården som argument, än lättnade för vaccinerade.

Lägger till att när det är på den nivån med vaccinationstäckning och smittspridning som inte belastar vården så mycket som det beskrivs, så tror jag att det kommer vara en ickefråga med vaccinationspass för vi når inte den graden utan att de flesta är vaccinerade - passet inrikes blir överflödigt.
 
Jag måste säga att jag tycker att det är beklämmande att det inte är helt lätt att hitta aktuella siffror på hur många genombrottsinfektioner det förekommer i Sverige (det finns såklart på FHM, men de har inte med siffror som är senare än början av juli och ökningen överlag har ju skett efter det). Socialstyrelsen visade att senaste månaden så är det ungefär 10 % senaste månaden av de som varit inlagda som är fullvaccinerade, och att medelåldern på de som intensivvårdats sjunkit. Jag fattar att man inte vill riskera att folk inte vaccinerar sig, men jag tycker att det är enklare att motivera fortsatta restriktioner med den bakgrunden. Eftersom att jag tror att det behövs både och.

Vidare så talas det om vilket superspridarevent finalen i fotbolls-EM varit, med många smittade. Vad som inte understryks är ju att de hade vaccinationsintygskrav eller negativt PCR-test....
 
Okej, såhär tror jag att det ligger till. Regeringen och FHM har ju arbetat fram punkter för hur Sverige ska öppna upp igen, regeringen har fem seg som i sin tur kan tas baserat på tre nivåer som Sverige kan befinna sig i.

FHMs bedömning rör vaccinationstäckning, antal smittade per 100 000 under 14 dagar (under 50 har man sagt är en låg nivå, förra veckan var incidensen 100) och hur belastad vården är. I den här rapporten säger man delvis att eftersom att belastningen inte är samma på vården sett till antalet smittade längre, mycket beroende på vaccination så kanske man får omvärdera detta lite. Därför blir vaccinationstäckning viktigare, och man har ju sett att deltavarianten kanske kräver en högre vaccinationstäckning än vad man räknade ut för tidigare virusvarianter.

Sen kanske det här mer var ett svar angående den belastade vården som argument, än lättnade för vaccinerade.

Lägger till att när det är på den nivån med vaccinationstäckning och smittspridning som inte belastar vården så mycket som det beskrivs, så tror jag att det kommer vara en ickefråga med vaccinationspass för vi når inte den graden utan att de flesta är vaccinerade - passet inrikes blir överflödigt.

Sista stycket: det är just det som fick mig att höja på ögonbrynen, att en MYNDIGHET går ut och talar om att inrätta olika regler för olika grupper, även i ett läge då sjukvården inte längre är överbelastad. Men jag hoppas att det inte var riktigt så dem menade.
 
Sista stycket: det är just det som fick mig att höja på ögonbrynen, att en MYNDIGHET går ut och talar om att inrätta olika regler för olika grupper, även i ett läge då sjukvården inte längre är överbelastad. Men jag hoppas att det inte var riktigt så dem menade.
Jag tolkar det som att det ens skulle kunna vara aktuellt att diskutera först då, och att det liksom egentligen blir en icke-fråga samtidigt som folk trycker på om möjligheterna. Egentligen stänger de ju ner möjligheten. Först reagerade jag också med förvåning, men sedan antog jag att innebörden är att det egentligen inte kommer bli aktuellt. Försiktigt hoppfull gällande just den biten då.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 274
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
30 049
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp