Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och jag KAN skilja på DE
Jag tolkar det som att det ens skulle kunna vara aktuellt att diskutera först då, och att det liksom egentligen blir en icke-fråga samtidigt som folk trycker på om möjligheterna. Egentligen stänger de ju ner möjligheten. Först reagerade jag också med förvåning, men sedan antog jag att innebörden är att det egentligen inte kommer bli aktuellt. Försiktigt hoppfull gällande just den biten då.

Aha, då förstår jag hur du tolkar det. Hoppas du har rätt.

Nästan så jag är på väg att avstå min tredje spruta efter allt jag hör och läser. (Men bara nästan, när det väl blir dags så kommer jag förstås att ta den.)
 
Och jag KAN skilja på DE

Aha, då förstår jag hur du tolkar det. Hoppas du har rätt.

Nästan så jag är på väg att avstå min tredje spruta efter allt jag hör och läser. (Men bara nästan, när det väl blir dags så kommer jag förstås att ta den.)
Det här med en potentiell tredje dos är ju också ett problem, och jag är lite rädd för att Sverige kommer vara sega med att erbjuda en sådan. Det kan säkert diskuteras om vikten av en tredje dos för alla rådande läget i världen, men till riskgrupper borde det liksom ges besked snart.
 
Det här med en potentiell tredje dos är ju också ett problem, och jag är lite rädd för att Sverige kommer vara sega med att erbjuda en sådan. Det kan säkert diskuteras om vikten av en tredje dos för alla rådande läget i världen, men till riskgrupper borde det liksom ges besked snart.

Ja, det håller jag med om...
 
Ja, det håller jag med om...
Tycker det är lite hjärtskärande att läsa saker i stil med den här notisen på Aftonbladet:
"Överläkare vid Transplantationscentrum i Göteborg vädjar till Folkhälsomyndighetens generaldirektör. De vill att patienter som transplanterat organ erbjuds en tredje dos vaccin mot covid-19 så snart som möjligt, skriver nyhetsbyrån Siren. Läkarna pekar på risken för ökad smittspridning i höst och att flera fullt vaccinerade patienter blivit allvarligt sjuka."

Och det finns ju fler röster som höjs i stil med denna.
 
Jag tolkar det som att det ens skulle kunna vara aktuellt att diskutera först då, och att det liksom egentligen blir en icke-fråga samtidigt som folk trycker på om möjligheterna. Egentligen stänger de ju ner möjligheten. Först reagerade jag också med förvåning, men sedan antog jag att innebörden är att det egentligen inte kommer bli aktuellt. Försiktigt hoppfull gällande just den biten då.

Jag tror att de menar den sista öppningen d.v.s. fylla stora arenor (konserter, idrottsevenemang), öppna nattklubbar som vanligt osv. Att när smittspridningen sjunkit tillräckligt samt belastningen på sjukvården minskat så kan det bli aktuellt att öppna allt igen men med covidpass.
 
De vill väl vaccinera färdigt innan man börjar prata om tredje dos. Alla andra måste ju hinna få två doser innan.
Kan ju också vara så att man fortfarande överväger hur långt ner i åldrarna man ska vaccinera och då behöver ju även det gå före.
 
Jag tror att de menar den sista öppningen d.v.s. fylla stora arenor (konserter, idrottsevenemang), öppna nattklubbar som vanligt osv. Att när smittspridningen sjunkit tillräckligt samt belastningen på sjukvården minskat så kan det bli aktuellt att öppna allt igen men med covidpass.

SHL (hockey) ville ju börja fylla arenorna med hjälp av covidpass i mitten av september.
 
Det här med en potentiell tredje dos är ju också ett problem, och jag är lite rädd för att Sverige kommer vara sega med att erbjuda en sådan. Det kan säkert diskuteras om vikten av en tredje dos för alla rådande läget i världen, men till riskgrupper borde det liksom ges besked snart.

Blev lite skräp med när jag skrev strax innan jag somnade ser jag...var på väg att skriva att jag faktiskt kan skilja på DE och DEM vilket apropå mitt tidigare inlägg 😁
 
Att det snackas om en tredje dos, samtidigt som en majoritet av världens befolkning inte ens fått möjlighet till en första, är sorgligt.

Det håller jag med om i stort, för de mest sårbara riskgrupperna tycker jag dock bör kunna få tidigare än oss andra.

Men ska det införas ett covidpass så tror jag det blir politiskt omöjligt att inte samtidigt ge ytterligare en spruta. Särskilt med 1 år till val.
 
Det håller jag med om i stort, för de mest sårbara riskgrupperna tycker jag dock bör kunna få tidigare än oss andra.

Men ska det införas ett covidpass så tror jag det blir politiskt omöjligt att inte samtidigt ge ytterligare en spruta. Särskilt med 1 år till val.
Jo, ibland finns det fördelar med annat än demokrati, problemet är ju bara att hur hindrar man de styrande från att göra dåliga saker också.
 
Jo, ibland finns det fördelar med annat än demokrati, problemet är ju bara att hur hindrar man de styrande från att göra dåliga saker också.
Vad är bra och dåligt? Klart det finns en liten del beslut som är korkade ur i stort sett alla aspekter även ur beslutsfattarnas synvinkel., men för det mesta så är beslut bra eller dåliga beroende på betraktaren och dennes åsikter.

Vilken typ av dåliga saker är det du syftar på? Att de gör saker du ogillar och anser oklokt? I så fall är enda vägen att försöka bilda opinion för det du vill och mot det du inte vill. Om det är för att göra korkade beslut som i stort sett ingen gillar så är det troligen utbildning och bra stöd från tjänstemän som behövs så dåliga beslut stoppas innan de ens läggs som förslag. Risken är dock att man behöver en kristallkula också, så att man kan stoppa beslut som ser okej ut men som visar sig vara helkorkade i längre perspektiv.

När det gäller covidpass och att använda dessa för exempelvis inträde vid fotbollsmatcher så finns det förmodligen inte rätt eller fel utan det beror på ens eget perspektiv. Det är varken dåligt per automatik att införa det eller att inte göra det, inte om man inte har facit i hand åtminstone och det har vi inte.
 
Vad är bra och dåligt? Klart det finns en liten del beslut som är korkade ur i stort sett alla aspekter även ur beslutsfattarnas synvinkel., men för det mesta så är beslut bra eller dåliga beroende på betraktaren och dennes åsikter.

Vilken typ av dåliga saker är det du syftar på? Att de gör saker du ogillar och anser oklokt? I så fall är enda vägen att försöka bilda opinion för det du vill och mot det du inte vill. Om det är för att göra korkade beslut som i stort sett ingen gillar så är det troligen utbildning och bra stöd från tjänstemän som behövs så dåliga beslut stoppas innan de ens läggs som förslag. Risken är dock att man behöver en kristallkula också, så att man kan stoppa beslut som ser okej ut men som visar sig vara helkorkade i längre perspektiv.

När det gäller covidpass och att använda dessa för exempelvis inträde vid fotbollsmatcher så finns det förmodligen inte rätt eller fel utan det beror på ens eget perspektiv. Det är varken dåligt per automatik att införa det eller att inte göra det, inte om man inte har facit i hand åtminstone och det har vi inte.

Jag tänker att det är bättre att göra det med covidpass än utan, därför att det med säkerhet kommer att ske smittspridning och då är det bättre att de som direktsmittas gynnas av en extremt mycket bättre sannolikhet att undvika svår sjukdom. Problemet är att det startar nya smittkedjor och covidpasset täcker bara första ledet.

Men jag tänker nog inte att det är bra att göra det alls när kurvorna pekar spikrakt uppåt ändå runtom i Europa.
 
Jag tror att de menar den sista öppningen d.v.s. fylla stora arenor (konserter, idrottsevenemang), öppna nattklubbar som vanligt osv. Att när smittspridningen sjunkit tillräckligt samt belastningen på sjukvården minskat så kan det bli aktuellt att öppna allt igen men med covidpass.
Jag tror inte det faktiskt, just FHM har varit väldigt skeptiska till tanken på vaccinpass överhuvudtaget. De säger ju just när tillräckligt många vaccinerats kan det vara aktuellt. Samtidigt som regeringen sagt sig vilja utreda möjligheten, bland annat i våras, men beskedet i somras var att det inte var aktuellt. Nu är det väl på tapeten igen, men jag tycker att det är idiotiskt när det visat sig att delta kan sprida så mycket bland vaccinerade.
 
Och jag tycker att det är bättre att öppna evenemang för vaccinerade än att inte öppna dem alls. Så jag hoppas ju på att det blir covidpass för stora nöjesevenemang. Hellre det än att det inte blir några stora nöjesevenemang!
Fast vad säger du då om sifforna efter finalen i fotbolls-EM? Där användes vaccinpass och negativt PCR-test. Många blev smittade ändå.
 
De vill väl vaccinera färdigt innan man börjar prata om tredje dos. Alla andra måste ju hinna få två doser innan.
Kan ju också vara så att man fortfarande överväger hur långt ner i åldrarna man ska vaccinera och då behöver ju även det gå före.
Samtidigt så är det ju möjligt att äldre med nedsatt immunförsvar, trots två doser, är mer såbar än någon under 16?
 
Jag tänker att det är bättre att göra det med covidpass än utan, därför att det med säkerhet kommer att ske smittspridning och då är det bättre att de som direktsmittas gynnas av en extremt mycket bättre sannolikhet att undvika svår sjukdom. Problemet är att det startar nya smittkedjor och covidpasset täcker bara första ledet.

Men jag tänker nog inte att det är bra att göra det alls när kurvorna pekar spikrakt uppåt ändå runtom i Europa.
Ja, som det ser ut i dagsläget och vetskapen om att det lär skapa nya smittkedjor gör ju att det känns något världsfrånvänt att driva frågan idag.
 
Fast vad säger du då om sifforna efter finalen i fotbolls-EM? Där användes vaccinpass och negativt PCR-test. Många blev smittade ändå.

ESC släppte in ett brgränsat antal i publiken (3500 pers/show) och alla var tvungna att visa nytaget negativt covid-test (vaccinationerna hade inte kommit igång tillräckligt då för att ha nån betydelse smittmässigt än) och evenemanget användes i forskarsyfte. Alla i publiken skulle även testa sig fem dagar efteråt. Smittan bland ESC-publiken visade sig vara lägre än i Nederländerna i stort och endast 48 personer (av totalt 29875 pers) hade corona fem dagar efter att de varit på arenan.

https://www.gp.se/kultur/kultur/så-...rona-under-eurovision-song-contest-1.49690234

Jag vet inte hur fotbolls-EM genomfördes så jag kan inte svara på den frågan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
73 879
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
29 724
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp