Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man måste väl ändå få klämma och titta och välja frukt och grönt som inte är dåligt?
De flesta människor har ögon att se med, och att flytta någon frukt eller grönt lite grann är väl sin sak, men att klämma och rota runt känns lite överdrivet. Oavsett så finns det människor som gör så, och därför är det ju bra att skölja sin mat när man kommer hem.
 
De flesta människor har ögon att se med, och att flytta någon frukt eller grönt lite grann är väl sin sak, men att klämma och rota runt känns lite överdrivet. Oavsett så finns det människor som gör så, och därför är det ju bra att skölja sin mat när man kommer hem.
Jag tvättar min frukt med tvål, personligen. Är den icke-ekologisk ger jag ibland den ett diskmedelbad i några minuter och skrubbar sen (vilket är så meckigt så det blir inte mycket icke-ekologiskt :laugh: ).
 
Ja du är uppvuxen så. Men man ser ändå massa människor som rotar runt bland frukt och grönt. Jo jag skalar visserligen frukten nu, men det känns ändå inte helt okej.
Varför inte skölja/tvätta frukten? Enklare och för mycket frukt och grönt, så sitter både smak och "nyttigheter" i skalet.
 
Varför inte skölja/tvätta frukten? Enklare och för mycket frukt och grönt, så sitter både smak och "nyttigheter" i skalet.
Klart jag sköljer frukten. Men nu föredrar jag att skala med. Vad för nyttigt sitter i skalet menar du? Bekämpningsmedel? Glansmedel?
 
Klart jag sköljer frukten. Men nu föredrar jag att skala med. Vad för nyttigt sitter i skalet menar du? Bekämpningsmedel? Glansmedel?
Lite OT

Ekologisk frukt och grönsaker, saknar glansmedel, antimögelmedel och vaxbehandling. Därför är hållbarheten begränsad. Men jag som gärna använder citrusskal i matlagning och bakning, tar gärna den försämrade hållbarheten, eftersom jag slipper tvätta och skrubba till förbannelse, utan kan nöja mig med en "hygientvätt/sköljning".

Bekämpningsmedelsrester ska all frukt och alla grönsaker vara fria från när de säljs i Sverige. Även om det då och då, tyvärr inte fungerar som det borde med skandaler som följd.
Vindruvor verkar vara en frukt där det är vanligt med skandaler runt bekämpningsmedelsrester.

Läs gärna här:
https://www.naturskyddsforeningen.se/5frukter


Men när det fuskats (eller misslyckats?) fall så sitter inte bekämpningsmedelsresterna enbart i skalet, utan kan finnas i själva frukten/grönsaken
 
Finns det verkligen några bestämmelser kring det? För jag tror inte det finns en enda frukt eller grönsak som är helt fri, inte ens ekologiska.
I princip så ska det endast finnas så små rester av bekämpningsmedel kvar i livsmedel, så att det kan anses oskadligt.

Enligt nedan länkade webbsida, så finns det detekterbara rester i ungefär hälften konventionellt av frukt och grönt odlat i Sverige.

https://www.livsmedelsverket.se/liv...ekampningsmedel?AspxAutoDetectCookieSupport=1

Livsmedelssäkerhet, kombinerat med odlingssystem, är ett intressant ämne, som det finns goda skäl att fördjupa sig i.

Så helt fritt från bekämpningsmedel, eller andra skadliga kemikalier är egentligen ingenting vi äter. Endera så finns dett oönskade kemikalier kvar i jorden som växterna växer i, eller så kommer det kemikalier med regnet, eller så har inte en eventuell användning av herbicider eller fungicider brutits ner odlingen, och i vissa fall så behandlas växterna med olika preparat efter plockning...
 
Fick nyss min första dos Pfizer. Det var bara andra gången på 13 månader som jag var inomhus på ett främmande ställe bland främlingar (har inte gått i affärer sedan första lockdown, hämtar ut beställning kontaktlöst från livsmedelsbutiken och jobbar fortsatt hemifrån). Trots protokoll med social distancing, filtrerad luft, munskydd på alla och personal med visir var det faktiskt jobbigt! Blev väldigt förvånad - jag har aldrig varit en person som känner mig trängd i folksamlingar. Undrar hur lång tid det kommer att ta att vänja sig igen.
 
Jag lutar nog åt att det här begreppet som talades om omedelbart är ganska fett bra och tillräckligt i alla de situationer som det kan användas och att det är väldans bra att se till att hålla livet så mycket man kan till situationer där det går att använda. Social distansering.
 
Att bli smittad genom andras utandningsluften tycks nu vara det vanligaste och inte genom smittade ytor.

https://www.instagram.com/p/CNkfj2Uom7Z/?igshid=1v9ws0vdo5g1f

Det vanligaste som i vanligare än att bli smittad vid hostning och nysning?
Som andra redan skrivit tror jag det är få som varit rädda för att ta i en mjölkkartong eller hissknapp t ex. Däremot verkar många inte vara särskilt oroliga för vanlig utandningsluft, så länge man inte blir hostad eller nyst på. Och det är väl ganska nyligen det förtydligas att man ska hålla 2m avstånd till varandra även utomhus.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 367
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
30 103
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp