Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, såklart, men som jag var inne på så vinklar media det lite annorlunda. Jag tror att många kanske väljer att lyssna på de godaste nyheterna, åtminstone så upplever jag det så i min närhet. :)
Ja jag tror också att den risken finns! På svts sida tex så står det tydligt i text att det gäller de grupper som varit extremt isolerade (ffa äldre), men så har de lagt till en bild på ett ungt par som kramar varandraO_o
 
Ja jag tror också att den risken finns! På svts sida tex så står det tydligt i text att det gäller de grupper som varit extremt isolerade (ffa äldre), men så har de lagt till en bild på ett ungt par som kramar varandraO_o

Min farmor tror att när hon är vaccinerad är det fritt fram för oss att träffas. Sen att vi inte är vaccinerade verkar inte bekomma henne. Jag har haft covid-19 men det har inte min man och barnet. Farmor får nog snällt vänta tills vi är vaccinerade innan vi kan träffas som vanligt igen. Barnet kommer ju inte få nåt vaccin på ett bra tag. Så det lär dröja innan vi kan träffas som vanligt igen. Det lär inte bli populärt när jag behöver säga det till henne.
 
Ja jag tror också att den risken finns! På svts sida tex så står det tydligt i text att det gäller de grupper som varit extremt isolerade (ffa äldre), men så har de lagt till en bild på ett ungt par som kramar varandraO_o
Det känns lite väl missvisande ja! Ligger ändå visst ansvar på media.
 
Tror att det här med lättade restriktioner för vaccinerade är totalt idiotiskt. Det är ju redan svårt att få folk att göra rätt och mig veterligen så får man inte en stor röd stämpel i pannan där det står "VACCINERAD" så att gemene man kan veta om saken. Det som kommer ske är att folk ser att vissa (fler än idag) beter sig som vanligt och därmed så kommer de själva att hänga på tåget. Trots allt är dagens regelsystem totalt vidrigt mot människan som social varelse så det är mycket lätt att följa sin natur och vara social när andra är det utan att ens reflektera över saken.
Jag förstår på sätt och vis varför man gör det här men jag tror att de oönskade effekterna visa kommer överstiga vad man räknat med. Enligt mig borde man väntat tills en betydligt större del av befolkningen var vaccinerad och man sett att smittotalen gått ner liksom vårdbehovet.
 
Tror att det här med lättade restriktioner för vaccinerade är totalt idiotiskt. Det är ju redan svårt att få folk att göra rätt och mig veterligen så får man inte en stor röd stämpel i pannan där det står "VACCINERAD" så att gemene man kan veta om saken. Det som kommer ske är att folk ser att vissa (fler än idag) beter sig som vanligt och därmed så kommer de själva att hänga på tåget. Trots allt är dagens regelsystem totalt vidrigt mot människan som social varelse så det är mycket lätt att följa sin natur och vara social när andra är det utan att ens reflektera över saken.
Jag förstår på sätt och vis varför man gör det här men jag tror att de oönskade effekterna visa kommer överstiga vad man räknat med. Enligt mig borde man väntat tills en betydligt större del av befolkningen var vaccinerad och man sett att smittotalen gått ner liksom vårdbehovet.

Ja, och hur kan de säga att äldre vaccinerade kan krama barnbarnen? Barnbarnen är inte vaccinerade! Är det bara de äldre som räknas helt plötsligt? Vi andra då? De som är vaccinerade får väl umgås med varandra och så får vi andra ansluta när vi fått våra sprutor.
 
Min region påbörjar fas 3 nu med vaccination för de födda -61 eller tidigare👍
Här kan dom födda -61 boka tid först på söndag, idag är det dom födda -59 som kan boka tid. Sedan när det blir deras tur att få vaccin har jag ingen aning om.

Kl
Har varit problem när för många försökt boka så systemet kraschat ett antal gånger så nu är det max 1 årskull per dag som kan boka😃
 
Här kan dom födda -61 boka tid först på söndag, idag är det dom födda -59 som kan boka tid. Sedan när det blir deras tur att få vaccin har jag ingen aning om.

Kl
Har varit problem när för många försökt boka så systemet kraschat ett antal gånger så nu är det max 1 årskull per dag som kan boka😃
Ja, i min region så skickar de ut breven nu så gissar att ingen kan boka tid just denna sekund, men snart så 😊
De går ut med att det finns gott om tider, men jag vet inte hur snabbt man kan få tid.
 
Dagens munskyddsiaktagelse
Icas parkering, bil med två "arbetande" damer parkerar (skulle gissa att de handlar åt äldre). Bägge iklädda munskydd i bilen. Bägge damerna tar av sig munskydden och slänger dem i en hög ovanpå instrumentpanelen. Bägge damerna tar fram varsitt visir och ikläder sig det innan de kliver ur bilen och går in i affären. (Tyvärr tog det längre tid för dem att handla så jag vet inte hur de hanterade situationen när de återkom till bilen men jag kan inte släppa bilden av två använda munskydd öppet liggande på instrumentpanelen ovanpå varandra)
 
Tror att det här med lättade restriktioner för vaccinerade är totalt idiotiskt. Det är ju redan svårt att få folk att göra rätt och mig veterligen så får man inte en stor röd stämpel i pannan där det står "VACCINERAD" så att gemene man kan veta om saken. Det som kommer ske är att folk ser att vissa (fler än idag) beter sig som vanligt och därmed så kommer de själva att hänga på tåget. Trots allt är dagens regelsystem totalt vidrigt mot människan som social varelse så det är mycket lätt att följa sin natur och vara social när andra är det utan att ens reflektera över saken.
Jag förstår på sätt och vis varför man gör det här men jag tror att de oönskade effekterna visa kommer överstiga vad man räknat med. Enligt mig borde man väntat tills en betydligt större del av befolkningen var vaccinerad och man sett att smittotalen gått ner liksom vårdbehovet.
Det är ju inte lättade restriktioner för vaccinerade. Restriktionerna gäller fortfarande men däremot kan de som tidigare har isolerat sig mer än restriktionerna kräver leva lite friare efter vaccination. Tex att äldre kan handla i mataffär igen.
 
Tänkte ta tag i att anmäla mig till vaccinering, här kan man föranmäla sig/intresseanmälan närsomhelst. Man fyller bara i ett formulär och blir sen kontaktad via mail eller sms när är pa tur.

Konstaterade da att jag tillhör gruppen "höjd risk" pa tva punkter (bmi över 30 och autoimmun sjukdom som dock inte ska öka riskerna med covid). Men nu blev jag osäker pa om jag ska fylla i ngt där. Vi lever sa att risken att bli smittad är liten och sa stor förhöjd risk är det ända inte. Jag menar att det finns säkert manga som inte är i "höjd risk" och betydligt mer utsatt för smitta och dom vill jag ska fa vaccinet före mig. Samtidigt skulle jag vilja ha vaccinet sa fort som möjligt.

Jag jobbar även delvis med gravida och ammande, men om jag vaccinerar mig är det ju inte fastställt om jag ända inte kan ge smitta till dom.
 
Tänkte ta tag i att anmäla mig till vaccinering, här kan man föranmäla sig/intresseanmälan närsomhelst. Man fyller bara i ett formulär och blir sen kontaktad via mail eller sms när är pa tur.

Konstaterade da att jag tillhör gruppen "höjd risk" pa tva punkter (bmi över 30 och autoimmun sjukdom som dock inte ska öka riskerna med covid). Men nu blev jag osäker pa om jag ska fylla i ngt där. Vi lever sa att risken att bli smittad är liten och sa stor förhöjd risk är det ända inte. Jag menar att det finns säkert manga som inte är i "höjd risk" och betydligt mer utsatt för smitta och dom vill jag ska fa vaccinet före mig. Samtidigt skulle jag vilja ha vaccinet sa fort som möjligt.

Jag jobbar även delvis med gravida och ammande, men om jag vaccinerar mig är det ju inte fastställt om jag ända inte kan ge smitta till dom.

Jag tänker att du ska anmäla dig som du vill så korrekt som möjligt och låta andra göra bedömningarna om ordningen.
 
Jag tänker att du ska anmäla dig som du vill så korrekt som möjligt och låta andra göra bedömningarna om ordningen.

Det är sant, det är ju inte jag som har bestämmt hur ordningen ska se ut sa därför borde jag inte ha daligt samvete om jag skulle ga före ngn som jag tycker borde ga före. Och kanske blir det ingen större skillnand i väntetid mellan "förhöjd risk" och "vanliga" sen ända.
 
Tänkte ta tag i att anmäla mig till vaccinering, här kan man föranmäla sig/intresseanmälan närsomhelst. Man fyller bara i ett formulär och blir sen kontaktad via mail eller sms när är pa tur.

Konstaterade da att jag tillhör gruppen "höjd risk" pa tva punkter (bmi över 30 och autoimmun sjukdom som dock inte ska öka riskerna med covid). Men nu blev jag osäker pa om jag ska fylla i ngt där. Vi lever sa att risken att bli smittad är liten och sa stor förhöjd risk är det ända inte. Jag menar att det finns säkert manga som inte är i "höjd risk" och betydligt mer utsatt för smitta och dom vill jag ska fa vaccinet före mig. Samtidigt skulle jag vilja ha vaccinet sa fort som möjligt.

Jag jobbar även delvis med gravida och ammande, men om jag vaccinerar mig är det ju inte fastställt om jag ända inte kan ge smitta till dom.
Om du behandlar din autoimmuna sjukdom kan potentiellt själva behandlingen öka risken något.
 
Det är ju inte lättade restriktioner för vaccinerade. Restriktionerna gäller fortfarande men däremot kan de som tidigare har isolerat sig mer än restriktionerna kräver leva lite friare efter vaccination. Tex att äldre kan handla i mataffär igen.

Fast nu intervjuas (P1) äldre som ska krama hela barna och barnbarnsskaran. Fatta vilken press det sätter på de som tycker att det är en dålig idé . Usch vilken dålig rapportering kring detta.
 
Det är ju inte lättade restriktioner för vaccinerade. Restriktionerna gäller fortfarande men däremot kan de som tidigare har isolerat sig mer än restriktionerna kräver leva lite friare efter vaccination. Tex att äldre kan handla i mataffär igen.
Ja och hur påverkar det att människor gärna övertolkar saker som är till deras fördel och undertolkar saker som är till deras nackdel? Människan är ett flockdjur och vill återgå till att vara flockdjur istället för enstöringar. Ge ett litet finger i den riktningen och folk kommer hugga hela armen och axeln därtill.
Jag hoppas jag har fel men det är ju bara att se på hur restriktionströtta folk är och hur fler och fler skiter högaktningsfullt i reglerna för att jag ska bli övertygad om att så inte är fallet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 408
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
30 125
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • 112 Appen
  • Flytta eller ej?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp