Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tänkte ta tag i att anmäla mig till vaccinering, här kan man föranmäla sig/intresseanmälan närsomhelst. Man fyller bara i ett formulär och blir sen kontaktad via mail eller sms när är pa tur.

Konstaterade da att jag tillhör gruppen "höjd risk" pa tva punkter (bmi över 30 och autoimmun sjukdom som dock inte ska öka riskerna med covid). Men nu blev jag osäker pa om jag ska fylla i ngt där. Vi lever sa att risken att bli smittad är liten och sa stor förhöjd risk är det ända inte. Jag menar att det finns säkert manga som inte är i "höjd risk" och betydligt mer utsatt för smitta och dom vill jag ska fa vaccinet före mig. Samtidigt skulle jag vilja ha vaccinet sa fort som möjligt.

Jag jobbar även delvis med gravida och ammande, men om jag vaccinerar mig är det ju inte fastställt om jag ända inte kan ge smitta till dom.
Jag tror inte någotdera gör att du tillhör fas 3 men anmäla dig kan du givetvis göra, jag kanske har fel men här är kriterierna. Jag tror det rör sig om BMI p+ 40 eller så som de anser är gravt.

Sjukdomar eller tillstånd som innebär en ökad risk för att bli allvarligt sjuk i covid-19:​

  • Kronisk hjärt- och kärlsjukdom, inklusive stroke och hypertoni (högt blodtryck).
  • Kronisk lungsjukdom såsom KOL samt svår och instabil astma.
  • Andra tillstånd som leder till nedsatt lungfunktion eller försämrad hostkraft och sekretstagnation (till exempel extrem fetma, neuromuskulära sjukdomar eller flerfunktionshinder).
  • Kronisk lever- eller njursvikt.
  • Diabetes typ 1 och typ 2.
  • Tillstånd som innebär kraftigt nedsatt immunförsvar på grund av en sjukdom eller behandling.
  • Downs syndrom.
 
Jag tror inte någotdera gör att du tillhör fas 3 men anmäla dig kan du givetvis göra, jag kanske har fel men här är kriterierna. Jag tror det rör sig om BMI p+ 40 eller så som de anser är gravt.

Sjukdomar eller tillstånd som innebär en ökad risk för att bli allvarligt sjuk i covid-19:​

  • Kronisk hjärt- och kärlsjukdom, inklusive stroke och hypertoni (högt blodtryck).
  • Kronisk lungsjukdom såsom KOL samt svår och instabil astma.
  • Andra tillstånd som leder till nedsatt lungfunktion eller försämrad hostkraft och sekretstagnation (till exempel extrem fetma, neuromuskulära sjukdomar eller flerfunktionshinder).
  • Kronisk lever- eller njursvikt.
  • Diabetes typ 1 och typ 2.
  • Tillstånd som innebär kraftigt nedsatt immunförsvar på grund av en sjukdom eller behandling.
  • Downs syndrom.
Det kan ju dock vara andra kriterier där @turbofling bor.
 
Väldigt märklig tidpunkt att gå ut med nya råd till vaccinerade. De skulle kunna vänta några veckor. I juni kommer många fler vara vaccinerade, människor umgås mer utomhus och skolorna tar sommarlov. Det är inte så många veckor bort. Att uppmana äldre vaccinerade att krama barnbarn samtidigt som smittan ökar bland barn och unga känns bra märkligt. Påminner om lättnaderna i höstas som kom precis när andra vågen tog fart.
 
Fick frågan om "trädgårdsfika" för cirka 20 pers i juni. Hur ska man veta om det är coronasäkert till dess? Det finns ett partytält och kan hyras ett till. Jag är en viktig del i genomförandet då det är min trädgård och den som håller "bjudningen" vill skicka ut inbjudan i god tid. Hur skulle ni övriga resonera?
 
Fick frågan om "trädgårdsfika" för cirka 20 pers i juni. Hur ska man veta om det är coronasäkert till dess? Det finns ett partytält och kan hyras ett till. Jag är en viktig del i genomförandet då det är min trädgård och den som håller "bjudningen" vill skicka ut inbjudan i god tid. Hur skulle ni övriga resonera?
Jag skulle varken gå på eller anordna något sånt så länge jag inte är vaccinerad. Jag tror inte att jag fått vaccin i juni.
 
Fick frågan om "trädgårdsfika" för cirka 20 pers i juni. Hur ska man veta om det är coronasäkert till dess? Det finns ett partytält och kan hyras ett till. Jag är en viktig del i genomförandet då det är min trädgård och den som håller "bjudningen" vill skicka ut inbjudan i god tid. Hur skulle ni övriga resonera?
De är en svår fråga, en anhörig till mig planerar sitt bröllop i sommar. Och ja de måste ju planera nu oavsett om de går att genomföra eller inte.
 
Fick frågan om "trädgårdsfika" för cirka 20 pers i juni. Hur ska man veta om det är coronasäkert till dess? Det finns ett partytält och kan hyras ett till. Jag är en viktig del i genomförandet då det är min trädgård och den som håller "bjudningen" vill skicka ut inbjudan i god tid. Hur skulle ni övriga resonera?

Jag hade sagt nej. Hade inte velat binda upp mig så här långt innan så som läget är nu.
 
Fick frågan om "trädgårdsfika" för cirka 20 pers i juni. Hur ska man veta om det är coronasäkert till dess? Det finns ett partytält och kan hyras ett till. Jag är en viktig del i genomförandet då det är min trädgård och den som håller "bjudningen" vill skicka ut inbjudan i god tid. Hur skulle ni övriga resonera?

Jag tänker att det inte går att planera något sådant, just nu. Ingen vet läget i juni. Men som läget är nu hade jag inte velat boka någonting, framför allt inte med så många deltagare.
 
Jag tänker att det inte går att planera något sådant, just nu. Ingen vet läget i juni. Men som läget är nu hade jag inte velat boka någonting, framför allt inte med så många deltagare.
Nej, jag tänker absolut inte lova något nu! Vid bra väder i juni hemma hos oss är det dock inte svårt att styra något coronasäkert. Men vad händer om det regnar? Jag fick frågan idag, vilket innebär att jag har en stund att fundera i alla fall..
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag tror inte någotdera gör att du tillhör fas 3 men anmäla dig kan du givetvis göra, jag kanske har fel men här är kriterierna. Jag tror det rör sig om BMI p+ 40 eller så som de anser är gravt.

Sjukdomar eller tillstånd som innebär en ökad risk för att bli allvarligt sjuk i covid-19:​

  • Kronisk hjärt- och kärlsjukdom, inklusive stroke och hypertoni (högt blodtryck).
  • Kronisk lungsjukdom såsom KOL samt svår och instabil astma.
  • Andra tillstånd som leder till nedsatt lungfunktion eller försämrad hostkraft och sekretstagnation (till exempel extrem fetma, neuromuskulära sjukdomar eller flerfunktionshinder).
  • Kronisk lever- eller njursvikt.
  • Diabetes typ 1 och typ 2.
  • Tillstånd som innebär kraftigt nedsatt immunförsvar på grund av en sjukdom eller behandling.
  • Downs syndrom.

Vi har helt andra kriterier har i Oregon. Jag vet ocksa att andra stater har i USA har ytterligare annan syn pa saken sa jag tar for givet att olika lander i Europa har olika syn pa hur det sak vara.
 
Förutom att det inte handlar om förbud utan rekommendationer så upplever jag att man har trummat in att det är avstånd som gäller i alla lägen och det redan från start. Jag har heller inte stött på någon som inte vetat det men väl en hel del som struntar i det. Hur kan det bli tydligare? Hela Sverige dräller ju av skyltar om att hålla avstånd både utom och inomhus, till och med på det lokala naturreservaten är det skyltar om att hålla avstånd.

Det har varit en hel del otydlighet och ambivalens men just att hålla avstånd (och tvätta händerna) har varit synnerligen tydligt och genomgående samma budskap.

Och det ju precis så många resonerar, "det är inte förbjudet och jag efterlever rekommendationerna eftersom jag bara umgås med dem jag brukar umgås med", "jag håller en armlängds avstånd", "jag är inte nära okända människor mer än korta stunder" - alla dessa tycker med sina tolkningar av rekommendationerna att de uppfyller dem och jag kan förstå dem även om jag gör en striktare tolkning.

Sedan finns det ju folk skiter i rekommendationerna också, som tycker att sjukdom och död alltid varit en del av livet, eller som tror att det inte kommer att drabba dem, eller som vill ha sjukdomen tidigt "så har man det gjort" - och alla andra anledningar det finns. Men det är inte dem jag pratar om, där handlar det ju inte om tolkningar av rekommendationer.
 
Och det ju precis så många resonerar, "det är inte förbjudet och jag efterlever rekommendationerna eftersom jag bara umgås med dem jag brukar umgås med", "jag håller en armlängds avstånd", "jag är inte nära okända människor mer än korta stunder" - alla dessa tycker med sina tolkningar av rekommendationerna att de uppfyller dem och jag kan förstå dem även om jag gör en striktare tolkning.

Sedan finns det ju folk skiter i rekommendationerna också, som tycker att sjukdom och död alltid varit en del av livet, eller som tror att det inte kommer att drabba dem, eller som vill ha sjukdomen tidigt "så har man det gjort" - och alla andra anledningar det finns. Men det är inte dem jag pratar om, där handlar det ju inte om tolkningar av rekommendationer.
Men nu var det frågan om om folk förstått att rekommendationerna gäller både inom och utomhus när det gäller avstånd, inte hur man betraktar rekommendationerna.
 
Men nu var det frågan om om folk förstått att rekommendationerna gäller både inom och utomhus när det gäller avstånd, inte hur man betraktar rekommendationerna.

Ok, jag uppfattade att frågan hade breddats i de senaste inläggen men gällande den frågan står jag fast vid att det har framhållits mer i kommunikationen på senare tid, än under sommaren och hösten. Vi kan tycka olika där helt enkelt.
 
Ok, jag uppfattade att frågan hade breddats i de senaste inläggen men gällande den frågan står jag fast vid att det har framhållits mer i kommunikationen på senare tid, än under sommaren och hösten. Vi kan tycka olika där helt enkelt.
Jag har inte noterat att det framhållits mer än tidigare och har svårt att tänka mig att det går utan att personligen ringa upp folk så mycket det tjatades om det, framförallt förra våren. Jag fick budskapet flera gånger om dagen i olika sammanhang inklusive stora rubriker i dagspressen och förstasidor (mest om att folk bröt mot det i parker och på badplatser).

Det är betydligt mindre tjat om avstånd nu, det är mindre av en nyhet, men så snart det blir varmt lär det explodera med fler bilder av fullsatta uteserveringar gärna tagna i vinklar så det ser riktigt trångt ut och lite senare nyheter om fullsmockade stränder.
 
Jag har inte noterat att det framhållits mer än tidigare och har svårt att tänka mig att det går utan att personligen ringa upp folk så mycket det tjatades om det, framförallt förra våren. Jag fick budskapet flera gånger om dagen i olika sammanhang inklusive stora rubriker i dagspressen och förstasidor (mest om att folk bröt mot det i parker och på badplatser).

Det är betydligt mindre tjat om avstånd nu, det är mindre av en nyhet, men så snart det blir varmt lär det explodera med fler bilder av fullsatta uteserveringar gärna tagna i vinklar så det ser riktigt trångt ut och lite senare nyheter om fullsmockade stränder.

Som sagt, olika människor uppfattar saker olika. Det har varit många peka-finger-åt-andra-artiklar i media under hela pandemin, det håller jag med om (vem kan glömma "jag älskar rökt ål"-tanten från Östermalm i våras...), men det är för mig inte detsamma som vilka förhållningsinstruktioner som förmedlas av myndigheter och ministrar, och vad de lägger tonvikten på i sin kommunikation.

Jag kan som jag skrivit tidigare också förstå att man valt (om det har varit ett medvetet val) att lägga betoningen på att det är bättre att umgås utomhus än inomhus, än att lägga betoningen på att man ska bete sig exakt likadant om man väljer att umgås utomhus som inomhus.
 
Jag har inte noterat att det framhållits mer än tidigare och har svårt att tänka mig att det går utan att personligen ringa upp folk så mycket det tjatades om det, framförallt förra våren. Jag fick budskapet flera gånger om dagen i olika sammanhang inklusive stora rubriker i dagspressen och förstasidor (mest om att folk bröt mot det i parker och på badplatser).

Det är betydligt mindre tjat om avstånd nu, det är mindre av en nyhet, men så snart det blir varmt lär det explodera med fler bilder av fullsatta uteserveringar gärna tagna i vinklar så det ser riktigt trångt ut och lite senare nyheter om fullsmockade stränder.
Fast jag tror faktiskt att pressträffen från 15 april skiljer sig något, när den inledningsvis uppmanar till att hålla avstånd, och lägger fokus på det. Inte på ett tvätta händerna etc. Kollade på inledningar av fler pressträffar från året som gått, inte sett ut så alla gånger åtminstone.
 
Fast jag tror faktiskt att pressträffen från 15 april skiljer sig något, när den inledningsvis uppmanar till att hålla avstånd, och lägger fokus på det. Inte på ett tvätta händerna etc. Kollade på inledningar av fler pressträffar från året som gått, inte sett ut så alla gånger åtminstone.
Ja det är mindre fokus på att tvätta händerna (eller kanske inget) men att hålla avstånd har de tryckt på hela tiden. Visst de började med informationen senaste gången istället för några minuter in, men inte handlade det specifikt om att hålla avstånd utomhus. Det är ju det du hävdat att är en nyhet, en nyhet som jag och alla jag stött på uppfattade för mer än ett år sedan - dvs att att hålla avstånd gäller alltid oavsett var man befinner sig.

Att hålla avstånd är det som hjälper mest.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
73 927
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
29 794
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp