Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast utan konsekvenser? Det är det väl inte, en stor konsekvens är ett skamfilat rykte och om även inte kommunen gör en utredning (vilket de mycket väl kan göra) så är det knappast en fördel när företaget ska skriva avtal/förnya avtal oavsett vilken kommun.
Det är startat en stor utredning upp på koncernnivå.
 
Jag tycker att folk ska börja läsa lite mer om det här med dödsfall och vaccin.
Det här såg jag idag:

  • Sedan vaccinationerna började i Sverige har Läkemedelsverket rapporterat in totalt 13 dödsfall där personerna fått Astra Zenecas vaccin.
  • Samtidigt har man också rapporterat in 159 svenska dödsfall där de fått Pfizer Biontechs.
 
Jag tycker att folk ska börja läsa lite mer om det här med dödsfall och vaccin.
Det här såg jag idag:

  • Sedan vaccinationerna började i Sverige har Läkemedelsverket rapporterat in totalt 13 dödsfall där personerna fått Astra Zenecas vaccin.
  • Samtidigt har man också rapporterat in 159 svenska dödsfall där de fått Pfizer Biontechs.

Källa?
 
Jag tycker att folk ska börja läsa lite mer om det här med dödsfall och vaccin.
Det här såg jag idag:

  • Sedan vaccinationerna började i Sverige har Läkemedelsverket rapporterat in totalt 13 dödsfall där personerna fått Astra Zenecas vaccin.
  • Samtidigt har man också rapporterat in 159 svenska dödsfall där de fått Pfizer Biontechs.
Och av de 13 var det väl 2 (?) som man har kopplat till den biverkning det talas om.

Det är ju ganska irrelevant att bara prata om rapporterade dödsfall i absoluta tal.
Att Pizer får så höga tal hänger samman med att det var det som gavs först till de äldsta, alltså där man kan vänta sig mest dödlighet av andra orsaker som bara råkar sammanfalla i tid. Och nu har man varit extremt noga med att rapportera allt, även i de fall där det egentligen inte ens finns en misstanke om biverkan.

Jag tycker att man när man pratar siffror generellt ska vara mer noga med vad det faktiskt är för siffror man pratar om och vad de säger om det ena eller det andra. Inte minst media...
 
Jag uppfattade som att koncernen utredde sig själva, du nämnde inte kommunen, därav missuppfattningen. Tack för korrigeringen :)
Tänkte nog att det var uppenbart då jag svarade på ditt inlägg om att kommunen ju kan starta en utredning. :)

I mitt tidigare inlägg där jag länkar till eko-nyheterna från igår tar de upp vad som gjorts och görs i utredningsväg.
 
Tänkte nog att det var uppenbart då jag svarade på ditt inlägg om att kommunen ju kan starta en utredning. :)

I mitt tidigare inlägg där jag länkar till eko-nyheterna från igår tar de upp vad som gjorts och görs i utredningsväg.
Jag uppfattade det på samma vis där, gick dock inte in på länkarna, men nu är det utrett :)
 
I morgon kommer jag att få min första spruta! Neurologen gjorde en helomvändning i veckan och skickade remiss till vårdcentralen att jag behövde prioriteras på grund av min behandling. Nu ringde vårdcentralen och frågade om jag kunde komma i morgon för de har lediga tider och jag står med på prioriteringslistan.
Jag är så glad! :banana::banana::banana:
 
I morgon kommer jag att få min första spruta! Neurologen gjorde en helomvändning i veckan och skickade remiss till vårdcentralen att jag behövde prioriteras på grund av min behandling. Nu ringde vårdcentralen och frågade om jag kunde komma i morgon för de har lediga tider och jag står med på prioriteringslistan.
Jag är så glad! :banana::banana::banana:
Är det så mycket av en helomvändning som att regionen gått in i fas 3 och kan prioritera riskgrupper nu? Skönt hur som helst!!
 
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)00978-8/fulltext

En genomgång av olika länder tyder på att de länder som satsade på att eliminera smittspridningen, snarare än att begränsa den har klarat hälsan långt bättre, ekonomin bättre och inte behövt inskränka mänskliga fri- och rättigheter lika mycket.

När Finlands motsvarighet till FHM i Mars 2020 meddelade Anders Tegnell att en skolstängning skulle minska virusets "attack rate" på åldringar 10% svarade han med att en poäng med att hålla skolorna öppna är att vi snabbare når herd immunity och "10% kanske kan vara värt det?".

Sjuka tankegångar. Skandal att han har får sitta kvar.
 
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)00978-8/fulltext

En genomgång av olika länder tyder på att de länder som satsade på att eliminera smittspridningen, snarare än att begränsa den har klarat hälsan långt bättre, ekonomin bättre och inte behövt inskränka mänskliga fri- och rättigheter lika mycket.

När Finlands motsvarighet till FHM i Mars 2020 meddelade Anders Tegnell att en skolstängning skulle minska virusets "attack rate" på åldringar 10% svarade han med att en poäng med att hålla skolorna öppna är att vi snabbare når herd immunity och "10% kanske kan vara värt det?".

Sjuka tankegångar. Skandal att han har får sitta kvar.
Men "länder som satsat på utrotning" är öar som i praktiken haft en möjlighet att kontrollera gränspassager på ett helt annat sätt än ex. länder på europeiska fastlandet. (I praktiken fungerar Syd-Korea som en ö eftersom landgränsen är så stängd som den är)

Både samhällsfunktioner och ekonomi i de fem länderna lär fungera på ett sätt så att de klarar bättre att man stänger gränserna för folk. (Inte samma mängd människor som rör sig ut och in dagligen till vardags och transporter mest container på flyg/båt som kan lastas om vid gränsen etc.)

Kan inte resultaten spegla att dessa fem bara hade väldigt mycket bättre förutsättningar för att tillämpa en utrotningsstrategi än de andra? (vilket då blir en orsak både till varför den var framgångsrik där - och till att man från början valde den)
 
Men "länder som satsat på utrotning" är öar som i praktiken haft en möjlighet att kontrollera gränspassager på ett helt annat sätt än ex. länder på europeiska fastlandet. (I praktiken fungerar Syd-Korea som en ö eftersom landgränsen är så stängd som den är)

Både samhällsfunktioner och ekonomi i de fem länderna lär fungera på ett sätt så att de klarar bättre att man stänger gränserna för folk. (Inte samma mängd människor som rör sig ut och in dagligen till vardags och transporter mest container på flyg/båt som kan lastas om vid gränsen etc.)

Kan inte resultaten spegla att dessa fem bara hade väldigt mycket bättre förutsättningar för att tillämpa en utrotningsstrategi än de andra? (vilket då blir en orsak både till varför den var framgångsrik där - och till att man från början valde den)
Nej, man måste alltid framhålla att Sverige är världens sämsta land, alla kategorier.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 394
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
30 118
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp