Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror inte att det varken är eller med nuvarande grundlag kan göras olagligt med privata fester och/eller att styra vem man släpper in i sitt privata hem! Men jag håller med dig om att tendensen är extremt oroande, och att den är det världen över. Jag tycker aldrig någonsin att det kan bli okej att låsa in människor i deras hem (eller någon annanstans), oavsett syfte!
Problemet är ju att folk tycker det är okej att försöka förbjuda det. Att bolaget ens gick ut med information om att de skulle ha vakter som släppte in folk mot uppvisande av band och legitimation, att de satt upp stängsel kring området trots att de inte hade tillstånd från kommun etc. Nu vet jag inte hur långt de kommit med planerna inför helgen, men ens att det kunnat fattas ett sånt här beslut!
 
Problemet är ju att folk tycker det är okej att försöka förbjuda det. Att bolaget ens gick ut med information om att de skulle ha vakter som släppte in folk mot uppvisande av band och legitimation, att de satt upp stängsel kring området trots att de inte hade tillstånd från kommun etc. Nu vet jag inte hur långt de kommit med planerna inför helgen, men ens att det kunnat fattas ett sånt här beslut!
Jag hade polisanmält om det hade drabbat mig som hyresgäst! Det där är inte okej på något sätt!
 
Jag har flera kollegor som anser att det är ingen mening för de att vara ledig om de bara ska vara hemma. Som tycker att ska de bara vara hemma så kan de lika gärna jobba. Speciellt kollegorna reser väldigt mycket och till exotiska och ovanliga resmål. Jag förstår själv inte den inställningen och hade blivit väldigt trött om jag hade spenderat hela semestern bortrest. Så jag vill ju inte resa som de gör men jag vill ju resa mer. Mitt minimala resande är inte självvalt. Jag vill verkligen resa mer och oftare!
På mitt jobb måste en nästan ha en resa planerad för att det ska var "okej" att ta semester
 
På mitt jobb måste en nästan ha en resa planerad för att det ska var "okej" att ta semester

Så sorgligt. Jag är rätt fri att ta semester när som. Men frågan kommer alltid (inte från chefenmen från kollegor) om man ska resa någonstans, som om det är huvudanledningen till att ta ledigt från jobb. Att npgon skulle vilja bara vara hemma och ledig är det en del som inte förstår.
 
Från DN idag om vaccinering på arbetsplatser (länk, men artikeln är förmodligen låst för icke-prenumeranter: https://www.dn.se/ekonomi/fack-och-...ng-av-vaccination-pa-arbetsplatser-har-varit/ ) och, ja, jag håller verkligen med:

Tanken är att förenkla så att de som behöver gå till jobbet inte behöver ta ledigt eller resa för att få vaccinet.

Peter Munck av Rosenschöld (vd för branschorganisationen Sveriges Företagshälsor) fortsätter:
Att tillåta vaccinering på arbetsplatsen har gjorts förut, till exempel vid vaccinationen mot svininfluensan. Parternas gemensamma arbetsmiljöorganisation Prevent har tillsammans med branschorganisationen Sveriges Företagshälsor nyligen tagit fram en vägledning för hur en vaccinering på arbetsplatserna kan gå till, som visar att det är görbart.

Man kan ju hoppas :) !
Det har jobbet gått ut med redan för ett halvår sedan med att försöka få till. Vi har ju även ett företag på jobbet som gör snabbtest på oss anställda sedan efter nyår.
 
Så sorgligt. Jag är rätt fri att ta semester när som. Men frågan kommer alltid (inte från chefenmen från kollegor) om man ska resa någonstans, som om det är huvudanledningen till att ta ledigt från jobb. Att npgon skulle vilja bara vara hemma och ledig är det en del som inte förstår.

Alltså, jag som chef har inget med anledningen att göra så länge inte ledighetsformen kräver det (exempelvis permission vid begravning osv). Jag har aldrig känt behovet av att ställa den frågan till någon. Sen om det är så att det är en ansökan med kort framförhållning kan den avslås, eftersom arbetsgivaren har rätt att bestämma när semesterledighet kan tas ut.
 
Från vad jag vet, utan att alltså aktivt ha frågat om det, används semesterledighetsformen för alla möjliga slags ledigheter. Precis som det ska vara. En del vill ha en extra fredag för att hinna tvätta och städa, en del ska resa nånstans, en del ska bygga nåt hemma, en del ska gå på utflykt med barnen eller ta en vecka för att hinna jobba med ett hobbyprojekt, eller hinna träna mer koncentrerat, hinna köpa julklappar. Sen är det många som vill ha några sammanhängande veckor på sommaren, och de användes redan innan pandemin sällan till resande utan till ledighet. För många är inte resor direkt källan till maximal avkoppling.

Skulle jag fått frågan skulle jag nog bara svarat att "anledningen är att jag vill vara ledig de dagarna." Det är egentligen bara när man vet att man är sent ute och har en, i eget tycke, bra anledning att det blivit så - som man kanske vill brodera ut det mer, för att öka chansen att få ledigt.
 
Jag har förklarat anledningen någon gång när det funnits dåligt med utrymme för semester just då men det normala är att det inte spelar någon som helst roll. Vissa chefer har i och för sig frågat vad jag ska göra på semestern men då handlar det om vanliga sociala kontakter och inte något som har med att få semester eller inte att göra. Alla ska få semester och vissa som tagit ut för lite har fått påtryckningar att ta ut.
 
https://www.expressen.se/nyheter/co...ingar-avslojar-hoten-efter-stines-coronalarm/

Suck, bara suck. Och naturligtvis inga konsekvenser för att ha gått ut och ljugit.
Har hon ljugit eller har hon förmedlat sin verklighet? För att någon ska kunna räknas som denne ljugit så behöver denne medvetet har farit med osanningar. Inspelningarna, som i och för sig säkert är väl utvalda, pekar snarare på att företaget ogillar vad hon sagt snarare än att det är direkta lögner.

Sen har vi dessutom komplikationen att expressen har ett intresse av skandaler och kanske inte presenterar det Stine sagt på ett direkt nyanserat vis, expressen är inte för inte kända som en skandalblaska.
 
AG har ljugit iom att de sagt en sak till sina anställda och en sak till media
Högste chefen lät rätt defensiv när jag hörde honom i Studio1 kväll igår. Han lät inte helt bekväm med situationen.
Om man dessutom verkligen lyssnar på vad han säger så använder han ofta uttryck som "i så stor utsträckning som möjligt" vilket rent krasst kan betyda att inget alls gjorts.
 
AG har ljugit iom att de sagt en sak till sina anställda och en sak till media
Fast utan konsekvenser? Det är det väl inte, en stor konsekvens är ett skamfilat rykte och om även inte kommunen gör en utredning (vilket de mycket väl kan göra) så är det knappast en fördel när företaget ska skriva avtal/förnya avtal oavsett vilken kommun.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
75 153
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
30 393
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2024
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp