Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)00978-8/fulltext

En genomgång av olika länder tyder på att de länder som satsade på att eliminera smittspridningen, snarare än att begränsa den har klarat hälsan långt bättre, ekonomin bättre och inte behövt inskränka mänskliga fri- och rättigheter lika mycket.

När Finlands motsvarighet till FHM i Mars 2020 meddelade Anders Tegnell att en skolstängning skulle minska virusets "attack rate" på åldringar 10% svarade han med att en poäng med att hålla skolorna öppna är att vi snabbare når herd immunity och "10% kanske kan vara värt det?".

Sjuka tankegångar. Skandal att han har får sitta kvar.

Vissa hade förutsättningar att eliminera den. Andra drabbades tidigt av en omfattande inkommande smittspridning.

Jag tycker att åtgärderna som vidtagits här har varit ämnade att eliminera smittspridningen så väl det är möjligt utan att just inskränka extremt och grundlagsvidrigt på människors fri- och rättigheter. Jag har aldrig hört talas om att det finns ett mål att upprätthålla smittspridning på en viss nivå eller att åtgärder vidtagits för att nå det målet.
 
Men "länder som satsat på utrotning" är öar som i praktiken haft en möjlighet att kontrollera gränspassager på ett helt annat sätt än ex. länder på europeiska fastlandet. (I praktiken fungerar Syd-Korea som en ö eftersom landgränsen är så stängd som den är)

Både samhällsfunktioner och ekonomi i de fem länderna lär fungera på ett sätt så att de klarar bättre att man stänger gränserna för folk. (Inte samma mängd människor som rör sig ut och in dagligen till vardags och transporter mest container på flyg/båt som kan lastas om vid gränsen etc.)

Kan inte resultaten spegla att dessa fem bara hade väldigt mycket bättre förutsättningar för att tillämpa en utrotningsstrategi än de andra? (vilket då blir en orsak både till varför den var framgångsrik där - och till att man från början valde den)

Det går inte utesluta. Även dessa länder har ju råkat ut för allmän smittspridning dock, men eftersom strategin har varit att inte acceptera smittspridning alls har man lyckats bekämpa den. I Australien tror jag det var så spårade de smittan hos en person till ett dörrhandtag som den smittdrabbade personens kollega hade berört. Viss klasskillnad jämfört med Sverige där sjukvården hoppas att man vill ringa upp de man varit i kontakt med och berätta att man fått smittan.

Japan har ju en mångdubbelt större befolkning än Sverige + alla länder tillsammans som svenskar kan arbetspendla till, på en yta som är mindre än bara Sveriges.

Kanske är det ländernas geografi som påverkat vilken inställning de har, men allt tycker ju på att det är inställningen som har lyckats. Om vi haft inställningen att all allmän smittspridning ska bort hade vi antagligen haft otroliga resurser över att testa och smittspåra alla som ens går nära våra gränser.
 
Det går inte utesluta. Även dessa länder har ju råkat ut för allmän smittspridning dock, men eftersom strategin har varit att inte acceptera smittspridning alls har man lyckats bekämpa den. I Australien tror jag det var så spårade de smittan hos en person till ett dörrhandtag som den smittdrabbade personens kollega hade berört. Viss klasskillnad jämfört med Sverige där sjukvården hoppas att man vill ringa upp de man varit i kontakt med och berätta att man fått smittan.

Japan har ju en mångdubbelt större befolkning än Sverige + alla länder tillsammans som svenskar kan arbetspendla till, på en yta som är mindre än bara Sveriges.

Kanske är det ländernas geografi som påverkat vilken inställning de har, men allt tycker ju på att det är inställningen som har lyckats. Om vi haft inställningen att all allmän smittspridning ska bort hade vi antagligen haft otroliga resurser över att testa och smittspåra alla som ens går nära våra gränser.
Kanske är det geografi, kanske är det initial smittspridning, kanske är det något annat, men hade vi stängt gränsen i oktober 2019, så kanske det hade sett bättre ut här.
 
Det går inte utesluta. Även dessa länder har ju råkat ut för allmän smittspridning dock, men eftersom strategin har varit att inte acceptera smittspridning alls har man lyckats bekämpa den. I Australien tror jag det var så spårade de smittan hos en person till ett dörrhandtag som den smittdrabbade personens kollega hade berört. Viss klasskillnad jämfört med Sverige där sjukvården hoppas att man vill ringa upp de man varit i kontakt med och berätta att man fått smittan.

Japan har ju en mångdubbelt större befolkning än Sverige + alla länder tillsammans som svenskar kan arbetspendla till, på en yta som är mindre än bara Sveriges.

Kanske är det ländernas geografi som påverkat vilken inställning de har, men allt tycker ju på att det är inställningen som har lyckats. Om vi haft inställningen att all allmän smittspridning ska bort hade vi antagligen haft otroliga resurser över att testa och smittspåra alla som ens går nära våra gränser.

Vilket hänger ihop med hur stor initial smittspridning man fick tidigt. Det är lättare att spåra ett dörrhandtag en gång än hundratals i veckan.

Smittspårningen gick för övrigt inte alls till på det sätt du beskriver under den initiala fasen, då stora resurser (alla som fanns + expansion satsades på att stoppa smittkedjorna.
 
Vissa hade förutsättningar att eliminera den. Andra drabbades tidigt av en omfattande inkommande smittspridning.

Jag tycker att åtgärderna som vidtagits här har varit ämnade att eliminera smittspridningen så väl det är möjligt utan att just inskränka extremt och grundlagsvidrigt på människors fri- och rättigheter. Jag har aldrig hört talas om att det finns ett mål att upprätthålla smittspridning på en viss nivå eller att åtgärder vidtagits för att nå det målet.

Vissa länder var på det klara att smittan ska bort direkt när den kom in i deras länder. Andra länder sa att det inte finns någon mening med att införa restriktioner i läget som var då, men bara en liten allmän smittspridning. Och sen kritiserade privata bolag som gav sina anställda möjligheten att jobba hemma eftersom det inte var jämlikt mot dem som måste vara på sin arbetsplats.

I vissa länder var inställningen att vi skulle begränsa smittspridningen nog för att sjukvården skulle klara av att behandla de svårt sjuka. Någon högre ambition fanns knappast, Alla skulle väl så småningom bli smittade ändå... Och bilder som nedan spreds överallt, med uppmaningen om att vi skulle "hålla ut".

Covid.png
 
Vissa länder var på det klara att smittan ska bort direkt när den kom in i deras länder. Andra länder sa att det inte finns någon mening med att införa restriktioner i läget som var då, men bara en liten allmän smittspridning. Och sen kritiserade privata bolag som gav sina anställda möjligheten att jobba hemma eftersom det inte var jämlikt mot dem som måste vara på sin arbetsplats.

I vissa länder var inställningen att vi skulle begränsa smittspridningen nog för att sjukvården skulle klara av att behandla de svårt sjuka. Någon högre ambition fanns knappast, Alla skulle väl så småningom bli smittade ändå... Och bilder som nedan spreds överallt, med uppmaningen om att vi skulle "hålla ut".

Covid.png
Självklart tycker alla att det är bättre om man kan få bort smittan helt.

Men det blir ju lite som med nollvisionen i trafiken. Djävlar vad värdelöst allt trafiksäkerhetsarbete är för att man inte når det målet.
 
Det går inte utesluta. Även dessa länder har ju råkat ut för allmän smittspridning dock, men eftersom strategin har varit att inte acceptera smittspridning alls har man lyckats bekämpa den. I Australien tror jag det var så spårade de smittan hos en person till ett dörrhandtag som den smittdrabbade personens kollega hade berört. Viss klasskillnad jämfört med Sverige där sjukvården hoppas att man vill ringa upp de man varit i kontakt med och berätta att man fått smittan.

Japan har ju en mångdubbelt större befolkning än Sverige + alla länder tillsammans som svenskar kan arbetspendla till, på en yta som är mindre än bara Sveriges.

Kanske är det ländernas geografi som påverkat vilken inställning de har, men allt tycker ju på att det är inställningen som har lyckats. Om vi haft inställningen att all allmän smittspridning ska bort hade vi antagligen haft otroliga resurser över att testa och smittspåra alla som ens går nära våra gränser.
En förutsättning för att strategin skulle lyckas var att vi lyckades få fram vaccin snabbt vilket vi lyckades med. Det är svårt att i längden eliminera smittan och kontakterna med omvärlden. Sen vet jag inte om Island haft någon annan strategi än Europa i stort, en liten avlägsen ö med 1,5 internationella flygplatser och mycket begränsad sjötrafik till andra länder och en befolkning som motsvarar Malmös eller så.

Japan är inne på sin 3:e våg även om den är måttlig och hur det ska funka med OS i och smittspridningen är fortfarande en öppen fråga. Deras vaccination går inte i raketfart heller.
 
Jag ska tjata på jobbet igen idag om att det är viktigt. Som varje fredag, men denna fredag hänvisa till denna tydliga uppmaning och vädjan.
Det är så tråkigt att tjatet ens behovs. Jag lyssnade på presskonferensen och de var ju rätt hårda mot folk som inte följer restriktionerna, av goda skäl. Men som min sambo sa "de som behöver höra detta kommer ju inte lyssna"..

Jag uppfattade iaf att man nu inte ska umgås med någon förutom de man bor med, även utomhus. Det har jag känt varit lite oklart ibland tidigare.
 
Idag har jag så motstridiga känslor! Mina grannar han bjudit in mig på spelkväll tillsammans med deras syskon. Vi blir 6 personer om jag och min partner tackar ja.

Hela kroppen skriker JAAA!!! Gud så kul att träffa folk!!!!

Men jag är inte bekväm med att träffa så många människor. Framförallt inte nu. Har vi tur så är det ju bara 2 månader kvar tills jag får vaccin. Det är ju inte värt att ha varit så försiktig för att falla precis innan mållinjen. Så det lutar åt att tacka nej till 99%. Men jag drar ut på det, för jag vill egentligen sååå gärna!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det är så tråkigt att tjatet ens behovs. Jag lyssnade på presskonferensen och de var ju rätt hårda mot folk som inte följer restriktionerna, av goda skäl. Men som min sambo sa "de som behöver höra detta kommer ju inte lyssna"..

Jag uppfattade iaf att man nu inte ska umgås med någon förutom de man bor med, även utomhus. Det har jag känt varit lite oklart ibland tidigare.
Rent spontant tror jag att det inte kommer bli någon som helst förändring även att regionen uppmanar till personlig lockdown. Folk i stort har inte tagit rekommendationerna på allvar. Så varför skulle de tänka om nu liksom.
 
Angående Östergötland och "personlig lockdown".

Det är oerhört viktigt att våra myndigheter och vår politiska ledning uttalar sig sanningsenligt, och vidtar befogade åtgärder, för myndigheternas framtida trovärdighet.
Det gör man inte i det här fallet.

Här finns officiell statistik avseende smittade per dag, antal fall i sluten vården, avlidna, och vaccinerade:

https://app.powerbi.com/view?r=eyJr...zNGMtNGFlYy1iMWM1LTM4MjEyOTgyYTViOSIsImMiOjl9

(jag begriper inte hur jag ska skärmbilder av den här statistiksidan, annars hade jag lagt in dessa istället för att länka)

Det är alltså vården, som har ett mycket ansträngt läge, man befinner sig på ungefär samma nivå som man gjorde i januari 2021.

Antal smittade går ner mycket tydligt, och mycket kraftigt sedan 21 april.

I slutenvården återfinns en del av de personer som smittades under smitto-toppen 13-20 april (testade fall), vilket orsakar det stora trycket på sjukvården just nu.

Tyvärr så uttrycker man sig lite dumt från regionledningens sida. Man ljuger och det gör att man sänker trovärdigheten totalt för regionledningen.
Dessutom så tar man i med oacceptabla restriktioner, t.ex. vad avser barns idrottande, i synnerhet vad avser barns idrottande utomhus, och använder uttrycket "personlig lockdown", som är ett fullständigt idiotiskt sätt att uttrycka sig.

"Personlig lockdown" betyder ingenting annat än att man använder ord som man tycker låter "häftiga", det som på engelska brukar kallas för "bullshit" (vi är många som spelat bullshit-bingo på jobbet).

Att påtala att läget är mycket ansträngt i sjukvården, och att vädja till medborgarna att följa restriktioner och ge tusan i "valborgsfester" är mycket renhårigare och ett bättre språkbruk.

Så här uttalar sig regionrådet:

"– Läget i Östergötland är mycket allvarligt. Det är fortsatt mycket hög smittspridning och trycket på våra tre sjukhus är mycket högt, säger Kaisa Karro (S), regionråd. (citat från SVT nyheter lokalt)"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/o...rgotland-inga-lattnader-galler-i-ostergotland


Om vederbörande hade uttryckt sig annorlunda, avseende smittsmittpridning/smittförekomst, så hade uttalandet varit rimligt.
Att påtala problemen/ansträngningen inom vården är riktigt.

Men tyvärr för den som uttalar sig, så sjunker smittspridningen väldigt tydligt sedan en dryg vecka tillbaka (21/4). Jag skulle vilja kalla det "sjunker som en sten" t.o.m., så stark är nergången.

Det vore bättre att be folk att "fortsätta på den inslagna vägen, där smittspridningen dämpats/går ner".

Det kanske vore vettigare att jobba med lite positiva incitament, än att bara hacka på folk.

Man riskerar att öka misstron mot olika former av "Corona-begränsningar" på det här sättet.
 
Så här uttalar sig regionrådet:

"– Läget i Östergötland är mycket allvarligt. Det är fortsatt mycket hög smittspridning och trycket på våra tre sjukhus är mycket högt, säger Kaisa Karro (S), regionråd. (citat från SVT nyheter lokalt)"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/o...rgotland-inga-lattnader-galler-i-ostergotland


Om vederbörande hade uttryckt sig annorlunda, avseende smittsmittpridning/smittförekomst, så hade uttalandet varit rimligt.
Att påtala problemen/ansträngningen inom vården är riktigt.

Fast det är fullkomligt korrekt, vi har mycket stor smittspridning över hela landet och läget är ansträngt på gränsen till katastrof inom vården. Ja smittspridning är på väg ner men läget är långt ifrån stabilt. Kan vi hålla ut bara ett par veckor till så kan det se mycket bättre ut. Släpper vi på det kan det lätt vända.
 
Fast det är fullkomligt korrekt, vi har mycket stor smittspridning över hela landet och läget är ansträngt på gränsen till katastrof inom vården. Ja smittspridning är på väg ner men läget är långt ifrån stabilt. Kan vi hålla ut bara ett par veckor till så kan det se mycket bättre ut. Släpper vi på det kan det lätt vända.

Det här är så himla viktigt. Vi har, för första gången sen i jul, en minskande smittspridning i min kommun. Den är fortfarande JÄTTEHÖG men mindre än tidigare. Då skall man tydligen plötsligt öppna allt igen? bara för att den går ner?
 
Fast det är fullkomligt korrekt, vi har mycket stor smittspridning över hela landet och läget är ansträngt på gränsen till katastrof inom vården. Ja smittspridning är på väg ner men läget är långt ifrån stabilt. Kan vi hålla ut bara ett par veckor till så kan det se mycket bättre ut. Släpper vi på det kan det lätt vända.
Har du tittat på statistiken jag länkade till?


Tror du verkligen att "folk" accepterar ökade restriktioner samtidigt med kraftigt minskande smittspridning, när det redan är problematiskt att få folk att hålla de restriktioner som redan finns?

Risken är uppenbar att "folk" kommer att tycka att (i det här fallet) "regionen överdriver" (avseende smittspridning), och därför allt mer, eller ännu mer, struntar i både befintliga, samt utökade restriktioner.

Det blir liksom rätt konstigt att utöka restriktioner, i samband med sjunkande smittspridning, om man inte förklarar sig ordentlig

I farans riktning ligger också, att det med ökad misstro mot myndigheters uppgifter i media, uppstår en minskad vilja att vaccinera sig.

Observera, det jag anser är helfel, är framförallt hur man uttrycker sig.

Man skulle t.ex. kunna sagt något i stil med "trots att vi ser en viss stabilisering av antalet nysmittade de senaste dagarna, så är antalet fortfarande högt, och eftersom vården är mycket ansträngd, så behöver vi alla bidra för att hålla nere antalet (ny-)smittade, för att vården inte ska få ett ökat inflöde av sjuka om någon vecka".

Och så borde man avstå från att använda klatschiga bullshit-begrepp som "personlig lockdown", för att istället beskriva vad det egentligen är man vill att "folk" ska gör: t.e.x avstå fester och folksamlingar under valborgshelgen, undvik att träffa dem man normalt inte umgås med o.s.v.

Jag, förlorar delar av det förtroende jag hade för regionledningen, när man uttrycker sig som man gör.
 
Har du tittat på statistiken jag länkade till?


Tror du verkligen att "folk" accepterar ökade restriktioner samtidigt med kraftigt minskande smittspridning, när det redan är problematiskt att få folk att hålla de restriktioner som redan finns?

Risken är uppenbar att "folk" kommer att tycka att (i det här fallet) "regionen överdriver" (avseende smittspridning), och därför allt mer, eller ännu mer, struntar i både befintliga, samt utökade restriktioner.

Det blir liksom rätt konstigt att utöka restriktioner, i samband med sjunkande smittspridning, om man inte förklarar sig ordentlig

I farans riktning ligger också, att det med ökad misstro mot myndigheters uppgifter i media, uppstår en minskad vilja att vaccinera sig.

Observera, det jag anser är helfel, är framförallt hur man uttrycker sig.

Man skulle t.ex. kunna sagt något i stil med "trots att vi ser en viss stabilisering av antalet nysmittade de senaste dagarna, så är antalet fortfarande högt, och eftersom vården är mycket ansträngd, så behöver vi alla bidra för att hålla nere antalet (ny-)smittade, för att vården inte ska få ett ökat inflöde av sjuka om någon vecka".

Och så borde man avstå från att använda klatschiga bullshit-begrepp som "personlig lockdown", för att istället beskriva vad det egentligen är man vill att "folk" ska gör: t.e.x avstå fester och folksamlingar under valborgshelgen, undvik att träffa dem man normalt inte umgås med o.s.v.

Jag, förlorar delar av det förtroende jag hade för regionledningen, när man uttrycker sig som man gör.
Jag har koll på statistiken, det är minskande smittspridning i stora delar av landet, Jag har också koll på vad fester kan ställa till med när det gäller smittspridning och det nästan desperata läget inom sjukvården. Jag sympatiserar helt med alla uppmaningar att hålla ut några veckor till. Personlig lockdown handlar inte om ökade restriktioner utan en vädjan,
 
Idag har jag så motstridiga känslor! Mina grannar han bjudit in mig på spelkväll tillsammans med deras syskon. Vi blir 6 personer om jag och min partner tackar ja.

Hela kroppen skriker JAAA!!! Gud så kul att träffa folk!!!!

Men jag är inte bekväm med att träffa så många människor. Framförallt inte nu. Har vi tur så är det ju bara 2 månader kvar tills jag får vaccin. Det är ju inte värt att ha varit så försiktig för att falla precis innan mållinjen. Så det lutar åt att tacka nej till 99%. Men jag drar ut på det, för jag vill egentligen sååå gärna!
Det är väl egentligen inget att fundera på för din del? Du själv ville för några veckor sedan nästan anmäla olika festande grannar för att de festade trots att man inte bör träffas, så beslutet att inte träffas nu borde vara ett självklart nej utan att ens tveka. Tycker du inte?
 
Jag har koll på statistiken, det är minskande smittspridning i stora delar av landet, Jag har också koll på vad fester kan ställa till med när det gäller smittspridning och det nästan desperata läget inom sjukvården. Jag sympatiserar helt med alla uppmaningar att hålla ut några veckor till. Personlig lockdown handlar inte om ökade restriktioner utan en vädjan,
Så du tycker att det klatschiga uttrycket är en bra beskrivning?

Och vad har ffa unga studenters fester att göra med huruvida barn, spelar eller tränar fotboll utomhus att göra?

Kalla saker för vad det är, alltså säg "ge sjutton i valborgsfester", istället för något ogripbart och fånigt, som "personlig lockdown".

Det är liksom inte 65+ och 15- minus som driver smittspridning, utan helt andra grupper.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 395
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
30 119
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp