Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag så motstridiga känslor! Mina grannar han bjudit in mig på spelkväll tillsammans med deras syskon. Vi blir 6 personer om jag och min partner tackar ja.

Hela kroppen skriker JAAA!!! Gud så kul att träffa folk!!!!

Men jag är inte bekväm med att träffa så många människor. Framförallt inte nu. Har vi tur så är det ju bara 2 månader kvar tills jag får vaccin. Det är ju inte värt att ha varit så försiktig för att falla precis innan mållinjen. Så det lutar åt att tacka nej till 99%. Men jag drar ut på det, för jag vill egentligen sååå gärna!
Jag ser inte hur det ens kan vara en fråga. Självklart umgås man inte inomhus nu.
 
Så du tycker att det klatschiga uttrycket är en bra beskrivning?
Det har jag inte sagt, däremot finns det gränser för vad man kan framföra när man uttalar sig på det viset. Det finns inte utrymme för långa utläggningar och förklaringar eller budskap som kan tolkas som om läget är mindre allvarligt än det är.
 
Det är väl egentligen inget att fundera på för din del? Du själv ville för några veckor sedan nästan anmäla olika festande grannar för att de festade trots att man inte bör träffas, så beslutet att inte träffas nu borde vara ett självklart nej utan att ens tveka. Tycker du inte?
Nu läser både du och @MiniLi mitt inlägg som fan läser bibeln. Jag har tydligt skrivit att jag till 99% kommer tacka nej. Jag har tydligt skrivit att det inte är lämpligt. Att mina känslor är av en annan sort är väl inte konstigt, eller tycker ni att det är kul att aldrig träffa andra? Jag tycker inte det iaf och jag tillåter mig att ha känslor kring det.

Ganska stor skillnad på festande grannar som är 15+ pers och 5 pers som vi skulle blivit om jag och sambon hade tackat ja (var den 6e försvann vet jag inte). Vilket jag givetvis inte har gjort. Detta är människor vi umgås med i vanliga fall, men då utomhus på promenader med hundarna.
 
Nu läser både du och @MiniLi mitt inlägg som fan läser bibeln. Jag har tydligt skrivit att jag till 99% kommer tacka nej. Jag har tydligt skrivit att det inte är lämpligt. Att mina känslor är av en annan sort är väl inte konstigt, eller tycker ni att det är kul att aldrig träffa andra? Jag tycker inte det iaf och jag tillåter mig att ha känslor kring det.

Ganska stor skillnad på festande grannar som är 15+ pers och 5 pers som vi skulle blivit om jag och sambon hade tackat ja (var den 6e försvann vet jag inte). Vilket jag givetvis inte har gjort. Detta är människor vi umgås med i vanliga fall, men då utomhus på promenader med hundarna.
Okej. Jag tolkade det som att du inte hade bestämt dig, då uppfattade jag fel. Känner självklart igen att man önskar att det vore annorlunda, men jag hade nog mest blivit irriterad på personerna som ens ställde frågan.

Delvis KL så tycker jag att en del människor är rätt taskiga och sätter en själv i en trist situation när de bjuder in till saker som helt uppenbart är emot restriktionerna och så får man själv vara the bad guy som säger nej.
 
Fick betala 400 kronor när de hoppade av vaccinering – nu JO-anmäler de regionen | SVT Nyheter
regionen har varit tydliga med att de inte kan berätta i förväg vilket vaccin man får och att man får betala som för ett "missat vårdbesök" om man avstår från det vaccin man erbjuds.
Paret det handlar om gör jämförelsen "gå till affären för att köpa fläsk med endast bli erbjuden bananer".
Alltså, det handlar ju ändå om ett vaccin som är godkänt för ändamålet, som anses vara ett bra vaccin, men som i ett litet fåtal specialfall gett en svår biverkning.
 
De tre senaste veckorna är all-time-high hos oss.
Nya restriktioner: Träffa ingen alls (inte ens ute, inte ens på valborg) utöver de du bor med och vad som är nödvändigt på arbete/skola. Är det utbrott på din arbetsplats ska du undvika att alls gå ut i samhället. (ex. handla mat själv)

Vården meddelar att VC endast kommer att hantera det som är akut och nödvändigt. Tror de förut plockade personal inom sjukhusen till covidvården, men nu måste de ta allt de kan få tag på.
 
Okej. Jag tolkade det som att du inte hade bestämt dig, då uppfattade jag fel. Känner självklart igen att man önskar att det vore annorlunda, men jag hade nog mest blivit irriterad på personerna som ens ställde frågan.

Delvis KL så tycker jag att en del människor är rätt taskiga och sätter en själv i en trist situation när de bjuder in till saker som helt uppenbart är emot restriktionerna och så får man själv vara the bad guy som säger nej.
Ja hade det bara varit dem så hade det nog känts annorlunda, eftersom vi umgås en del ändå. Men när de bjöd in en till part (först två parter) så blev ju situationen helt annorlunda. Det hade nog varit svårare att tacka nej då om inte annat. Och jag kan hålla med dig om att det inte är riktigt sjysst att bjuda in på sådana här saker. Jag är konflikträdd till tusen irl och tycker att det är skitjobbigt att säga nej. Tur att det inte hänger med professionellt :rofl:

Just nu så får jag verkligen inte bli sjuk. Min pappa har corona, får inte behålla någon riktig mat (bara lätta soppor), har trots tabletter feber på 39 grader. Så jag gissar att det är en tidsfråga innan jag måste åka 40 mil för att hämta hans hund och katt.

Men jag och sambon har precis köpt ett nytt spel så vi kommer nog ha roligt ikväll ändå!
 
Ja hade det bara varit dem så hade det nog känts annorlunda, eftersom vi umgås en del ändå. Men när de bjöd in en till part (först två parter) så blev ju situationen helt annorlunda. Det hade nog varit svårare att tacka nej då om inte annat. Och jag kan hålla med dig om att det inte är riktigt sjysst att bjuda in på sådana här saker. Jag är konflikträdd till tusen irl och tycker att det är skitjobbigt att säga nej. Tur att det inte hänger med professionellt :rofl:

Just nu så får jag verkligen inte bli sjuk. Min pappa har corona, får inte behålla någon riktig mat (bara lätta soppor), har trots tabletter feber på 39 grader. Så jag gissar att det är en tidsfråga innan jag måste åka 40 mil för att hämta hans hund och katt.

Men jag och sambon har precis köpt ett nytt spel så vi kommer nog ha roligt ikväll ändå!
Man ska ju inte umgås inomhus alls med personer man inte bor med, den regeln har iaf jag levt efter väldigt länge.. Vet att inte alla håller på det dock.
 
Nu läser både du och @MiniLi mitt inlägg som fan läser bibeln. Jag har tydligt skrivit att jag till 99% kommer tacka nej. Jag har tydligt skrivit att det inte är lämpligt. Att mina känslor är av en annan sort är väl inte konstigt, eller tycker ni att det är kul att aldrig träffa andra? Jag tycker inte det iaf och jag tillåter mig att ha känslor kring det.

Ganska stor skillnad på festande grannar som är 15+ pers och 5 pers som vi skulle blivit om jag och sambon hade tackat ja (var den 6e försvann vet jag inte). Vilket jag givetvis inte har gjort. Detta är människor vi umgås med i vanliga fall, men då utomhus på promenader med hundarna.
Jag tolkade ditt inlägg och ditt sätt att skriva som att du inte bestämt dig ännu...

Har inte skrivit ett ord om att man inte får ha känslor kring det eller att det är konstigt att man har det. Så värst unikt är det inte att tycka det är jobbigt att inte kunna träffa folk som vanligt, efter mer än ett år med skiten är vi nog många som längtar efter lite umgänge med annat än våra barn/sambos/husdjur/dammråttor.

Jag ser det dock inte som mer rätt eller större skillnad på att träffas 5 personer än festa 15. Båda lika fel. Skulle någon vara smittad är skadan skedd.
 
Fick betala 400 kronor när de hoppade av vaccinering – nu JO-anmäler de regionen | SVT Nyheter
regionen har varit tydliga med att de inte kan berätta i förväg vilket vaccin man får och att man får betala som för ett "missat vårdbesök" om man avstår från det vaccin man erbjuds.
Paret det handlar om gör jämförelsen "gå till affären för att köpa fläsk med endast bli erbjuden bananer".
Alltså, det handlar ju ändå om ett vaccin som är godkänt för ändamålet, som anses vara ett bra vaccin, men som i ett litet fåtal specialfall gett en svår biverkning.
Och denna... https://sverigesradio.se/artikel/region-stockholm-do-anmals-efter-astra-beskedet.
Egentligen är det värsta att media gör en grej av det så fler faktiskt kan tro det ligger något i det. Är så uppenbart att det finns sakliga skäl när vaccinen passar till olika åldersgrupper och tillgången är begränsad.
 
Det är så tråkigt att tjatet ens behovs. Jag lyssnade på presskonferensen och de var ju rätt hårda mot folk som inte följer restriktionerna, av goda skäl. Men som min sambo sa "de som behöver höra detta kommer ju inte lyssna"..

Jag uppfattade iaf att man nu inte ska umgås med någon förutom de man bor med, även utomhus. Det har jag känt varit lite oklart ibland tidigare.

Jag fick bra respons på ”tjatet” så då kanske det inte hade behövts. Glädjande i alla fall, nästan alla verkade väldigt medvetna. Jag hoppas det gäller i större allmänhet också.
 
Jag hörde bara en fest igår. Känns ändå som en förbättring. Bor i ett studenttätt område och ibland är det fest på varannan gata..
 
Det här är väl lite halvt åt det politiska hållet:

Läser en notis från TT på svt.se, folk generellt verkar tycka att regering och myndigheter inte gör ett superbra jobb:
"Fortfarande uppger nära hälften att de har förtroende för Folkhälsomyndigheten. Samtidigt är det fler än någon gång tidigare (25 procent) som inte litar på myndighetens förmåga."

Men jag blev förvånad över detta:
"Endast 12 procent ger oppositionens agerande ett positivt omdöme."
 
Det här är väl lite halvt åt det politiska hållet:

Läser en notis från TT på svt.se, folk generellt verkar tycka att regering och myndigheter inte gör ett superbra jobb:
"Fortfarande uppger nära hälften att de har förtroende för Folkhälsomyndigheten. Samtidigt är det fler än någon gång tidigare (25 procent) som inte litar på myndighetens förmåga."

Men jag blev förvånad över detta:
"Endast 12 procent ger oppositionens agerande ett positivt omdöme."
Jag tycker att det är intressant att de gör sådana undersökningar men saknar den viktigaste frågan i dem. Jag har förtroende för FHM osv, men fasen inte för mina medmänniskor. Det är ju DE som inte följer restriktionerna som det tragglas om att vi alla ska göra, inte FHM som brister. Så om alla hade betett sig vuxet och moget hade situationen sett bättre ut.

Så frågan
"Har du förtroende för dina medmänniskor?"
borde finnas med vid alla sådana undersökningar...
 
Jag tycker att det är intressant att de gör sådana undersökningar men saknar den viktigaste frågan i dem. Jag har förtroende för FHM osv, men fasen inte för mina medmänniskor. Det är ju DE som inte följer restriktionerna som det tragglas om att vi alla ska göra, inte FHM som brister. Så om alla hade betett sig vuxet och moget hade situationen sett bättre ut.

Så frågan
"Har du förtroende för dina medmänniskor?"
borde finnas med vid alla sådana undersökningar...
Det har ju frågats folk om de tycker att andra följer rekommendationerna samt om de tycker att de själva gör det. Siffrorna var väl att typ 60% tycker att andra gör det men över 80% att de själva gör det. :angel: :D
 
Jag tycker att det är intressant att de gör sådana undersökningar men saknar den viktigaste frågan i dem. Jag har förtroende för FHM osv, men fasen inte för mina medmänniskor. Det är ju DE som inte följer restriktionerna som det tragglas om att vi alla ska göra, inte FHM som brister. Så om alla hade betett sig vuxet och moget hade situationen sett bättre ut.

Så frågan
"Har du förtroende för dina medmänniskor?"
borde finnas med vid alla sådana undersökningar...
Fast ganska nyss vill jag minnas att man frågade huruvida man själv upplevde att man följde resektioner (vilket många ansåg att de gjorde) och sedan fanns frågan om hur bra man upplevde att omgivningen följde dem, vilket var dåligt. Haha.

Oj, tvåa på bollen ser jag. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
73 910
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
29 770
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp