Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag förfäras lite över hur Boris Johnson och co. verkar tänka. Man förväntar sig att antalet nya fall kan bli över 50 000 per dag i slutet av månaden, och att fler dödsfall är att vänta sig. Ändå ska de flesta restriktionerna bort 19 juli, med argumentet att det bättre att allt skenar nu än i höst. Jag förstår att det finns argument som talar för att det är en chansning som kanske kan funka, men tycker det låter oroväckande som fan. Jämfört med Nederländernas premiärminister som ber om ursäkt för att ha lättat på restriktionerna för snabbt nu. Och gällande Sverige så tänker jag att man på nåt vis föreställer sig att vi är skilda från världen, att det inte kommer komma samma våg här bara för att det ser ok ut nu. Men det gick ju lite långsammare vid tidigare vågor också. Inte för att jag tycker att vi borde göra så mycket annorlunda nu, mer än att vara mer beredda än annars och testa mer. Typ.
 
Skulle just skriva något om det. Skottland är i regel ALLTID lite rimligare än England! :devil::angel:

(fast även här känns det lite läskigt att de ska börja öppna upp ännu mer, även om det görs med betydligt mer eftertanke)
Haha, det verkar så! Bara det här uttalandet från Sturgeon känns så mycket pålitligare: "We must stick to a cautious approach. We are easing restrictions next week, but we are not abandoning them."
 
Har ju postat den här i annan tråd med men så här ser det ut i Holland just nu efter man lättade på typ allt den 26 juni. Den 27 juni loggade man 498 nya fall. Den senaste veckan över 50.000

1152x864a (1).jpg
 
Jag tycker att det är intressant hur olika länder hanterar situationen. Från DN igår - om Frankrike:

Från den 21 juli kommer vaccinationspass att krävas vid nöjes- och kulturevenemang med fler än 50 personer. Konkret betyder det att alla över 12 år som vill komma in på en föreställning, nöjespark, konsert eller festival måste vara vaccinerade eller kunna visa upp ett nygjort test med negativt resultat.

PCR-test kommer dock inte längre att vara kostnadsfria, och i augusti införs dessutom krav på vaccinationspass på kaféer, restauranger och köpcentrum, liksom på sjukhus, äldreboenden och vid längre resor med tåg eller flyg.


Undrar om vi kommer att se något liknande här, utifall smittspridningen skulle börja öka igen? Också Grekland inför ju liknande restriktioner, läste jag igår.

Himla underligt koncept ändå. 4 av 5 som testade positivt på mitt jobb för några veckor sedan var vaccinerade, så det är ju absolut ingen garanti att man inte släpar runt på viruset och kan smitta andra.
 
Himla underligt koncept ändå. 4 av 5 som testade positivt på mitt jobb för några veckor sedan var vaccinerade, så det är ju absolut ingen garanti att man inte släpar runt på viruset och kan smitta andra.
Det är därför man ska fortsätta hålla avstånd på minst 1.5m från varandra. Inga konstigheter alls och skulle bli förvånad om den rekommendationen inte fortfarande är i bruk där du bor.

Skillnaden med vaccinerade är att antalet som blir snorsjuka förhoppningsvis minskar och att man därmed inte överbelastar sjukvårdsapparaten. Men när man förlitar sig på "utgångstester" och glömmer att hålla avstånd blir det typ som i Holland just nu = okontrollerad smitta..
 
Det är därför man ska fortsätta hålla avstånd på minst 1.5m från varandra. Inga konstigheter alls och skulle bli förvånad om den rekommendationen inte fortfarande är i bruk där du bor.

Skillnaden med vaccinerade är att antalet som blir snorsjuka förhoppningsvis minskar och att man därmed inte överbelastar sjukvårdsapparaten. Men när man förlitar sig på "utgångstester" och glömmer att hålla avstånd blir det typ som i Holland just nu = okontrollerad smitta..
Fast det blir ju ändå så att folk som är vaccinerade totalt skiter i restriktioner och rekommendationer om avstånd m.m. Det står 1,5 m på pappret men det hålls ju inte.
 
Det är därför man ska fortsätta hålla avstånd på minst 1.5m från varandra. Inga konstigheter alls och skulle bli förvånad om den rekommendationen inte fortfarande är i bruk där du bor.

Skillnaden med vaccinerade är att antalet som blir snorsjuka förhoppningsvis minskar och att man därmed inte överbelastar sjukvårdsapparaten. Men när man förlitar sig på "utgångstester" och glömmer att hålla avstånd blir det typ som i Holland just nu = okontrollerad smitta..
Här i Österrike finns inga avståndsregler eller rekommendationer längre. 😟
 
Jag läste nånstans att någon (kan ha varit nån läkare eller myndighetsperson eller liknande, minns inte var det var) ansåg att vi testar alldeles för få personer i Sverige just nu.
Jag tänker att jag hoppas att det fortfarande bara är personer med symptom som testas och om smittan just nu är väldigt låg är det ju färre personer med symptom och därmed färre testade. Jag vet inte riktigt hur man ska göra för att testa fler om de flesta är symptomfria, liksom?
 
Jag läste nånstans att någon (kan ha varit nån läkare eller myndighetsperson eller liknande, minns inte var det var) ansåg att vi testar alldeles för få personer i Sverige just nu.
Jag tänker att jag hoppas att det fortfarande bara är personer med symptom som testas och om smittan just nu är väldigt låg är det ju färre personer med symptom och därmed färre testade. Jag vet inte riktigt hur man ska göra för att testa fler om de flesta är symptomfria, liksom?
Läste det också, i jämförelse med UK. Inte en myndighetspersoner tror jag, men virologer vid Umeå universitet. Och jag tror kanske att man borde testa mer än så. https://www.aftonbladet.se/nyheter/...g-i-storbritannien-18-ganger-mer-an-i-sverige
 
Jag läste nånstans att någon (kan ha varit nån läkare eller myndighetsperson eller liknande, minns inte var det var) ansåg att vi testar alldeles för få personer i Sverige just nu.
Jag tänker att jag hoppas att det fortfarande bara är personer med symptom som testas och om smittan just nu är väldigt låg är det ju färre personer med symptom och därmed färre testade. Jag vet inte riktigt hur man ska göra för att testa fler om de flesta är symptomfria, liksom?

Ja, jag förstår inte heller. Vi kan ju bara testa för få om det finns folk med symptom som inte får testa sig.Men jag har inte hört nånsom velat boka testning som inte fått en tid. Jag känner ingen som testat sig den senaste tiden eftersom ingen jag känner har känt sig sjuk den senaste tiden.
 
Ja, jag förstår inte heller. Vi kan ju bara testa för få om det finns folk med symptom som inte får testa sig.Men jag har inte hört nånsom velat boka testning som inte fått en tid. Jag känner ingen som testat sig den senaste tiden eftersom ingen jag känner har känt sig sjuk den senaste tiden.

Jag tror att poängen var att just slumpvis testa för asymtomatisk smitta för att ha bättre koll när vi öppnar upp.

Det är en vedertagen metod för att bevaka smitta och användes i Sverige i början av pandemin.
 
Vilka ska man testa då? Då får man ju slumpa fram friska personer utan symptom som man ber gå och testa sigDet låter väldigt märkligt.
Vi använder snabbtester två gånger i veckan på all personal för att kunna fånga upp smittan snabbare. Det rekommenderas att alla gör det här i Skottland, testkit kan man beställa kostnadsfrirtt online eller hämta ut på apoteket. Resultatet rapporterar man in via NHS hemsida, både negativt och positivt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
75 730
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
30 652
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp